ENMG pelottaa ja kysyttävää kaularangan ongelmasta

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ENMG pelottaa ja kysyttävää kaularangan ongelmasta

ViestiKirjoittaja Poet » 06 Heinä 2010, 11:54

En tiedä onko viestini oikealla alueella, mutta moderaattorit varmasti siirtävät sen.

Minulla on huomenna ENMG-tutkimus, joka pelottaa aivan suunnattomasti. Olen kuullut siitä liian monia "kauhutarinoita", ja vaikka kipukynnykseni on yleensä korkea ja hermosärkyjenkin kanssa joutui elämään (kunnes lääkitys löytyi), niin tämä tutkimus tuntuu ylitsepääsemättömältä. Tällä hetkellä on mieli maassa yksityiselämän ja väliaikaisen työkyvyn menetyksen takia, niin jotenkin en vaan saa tsempattua itseäni tutkimukseen.

Te jotka olette ENMG-tutkimuksen läpi käyneet - voisitteko kertoa - milä se oikeasti tuntui. Oliko kipu/epämiellyttävä tunne jatkuvaa? Kaikenlaista tietoa arvostaisin suunnattomasti. Läheisten "kyllä se varmasti hyvin menee" kommentit eivät ole paljon lohduttaneet... kun pelottaa, niin pelottaa. Toki koemme kaikki asiat yksilöllisesti, mutta silti kiinnostaisi tietää, miten muut ovat tutkimuksen kokeneet. Laittakaa vaikka niitä huonojakin kokemuksia.

Tarinani:
Ensimmäistä kertaa 6 kk sitten kärsin ranteen kivuista ja peukalon, etusormen ja keskisormen puutumisesta. Päivystyslääkäri määräsi Arcoxia lääkettä ja sillä se parissa viikossa menikin.

Nyt noin 3-4 vkoa sitten alkoivat sietämättömät rannekivut ja samojen sormien puutuminen. Mediracerillä suljettiin pois rannekanavaoireyhtymä. Kivut alkoivat säteillä kyynärtaipeesta olkapäähän ja tulivat sietämättömiksi, joten sen jälkeen kaularangan röntgenkuviin sekä magneettitutkimukseen.

Aivan uusia asioita, joten ihan tarkalleen en osaa ongelmaani suomeksi edes kuvailla, mutta magneettikuvauksen löydöksestä mainitaan seuraavaa:
C5/C6 discusdegeneraatioon liittyy spondyloottistyyppisiä muutoksia ja unconvertebraaliarthroosia oikeavoittoisesti vastaten natiivikuvatilannetta. Ei prolapsiksi tai spinaalistenoosiksi tulkittavaa. C5/c6 välin juurikanava oikealla puolella kaventuu

Tämä röntgenlääkärin lausunto, joskin neurologi kommentoi, että hän on eri mieltä prolapsi-asiassa.

Osaako joku teistä tulkita tuota?

Esim. unconvertebraaliarthroosia kiinnostaisi. Toki keskustelen asiasta vielä neurologin ja myöhemmin neurokirurgin kanssa.

Lyrica aloitettiin hitaasti 25mg/pv ja nyt 150 mg/pv, mutta n. 100 mg alkoi jo poistaa kipuja, mikä on ihanteellista. Sairauslomaa ainakin 2kk ja sekin turhauttaa.

Seuraavaksi siis tuo paljon pelkäämäni ENMG sekä neurologin puhelintunti ja neurokirurgin tapaaminen. Neurologi mainitsi, että hän ei tässä vaiheessa antaisi leikata, jos itse olisi minun tilanteessani. Lienee turha sanoa, että pelkäisin mahd. leikkaustakin.

Kaikenlaiset vastaukset olisivat tervetulleita. Erityisesti rehelliset ENMG kokemukset kiinnostaisivat. Soitin myös sairaalan ja kerroin pelostani, kun olin jo tutkimusta peruuttamassa. Yrittivät käännyttää minut tutkimukseen ja kai minä sinne ainakin käymään menen, mutta eipä nk. pelkopotilaaseen kovin ymmärtäväisesti suhtauduttu. Lähinnä tunsin itseni tyhmäksi.

EDIT: Typo
Viimeksi muokannut Poet päivämäärä 06 Heinä 2010, 16:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 06 Heinä 2010, 13:18

Itse olin ENMG:ssä diacorissa 22.3.10 ja eipä kovin kummalta tuntunut. Pientä pistelyä ja yllättävän nopeasi ohi. Minuakin jännitti, mutta eipä ainakaan minun tapauksessani ollut kovin inhottava.
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 06 Heinä 2010, 13:52

Löysit sitten tiesi tänne,hyvä :D
Varmasti täällä monellakin kokemusta tuosta hermoratatutkimuksesta.
(palstalla tänään ollut vieras siis olen).
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Poet » 06 Heinä 2010, 16:30

mixuliini-79 kirjoitti:Löysit sitten tiesi tänne,hyvä :D
Varmasti täällä monellakin kokemusta tuosta hermoratatutkimuksesta.
(palstalla tänään ollut vieras siis olen).

Kiitos sinulle vinkkauksesta. Foorumi tulee olemaan avuksi varmasti vielä monessakin asiassa. ENMG-tutkimukseen meneminen nyt tällä hetkellä vaan alkaa tuntua liki ylitsepääsemättömältä.
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Heinä 2010, 16:40

Poet kirjoitti:C5/C6 discusdegeneraatioon liittyy spondyloottistyyppisiä muutoksia ja unconvertebraaliarthroosia oikeavoittoisesti vastaten natiivikuvatilannetta. Ei prolapsiksi tai pinaalistenoosiksi tulkittavaa. C5/c6 välin juurikanava oikealla puolella kaventuu

Moikka, Runoilija! Tällaisen suomennoksen löysin tuosta uncovertebraaliartroosista, ja se pitänee ihan paikkansa:

unco= outo, kummalinen, kammottava, huomattava, suuri
vertebraali = nikama
artroosi = nivelrikko/-kuluma

Spinaalistenoosi taas on selkäydinkanavan ahtauma ja lateraalinen spinaalistenoosi on hermojuurikanavan ahtauma. Diskusdegeneraatio on välilevyrappeuma eli välilevyn madaltuma / kuivuminen. Välilevy madaltuu ja kuivuu normaalisti iän myötä, eikä siten välttämättä ole mikään ongelma.

Spondyloosi:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,651,2175,3031,3032,18884,6588
Kaularangan kuluminen eli spondyloosi

Kaularangan kulumisen eli spondyloosin seurauksena välilevy madaltuu ja sen ympäristöön voi kertyä sidekudosta ja jopa ylimääräistä kalkkia. Tavallisin oire kulumaviasta on paikallinen niskakipu. Mikäli ylimääräinen kudos painaa hermojuurta tai selkäydintä, ilmaantuu tästä hitaasti vuosien kuluessa oireita, jotka pahenevat ajan kuluessa. Vanhuksilla oireet voivat alkaa äkkinäisesti, esimerkiksi kaatumisen yhteydessä. Spondyloosia hoidetaan oireiden mukaisesti. Aluksi ärtyneet kudokset pyritään rauhoittamaan tulehduskipulääkkeillä ja levolla. Myös leikkaushoito voi tulla kyseeseen.

Mikäli ylimääräinen sidekudos painaa selkäydintä, ilmaantuu usein kaikkiin raajoihin kömpelyyttä ja jäykkyyttä. Puseron napittaminen hankaloituu ja portaita noustessa jalat väsyvät. Puristuksen eli pinteen lisääntyessä liikkuminen ilman apuvälineitä käy mahdottomaksi, myös virtsaaminen ja ulostaminen voivat vaikeutua. Jos sidekudos painaa yksittäistä hermojuurta, ilmaantuu kipusäteilyä, tunnottomuutta ja kömpelyyttä kyseisen hermojuuren hermotusalueelle.

Yhden tai kahden hermojuuren ollessa puristuksessa spondyloosin vuoksi, voidaan leikkaushoidossa vapautus suorittaa useimmiten edestä päin kuten välilevytyrää hoidettaessa. Sitä vastoin useamman nikamavälin ahtaus, johon liittyy selkäytimen puristus, on useimmiten yksinkertaisimmin hoidettavissa takakautta suoritettavalla leikkauksella, jossa nikamien takakaaret poistetaan lisätilan saamiseksi selkäytimelle.

Spondyloosiin liittyvän hermojuuren puristuksen leikkaushoidolla saadaan noin 80 % tapauksista hyvä tulos eli potilas toipuu vähäoireiseksi. Selkäytimen puristuksen leikkaushoidossa on tavoitteena selkäytimen vapauttaminen. Teknisesti tämä onnistuu lähes poikkeuksetta, mutta koska selkäydin on valitettavasti hyvin herkkä puristukselle voi lieväkin pinne aiheuttaa pysyvän vaurion. Näin ollen oireiden eteneminen saadaan yleensä leikkauksella pysähtymään ja ne yleensä lievittyvät, mutta oireiden täydellinen korjautuminen on epävarmaa.

Tuo juurikanavan kaventuminen sulla sitten niitä ongelmia varmasti aiheuttaa. Tässä tapauksessa voisi arvata, että kaventumiseen on tasan kaksi mahdollisuutta. Joko sitä hermojuuriaukkoa kaventaa välilevytyrä, niinkuin neurologi on arvaillut, tai sitten kuluman myötä syntyneet luupiikit eli osteofyytit. Osteofyytit ovat hyvälaatuista luun lisäkasvua, eli luun pinnalle on kasvanut lisää ylimääräistä luuta. Ne voidaan poistaa leikkauksessa, ihan samoin kuin välilevytyräkin.

Mä olen muutaman kerran aikanaan ollut ENMG:ssä. Niistä on pitkä aika, mutta muistelisin, että mulla se lähinnä nipisteli eli ei ollut kovin iso juttu. Tosin olen kuullut, että joillekin se on kivulias. Se näyttää kuitenkin olevan täysin tapauskohtaista, joten et tiedä miten itse reagoit, ennenkuin kokeilet. Se voi olla sulle hyvinkin helppo kokemus tai sitten hankala, niinkuin joillekuille. Yritä kuitenkin rohkaista itseäsi tutkimukseen, siitä saadaan tärkeää lisätietoa.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Poet » 06 Heinä 2010, 16:55

Kiitos "DirtyDeeds" paljon viestistä. Sain jo paljon enemmän käsitystä näistä asioista.

Juurikin neurologilta kysyin, mikä tällaisen sitten aiheuttaa, ja ikääntymisestä hänkin puhui. Hieman hymyilytti, koska eipä tässä vasta ole kuin 29 vuotta tulossa täyteen.

Tänään soitin neurologian polille ja yritin vielä kysellä ENMG:stä. Olen muuten kyllä ollut varsin tyytyväinen ihmisiin, joiden kanssa olen vaivastani ollut tekemisissä, mutta tänään en tuntunut saavan kuin ympäripyöreitä vastauksia ihan asiallisiin kysymyksiini. Jotenkin tuntui ettei "pelkopotilasta" otettu kovin tosissaan.

Kuten mainitsin, niin tällä hetkellä ENMG tuntuu vaan niin ylitsepääsemättömältä. Halusin mm. tiedustella enemmän tietoa tutkimuksesta, sen kestosta ja kuinka välttämätön se tilanteessani on. En oikein yhteenkään kysymykseen saanut ihan suoraa vastausta. Olin hämmentynyt ja puhelun jälkeen tunsin itseni lähinnä tyhmäksi ja nolostuneeksi.

Parsa kirjoitti:Itse olin ENMG:ssä diacorissa 22.3.10 ja eipä kovin kummalta tuntunut. Pientä pistelyä ja yllättävän nopeasi ohi. Minuakin jännitti, mutta eipä ainakaan minun tapauksessani ollut kovin inhottava.

Ja kiitos myös Parsalle. Täytynee toivoa, jos itsekin pääsisin pienellä pistelyllä. Nämä "lähti melkein taju" -kommentit vaan arveluttavat.

Onko kenelläkään tietoa tuntuuko tutkimuksen "sähkö" samanlaiselta kuin esim. Mediracer -tutkimuksessa? Vai onko voimakkaampaa? Ne "neulat" varmaankin tuovat lisäbonuksen asiaan. apua. :)
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Heinä 2010, 17:14

Poet kirjoitti:Kuten mainitsin, niin tällä hetkellä ENMG tuntuu vaan niin ylitsepääsemättömältä. Halusin mm. tiedustella enemmän tietoa tutkimuksesta, sen kestosta ja kuinka välttämätön se tilanteessani on. En oikein yhteenkään kysymykseen saanut ihan suoraa vastausta. Olin hämmentynyt ja puhelun jälkeen tunsin itseni lähinnä tyhmäksi ja nolostuneeksi.

Mä en enää muista siitä tutkimuksesta paljon mitään, joten ehkä Parsa muistaa paremmin, mitä siinä tapahtuu?

Sen välttämättömyydestä voi nyt jotain sanoa. Sillä saadaan varmistettua, että ne ongelmat aiheutuvat siitä hermojuurikaventumasta. Muistaakseni sillä pystytään suurin piirtein paikantamaan se hermopuristuksen sijainti ja pystytään myös lausumaan jotain hermoärsytyksen tai hermovaurion iästä. Sillä voidaan esimerkiksi aikanaan seurata hermojen toipumista. Tärkeintä kai on lähinnä vahvistaa se ongelman alkulähde ja sijainti. Olisi aika turhaa tehdä sulle niskaleikkaus ja huomata vasta leikkauksessa, että eihän täällä mitään suurempaa vikaa olekaan, se on jossain muualla...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Poet » 06 Heinä 2010, 17:18

Joo, tuon olen ymmärtänyt kaiken netistä penkomani perusteella. Leikkaus on tosiaan ihan viimeinen juttu, mihin lähden. Minua ei saa leikkauspöydälle ennen kuin se on aivan välttämätöntä. Huh. Saa nähdä, mitä huominen tuo tullessaan.
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 06 Heinä 2010, 17:59

DirtyDeeds kirjoitti:Mä en enää muista siitä tutkimuksesta paljon mitään, joten ehkä Parsa muistaa paremmin, mitä siinä tapahtuu?

Niin tosiaan, menin siinä muistaakseni kyljelleni/selälleni makailemaan ja mies pisteli piikkejä niskaan/yläselkään. Ei sinäänsä sattunut, muutakuin välillä kun esim. käänsi piikkiä. Silloin tuli hermokipua joka sattui tietysti, mutta oli heti ohi menevää. Ja niinkuin aikasemmin mainitsin, jännitin itsekkin ja luulin että tutkimus kestäisi vielä pitkään, mutta se olikin ohi nopeammin kuin osasin aavistaa. Vain n.5 min mielestäni.

Voisin sanoa että hammaslääkärissä reiän paikkaus on huomattavasti epämukavampi operaatio kuin tuo.
Poet kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa tuntuuko tutkimuksen "sähkö" samanlaiselta kuin esim. Mediracer -tutkimuksessa? Vai onko voimakkaampaa? Ne "neulat" varmaankin tuovat lisäbonuksen asiaan. apua. :)

En muista kyllä että sähköä ois kovinkaan paljon tuntunut. Ei edes tullut mieleen ennenkuin asian mainitsit, että taisi siinä jotain semmoistakin olla. :)
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Poet » 06 Heinä 2010, 18:05

Kiitos, Parsa.

Minulle tuli epämääräistä tietoa jopa tutkimuksen kestosta. Aiemmin puhuttiin vartista, tänään puhelimessani puhunut nainen sanoi "joku puolituntia". Tiedä sitten.

Kipu ei varmaankaan tuntunut läpi tutkimuksen? Tuntuiko se eriasteisena?
Kuinka kauan se "ohimenevä kipu" suunnilleen kestää kerrallaan - hetken vaan?

Tuntuu melkein tyhmältä, kuinka jotain asiaa voi näin pelätä.
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 06 Heinä 2010, 18:15

Poet kirjoitti:Kiitos, Parsa.

Minulle tuli epämääräistä tietoa jopa tutkimuksen kestosta. Aiemmin puhuttiin vartista, tänään puhelimessani puhunut nainen sanoi "joku puolituntia". Tiedä sitten.

Kipu ei varmaankaan tuntunut läpi tutkimuksen? Tuntuiko se eriasteisena?
Kuinka kauan se "ohimenevä kipu" suunnilleen kestää kerrallaan - hetken vaan?

Tuntuu melkein tyhmältä, kuinka jotain asiaa voi näin pelätä.

Hehe. Kenties niitä on eri laajuisia tutkimuksia, jotka kestävät eri pituuden. Myös laitteilla voi olla ehkä osaa kestoon. Olin sielä lääkärillä yhteensä n.30min varmaan, mutta itse tutkimus ei varmasti kestänyt 30 minuuttia. 15min voisi olla vielä mahdollinen, mutta sen enempää en usko että se todellakaan minulla kesti.

Kipua tuntuu kyllä läpi tutkimuksen, lähinnä kun neula menee ihon läpi. Lääkäri kääntelee välillä neuloja saadakseen niitä hermopulsseja mitä lie, ja silloin kipu on pahinta, mutta todella ohi menevää. Tuo "kääntelykipu" kestää ehkä sekunnin muistaakseni. Kipu oli mielestäni tuota "neulojen tökkimistä ja välillä kääntelyä" koko ajan.

Joka tapauksessa minun mielikuvani tutkimuksesta todella positiivisia, olin odottanut jotain paljon pelottavampaa.

Mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti mennä tutkimukseen. Ihmiset varmasti liiotelleet negatiivisia mielikuvia.
Viimeksi muokannut Parsa päivämäärä 06 Heinä 2010, 18:27, muokattu yhteensä 2 kertaa
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 06 Heinä 2010, 18:18

http://www.neurotest.fi/enmg.htm

Tuo kannattaa lukaista. Tuon perusteella selvästi tutkimuksen laajuudella on merkitystä keston kanssa. Ilmeisesti voi tuntua kovaa kipua, mutta harvalla tuntuu.
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 08 Heinä 2010, 21:03

Minulla on ilmeisesti niin kovat kipulääkkeet, että itse ENMG ei tuntunut juuuri miltään.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Poet » 10 Heinä 2010, 18:20

ENMG-kokemus oli iloinen yllätys. Olin niin paniikissa, että lähdin sairaalaan hyvissä ajoin, ja pyysin rauhoittavan lääkkeen. Sen turvin uskaltauduin tutkimukseen.

Alun sähkösykäykset olivat hieman voimakkaampia kuin minulle aiemmin tehdyssä Mediracer-testissä, eivätkä tuntuneet miltään. Neulojen kanssa leikittäessä ehkä kaksi kertaa pääsi suusta "auts", mutta ei mitään sietämätöntä saati oikein kivuliastakaan. Tuntui, että se oli vielä todella nopeasti ohi.

Olen todella huojentunut, että uskaltauduin. Lääkäri sanoi, että analysoi tulokset ajan kanssa, mutta mitään isompaa hermopinnettä ei ollut näkyvissä.

Kiitokset tsempistä!
Poet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 11 Heinä 2010, 11:21

Hieno homma! :D

Poet kirjoitti:ENMG-kokemus oli iloinen yllätys. Olin niin paniikissa, että lähdin sairaalaan hyvissä ajoin, ja pyysin rauhoittavan lääkkeen. Sen turvin uskaltauduin tutkimukseen.

Alun sähkösykäykset olivat hieman voimakkaampia kuin minulle aiemmin tehdyssä Mediracer-testissä, eivätkä tuntuneet miltään. Neulojen kanssa leikittäessä ehkä kaksi kertaa pääsi suusta "auts", mutta ei mitään sietämätöntä saati oikein kivuliastakaan. Tuntui, että se oli vielä todella nopeasti ohi.

Olen todella huojentunut, että uskaltauduin. Lääkäri sanoi, että analysoi tulokset ajan kanssa, mutta mitään isompaa hermopinnettä ei ollut näkyvissä.

Kiitokset tsempistä!
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)