Mixuliini-79 uusintakierrokselle

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Mixuliini-79 uusintakierrokselle

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 06 Heinä 2010, 14:10

En hetkeen ole täällä käynytkään,mutta vanhat foorumilaiset varmaan tarinani muistavatkin.
Elikkäs marraskuussa tosiaan oli kaularangan leikkaus ja toipuminenhan meni tosi hienosti :D
Tammikuussa palailin töihin osa-aikasena ja kaikki menikin hienosti tähän kesään asti kunnes keväällä siirryin kokopäiväiseksi työssäni.
Työnantaja oli hienosti järkännyt kaikki fysioterapia käynnit työpaikallani opastuksen kera ja hienoja vinkkejä ja ohjeita sainkain ja työnantaja tuli vastaan myös hierojan kustantamisessa mistä olikin suuri apu leikkausen jäljiltä :D
Muutamaan otteeseen olin ns.rasituskivun takia parin päivän lepolomalla kunnes toukokuun puolessa välissä töissä kesken vahaushommien niskaan tuli kova kipu jonka jälkeen koko käsi meni ihan kuuman tuntuiseksi ja sitten tunto veks,kesti arviolta noin viisi minuuttia.
Töistä kesken päivää työterveys lääkärille ja nyt sitten siitä asti ollut kotona,kesäkuussa meni loma ja nyt eilen sitten kävin neurologisella taas johon työterveys laitto lähetteen kun olivat ihmeissään :roll:
Työterveyslääkäri tosiaan sitä rasittumista ens alkuun meinas mutta tosiaan kesäloma ja sairalomat yhteen laskettuna olin noin 6vko kotona tekemättä juurikaan mitään niin neurologi sanoi että ei oikein usko tuohon rasitukseen,kävi refleksit sun muut eilen läpi ja magneettiin nyt taas uudemman kerran odotellaan,elokuussa kait pääsen ja voi hyvinkin todennäköisesti olla uusinta leikkaus edessä.Ilmeisesti leikatun välin ylempi tai alempi väli nyt sitten alkanut kiukuttelemaan :shock:
Tällä hetkellä oireena siis juurikin tuon oikean käden särky olkapäästä sormiin asti,sormien ajoittain puutuminen ja sormien jäykistyminen,kaulalla ja oikean korvan takana plttava tunne ja koko selkä aivan helvetin jumissa ja välillä oireita tuntuu myös vasemmalla puolella ja ylähuuli puutuilee inhottavasti.
Mua jäi yksi asia lääkärin puheissa mietityttämänn kun puhui että joskus leikkaus onnistuis paremmin takakautta,mutta eikö siinä ole toipuminen pidempää vai voidaanko se tehdä yhtälailla simppelisti tähystyksellä :?:
Mutta ihan kaikkea toivoa ei vielä ole heitetty kaivoon...lyricaa sain nyt sitten lääkkeeksi mitä en kyllä tosin ole vielä uskaltautunut ottamaan :?
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Heinä 2010, 16:16

Moi taas, mixuliini!

Ikävä, että ongelmaa tuli taas, vaikka alku oli hyvä. Toivotaan, että tämän ongelman hoitamisen jälkeen taas alkaa lyyli kirjoittaa. Aika tylyä kyllä, jos taas joudut leikkaukseen... :shock:

Yritin katsoa noi sun tarinat läpi, mutta en äkkiseltään nähnyt, mitä sulle tarkalleen viime kerralla tehtiin. Etukautta mentiin sisälle, mutta luudutettiinko se kiukutteleva väli ja kiukutteleva välilevy poistettiin kokonaan? Jos näin oli, niin sen välin ei sitten enää tosiaan pitäisi kiukutella.

Miksiköhän se lääkäri ehdotti leikkausta takakautta? Sun kannattaa kysyä, mikä siihen sitten olis syynä?

Jos saman voi tehdä etukautta, niin mä valitsisin ehdottomasti etukautta leikkauksen. Takakautta leikattaessa ainakin selkäytimen ahtaumaa leikattaessa nikamasta pitää takakaaresta poistaa osa, jotta alueelle päästään. Samalla lähtee osa tukilihaksista, ja toipuminenkin tosiaan on kivuliaampaa ja kestää pidempään.

Epäilen, että muissakin takakautta tehtävissä leikkauksissa joudutaan nikamakaaren takaosasta osa poistamaan, joten kysele lääkäriltä siitäkin, niin tiedät mihin olet ryhtymässä. Sellainen ajatus lähinnä tulee mieleen, että onko kirurgin idea ehkä vaan poistaa välilevytyrästä ulos pursunnut aine ja jättää välilevy paikalleen. Siinä tapauksessa se varmaan pitäisikin tehdä takakautta, etukautta tehtäessä täytynee koko välilevy poistaa, muuten ei sitä kautta taida päästä pullistumaan kiinni.

Edestä päin katsottunahan välilevy tulee vastaan ensin ja välilevyn takana on selkäydinkanava. Välilevypullistumahan yleensä pullistuu taaksepäin selkäydinkanavan suuntaan ja sen takia välilevyn takaosaan ei pääse käsiksi menemättä välilevyn lävitse. Siinä samalla se välilevy sitten poistetaan.

Mutta kerro, mitä tiedät ensimmäisestä leikkauksestasi ja mitä muuta sulle on kerrottu tästä mahdollisesta toisesta? Ja oletko leikkauskertomuksen saanut tai tilannut siitä ekasta leikkauksesta? Jos et ole sitä nähnyt, niin soita ja tilaa se ihmeessä viimeistään nyt, niin saat tarkemmin tietää, mitä silloin leikkauksessa on tehty.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 06 Heinä 2010, 22:58

Terve DD ja kiitos taas tiedoista :)
Elikkäs uudesta leikkkauksesta ei sen kummemmin vielä keskusteltu,odotellaan nyt ensin sitä magneettia ja että mitä sieltä paljastuu mutta oireiden perusteella se lääkäri veikkasi että uusi väli olis nyt se joka oireita tekee.
Mulle vähän itsellenikin jäi epäselväks se kommentti siitä takakautta tehtävästä leikkauksen kommentista,mutta kysyn asiaa kun kontrolliin menen kuvien jälkeen.Kovin helposti en olis suostuvainen uusintaleikkaukseen mutta katsotaan nyt mihin asiat etenee ja toivoa pidän yllä vielä.
Edellisestä leikkauksesta on paperit ja täytyykin huomenna ne kaivaa tuolta kaapin perukoilta.Mutta siis sen tiedän että tuon aikasemman välin ei pitäs enään koskaan vaivata muuten kun sen mahdollisen arpikudoksen siellä leikkaus paikassa mutta sekin kuulemani mukaan epätodennäköistä.
Elikkäs mulle asennttettu sinne jokin implantti :?: ,mun ymmärtääkseni siis väli putsattu kokonaan ja jokin sinne asennettu minkä olen itsekkin nähnyt omissa röntgen kuvissa joita nyt pari kappaletta tuolta niskasta tänä keväänä otettu ja ymmärtääkseni siis tuo väli on luutunut(luudutettu).Mutta laitan vähän tekstiä siitä leikkauskertomuksesta huomenna,en itse tajua näistä niin yhtään mitään vaikka tietoa olen kovasti vuoden aikana hakenut ja kerännyt ja lääkäreiltä tuntuu saavan joskus vähän vaikeasti ymmärrettäviä vastauksia näin "maalaisen" korviin.
Leikkaava lääkäri ilmeisesti hyvinkin perehtynyt ko.vaivoihin ja ns.vaikeisiin tapauksiin tai näin ymmärsin mehiläisen urheiluvammoihin erikoistuneen lääkärin puheista,että sikäli koen olevani hyvissä käsissä mutta nyt ei auta kun odotella eikä maalailla piruja seinille vaikka alkaahan tää olee aika voimia vievää touhua,ja kieltämättä itku pääsi eilen lääkäriltä tullessa kun ajattelin vaan sitä mahdollista uutta operaatiota.
Itse ihmettelen sitä että kuinka leikkauksesta puhutaan jo ennen kuin magneettia otettu saati tulkittu,näkeekö ne sitten niin paljon siinä tutkimustilanteessa ja oireita kuuntelemalla.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 11 Heinä 2010, 21:14

En nyt kaivamallakaan löytänyt sitä leikkauskertomusta.
Mutta eilen aloitettu lyrica.
Neurologi kirjoitti alunperin 150mg:n tabletit mutta työterveydessä vaihtoivat miedompaan kun mua niin jännitti niiden alotus kuultujen sivuvaikutusten takia ja sillä nyt sit asteittain nostan määrää kunnes alkaa auttamaan särkyyn,toivottavasti näistä saisi apua vähän.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Heinä 2010, 02:45

Monilla kuulemma Lyrica on tehonnut hyvin hermokipuihin, toivottavasti sullakin! :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 19 Elo 2010, 09:30

Täällä sitä vielä odotellaan magneettiin pääsyä,oli puhetta että elokuun aikana pääsis mutta ilmeisesti kesä pidentänyt jonotusaikaa.
Lyricaa tuli kokeiltua :shock: juu ei käynyt mulle tais siis en pystynyt nostaa annostusta tarpeeksi korkelle että olis antanut vastinetta särylle,menin pitkin seiniä jo 75mg annostuksella,alun perinhän mulle määrättiin sitä 150mg mutta vaihdettiin pienempään vahvuuteen ja hivutettiin pikkuhiljaa määrää ylös päin.
Nyt olis tarkoitus aloittaa cymbalta niminen lääke ja toivon että siitä olis apua,alkaa pää hajoilee pikkuhiljaa tän säryn kanssa ja nyt lisäoireina tullut paniikkikohtaukset :( ilmeisesti ton lääkkeen pitäis auttaa siihenkin.Kai tässä nyt sen verran tressiä tän asian kaa.
Töihin en luultavammin ole enään palailemassa,tai fiilikset ainakin itsellä nyt sellaiset että alan koulupaikkaa katselemaan,eihän täs mitään järkeä jos saa olla puoli vuotta vuodesta sairaslomalla ja leikattavana kerta vuoteen.Ja kelan sairaspäiväraha päivät tulee täyteen loppu vuonna eikä paljon innostais jäädä millekkään työkyvyttömyyseläkkeelle eli itse pidän parhaana vaihtoehtona ammatinvaihtoa ja tarviikin nyt sitten jutella lekurin kanssa asiasta.
Nyt siis tosiaan odotellaan niitä kuvia ja mitä selviää sieltä,onko leikattavaa vai ei.Toivon tosissaan että ei tarvi sitä möyhennöstä uudestaan käydä läpi.
Oireina tällä hetkellä kipu niskassa ja särkyä käsissä ja särky levinnyt myös muihin sormiin,oli aluksi peukalossa ja etusormessa.Varsinaista puutumista ei nyt ole mutta kihelmöintiä peukalossa,voimat ihan ok kädessä mutta väsyvämpi kuin toinen ja tavarat lipsuilee välillä käsistä.Lääkäri oli sitä mieltä että tilanne siltä osin näyttää paremmalta kuin viime kerralla että sitä puutumista ei juuri ole kuin satunnaisesti.Uutena oireena kädessä nyt tuntokosketuksen herkistyminen,pukeminen ja joskus jopa pelkkä suihkussa veden valuminen kädelle tekee kipeätä.Pahin oire kuitenkin tällä hetkellä särky.
Mutta eipä auta kuin odotella että jotain selviää.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 07 Loka 2010, 21:30

Hetkeen ei ole käyty täällä,päivät mennyt kivun sietämiseen ja asioiden murehtimiseen.
Magneetissa käyty ja sieltä uutiset pelkkää positiivistä,leikkausalue siisti,juuriaukot avoimet ja implantti paikallaan.Neurologi ei voinut asiaan enempää auttaa koska leikattavaa syytä ei löytynyt kuvista,se oli hyvä uutinen.
Mutta mutta,kipu ennallaan ja arki tuntuu aikamoiselta taistelulta tällä hetkellä,pään kasassa pitämiseen menee energiaa tolkuttomasti ja mielen vierkeänä pysymiseen.
Fysiatrin vastaanotolla kävin tänään ja nyt ensiksi tehdään oikean käden enmg tutkimus kiirrellisenä että selviää onko vika hermoissa,jatkosuunnitelmana alustavasti fysiatrinen kuntoutus ja mahdollinen tns hoito,vahvasti epäili crps oireyhtymää mutta poissulkevat nyt sen hermovaurion mahdollisuuden ensin pois.
Enpä olis reilu vuosi sitten kuvitellut elämäni muuttuvan tälläiseksi,kun aikasemmin itsestään selvät asiat kuten pyykkien ripustaminen ja hiustenpesu muuttuvat elämää hankaloittavaksi asiaksi.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)