Jatkuvasti tukossa olevat niskat

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Loka 2010, 01:10

Siis fysioterapeutti on käyttänyt ultraa ja sähköä hoidoissa, hän aina hoidon alussa tarkastaa tilanteen ja ehdottaa sitten mielestään sopivaa vaihtoehtoa. Ultraa hän antaa yleensä, jos niskasta löytyy yksittäinen kipupiste, mutta en ole itse kokenut saavani siitä merkittävää hyötyä. Sähköä on annettu hieman laajemmalle alueelle, yleensä neljään eri kohtaan. Se tekee sellaista jännää tärinää hartioihin ja minusta tuntuu ihan mukavalta, mutta monet eivät kuulemma siedä sitä yhtään.

Minun tilanteeni muuttui vähän tänään. Minulla oli aivan hirveät kivut, joten soittelin neurologille, koska sairaslomani oli joka tapauksessa loppumassa. Yllättäen hän puhuikin vaivastani nyt todennäköisenä kaularangan välilevyn pullistumana, vaikka tähän asti on puhuttu vain TOS-syndroomasta. Joka tapauksessa hän määräsi minut nyt täys lepoon, eli käsillä ei saa nostaa, siivota, tietokoneen käyttö minimiin ja venyttely kielletty, fysioterapiasta puhumattakaan. Nyt yritän sitten totutella toimettomuuteen ja odottelen ensi viikon magneettikuvausta...
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Loka 2010, 14:57

Johan tässä menikin muutama päivä aika kivuttomasti... tänään oli sitten aamulla pakko lähteä kauppaan, kun jääkaapissa ei ollut enää paljon muuta kuin valo, ja kauppareissu aiheutti sellaiset kipuilut, ettei tosikaan :? Nyt tuntuu siltä, että niin kauan kun maltan olla tekemättä mitään kaikki menee suht' hyvin, mutta pienikin käsien käyttö aiheuttaa ongelmia.

Täytyy ilmeisesti jatkossa pyytää joku kaveri mukaan kauppareissuille, kun ei mitään kärsi nostella. Hankalaa tämä vain on, kun asun yksin ulkomailla, joten esim. perhettä ei voi pyytää apuun. Lisäksi kun täällä kannetaan kaupasta kaikki juomavedestä lähtien, niin väkisinkin tulee paljon kannettavaa. Onneksi kuitenkin pystyn ajamaan autoa lyhyitä matkoja, joten koko matkaa ei tarvitse tavaroita kantaa.

Nyt alkaa ilmat kylmenemään täällä Belgiassakin ja pitäisi alkaa pistämään eristenauhoja ikkunoihin (täkäläiset talot ovat melkoisen hataria suomalaisiin verrattuna...) mutta en uskalla edes ajatella miten saisin sen tehtyä... taitaa jäädä tekemättä, mutta onneksi tässä asunnossa ei vedä niin pahasti kuin edellisessä asunnossani, jossa melkein pyöri sukat jaloissa tuulisella ilmalla :lol:
Orkidea

Tilannepäivitystä

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 18 Loka 2010, 12:48

Tuntuu vähän tyhmältä valitella omista oireista kun toisilla on voimakkaita kipujakin, mutta tää jatkuva pahoinvointi ajaa mut hulluuden partaalle. En edes oikeestaan ymmärrä miks niskajumi oireilee pahoinvointina. Vatsa on kans sillee kummallisesti kipeä, ikäänkui "tyhjän vatsan kipua", vaikka just ois syöny ettei nälkäkään ole. Vaikea selittää.Gastroscopia oli kuitenki normaali. Tää pahoinvointi tulee aaltoina välillä hyvinki nopeeta ja on jokapäiväistä. Niiden "aaltojen" välissä ei normaali olo ole, semmonen heikotus ja kipeä olo jatkuvasti. Tuntuu et liikunta välillä jopa pahentaa oloa, eilen olin venyttelyjumpassa ja tänää jokainen lihas selässä ja niskassa jumissa ja karsee olo muutenki. Purennan vaikutusta vielä selvittelen mutta tuskin sekää mikään ykkössyyllinen on. Pään ylhäälläpito kai se eniten rasittaa lihaksia mut eipä sitä oikee voi sänkyynkään jäädä.Eikä päätetyöskentelykään se ykkösmörkö ole koska täysin koneettoman viikonkin aikana oli huonovointisuutta.
Mutta jooh, pahoittelen valittelujani mut pelkästää tästä avautumine auttaa vähän oloa:P
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 18 Loka 2010, 13:24

Kiva kun kirjoitit Ruska83, kyllä kaikenlaisista ongelmista voi kirjoitella, sitä vartenhan vertaistukifoorumit ovat :) . Kyllä pahoinvointikin kuullostaa ikävältä, minullahan esimerkiksi on suurimman osan aikaa ihan ok olo, jos vaan maltan olla käyttämättä käsiäni. Minulla oli tänä aamuna taas vaihteeksi lääkärin vastaanotto, käsikirurgi tällä kertaa. Hän kävi läpi kaikki tähänastiset tutkimustulokset ja määräsi kasan lisää, nyt olis vuorossa uudet röntgenkuvat, CT ja echodoppler (?), jolla ilmeisesti selvitetään onko verisuonet puristuksissa.

Edellisissä röntgenkuvissahan näkyi selvästi kaulakylkiluut ja käsikirurgi pitikin TOSia erittäin todennäköisenä, mutta lähetti minut kuitenkin varmuuden vuoksi neurokirurgille, koska ENMG:n mukaan C6 ja c7 hermojuurissa näyttäisi olevan jotain ongelmaa. Käsikirurgi sanoi kuitenkin, että todennäköisesti minulla on TOS vaikka neurokirurgikin löytäisi jotain ongelmaa, eli ei pitänyt kahta erillistä ongelmaakaan mahdottomana. Nuo tänään määrätyt tutkimukset tehdään perjantaina 29.10 ja menen heti sen jälkeen takaisin käsikirurgille tuloksia kuulemaan ja neurokirurgin vastaanotto on 4.11, eli onneksi ei tarvitse kovin kauaa odotella :) . Sairaslomaa on tällä hetkellä tämän viikon loppuun, jatkosta ei ole tietoa...
Orkidea

ViestiKirjoittaja CH » 19 Loka 2010, 00:00

Moi! Täytyy päästä mainitsemaan yksi asia. Voin olla väärässäkin, mutta kertomuksesi luettuani minusta tuntuu, että siellä Belgiassa toimitaan paljon tehokkaammin niskavaivaisen kanssa kuin täällä meillä...Kuva
CH

ViestiKirjoittaja Orkidea » 19 Loka 2010, 00:14

No joo, täytyy sanoa, että mielestäni täkäläinen terveyshoito on parempaa kuin Suomen vastaava, mutta toisaalta kyllä siitä maksetaankin... täällä on paljon kovempi verotus kuin Suomessa, mutta sitä ei tietysti pistä itse pahaksi kun on tarvinnut noita terveydenhoitopalveluita vähän keskimääräistä enemmän :wink: Ja sekin on mainittava, että kyseessä on yksityissairaala, uskoisin, että Suomessakin saa aika ripeästi hoitoa, jos on valmis yksityiselle maksamaan... minun tapauksessani onneksi työnantaja antaa valita vapaasti hoitopaikan :D .
Orkidea

Niskakipu+huimaaminen

ViestiKirjoittaja maukka » 24 Marras 2010, 13:04

Pari viikkoa sitten suihkussa alkoi tulla outo olo.Pääsin omin voimin pois,mutta sen jälkeen alkoi pahoinvointi ja huimaus.pystyin istumaan noin 3sekuntia ja taas oli käytävä pitkälleen.Vasen lapa ja kallonpohjasta lähtevä jänne oli kosketusarka, pelkäsin, että halvaannun.Vessaan mentäessä kok matkan olin kaatua vasemmalle, ilman seinää en oilisi päässyt.otin lihasrelaksantin ,joka auttoi hieman, mutta paha olo jatkui, kunnes nukahdin.AAmulla tilanne oli hieman parempi ja pääsin heti Terveystaloon lääkärille.Sain neljään eri kohtaan kortisoonia ja viikon ajokiellon.nyt tilanne on parempi.Lääkäri sanoi, että niskani oli voimakkaassa kramppitilassa ja sain fysioterapiaan lähetteen. Kävin aamulla ensimmäisen kerran.mistä se paha olo johtui? Tilanne oli erittäin pelottava, koska luulin että taju lähtee. Ikäviä tuntemuksia, koska ennen en ole vastaavaa kokenut. olen laiminlyönyt venyttelyä, mutta nyt käsitän, kuinka tärkeä lihashuolto on.
maukka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 27 Tammi 2011, 22:21

Moi Ruska

En uskalla mennä sanomaan mikä sulla voi olla, kun en lääkäri ole. Mutta mulla todettiin jännitysniska joskus teini-iässä ja purentavika/narskutus myöhemmin (purentavika loppui kun lopetin alkoholin käytön ja sitä kautta sain nukkumisen taidon takaisin), joten kysynkin että jännitätkö sä koko ajan vai pystytkö olee niin sanotusti relax? Entäs alkomahoolin/nikotiinin käyttö?
Sirdalud lääkitys itsellä ainakin tehoaa noihin kireellä oleviin lihaksiin.

Tsemiä!
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 28 Tammi 2011, 17:12

Moi! Paljon mahdollista että jännitän leukoja, ne kipeytyy tosi herkästi kyllä, jo esim. hieroojanpäydällä jos se rengas painaa leukaa. Alkoholia/nikotiiniä en käytä yhtään ja nukunkin suhteellisen hyvin. Hyvä että oot löytäny lääkkeen joka tehoaa kireisiin lihaksiin, itse kokeilin tosiaan myös lihasrelaksantteja mut ei tehonnut. Uuden purentakiskon sain marraskuussa ja sen pitäs vähentää painetta purentalihaksissa ja sitä se kyllä tekeekin mutta kallonpohjassa en huomaa vaikutusta sillä käytänkö kiskoa vai en. Oletko itse huomannut yhteyttä purennan ja jumissa olevan kallonpohjan välillä?
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 28 Tammi 2011, 20:37

Ookraittia :)

Nyt on sellanen niskasärky (1800mg tänään ibumaxia naamariin) etten jaksa paljoa naputella, mutta vastaisin tuohon kysymykseesi jos tietäisin mitä kyseinen "jumissa oleva kallonpohja" on? Vaikea mennä sanomaan kun koko pää kipee aina :)
Niin että jos selvennät hiukan, että miten sen tietää jos tuollainen on..?

ps. Mä onnistuin puremaan mun purentakiskon palasix..
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 29 Tammi 2011, 13:39

Niin siis meinaan että kallonpohjalihakset on tukossa jatkuvasti. Itsellä ei pahemmin lihassärkyä oo koskaan mutta about kaikki muut oireet kylläkin. Fysioterapeutitkin päivittelee kun kallonpohjanlihakset on kun viritetyt viulunkielet jatkuvasti eikä ne reagoi hierontaan eikä mihinkään. Siks oon miettiny josko toi purenta ylläpitäis kireyttä. Pää sentään kääntyy kyllä mutta liikuttaessa tuntuu kuinka kallonpohjalihakset kiristää vastaan. Lapojen väli on myös jatkuvasti kireänä mutta ei reagoi fysioterapiaan, hierontaan eikä venyttelyynkään pahemmin.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 29 Tammi 2011, 14:50

En saanut kyllä vastausta.. (miten tietää onko kallonpohjan lihakset jumissa) missä ne sijaitsee?

Minulla on kanssa vasemman puolen lavan väli kireänä koko ajan. Ei auta hieronta, tai sitten ei osata hieroa.

Päänsärky jatkuu...

edit:
Löysin jännitysniskaan liittyen hyvän linkin (yritän etsiä kallonpohjan lihaksista kuvaa), jossa eräs mainitsi että hänellä on todettu liian suora selkäranka. No siitähän muistin, että niin on minullakin!
Kannattaa lukasta. http://kaksplus.fi/keskustelu/terveys/aitien-terveys/878518-jannitysniska/sivu49.html
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 29 Tammi 2011, 17:50

Mun mielestä kallonpohjan lihakset on kallon ja niskan "liittymäkohdassa" olevat lihakset ja itsellä ne tuntuu sormella painaessa kivikovilta ja fyssakin sanoi että eivät jousta yhtään hierottaessa..ja pikkasen kipuilevatkin, muttei mitään isoa särkyä aiheuta. Itsellänikin on oikoryhti todettu, voikohan se vaikuttaa kallonpohjaan?? Luulen että tuo oikoryhti lukkiuttaa ainakin lapojen välin mutta en tiedä sitten voiko vaikuttaa kallonpohjaan asti. Pitänee kysyä fyssalta.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 29 Tammi 2011, 20:07

Luultavasti tuo liian suora selkäranka vaikuttaa kaikkeen, eli erittäin todennäköistä. No ei itsellä ainakaan tuolla takana kallon reunamilla ole kireän tuntua.. Mutta sellanen 5cm kun tullaan sieltä alas niin johan jumittelee, selkärangan vasenta puolta lapaluun taakse asti.

Hyviksi koettuja keinoja oikoryhdin aiheuttamien jomotusten helpottamiseen? Vetästäänkö fasettilukkokin vielä tähän niin saadaan lisää porukkaa tälle palstalle :) ? Onkohan meillä sellanenkin.. :shock:
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 31 Tammi 2011, 19:10

Kyselin tänään OMT:tä ja hän sanoi ettei tuon oikoryhdin suoraan ainakaan pitäisi lukkiuttaa kallonpohjaa mutta kylläkin lapojen välin, joka taas voi lukkiuttaa kallonpohjan..ääh, melkoinen ketju koko ihmisruumis:) Kyselin fasettilukoistakin ja OMT sanoi että rintarangan fasettilukot voi hyvinkin aiheuttaa oireita joita itselläni on ollut eli pahoinvointia ja huimausta jne. Mutta itselläni on enemmänkin koko rintaranka jumissa eikä niinkään tiettyjä pisteitä kuulemma. Mutta senverran pöhnäinen olo ollut hoitojen jälkeen että kyllä ne hoidot jotenkin täytyy tehota vaikkei oireet sinänsä ole lähteneet:P Vienee aikaa.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)