Niskanikama sijoiltaan tms. ja harrastus

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niskanikama sijoiltaan tms. ja harrastus

ViestiKirjoittaja Beamer » 12 Elo 2010, 09:45

Mulla on jo pari vuotta ollut ongelmia selän kanssa ja juossut hierojalla ja naprapaatilla yrittäen saada apua. Aina kuulin että ei täällä mitään ole jumissa, selässä toki muutamia lukkoja - toimistotöissä kun olen.

Viime syksynä tilanne paheni entisestään ja melkein vuoden on tuntunut että elän jossain kipuhelvetissä, ei ne kivut sietämättömiä ole ja niihinkin tottuu mutta itse on ärtyisä koko ajan kaikille kipujen takia.

Sitten kesällä kokeilin toista fysioterapeuttia jota suositeltiin. Ja hän löysi niskastani sellaisen vian että yksi nikama on ikäänkuin liikkunut sisäänpäin. Tämä aiheuttaa kipuja ja ne kivut heijastuu sitten nimenomaan selkään. Lisäksi köyristän tahattomasti ristiselkää ja se on yliliikkuva ja alimmat nikamat taas eivät liiku sitten mihinkään.
Sain jumppaohjeita ja välillä ne tuntuu auttava, mutta välillä taas ei.

Olen menossa jäsenkorjaajalle ensi viikolla ja hän vähän pelästytti kertomalla kuinka vakavasta asiasta on nyt kyse...

Tuli sitten mieleeni tässä, että uskaltaakohan tuollaisella vammalla harrastaa enää noita mun harrastuksia, brasilian jiu-jitsua ja karatea? Varsinkin brassi tuntuu jumittavan niskaa kun painitaan on kaikkia niskalukkoja ja muita, ja karatessa välillä sparraillaan ja isku päähän ei tunnu niskassa ihan kivalta..

Onkohan muilla samanlaista ongelmaa ja miten siihen on saanut jotain hoitoa?

Lääketieteeseen oon menettänyt toivoni, syö buranaa ja sirdaludia! Ei edes röntgenkuvia..
Beamer
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Elo 2010, 23:06

Hei,

Tervetuloa palstalle

Hyvä, että on joku löytänyt ongelmien aiheuttajaa. Tuosta huomaa, että hoitajien osaamisessa on hurjasti eroa.

Jos joku harrastus pahentaa oireilua, niin tosissaan kannattaa miettiä harrastuksen lopettamista. Kannattaa miettiä tosissaan myös löytyisikö vaihtoehtoja Karatelle. Niska joutuu todella nopeisiin suojareagointeihin, kun päähän tulee iskuja, ja ei tosiaan helpota tilannetta.

Jospa joku osaisi vastata tähän paremmin,että mistä apua voisi löytyä ü!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Elo 2010, 00:05

Moi, Beamer!

Itellä on nyrkkeily- ja hokutory-jujutsu-taustaa, joten osaan vähän orientoitua tilanteeseesi. Sen verran riskialttiilta tuo tilasi kuulostaa, jos siellä tosiaan niskanikama pääsee hallitsemattomasti liikkumaan, että nuo harrastukset kuulostaa nyt turhan rajuilta. Vai pystyisitkö valmentajien kanssa sopimaan kevyemmistä kuvioista, kunnes niska on taas kunnossa? Olisko mahdoton keskittyä toistaiseksi lyönti-, potku- ja muiden tekniikoiden hiomiseen, kunnes kaikki on taas toivon mukaan kunnossa? Yksipuoliseksi se varmaan tulee varsinkin brassi-jujutsun suhteen, mutta ei tarviis ainakaan lopettaa vielä?

Toivottavasti jäsenkorjaaja saa olotilaasi helpotettua, ymmärtääkseni osaava jäsenkorjaaja voi tuollaisen onnistua korjaamaan. Se ei varmaankaan kyllä pysy itsestään, vaan vaatinee onnistuneen kuntoutuksen. Ja sitä ennen olis syytä saada selville, että miksi se pääsee siellä liikkumaan? Onko kyse pelkästään lihastuen puutteesta vai onko siellä jotain pehmytkudosvaurioita yms.?

Eli kunnon tutkimukset, joissa vamman laatu kunnolla selviää, olis paikallaan. Ja vaatii lääkäriltäkin paljon osaamista, ennen kuin kaikki on selvillä. Fysiatrian erikoislääkäriä täällä tyypillisesti suositellaan ja joskus täytyy useammallakin sellaisella rampata, ennen kuin saat oikean diagnoosin ja oikean hoidon. Eli kyllä sä mielestäni lääketieteenkin apuja tässä tarviit, älä vielä luovuta senkään suhteen! :P

Saitkos, Beamer, tästä jotain irti? Nikamasiirtymästä monesti puhutaan, jos tuollaisesta tosiaan on kyse. Siitä aiheesta pitäis löytyä tältä palstaltakin tavaraa, ja pari linkattua fysioterapiatyötäkin aihetta liipaten. Vaikka näistä voit löytää vähän lisää tietoa, jos jaksat lueskella:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=384
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=274
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Beamer » 13 Elo 2010, 08:41

Kiitoksia linkeistä, pitää oikein tutustua niihin.
Karate on minusta parempi lajina mun niskalle kun pelkät potkut ja lyönnit tyynyhin ei niin tärytä sitä niskaa, mutta tuo matolla könyäminen ja niskalukot selvästi ei oo ihan hyvä juttu niskalle.
Karatessa mä oon nyt yrittäny välttää tilanteita jossa voisin saada iskua päähän/niskaan ja se on onneksi vetäjille ihan ok.
Brassi on vähän vielä arvoitus että pitääkö se lopettaa, ainakin lämmittelykuperkeikat on täytyny jättää pois.

Mutta mutta.. sitä mä mietin että mitenkähän mä saisin jonkun lääkärin vakuuttuneeksi että esim. ihan röntgenkuva niskasta vois olla paikallaan? Mikä olis paras instanssi aloittaa tämä ruljanssi?
Mä kerran kävin työterveydessä mutta ne siirsi mut vaan fysioterapeutille. Voishan sitä tietty käydä uudestaan ja uudestaan kunnes ne rupeaa jotain tekemään.
Beamer
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Elo 2010, 13:50

Beamer kirjoitti:Mutta mutta.. sitä mä mietin että mitenkähän mä saisin jonkun lääkärin vakuuttuneeksi että esim. ihan röntgenkuva niskasta vois olla paikallaan? Mikä olis paras instanssi aloittaa tämä ruljanssi?
Mä kerran kävin työterveydessä mutta ne siirsi mut vaan fysioterapeutille. Voishan sitä tietty käydä uudestaan ja uudestaan kunnes ne rupeaa jotain tekemään.

Työterveyslääkäri voi haluta pitää kustannukset minimissä, eikä välttämättä kaverin oma osaaminen riitäkään sen pidemmälle. Paras sun olis varmaan käydä siellä toistuvasti vinkumassa, kunnes se tajuaa lähettää sut vaikka osaavalle fysiatrille tutkimuksiin. Lisäksi ihmettelen tota röntgen-kuvan panttausta, sehän on halpa tutkimus? Magneettikuvaus on arvokas ja sitä ne panttaa, mutta röntgen on varsin edullinen tutkimus...

Tietysti voit yksityisestikin mennä hyvälle fysiatrille, mutta halvemmaksi tietysti tulis, jos pääset työterveyden kautta.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Beamer » 11 Elo 2011, 08:39

Päivitystä olotilasta :)

Juoksin ahkerasti jäsenkorjaajalla puolisen vuotta, ja sen jälkeen tarvittaessa.
Alaselän lordoosia yritetty suoristaa mobilisaatiolla, toinen puoli lantiosta oli lukkiutunut ja se on "irrotettu".
Selkä lukittui viimeistään viikko korjauksesta. Sen jälkeen lapa rupesi äkäilemään, oikeanpuolen lapa/siihen liittyvät lihakset veti niin jumiin ja tulehtui.

Sitten sain ukaasin ruveta venyttelemään. Olkapäitä, rintalihaksia ja lapaa, sekä lonkan koukistajia ja takareisiä. Samoihin aikoihin pääsin työn kautta fysioterapeutille joka sanoi että mun oikeanpuoleinen "sahalihas", joku pitkä selkälihas joka pitää lapaa oikeassa asennossa, on "alikehittynyt/lihakseton" ja sain sitten sitä vahvistavan jumppaliikkeen. Kuin myös kyfoosi selässä/painunut niska, johon sain syviä niskalihaksia vahvistavan jumppaliikkeen. Samalla toinen fysioterapeutti kävi töissä katsomassa työergonomiaa ja sain siihenkin apua.

Nyt mä olen noin kuukauden jumpannut ja vähän kauemmin venytellyt ja elämä on huomattavasti kivuttomampaa :)
Ei se kipu kokonaan ole vielä poissa, mutta muutos on huomattavasti parempaan, selkä on jo niin hyvässä kunnossa että lapojen välissä oleva lukko niksahtelee itse auki jos roikun ovenpielissä tai mobilisoin itse selkääni.

En sitten tiedä onko niska suoristunut, mutta ainakaan se ei polttele enää. Aamuisin ja joskus iltaisin venytän sitä. Ja oikeastaan aina kun huomaan että "könötän niska rullalla".
Beamer
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Elo 2011, 11:06

Hienoa! Mukava lukea vaihteeksi hyviäkin uutisia! :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja stefa » 26 Joulu 2011, 10:11

Morjesta. Olen uusi niskavaivainen ja netin syövereistä löysin tämän foorumin. Niskavaivani kuullostavat paljon samalta kuin Beamer ylempänä kirjoitti. Haluaisinkin tietää millaisia ovat nämä syviä niskalihaksia kuntouttavat jumppaliikkeet?
stefa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Joulu 2011, 14:39

Tervetuloa, stefa!

Arvatenkin haluaisit kokeilla niitä liikkeitä omin voimin? Niitä on vaikka kuinka ja osaavan fysioterapeutin pitäisi annostella sulle sopivat liikkeet aloitustasosi mukaan. Jos liikkeet ovat liian kovia, ne saattavat ennemminkin haitata kuin auttaa. Yleensä niiden pitäisi olla hyvin kevyitä, mielellään niin etteivät pintalihakset jännity mainittavasti. Jos pintalihaksesi jännittyvät reilummin liikkeessä, ei vaikutus mene syville vaan pintalihaksille, eikä se auta tilannettasi. Samoin fysioterapeuttisi pitäisi katsoa lihastasapainotilannettasi vähän ja kohdentaa ne liikkeet oikein niille heikoimmille lihaksille.

Näin ollen pelkästään itse kokeilemalla ei välttämättä saa valtavan hyviä tuloksia, varsinkin kun vähänkin väärät suoritustavat voivat viedä oikealtakin liikkeeltä pohjan ja hyödyn. Eli toivottavasti kokeilet sitten varovasti ja maltilla! :P

Tältä foorumilta löytyy varmasti vinkkejä niihin liikkeisiinkin. Edellisten varoitusten jälkeen liitän tähän pari ensi hätään löytämääni linkkiä palstalta. Toivottavasti muut sitten vaikka lisäävät hyvien ketjujen linkkejä, jotta löydät lisää kokeiltavia liikkeitä.

Ensinnäkin, täältä löytyy fysioterapiatyö, jonka lopussa on kuvattu kuvin ja sanoin tiettyjä kuntoutusliikkeitä: Niskakipu ja kaularangan motor. kontrolli - Fysioterapiatyö

Erityisen herkille niskalihaksille suunnatusta hyvin kevyestä kuntoutuksesta hyvä esimerkki on Tahdonvoiman ketjussa kuvatut liikkeet ja kuntoutus: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421

Ja tästä ketjusta ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=246 ) löytyy hyödyllinen yleisselitys niskan kuntoutuksesta:
Suunnitelmallisella harjoittelulla eroon niskakivuista - Harjoittelu, sisältö ja annostelu

Fysioterapeutin on kyettävä tunnistamaan liikehäiriöt,
hallittava erilaisia harjoittelumenetelmiä ja osattava
annostella harjoittelu potilaalle optimaalisesti. Sen lisäksi
edellytetään kliinisiä taitoja tarkoituksenmukaisen
terapeuttisen harjoittelun toteuttamiseksi. Harjoittelun
yksilöllisten tavoitteiden asettaminen, harjoittelun
vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi ovat erottamaton
osa niskakipupotilaan terapeuttista harjoittelua (2). Tässä
artikkelissa tarkastellaan terapeuttisen harjoittelun tavoitteita,
sisältöä ja harjoittelun annostelua.

...

Terapeuttisen harjoittelun lähestymistavat niskakivun kuntoutuksessa

Niskakivun kuntoutuksessa käytettävät harjoittelumetodit voidaan jakaa seuraavasti:

1. Sensomotorisessa / proprioseptiivisessa harjoittelussa (3) erilaisilla niskan asentotunto-, katseen kohdistamis- ja tasapainoharjoitteilla sekä silmä-niskakoordinaatiota parantavilla harjoitteilla pyritään korjaamaan kaularangan asentotunnossa, okulomotorisessa kontrollissa ja tasapainossa ilmenevät häiriöt. Harjoitteet kohdistetaan etenkin
subokkipitaalilihaksiin ja alueen sensomotorisiin refleksiyhteyksiin.

2. Motorisen kontrollin (asento- ja liikehallinta) (4) harjoitteluun sisältyvät kaularangan ja s k apulothora k aa l i s t en l iha s t en matalaintensiteettiset harjoitteet, jotka niskan osalta kohdistuvat erityisesti kraniokervikaalisiin fleksorilihaksiin. Tässä lähestymistavassa pyritään kraniokervikaalisten lihasten kestävyysominaisuuksia ha r j oi tt ama l la pa rant amaan l ihasten kykyä hallita kaularangan lordoosia ja segmentaalista stabiliteettia sekä kehittää pinnallisten ja syvien kaulan alueen lihasten koordinaatiota.

3. Lihaskestävyys- ja voimaharjoittelu (5) koostuu puolestaan korkeaintensiteettisistä kaulan ja niskan lihasten harjoitteista, joiden tavoitteena on lihasten kestävyys- ja voimaominaisuuksien parantaminen ja kaularangan alueen kuormituskestävyyden lisääminen.

Kaikilla näillä harjoittelumenetelmillä on yhteisenä tavoitteena kivun vähentäminen ja toimintakyvyn lisääminen. Niin sensomotorisen, motorisen kontrollin kuin kestävyys- ja v o im a h a r j o i t t e l u n k i n v a i ku t u s riippuu siitä, kohdistuvatko harjoitteet oikeisiin rakenteisiin ja toimintoihin sekä onko harjoitteluannos riittävä toivotun vasteen aikaansaamiseksi. Kestävyys- ja voimaharjoitteluohjelmassa noudatetaan harjoittelun tunnettuja perusperiaatteita, kuten ylikuormittamista, progressiivisuutta, spesifisyyttä, yksilöllisyyttä ja harjoitusvaikutuksen ylläpitämistä (6). Sensomotorisen ja motorisen kontrollin ohjelmissa voidaan niin ikään soveltaa edellä mainittuja periaatteita, mutta koska kyse on näiden menetelmien kohdalla myös uusien motoristen taitojen ja kehonkäyttötapojen oppimisesta on motoriseen oppimiseen liittyvät teoriatkin hallittava. Varsinaisen ohjelman suunnittelussa on esitietojen, haastattelun ja kliinisen tutkimisen tulosten lisäksi huomioitava useita eri muuttujia. Harjoitteiden valinta, harjoitteiden järjestys, taukojen pituus, liikenopeus, lihaksen toimintatapa harjoitteiden aikana, harjoittelun ja k s o t t ami n e n , h a r j o i tu s o h j e lm a n k e s t o s e k ä ku o r mi t u k s e n intensiteetti ja harjoitustyömäärä vaikuttavat suoraan siihen millaisia vaikutuksia kehon rakenteisiin ja toimintoihin harjoittelulla aikaansaadaan
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Beamer » 06 Syys 2013, 15:28

Vastaan stefalle, vaikken tiedä lukeeko hän tätä enää.

Eli itse jumppasin kaulan syviä lihaksia makaamalla vaikka sängyllä selälläni, painan toisella kädellä vähän leuasta päätä alaspäin kohti sänkyä, silleen rankaa venyttäen. Usean kerran kerralla, 3-4 kertaa viikossa.
Beamer
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)