Jatkuvasti tukossa olevat niskat

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja runeh76 » 31 Tammi 2011, 21:39

Oletko monta kertaa käynyt OMT.ssä ja onko siitä huomattavaa helpotusta ollut vai miten on auttanut? Hoitaako ne siellä niin sanotusti kuntoon, vai pitääkö siellä ravata loppu-elämä? Voisitko kuvailla hoitojasi, mitä siellä niinku tehdään sulle? Itse olen hieman skeptinen noihin hoitoihin nykyään kun olen kaikenlaiset hoidot ravannu ja silti samat vaivat.
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 31 Tammi 2011, 22:35

Tänään oli 3. kerta OMT:llä, aiemmin oon käyny yhdellä toisella OMT:llä mut ei tuntunu auttavan ja tavallisella fyssalla kävin pari kertaa eikä oikeen tehonnu. Mut tuntuu että tää OMT on pätevä ja ainaki kaikki mitä se tekee tuntuu tulevan tarpeeseen. Tää OMT on käyny niskan ja rintarangan liikeratoja läpi ja niksautellu, tsekannu käsien liikeradat jne, en ees tarkalleen muista kaikkea mitä on tehty kun se on tsekannu niin monta asiaa:P Ihmisethän reagoi hirveen eri lailla noihin hoitoihin, joillekin riittää pari kertaa ja itseni tuntien mulla vaatii kyl vähintään 5 krt et kunnolla huomaa onko eroa mut toistaseks tuntuu et olo ois vähän kevyempi eikä niin "sairas" olo. Vaikea selittää. Mitään ihmeparanemista en odotakaan, kunhan pikkasen ees helpottais et vois arkiaskareita edes tehdä. Että jos jatkossakin noi hoidot ees pikkasen keventää oloa niin meinaan jatkaa koska pienikin helpotus on parempi kuin ei mitään. Ja siitä kans tykkään kun tää OMT neuvoo mitä liikkeitä kandee kotona tehdä et lihakset voimistuis. Mulla tällä hetkellä esim. on niskaa, kaulan lihaksia ja rintarankaa voimistavia liikkeitä muutama mitä tehdä kotona. Mitä hoitoja itse oot läpikäynyt?
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 31 Tammi 2011, 23:16

Ok

Itse olen käynyt akupunktiossa, osteopaatilla, kiropraktikolla, fysikaalista (missä ei tehty yhtään mitään), hierontaa (lukemattomia kertoja) ja tietysti omia venyttelyjä.
Seuraavaksi ajattelin hommata giljotiinin :P

No ei vaineskaan ;) hmm..kyl tekis mieli mennä tohon OMT.n mutta mä jotenkin arvaan että vaivat helpottaa (särkylääkkeellä myös), mutta ei pysyvästi. Lannistavaa!

Sanoit että sulla ei ole siihen lapaseudun kireyteen helpottanu noi hoidot ja mulla kun on sama kireys, niin en si tiedä saisko ne multa laukastua sen..?
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 01 Helmi 2011, 09:02

Runeh, täytyy huikata tähän väliin, että itse olen saanut apua OMT:sta ja puhun todella sen puolesta! Ja nimenomaan sen takia, että siellä puututaan ongelmien syihin, eikä haeta käsittelyillä / hieronnoilla nopeaa helpotusta, joka kestää aina vaan hetken, kun perussyy vaivoihin on yhä olemassa.

Mulla on takana pahassa kolarissa saatu retkahdusvamma ja välilevyn repeämä niskassa, mutta oireisto on hyvin samankaltaista kuin jännitysniskassa. Kiristykset vetää rintarankaan asti ja lapojen, olkapään ympäristön ja ylärintalihakset on lukossa. Sormet puutuu kun yläkroppa on niin lukossa. Kaikki tulee niskasta, kun lihasten ja rangan hallinta on niskassa pielessä.

Mun OMT on koko 7 kk kestäneen kuntoutuksen aikana painottanut, että mä teen parantumiseni itse ja kaikesta oloni kohentumisesta saan kiittää itseäni. Ja mulla todella on jo välillä hyviä päiviä, vaikka alussa en olisi koskaan uskonut! Mulla on laaja harjoitusohjelma niskan lihasten vahvistamiseen, jota teen joka ikinen päivä. Nyt alan saada liikkeitä myös lapojen vahvistamiseen ja keinoja, joilla voin laukaista ylävartalon lihaskireyksiä itse käsittelemällä triggerpisteitä. Nikamalukkoja rintarangasta on OMT availlut muutaman kerran rusauttamalla, mutta se on ainoastaan keino, millä saadaan jännitykset hetkeksi pois niin että oma treenaus onnistuu paremmin.
OMT:n kokonaisvaltainen ote asiaan on tärkeää ja se että OMT ymmärtää mistä mikäkin oire johtuu. Kaikki OMT:t on pitkään opiskelleita, mutta kannattaa hakea sellainen, jolla paljon kokemusta niskapotilaista. Kerran tai parin jälkeen näkee, onko tyypin avusta hyötyä.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 01 Helmi 2011, 12:33

@mariela

Kiitos tuosta :)
Täytynee tässä hieman laskeskella kuluja, eikä tässä niin kiirettä ole, kun itsellä on tosiaan jo 6v mennyt kun välilevy tussahti. Netistäkin tosin löytyy jumppa-ohjeita varmasti samanlaisia, mitä OMT.sta annetaan kotiin harjoitettavaksi.
Vaikea mennä sanomaan, kun kukaan ei paljasta minkälaisia harjoituksia siellä teette..? :? Mua rupes niin ottaa päästä, silloin kun kävin fysikaalisessa. Odotin että siellä oltais jumpattu ja käsitelty, mutta nuori likka vain printtas kotiin muutaman venytys-ohjeen ja se siitä! (Odotin lähetteen saatuani, pari kuukautta että sinne pääsee). Kyllä on hieman maku mennyt hoitomuotoihin, kun on rahastettu tällä vaivalla tarpeeksi kauan, mutta ymmärtäähän sen toki että pitää se leipä jollain tavalla hommata...
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Helmi 2011, 12:47

runeh76 kirjoitti:Netistäkin tosin löytyy jumppa-ohjeita varmasti samanlaisia, mitä OMT.sta annetaan kotiin harjoitettavaksi.
Vaikea mennä sanomaan, kun kukaan ei paljasta minkälaisia harjoituksia siellä teette..? :? Mua rupes niin ottaa päästä, silloin kun kävin fysikaalisessa. Odotin että siellä oltais jumpattu ja käsitelty, mutta nuori likka vain printtas kotiin muutaman venytys-ohjeen ja se siitä! (Odotin lähetteen saatuani, pari kuukautta että sinne pääsee). Kyllä on hieman maku mennyt hoitomuotoihin, kun on rahastettu tällä vaivalla tarpeeksi kauan, mutta ymmärtäähän sen toki että pitää se leipä jollain tavalla hommata...

Netistäkin löytyy jumppaohjeita, mutta osaava OMT valitsee ne sen perusteella minkälaisia kontrollihäiriöitä ja lihasepätasapainoa sulla on. Ja sillä mainitsemallasi nuorella likalla ei vaan osaaminen riittänyt muuhun.

"Kun kukaan ei paljasta minkälaisia harjoituksia siellä teette?" Jos haluat käsityksen siitä, mitä hyvän OMT:n vastaanotolla tapahtuu, voit lukea tämän ketjuni: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... c&start=75

Siinä olen aika tarkkaan kuvannut saamani harjoitteet ja sen miten niitä tsekataan ja korjataan yms. vastaanotolla. Mun harjoitteet nyt tietysti kohdistuu selkään eikä niskaan, mutta tästä ainakin saat käsityksen, mitä OMT:llä vieraillessa tapahtuu...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mariela » 01 Helmi 2011, 12:47

Joo toi on kyllä totta, että rahoistaan eroon pääsee niskavaivojen kanssa, sen verran arvokkaita on hoidot muodossa tai toisessa. Ja tietysti jos on ton tasoista, ettei ole mitään hyötyä, niin rahat menee sitten kankkulan kaivoon... Eli ymmärrettävää, että uskot ja hermo on mennyt avun löytämiseen!

Mä olen siinä mielessä "onnellisessa" asemassa, että kolarin takia vakuutus on korvannut OMT.t tähän saakka. Tosin jatkossa joudun varmaan itse kustantaan, kun vakuutus yrittää nyt kiistää vastuunsa. Mut tarkoitus onkin nyt lähinnä itsenäinen harjoittelu ja vain tarvittaessa välillä käynnit.

Uskoisin että osaavan OMT:n kanssa jo 2-3 käyntikertaa auttaa hyvään alkuun. Täällä palstalla on hyviä OMT-paikkoja vinkattu ainakin Turussa, Helsingissä ja Tampereella. Itse viimeisimmästä josta voin vinkata parikin osaavaa niska-asiat tuntevaa OMT:tä (toinen auttoi pyörällä kolaroinutta kaveriani).

Harjoitteista, mulla on ollut tarkoitus avata omaa "treeniohjelmaa" tänne palstalle. Monet hyviä yleisharjoituksia kenelle vaan niskavaivaiselle, kunhan vakavimmat vammat poissuljettu. Koitan kirjata niitä tuonne omaan käyttäjätarinaan mahdollisimman pian!
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Helmi 2011, 13:33

runeh76 kirjoitti:siellä teette..? :? Mua rupes niin ottaa päästä, silloin kun kävin fysikaalisessa. Odotin että siellä oltais jumpattu ja käsitelty, mutta nuori likka vain printtas kotiin muutaman venytys-ohjeen ja se siitä! (Odotin lähetteen saatuani, pari kuukautta että sinne pääsee). Kyllä on hieman

Liikkeet on tärkeä katsoa vastaanotolla ja toisinaan vielä useampaan otteeseen, että menee oikein. Ehkä ei ollut kovin laadukasta fysioterapiaa tuo mitä sait, muttei varmaan harvinaistakaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja runeh76 » 01 Helmi 2011, 15:18

Thx! Dirtydeeds (DONE DIRT CHEAP ac/dc?) :wink:
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Helmi 2011, 15:28

runeh76 kirjoitti:Thx! Dirtydeeds (DONE DIRT CHEAP ac/dc?) :wink:

You've got it! (If you want blood, you've got it! Live 1978)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja runeh76 » 01 Helmi 2011, 15:58

I KNEW IT!! LOL :D
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 03 Helmi 2011, 12:51

Mariela, osaatko kertoa enemmän tuosta triggerpisteiden käsittelystä? Kysyin siitä OMT:ltäni muttei kuulemma ollut perehtynyt asiaan. Perusajatuksen siis tiedän, mutta onko esim. jotakin pistettä joka vaikuttaisi kallonpohjanlihaksiin ja lapojen väliin? Ne nimittäin myös itsellä ongelma-alueita ja uskon etten saa kallonpohjaa auki ennenkuin saan lapojen välin auki. Jumppaaminen on tosin hankalaa kun OMT:n liikkeet usein vain huonontavat oloa. Venyttely olisi helpompaa mutta OMT sanoi että dynaamiset liikkeet ovat venyttelyä parempaa ja että venyttely saattaa vain pahentaa asiaa. Huohh..ei tässä tiedä oikeen enään että mitä ja ketä uskoa kun saman paikan fysioterapeutti ja OMT antavat päinvastaisia ohjeita. Hieronta helpottaa korkeintaan hetkeksi ja usein ei sitäkään ja useimmiten ainoa muutos on että lihaksia alkaa särkemään.Mutta siinä olet Mariela oikeassa että se hyvä puoli OMT:ssä on että siinä ohjataan potilasta auttamaan itseään..vissiin itselläni ei vain ole vielä löytynyt oikeita harjoitusliikkeitä mitä tehdä.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 04 Helmi 2011, 09:56

Mulla on noita triggerpisteitä käsitelty ja itse olen käsitellyt lähinnä rintakehässä. Mulla kun tällä hetkellä rintalihaksen yläosat ja käteen kiinnittyvät lihakset on niin kireällä, että käsiin tulee TOS-tyyppisiä oireita.

Käytännössä se on mennyt niin, että OMT on ensin vastaanotolla käsitellyt huolellisesti tuon alueen lihakset. Hän muuten teilasi perinteisen hieronnan, jota urheiluhierojat ym. yleensä käyttää. Siinä käsitellään lihaksia pitkittäin, jolloin lihakset päällä olevan kalvon jännitystä ei saada laukeamaan. Kun lihakset käsitellään poikkisuunnassa, kalvoon saadaan parempi vaikutus ja itse lihaksen jännitys laukeaa paremmin.

No jokatapauksessa tuossa käsittelyssä OMT paikantaa trigger-pisteet, eli ärtyneet kohdat lihaksessa, jotka aiheuttaa kipua koko lihakseen ja säteilykipua laajemminkin. Näiden sijainti kai riippuu hekilöstä ja voi vaihdella tilanteen mukaan. Trigger-pistettä käsitellään painalluksin siitä kohdasta. Olennaista niiden käsittelyssä on, että painannan kuuluukin ensin tuntua kivuliaalta, mutta kivun pitää helpottua. Jos ei helpotu tai pahenee, on paikka liian ärtynyt ja käsittely ei kannata. OMT vertasi tätä tekniikkaa akupunktioon eli ovat lähellä toisiaan.

Tämän käsittelyn jälkeen löydän itse nämä samat pisteet, joita OMT on käsitellyt. Käsittääkseni trigger-pisteet ylläpitävät lihaksen jännitys- ja kiputilaa eli siksi ne ovat niin tärkeitä. Selkäpuolella OMT on myös käsitellyt noita jonkun verran selkärangan vieressä. Niskan alueella ei, mutta voisi kuvitella että perustuu ihan samaan tekniikkaan.

Täältä löytyi lisää tietoa triggerpisteistä:

http://www.blissclinic.fi/trigger.html
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 04 Helmi 2011, 13:26

Kiitoksia kattavasta vastauksesta:) Haluisin itekin ainakin kokeilla et OMT käsittelis noita trigger-pisteitä mut pitänee ettiä toinen OMT joka on perehtynyt noihin. Rasittaa vaan selittää koko homma uudestaan jollekin toiselle kun tää nykyinen tuntee mut ja tietää vaivat..mutta pakko kai se on kokeilla toista jos yhden kanssa ei asiat edisty mihinkään suuntaan oikeen. Ootko itse huomannut parannusta oloon nimenomaan noiden trigger-pisteiden käsittelyn jälkeen?
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 04 Helmi 2011, 19:03

Kyllä mun mielestä siitä on ollut apua, kun viime kerrallakin noita käsiteltiin. Nyt ei oo viikkoon kädet puutuneet ihan niin pahasti / jatkuvasti, eli kyllä joitain jännityksiä saatiin laukeamaan. Nyt on sitten mun tehtävä ylläpitää sitä, ettei tilanne pääsisi pahenemaan.

OMT antoi tänään myös muutaman niksin selkäpuolen omatoimiseen käsittelyyn, käyttäen apuna pehmeähköä tennispalloa :) Eli tennispallon kanssa voi hieroa tuolta lapojen alueelta itse, tai helpompi tietenkin jos joku muu voi sitä palloa pyöritellä lapaan kiinnittyvien lihasten päällä. Tuota olisi hyvä toistaa kuulemma usein ja esim. aina työpäivän jälkeen.

Samoin itse voi mennä seisomaan selkä seinää vasten, niin että jalat on kunnolla irti seinästä. Sitten tennispallo sinne selän ja seinän väliin, niin että pallo on ei selkärangan päällä, vaan sen vieressä (missä kylkiluut kiinnittyy rankaan). Sit vaan pumpataan kevyesti jaloilla / pepulla seinää kohti niin, että se pallo hieman joustaa siellä välissä ja antaa mukavaa hierontaa niille kiinnityskohdille ja samalla rangalle! Sillä käydään sit rangan vierustat läpi. Mä otan nämä niksit heti kokeiluun...
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)