Rankka huimaus, tunne tajunnanmenetyksestä, pääkivut jne.

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Rankka huimaus, tunne tajunnanmenetyksestä, pääkivut jne.

ViestiKirjoittaja Zarru » 29 Touko 2010, 22:45

Jotkut jo tietävätkin historiani, mutta lyhyesti: Jouduin kaksi vuotta sitten ravihevosonnettomuuteen, jossa lensin rajusti pää edellä maahan täyttä kiitolaukkaa menevän hevosen vetämiltä rattailta hevosen hypätessä ulos tieltä.

Vammat:

- rintaranka murtui kahdesta kohtaa (luudutus, ruuvit ja tangot)
- kaularanka leikattu kahdesti, stenoosin takia, ennestään lievää kulumaa
- vähintään keskivaikea aivovamma ja aivorungon vamma
- niskan retkahdusvamma, ligamentit venyttyneet ja vaurioituneet
- selkäydinvaurioita, aiheuttaa mm. tuntoyliherkkyyttä tai -puutoksia, virtsarakko-ongelmia, dysfagian ja ruokatorven toiminnan huomattavan hidastumisen

Mulla on siis kipuja, puutumisia jne. ollut koko ajan. Huimausta toisinaan.

MUTTA nyt on elämä muuttunut helvetiksi :cry:

Jo kolmisen viikkoa lähes kokoaikainen huimaus, välillä tunne että taju lähtee, välillä puristavaa pääkipua, takaraivossa puristusta ja kylmyyden tunnetta, samoin rintakehässä toisinaan. tunnetta ettei saa henkeä kunnolla, näkö on huonontunut pikkuhiljaa ja selvemmin nyt kuukauden aikana, epätarkkuutta, jalat ja kädet voimattomat.

Odotan aikaa neurologille, mutta onko tilanne tuttu muille?

Päivystyksessä kävin kerran, kun koko ajan sain taistella sitä vastaan ettei multa lähde taju, takaraivoa kylmäsi ja puristi. Päivystävä yleislääkäri ei osannut auttaa lainkaan. Sanoi vain ettei usko kyseessä olevan minkään vakavan, akuutin sairauden.

1) Voiko tosiaan mun olo muuttua näiden vammojen takia KAKSI vuotta onnettomuuden jälkeen näin?

2) Voiko tosiaan kaikki johtua kaularangasta, tai retkahdusvammasta?

3) MITÄ hoitoa olisi olemassa? Mitään en ole saanut. Mulla alkoi muista syistä OMT-fysioterapia, jota saan 20 kertaa. Voisiko siitä olla apua, jos saisin terapeutin ymmärtämään tilanteen?

Entä lääkkeet? Onko mistään apua?

Olo on jo aika epätoivoinen, kun entisenkin olon kanssa oli taistelua, ja nyt tämä on aivan mahdotonta :(
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 30 Touko 2010, 09:09

Hei Zarru ja kurjaa, kun tilanteesi on noin huonontunut.

Kyllä kai tilanne voi huonontua kahden vuoden kuluttua, varsinkin, kun Sinulla on kerran on stenoosin vuoksi leikattu kaularanka. itselläni ei ole onnettomuustausta, mutta muutoin mäsä kaularanka ja luettelemasi oireet ovat hyvinkin tuttuja.

Muutama viikko sitten tein mökillä hulluuskohtauksen saaneena "raskaita" pihatöitä esim. raivailin pajupuskia voimasaksien kanssa näpsimällä. Luulen, että juuri tuo työ ärsytti kaularankani kovin. Monta päivää sen jälkeen minulla oli pahaa kaatohuimausta ja erittäin epämiellyttävää ikään kuin raskauspahoinvoinnin ja krapulan yhteissekoituspahoinvointia, kovaa hermokipua käsiin, lavan alle ja myös päähän. Ruoka juuttuu ruokatorveen ja välillä on vaikea hengittää. Tuo pään kylmääminen on myös tuttua. Ja sitten myös sellainen tunne, että taju lähtee. Se on hetkellinen "musta huppu päässä" -fiilis. En ole vielä koskaan pyörtynyt, mutta luulen kyllä, että tuo tunne tulee verenkierto-ongelmasta kaularangan alueella ja kyllä ne todelliset pyörtymisetkin aikaa myöden tulevat todeksi.

Itse en ole enää vuosiin käynyt missään fysioterapioissa yms., koska mielestäni se on turhaa rahanhukkaa. Tältä palstalta olen lukenut tuosa craniosakraalisesta terapiasta. Sitä en ole kokeillut, mutta voi olla, että joskus sitä kokeilen, jos saan rahaa kasaan tarpeeksi.

Minulla on myös paljon vaivaa koko ajan, mutta selvästi saan niitä vaikeammaksi omalla toiminnallani, kuten tuo mökkihöperyys osoitti, samoin tällä himputin tietovempeleellä liikaa touhuilu aina vaikeuttaa tilannetta.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 30 Touko 2010, 22:34

Kiitos vastauksesta :)

En tiedä, onko ollut virhe antaa leikata kaularankaa kaksi kertaa, mutta olen luottanut Töölön neurokirurgien mielipiteisiin. Stenoosiin ne leikkaukset auttoivatkin, mutta entäpä sitten kaularanka muuten?

Onkohan kaularanka luustonsa puolesta nyt sitten huono leikkausten takia, kun takakaaria on poistettu monesta nikamasta. Sitä mietin tässä.

Ei mulle kukaan koskaan ole kertonut mistään huimausmahdollisuudesta, jos olisin tämän tiennyt olisin varmaan sitten kärsinyt melkein mistä muusta tahansa. On äärimmäisen pelottavaa kun maailma pyörii, tuntuu että taju lähtee tms. Mitään ei voi silloin tehdä.

Kaikesta muusta olen selvinnyt, vaikka vielä kahden vuoden jälkeenkin löytyy uutta vikaa, mutta tämä lähes jatkuva huimaus... siitä en kyllä selviä.

Olo on ensimmäistä kertaa toivoton koko tämän pitkän taipaleen aikana :(
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 31 Touko 2010, 07:29

Hei Zarru! En tarkoittanut, että leikkauksesta olisi tullut huimausoire vaan sitä, että jos Sinua on jo kaksi kertaa leikattu, niin Sinulla on siellä kuitenkin vakavia ongelmia olemassa. Kaularangan rappeutuminen on kuitenkin etenevä tila ja nuo traumat ja leikkaukset lisäävät terveiden osien sairastumisen mahdollisuutta. Selkärangan terveet nikamat ja nikamavälit joutuvat hommiin niiden sairaiden paikkojen puolesta ja sitten nopeuttaa niiden "kulumista". Pessimistinä tai realistina luulen, että lopulta koko höskä takaraivosta ja häntäluusta on pipi ja itse on siinä vaiheessa pöpi.

Joskus sanotaan, että ikä parantaa, kun se jäykistyy kokonaan ja kivut häviää sen myötä, mutta en usko, että aika parantaa selkäytimen ahtaumaa ja juuriaukkojen ahtaumia, vaan niihin on pakko puuttua puukon kanssa siinä vaiheessa, kun tilanne on vaarallinen.

Itseäni ei ole vielä leikattu, koska olen synnynnäisesti epämuodostunut ja ei ole oikein tietoa, mitä leikkauksesta voisi olla hyötyä tai haittaa. Siinä vaiheessa kun ahtauma uhkaa neliraajahalvauksella niin on varmaan pakko jotain yrittää, kun eihän siinä sitten menetettävääkään ole.

Tuo huimausoire on todellakin se viimeinen pisara minunkin mielestäni. Sinulla on siis pyörivää huimausta? Sehän saattaa viitata muuhunkin kuin tuohon kaularankaan. Jos aikaa ei ala Sinulle kuulumaan, niin mene taas päivystykseen.

Huimaako Sinua myös maatessa?
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 31 Touko 2010, 18:39

Jeps, mua huimaa kaikissa asennoissa silloin kun huimaus on päällä, ihan sama istun vai makaan jne. Kummallista asiassa on se, että huimauspäiviä on toki ollut koko ajan, mutta vain silloin tällöin; nyt huimaus on jäänyt päälle :(

Huimaus on lähes kokoaikaista, välillä lievenee välillä taas voimistuu, pahimmillaan tosiaan tuntuu että taju saattaa lähteä. Välillä maa heilahtaa jalkojen alla, huimaus on tosiaan vähän pyörivää, maisema on epävakaa ja epätarkka. Asennolla ei tunnu muuten olevan merkitystä huimauksen kannalta, paitsi jos käännähdän nopeasti niin silloin heilahtaa kunnolla.

Mulla siis täysin vaivaton ja oireeton kaularanka ennen tapaturmaa. Kaksi kertaa tehty takakaarien poistoja Töölössä selkäytimen ahtauman takia.

Toinen leikkaus maaliskuussa, ja sen jälkeen heti ei tätä jatkuvaa huimausta ollut, tämä on tosiaan ollut jatkuvana nyt kolmisen viikkoa.

Mulla kontrolliaika neurologille marraskuussa, mutta tämä on tavallaan akuutti asia, ainakin akuutti muutos vointiini, ja odottelen yhteydenottoa neurolta, jonne on perjantaina laitettu minusta lähete.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 31 Touko 2010, 18:43

Voi Zarru! Onpas hurjaksi muuttunut oireisto. Kylla nuo ammattilaiet ovat sanoneet etta oireet voi joskun pahentua mutta yleensa ne onneksi myos paraneekin. :)

Onko huimaus pyorittavaa vai keinuttavaa? Paheneko se asennon vaihtamisen yhteydessa? Huimaako yhta paljon myos makuulla? Ainahan on mahdollisuus ns. hyvanlaatuisesta asentohuinauksesta joka on korvaperaista ja menee usein ohi itsestaan muutamassa kuukaudessa. Et ole kopauttanut paatasi mihinkaan (saattaa lakaista asentohuimauksen herkalla ihmisella) tai sairastanut korvatulehdusta tms.? Et ole joutunut oleman autossa joka olisi akkijarruttanut? Myos kirkas aurinko kesalla voi lisata huimausta herkalla. Entas tyyny? Oletko vaihtanut? Sekin saattaa pahentaa huimausta. :o
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 31 Touko 2010, 18:49

Katoppas! Kirjoitettiin yhta aikaa. Vastasit samaan aikaan. :)

Monesti joku perusvointia heikentava asia saatata pahentaa hermo-oireita eli huimaustakin. Ei sulla sitten olis jotain bakteeritulehdusta paalla? Mulla jokainen flunssa tai virtsaputkentulehdus huonontaa joskus viikoiksikin oloani ja etenkin huimusta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Zarru » 31 Touko 2010, 19:07

Jeps :)

Eipä ole korvatulehdusta ollut kuin kerran lapsena, verikokeet otettiin just fysiatrian polin toimesta, kaikki ok, tosin D-vitamiiniarvo ja Hb saisivat olla vähän korkeampia.

Se tässä kummastuttaa että entisestä satunnaisesta vaivasta näyttää yhtäkkiä tulleen pysyvä :cry:

Aiheuttaa myös välillä heikkoa oloa, sitä on tosin ollut jo ennestäänkin.

Epäilen että tässä on kyse niska-kaularankajutuista. Olen jo jonkin aikaa kysellyt tästä lääkäreiltä, mutta lähinnä olankohautuksilla ovat vastanneet, että "no se nyt voi johtua mistä vain kun sulla on niin paljon noita vammoja". Itse en tyydy tuohon, vaan pitää nyt vähän paremmin paneutua tähän todella rankasti invalidisoivaan vaivaan ja edes yrittää rajata sitä mikä tämän uudenlaisen tilanteen on aiheuttanut, ja mitä sille on tehtävissä.

Onhan olemassa erilaisia terapioita ja lääkkeitäkin huimaukseen.

Keinuvaa tämä enimmäkseen on kun tarkemmin ajattelen, enemmän kuin pyörivää.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 31 Touko 2010, 19:37

Jep! Keinuvaahan se niskaperainen oireisto on yleensa. Ja just tunnetta etta on ihan kuutomolla ja taju lahtee. Sielta se sit niskasta oletettavasti tulee. Mulla oli ekat 3-4 kk kanssa ihan kokoaikaista keinuttaminen. Oisin voinut vannoa olevani laivalla. Sit mukaan tuli pudottavaa huimausta ja lopulta pyorittavaa ja sit se lahti hiljalleen paranemaan. Nykyaa toisinaa tulee se tunne etta tippuu tai paassa vippaa mut on tosi hyvin mennyt oireet pois ja lyhentyneet.

Toivottavasti sinullakin on vain tilapainen pahenemiskausi nyt menossa ja oireito lahtee vaheneen hiljalleen. Huimauksessa on tosiaan se hyva puoli etta sita voi hoitaa ja etta keho osaa korjata sita todella hyvin! :)
tahdonvoimaa

Re: Rankka huimaus, tunne tajunnanmenetyksestä, pääkivut jne

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Touko 2010, 22:53

Zarru kirjoitti:1) Voiko tosiaan mun olo muuttua näiden vammojen takia KAKSI vuotta onnettomuuden jälkeen näin?

2) Voiko tosiaan kaikki johtua kaularangasta, tai retkahdusvammasta?

3) MITÄ hoitoa olisi olemassa? Mitään en ole saanut. Mulla alkoi muista syistä OMT-fysioterapia, jota saan 20 kertaa. Voisiko siitä olla apua, jos saisin terapeutin ymmärtämään tilanteen?

Entä lääkkeet? Onko mistään apua?

Zarru kirjoitti:En tiedä, onko ollut virhe antaa leikata kaularankaa kaksi kertaa, mutta olen luottanut Töölön neurokirurgien mielipiteisiin. Stenoosiin ne leikkaukset auttoivatkin, mutta entäpä sitten kaularanka muuten?

Onkohan kaularanka luustonsa puolesta nyt sitten huono leikkausten takia, kun takakaaria on poistettu monesta nikamasta. Sitä mietin tässä.

Hankalia kysymyksiä heitit paljon, Zarru. Voi olla asiantuntijoidenkin vaikea noihin vastata. Mutta luulenpa, että noihin sopiviin hoitoihin ynnä muihin voisi päästä kiinni juuri tuon oman allaolevan kirjoituksesi perusteella. Eli ei saa tyytyä noihin selityksiin, vaan pitää etsiytyä niin osaaviin käsiin, että todellisia vastauksia alkaa tulla, eikä vain tuota vastuun välttelyä tai käsien pystyyn nostamista.

Lyhyesti sanottuna ensin pitäisi saada selville, mistä nämä uudet ongelmat johtuvat, jonka jälkeen oikeat hoitomuodotkin varmaan löytyvät. Muutenhan se on ihan täysin hakuammuntaa, jos vain "hoidetaan" ja kokeillaan erilaisia hoitoja miettimättä sitä alkusyytä. Eli enpä osaa paljon muuta ehdottaa, kuin että kiusaat (ilmeisesti jo tuntemiasi) huippuasiantuntijoita näissä kaularanka- ja aivovamma-asioissa kunnes vastauksia alkaa löytyä. Jos tilanne on noin reippaasti pahentunut, niin ei varmaan ole syytä odottaa marraskuun neurologiaikaan asti... :?

Zarru kirjoitti:Olen jo jonkin aikaa kysellyt tästä lääkäreiltä, mutta lähinnä olankohautuksilla ovat vastanneet, että "no se nyt voi johtua mistä vain kun sulla on niin paljon noita vammoja". Itse en tyydy tuohon, vaan pitää nyt vähän paremmin paneutua tähän todella rankasti invalidisoivaan vaivaan ja edes yrittää rajata sitä mikä tämän uudenlaisen tilanteen on aiheuttanut, ja mitä sille on tehtävissä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Zarru » 31 Touko 2010, 23:45

Jeps DD ja tahdonvoimaa. Yritän saada aikaa neurologille, yksi probleema on se että oma neurologini on sellainen naureskeleva, ylimalkaisen tuntuinen ihminen, eikä ota oikein tosissaan mitään. Sen sijaan mua viimeksi osastolla hoitanut neurologi oli aivan toista maata, hän todella otti asiakseen, määräsi tutkimuksia jne. vaikka ei syytä selville saanutkaan. Silloin kyseessä oli äärimmäinen heikotus, jalat meinasivat mennä alta. Syyksi arveltiin vammojen, tuoreen leikkauksen ja jonkin mahdollisen piilevän viruksen aiheuttamaa yhteisvaikutusta.

Se olo parantuikin pikkuhiljaa, mutta nyt sitten tämä :(

Pyytelin neurologian polilta aikaa, mutta mulle sanottiin että ei ole, lääkäreitä poissa jne. Mutta sitten otin tosiaan yhteyttä fysiatrin poliin jonka seurannassa olen myös, ja sieltä laittoivat lähetteen neurolle, ajatuksena että "on heidän siihen jollain tavalla reagoitava". Vielä ei ole kuulunut mitään.

Viime viikolla kävin ensimmäistä kertaa fysiatrilla, ja mua seurataan selkäydinvammaisten ja vaikeavammaisten -statuksilla. Oli mukava tunne kun he ottivat asiakseen, ja sain viimein kokeiltavaksi myös tukiliivin jota olin aiemminkin pyydellyt.

Mutta eksyn aiheesta. Nyt siis piinaa lähes kokoaikainen huimaus. Kieli ja suulaki puutuvat, raajoissa on heikkoutta ja jäykkyyttä, en näe selvästi, takaraivoa puuduttaa jne. liittyvät tähän myös.

Yksi ystävä sanoi että jokin tasapainojuttu voi "mennä pois paikoiltaan" ja että osaava fysioterapeutti saa yhdellä käsittelyllä sen kuntoon... pitää kysyä tarkemmin mitä tarkoitti. Mun kaularankaa ei manipuloida saa mutta muuten kyllä mua saa käsitellä.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Kesä 2010, 01:43

Zarru kirjoitti:Jeps DD ja tahdonvoimaa. Yritän saada aikaa neurologille, yksi probleema on se että oma neurologini on sellainen naureskeleva, ylimalkaisen tuntuinen ihminen, eikä ota oikein tosissaan mitään. Sen sijaan mua viimeksi osastolla hoitanut neurologi oli aivan toista maata, hän todella otti asiakseen, määräsi tutkimuksia jne. vaikka ei syytä selville saanutkaan. Silloin kyseessä oli äärimmäinen heikotus, jalat meinasivat mennä alta. Syyksi arveltiin vammojen, tuoreen leikkauksen ja jonkin mahdollisen piilevän viruksen aiheuttamaa yhteisvaikutusta.

Se olo parantuikin pikkuhiljaa, mutta nyt sitten tämä :(

Pyytelin neurologian polilta aikaa, mutta mulle sanottiin että ei ole, lääkäreitä poissa jne. Mutta sitten otin tosiaan yhteyttä fysiatrin poliin jonka seurannassa olen myös, ja sieltä laittoivat lähetteen neurolle, ajatuksena että "on heidän siihen jollain tavalla reagoitava". Vielä ei ole kuulunut mitään.

Viime viikolla kävin ensimmäistä kertaa fysiatrilla, ja mua seurataan selkäydinvammaisten ja vaikeavammaisten -statuksilla. Oli mukava tunne kun he ottivat asiakseen, ja sain viimein kokeiltavaksi myös tukiliivin jota olin aiemminkin pyydellyt.

Mutta eksyn aiheesta. Nyt siis piinaa lähes kokoaikainen huimaus. Kieli ja suulaki puutuvat, raajoissa on heikkoutta ja jäykkyyttä, en näe selvästi, takaraivoa puuduttaa jne. liittyvät tähän myös.

Yksi ystävä sanoi että jokin tasapainojuttu voi "mennä pois paikoiltaan" ja että osaava fysioterapeutti saa yhdellä käsittelyllä sen kuntoon... pitää kysyä tarkemmin mitä tarkoitti. Mun kaularankaa ei manipuloida saa mutta muuten kyllä mua saa käsitellä.

Ehka ystavasi tarkoitti C0-nivelta? se kantaa pitkalti paan painoa ja saattaa helposti pienena ja liikkuvana nivelena lukkiutua aariasentoonsa. Herkat tuntee sen huimauksena. Mina ainakin. Mun fyssari osaa sen mobilsoida auki kevyin CST-ottein ja elama helpottuu kummasti. Kysyppa olisiko han tarkoittanut juuri tuota pikkunivelta. :) Tuon nikaman pikkuisesta valista menee myos hermotus takaraivoon ja koko kasvoille ja paahan.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Zarru » 02 Kesä 2010, 16:34

Hän tarkoitti sitä minkä OMT-fysioterapeuttikin selitti, eli sitä kun tasapainoaistielimeen kertyy sakkaa tai kiteitä, ja osaava fysioterapeutti saa erilaisilla päänliikkeillä asian kuntoon. Mulle ei mitään kovin äärimmäisiä liikkeitä voi tehdä, mutta ehkä jotain.

Katsotaan nyt ensin nämä muut asiat. Eilen sain akupunktiota, saa nähdä auttaako, ja myös niskalle sellaisen pienen liikeohjeen, venytyksen jolla tuo kallon ja niskan liitos saa vähän lisää tilaa.

Onneksi on hieman olleet parempia viime päivät.

Kummallista, kun teen tuota liikettä, joka siis on ihan pieni liike, ikään kuin tekisi itselleen kaksoisleuan hetkeksi, niin korvissani alkaa rutista! :shock: Liikkeiden teon jälkeen saattaa myös huimaus lisääntyä ja päässä tuntua kipua.

En tee rajusti vaan hellästi venyttäen ohjeen mukaan.

Neurologille en taida päästä, mun marraskuinen kontrolliaika on siirretty syyskuulle, mutta jos tämä huimaus yhä vaivaa lähes koko ajan ja on toisinaan todella rajua, en voi odottaa niin kauan. Sitten on kai mentävä päivystykseen uudestaan jos tilanne taas pahenee.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Kesä 2010, 18:51

Zarru kirjoitti:Hän tarkoitti sitä minkä OMT-fysioterapeuttikin selitti, eli sitä kun tasapainoaistielimeen kertyy sakkaa tai kiteitä, ja osaava fysioterapeutti saa erilaisilla päänliikkeillä asian kuntoon. Mulle ei mitään kovin äärimmäisiä liikkeitä voi tehdä, mutta ehkä jotain.

Katsotaan nyt ensin nämä muut asiat. Eilen sain akupunktiota, saa nähdä auttaako, ja myös niskalle sellaisen pienen liikeohjeen, venytyksen jolla tuo kallon ja niskan liitos saa vähän lisää tilaa.

Onneksi on hieman olleet parempia viime päivät.

Kummallista, kun teen tuota liikettä, joka siis on ihan pieni liike, ikään kuin tekisi itselleen kaksoisleuan hetkeksi, niin korvissani alkaa rutista! :shock: Liikkeiden teon jälkeen saattaa myös huimaus lisääntyä ja päässä tuntua kipua.

En tee rajusti vaan hellästi venyttäen ohjeen mukaan.

Neurologille en taida päästä, mun marraskuinen kontrolliaika on siirretty syyskuulle, mutta jos tämä huimaus yhä vaivaa lähes koko ajan ja on toisinaan todella rajua, en voi odottaa niin kauan. Sitten on kai mentävä päivystykseen uudestaan jos tilanne taas pahenee.

Ai jai,siis hyvälaatuinen asentohuimauskikka! Jep, jep! :D Kannattaa toki kokeilla, jos liiikehoidot auttais. Pään asennon vaihtaminen on käytännössä sitä, että ensin maataan tietty aika selällää, sitten kyljellään, sit mahallaa ja lopulta toisella kyljellä. Näin pyritään valuttamaan sakka pois kaarikäytävistä. Kyseessä ei ole tosiaankaan rajut liikkeet eikä mikään manipulointi vaan ihan kehon asentojen rauhallinen vaihtelua. Mutta, se mitä manööveriä tulee noudattaa, riippuu tietty siitä, missä kaarikäytävässä sakka diagnosoidaan olevan.

Netistä löytyy kyllä ohjeita oma tilan diagnosointiin ja ns. Rahkon manööveihin eli liikehoitoihin, joita voi kokeilla käyttää itsenäisestikin, jos uskaltaa. olen käynyt Tapani Rahkon potilaana aikoinani ja tuolloin pyörittävä huimaus ja pumpulissa kävely häipyivät noilla hoidoilla, Olen kirjoittanut täälläkin aiheesta, löytyy haulla.

Toivottavasti saisit apua sinäkin. :D
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CBcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.poliklinikka.fi%2F%3Fpage%3D1870948%26id%3D3350311&ei=w34GTOigOoWoOIC5oKQL&usg=AFQjCNEqwf9HeKTD48TPk9oVvggqHba9rg&sig2=itUL1_Mm3Ai5CypjWqMxRA
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Zarru » 02 Kesä 2010, 23:05

Kiitos, tsekkaan nuo linkit :)

Uskon että mun tapauksessa tämä huimauskin liittyy näihin vammoihin, niitä kun riittää. Jotenkin niska-kaularanka -aluetta veikkaan itse.

Selkäranka on alkanut napsua enemmän kokonaisuudessaan, mutta ei liittyne tähän. Tuo korvien rutina on kyllä kummallinen juttu! :?: Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan? Että kun niskaa venyttää korvat alkavat rutista...

Olen nyt taas muutaman viikon nukkunut WellPur-anatomisesti muotoillulla tyynyllä, siis kuin Tempur mutta halvempi versio. Tyyny muotoutuu lämmön vaikutuksesta, on sitä memory-vaahtomuovia, mutta silti mietin onko se liian kova/korkea. Voiko tuollaisesta tyynystä olla haittaakin?

Yritän tosiaan keksiä syytä siihen miksi entisestä satunnaisesta vaivasta näyttää tulleen toistuva, välillä pelkäsin jo että pysyvä.

Ekana syksynä oli huimausta enemmän, sitten se kuukausien aikana hellitti ja muuttui satunnaiseksi, ja nyt sitten pitkän ajan päästä taas lisääntynyt.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)