Jatkuvasti tukossa olevat niskat

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jatkuvasti tukossa olevat niskat

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 20 Elo 2010, 11:07

Ihanaa että selaillessani löysin tämän foorumin, tuntuu että on yksin ollut niskavaivojensa kanssa. Kyselisin että miten kauan muilla on niskajumit ja niistä aiheutuvat ongelmat jatkuneet? Itsellä nimittäin yli 9kk pahoinvointihelvetti takana eikä loppua näy. Joka päivä on todella heikko olo, tuntuu että jalat ei kanna, jatkuvaa pahoinvointia ja keinuvaa huimausta. Vaivat alkoi ihan yhtäkkiä mutten ollut missään onnettomuudessa tai mitään mitä voisi oireisiin yhdistää. Alussa oireet oli hyvin voimakkaat ja oli vilunväreilyä joten ajattelin että on vain influenssa, veriarvot on kuitenki ollu normaalit koko ajan. Neurologi vihdoin totesi oireiden johtuvat jumittuneista kallonpohjalihaksista. Olen ravannu ties millä fysioterapeutilla ja hieronnassa eikä mikään tunnu poistavan oireita. Niskat on jäykät muttei varsinaisesti kipeät. On myös purentavikaa mutta oikomishoitaja meinas ettei niin paha tilanne että olisi todennäköinen aiheuttaja.Ei ole ongelmia pureskella tai niellä tms. Hengenahdistusta on jatkuvasti sekä kaikenlaisia sydänoireita(ylim. lyöntejä, tykytystä) sekä henkitorvea pistää. Oon lisänny liikuntaa(vaikkei se ole herkkua huonovointisena), parantanu ergonomiaa mutta mikään ei tunnu auttavan. Välillä jopa tuntuu että venyttely pahentaa oloa. Niskaröntgen oli myös normaali. Kai se on vaan hyväksyttävä että paraneminen vie aikaa mutta alan jo uskoa etten kokonaan pääse oireista.
Kiitoksia että jaksoitte lukea loppuun:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Elo 2010, 20:24

Moi, Ruska83!

Kukaan kohtalotovereistasi ei vielä ole näemmä ehtinyt vastata, mutta joka tapauksessa tervetuloa palstalle! :D

-DD
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Parsa » 23 Elo 2010, 10:32

Moi

Minulla myös kallonpohjan lihakset jumissa, eivät tosin aiheuta yhtä pahoja oireita. Onko kukaan huomioinut pääsi asentoa? Minulla nimittäin whiplash vamman jälkeen pää hakeutui "kivuttomaan" asentoon, joka aiheuttaa nyt kovia kipuja kallonpohjassa. Eniten siihen on auttanut fysioterapeutilla käynti ja yleisesti päänasennon huomiointi ja pyrkiminen olemaan paremmassa asennossa.

Loksuuko sinulla nuo leuat pahasti? Vaikka ei olisi mitään erityistä purentavikaa, voi sieltä silti heijastua kipuja. Minulla nimittäin tuohon kallonpohjan jumitukseen yhdistettynä ylijännittyneet purentalihakset, jotka säteilevät välillä melko pahasti. Oletko koittanut eri kasvojen lihasten jännitystä? onko lihakset ihan kovia? Niiden venyttely on myös auttanut minua paljon.

Tervetuloa vielä palstalle!

Terveisin, Parsa
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 23 Elo 2010, 17:43

Kiitoksia vastauksesta! Olen käynyt OMT-fysioterapeutilla ja hän naksutteli rintarankaa ja niskaa, sai kuulemma korjattua niskan virheasennon ja ihmetteli kun se ei vaikuttanut olooni. Eli pään asennossa ei pitäisi olla vikaa nyt, asentohuimauksenkin hän poissulki. Sinänsä jännä tosiaan itselläni että lihakset on hyvin harvoin varsinaisesti kipeät, vasta kun kunnolla hieroo niin alkaa tuntua, jännittyneet ovat kuitenkin koko ajan ja näköjään se riittää laukaisemaan oireet.
Leuat napsuu välillä mutta hyvin harvoin, ja oikomishoitaja tosiaan meinasi ettei purenta ole todennäköinen aiheuttaja oireille. Kasvojen lihakset purentalihaksia lukuunottamatta tuntuu olevan ihan ok. Jumissa olevat lihakset "muljahtelee" sormien alta pois hierottaessa eivätkä anna periksi niinkun kuuluisi. Venyttelen jatkuvasti niskoja ja hartoita, välillä tuntuu ettei muuta teekään:P Silti ei vaikutusta. Välillä venyttely jopa pahentaa oloa että on aika epätietonen olo että mitä voi enään tehdä. Eniten pohdituttaa se että eikö kukaan ole vaan saanut lihaksiani auki vai onko minulla joku tekijä joka ylläpitää lihasjumia jatkuvasti. Vaikeapa tuohon näkyy olevan lääkäreidenkään vastata. Mutta hyvä ettei sinulla ole yhtä voimakkaita oireita. Onko itselläsi paha purentavika ja oletko harkinnut sen korjaamista?Itse korjauttaisin heti jos se olisi vähääkään pienempi/halvempi operaatio..käytännössä minulta pitäs avata kitalaki ja pitää rautoja ylhäällä ja alhaalla jossain muodossa melkeen lopun elämää..puhumattakaan siitä mitä kaikki tulisi maksamaan:/
Mutta eipä tässä auta muu kui sinnitellä ja toivoa että tästä joskus pääsisi.

Ja moi sinullekin DirtyDeeds:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 24 Elo 2010, 13:34

Moi minunkin puolestani!
Mukavaa, että olet hakeutunut OMT:lle - sitä olisin sinulle suositellutkin. Mainitsit, että lihakset on hyvin harvoin varsinaisesti kipeät, vasta kun kunnolla hieroo niin alkaa tuntua, jännittyneet ovat kuitenkin koko ajan ja näköjään se riittää laukaisemaan oireet. Ehkä sinun tapauksessasi jumissa ovatkin vain syvemmän tason lihakset? Itse olen käynyt vuosikausia hierojalla valittaen sitä sun tätä, kireydentunnetta mutta hieroja on aina sanonut, että hänen sormiinsa sellaisia ei tunnu. (Olen silti jatkanut hierojalla käymistä puhtaasti siksi, että se tuntuu niin hyvältä ;) ja kyllähän niitä kireyksiä joskus pintatasollekin tulee.) Ja mikäli näin on sunkin tapauksessa, tuli mieleen, että tekeeköhän se venyttely välttämättä kovin hyvää? Jos sulle kerran tulee siitä huono olokin? Itseltäni on venyttelyt kielletty (mutta se voi tietenkin johtua enimmäkseen siitä, että olen yliliikkuva).
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 25 Elo 2010, 16:58

Moi CH!
Omassa tapauksessani tuosta OMT-fysiosta ei pahemmin ollut hyötyä joten tulin siihen tulokseen että vian täytyy olla lihaksissa koska tuo OMT naksautteli vaan rankaa ja niveliä eikä puuttunut lihaksiin. Paljon mahdollista että vaan syvemmät lihakset jumittaa..etenkin noita kallonpohjalihaksia kun on melkeen mahdoton venytellä niin hieroja sanoi että hieronta on aikalailla ainoa miten niitä voi hoitaa. Mutta sitkeässä ovat kyllä. Melkeen kaikki keillä oon käynyt on suositellut niskojen venyttelyä, koska sillä saa pinnalliset lihakset auki jolloin hieroja pääsee paremmin syvempiin käsiksi..että en tiiä, useimmiten venyttely tuntuu kuitenkin vaan siltä ettei siitä oo mitään hyötyä:P Akupunktiossakin kävin kerran enkä huomannut vaikutusta, mutta lääkäri meinas ettei kerrasta huomaakaan ja määräsi kolmen kerran käynnit. En pahemmin usko että akupunktio auttaa mun tapauksessa mutta käyn silti koska se rentouttaa:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 25 Elo 2010, 20:06

Muistaakseni munkin ensimmäiset käynnit OMT-fyssarilla vuonna 2005 sisälsivät lähinnä naksauttelua sun muuta manipulointia. Tämä sama fyssari sanoi joskus vuosien päästä, että OMT ei nykyään keskity enää naksautteluihin... Eli OMT-terapeuttejakin on ilmeisesti monenlaisia. Mikäli olet käynyt vain tällä yhdellä, yksi vaihtoehto voisi olla, että kokeilet vielä jotain toista OMT:tä, joka ei käytä aikaansa naksautteluun :)
CH

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 27 Elo 2010, 23:25

Joo OMT:tä on takuulla joka lähtöön ja usealla on useampi koulutus. Koetan nyt vielä akupunktiota useamman kerran ja koetan vielä kysellä tästä vikapurennasta. Tuntuu toivottomalta kun ei asiantuntijatkaan (lääkärit, fysioterapeutit, oikomishoitajat) osaa sanoa miks nää mun niskat ei suostu pehmenemään.Perusteellisen hieronnankin jälkeen kallonpohjat on kireät kuin viulunkieli.Huoh.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Loka 2010, 14:49

Hei :) , olen uusi täällä foorumilla ja vasta aloittanut eri ketjujen lukemisen, mutta kommentoin nyt heti tähän.

Eli minulla on ollut niska-hartiaseutu jumissa niin kauan kuin muistan, ja olen käynyt säännöllisesti hieronnassa ja ajoittain fysioterapiassa. Nyt olen viimeisen vuoden ajan käynyt fysioterapiassa 1-2 kertaa viikossa, mutta siitä huolimatta fysioterapeutti sanoo, että hartiani ovat edelleen kuin panssari, hän ei edelleenkään pääse pintakerrosta syvemmälle kuin joskus hetkittäin ja yleensä seuraavaan viikkoon mennessä lihakset ovat taas jämähtäneet täysin. Olemme kokeilleet ohjattua jumppaa, hierontaa, ultraääntä, sähköä jne. mutta mikään ei tunnu auttavan. Lisäksi olen harrastanut jo vuosia joogaa ja pilatesta, mutta niistäkään ei tunnu olevan apua.

Nyt viime kuukausina käteni ovat alkaneet puutua ja kipuilla, joten tällä hetkellä epäillään vahvasti TOS-syndroomaa, etenkin kun röntgenkuvista löytyi kaulakylkiluut. Toisaalta olin teini-ikäisenä pahassa autokolarissa, jolloin niska pääsi retkahtamaan pahasti, mutta se ei aiheuttanut ainakaan heti mitään selkeitä oireita. Hermoratakokeetkin tehtiin jo oikeaan käteen ja sen mukaan ranne, kyynärpää ja olkapää ovat kunnossa, mutta niskan tulos oli poikkeava. Nyt odotan ensi viikolla tehtävää magneettikuvaa ja toivon hartaasti, että tilanteeseen saadaan jotain selvyyttä.

Tällä hetkellä olen sairaslomalla, koska oikeaa kättä ei juurikaan pysty käyttämään ja tietokoneella työskentely pahentaa oireita. Yritän päivittäin venytellä varovasti, mutta jumitus ei tunnu helpottavan ja vasenkin käsi on alkanut oireilla. Sairaslomaa on tällä hetkellä vain tämän viikon loppuun, mutta taitaa olla pakko hakea lisää, kun oireet eivät ole alkaneet helpottamaan :(
Orkidea

ViestiKirjoittaja CH » 07 Loka 2010, 15:36

Moi ja tervetuloa vaivaisten joukkoon! ;)
Noin kovia pintakireyksiä täällä on harvemmin kuvailtu. Tuli mieleen, että mullekin iski yllättäen samantyyppiset jakitukset hartioihin, kun niskan retkahduksesta oli kulunut puoli vuotta. Minulla ei ole koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen ollut juurikaan pintakireyksiä. Niinpä olen ajatellut, että varmaan sekin vaihe johtui jollain tavalla retkahduksesta. Ehkä kroppa haki itselleen uutta asentoa tai jotain... Toivottavasti vaivasi helpottaa! Oletko kokeillut akupunktiota? Entä lihaksia rentouttavia lääkkeitä (esim. Sirdalud)?
CH

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Loka 2010, 16:10

Kiitoksia, minulla oli noita vaivoja (astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta) jo ennestään riittämiin, joten en olisi kaivannut lisää, mutta näillä eväillä mennään... :wink:

Minulla on tuota pintakireyttä ollut aina eikä se ole hieronnoilla juurikaan helpottanut, en sitten tiedä voisiko taustalla olla tuo todella vanha retkahdusvamma :? Sekä oma että fysioteprapeutin arvio on, että myös syvät lihakset ovat täysin jumissa ja vaikka muuten olen erittäin notkea, niin käsien liikerajat etenkin yläasennoissa ovat aina olleet hyvin rajoittuneet. Nyt tosiaan mukaan ovat tulleet vielä noi klassiset TOS-oireet eli kädet kipuilevat ja puutuvat, yläasennoissa häviää pulssi ja venyttäessä tulee sähköiskumaisia tuntemuksia jne.

En ole kokeillut Sirdaludia, mutta joitakin muita lihasrelaksantteja kylläkin, mutta olen saanut niistä vain hetkellistä apua. Tällä hetkellä sairaslomalla ollessani minulle on määrätty Zaldiar-nimisiä kipulääkkeitä (asun Belgiassa, en tiedä onko Suomessa vastaavaa), joissa on parasetamolia ja tramalia. Se vie kivun pois tehokkaasti ja tuntuu rentouttavan lihaksiakin jonkun verran, mutta ongelma on, että se rentouttaa vähän liiankin hyvin, joten en voi kuvitellakaan tekeväni töitä tuon aineen vaikutuksen alaisena... :wink: Melkoisen tujua ainetta, mutta toisaalta olen kiitollinen, että neurologi otti kivut tosissaan ja määräsi tehokasta kipulääkettä, koska yleislääkärin määräämä tulehduskipulääke ei tehonnut kipuihin juuri ollenkaan.

Akupunktiota en ole kokeillut ja viime viikolla neurologi määräsi fysioterapiankin tauolla, koska tulin todella kipeäksi edellisestä hoidosta. Lääkäri haluaa siis varmuuden vuoksi otattaa magneettikuvan ennen kuin niskaa käsitellään, koska ihan kaikki tuntuu ärsyttävän tällä hetkellä :? Joka tapauksessa olen kiitollinen siitä, että vihdoinkin lääkäri(t) ottavat vaivan tosissaan ja antavat sairaslomaa, koska viimeisen vuoden aikana näyttöpäätetyö on ollut yhtä tuskaa suurimman osan aikaa.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Ippe » 07 Loka 2010, 16:19

Orkidealle sen verran, että itse jouduin jättämään kokonaan pilateksen, koska tilanteeni paheni aina sen jälkeen. Muutaman kerran meni yllättäen jalat alta ja pilates-ohjaajani kielsi osallistumasta, koska ei uskaltanut ottaa vastuuta seurauksista, vaikka tiesikin vammani ja yritti ohjata tekemään vain niitä turvallisempia liikkeitä.

Niskajumituksia täälläkin ja esim. ultraa ei ole voitu käyttää juuri ollenkaan. Tuli heti kihelmöintiä raajoihin ja kiristystä kaulalle.

Kaikki tärinä on edelleenkin pahasta ja esim. autolla liikkuminen aiheuttaa sähköiskukipuja raajoihin.

Ollaan molemmat uusia täällä :D
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Loka 2010, 16:33

Moi Ippe :) , kiitos viestistä ja tervetuloa sinullekin!

Tällä hetkellä minulla on sekä pilates että jooga tauolla, teen ainoastaan rauhallisia kävelylenkkejä ja venyttelen varovasti. Huomasin itsekin sen, että monet vatsalihasliikkeet alkoivat tuntua todella kivuliailta niskassa vaikka olen varma, että tekniikkani on kunnossa (olen itse ohjaaja tai siis olin :? ) Tällä hetkellä ei nyt tosiaan auta muu, kuin vältellä kaikkea mikä aiheuttaa kipuja, vaikka liikuntakielto ahdistaakin.

Olen huomannut saman, että autolla ajo tuntuu pahalta ja täällä meillä päin tiet ovat monesti tosi huonossa kunnossa, vaikka Suomessa keski-Euroopan teistä muuta väitetäänkin :wink: . Lisäksi kun käsien kohoasento tuntuu pahalta, niin autoni pysyy suurimman osan ajasta tallissaan...

Minkälainen vaiva sinulla Ippe on?
Orkidea

ViestiKirjoittaja Ippe » 07 Loka 2010, 23:59

Kiitosta vaan Orkidea toivotuksista!

Kyselit minkälaista vaivaa minulla on. Pahinta tällä hetkellä on pistelyt ja puutumiset kaikissa raajoissa ja kun tilanne on oikein pahana päällä, niin pistelyä on muuallakin kehossa ja tulee esim. virtsarakon tyhjenemisongelmia. Sähköiskumaisia kipuja ja kramppeja raajoissa.
Huulet ovat melkein jatkuvasti pistelevät ja rasituksessa, tärinästä, kurkotuksista tai eteen ja alas päätä taivuttaessa puutuvat kasvot, leuat ja päähän tulee puristava tunne ja takaraivokipu. Myöskin kaulalla on pistävää kipua ja välillä nielemisvaikeuksia ja kuvottavaa oloa.
Olo on välillä jotenkin hutera ja tasapainon kanssa oli ongelmia jo pilateksessakin. Oikea jalka on ollut tapaturmasta lähtien huterampi, eikä kestä rasitusta.
Heti tapaturman jälkeen oli muutamia kuukausia lievää kuumeilua ja öisin voimakasta hikoilua. Synapsiassa todettiin, että lämmönsäätelykeskus olisi jotenkin vaurioitunut.
Jatkuvaan kipuun jotenkin turtuukin, mutta kun niiden pahenemiseen on aina jotenkin itse syypää, niin päivät ovat jatkuvaa tasapainoilua ja omien rajojensa etsimistä.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 08 Loka 2010, 23:11

Orkidea, mainitsit että olet kokeillut sähköä ja ultraääntä hoitotoimenpiteinä. Kertoisitko lisää niistä, aivan uutta mulle. Mulla on sama niskalihasten kanssa, ne ei tunnu reagoivan mihinkään. Nyt selvittelen vielä purennan vaikutusta niskoihin, sen jälkeen alkaa ideat loppua että miksei niskalihakset aukea. Hieroja sanoi että joillakin on vaan sellanen lihasrakenne että kestää aikaa ennen kun pehmenee. Itsellä vielä jumitus on pidemmän kuormituksen tulos joten kai sitä on vaan odotettava.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)