korvien kohina

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

korvien kohina

ViestiKirjoittaja kylli » 04 Huhti 2010, 11:01

Hei!
Olen oireillut jo 40 vuotta niskaa. Ensin diagnoosilla tension neck, sitten tos ja nyt tos ja rappeuma eli olen tottunut niskaoireisiin. Minulla -97 vuodesta oireita, joita sanottu meniereksi, mutta nyt nämäkin oireet muuttuneet. Kysynkin teiltä niskasairaat; onko teillä kovasti korvien kohinaa ja minkälaisena? Minulla on kuulonalenama oikeassa korvassa, joten se ei kyllä voi olla niskasta johtuvaa, mutta jäljitän kuinka paljon tässä on niska mukana. Juuri nyt en ole päässyt magneettikuvaan ja fysiatrin vastaanotto vasta 23.6. Jos jaksatte kertoa omista kokemuksista, olen kovasti tyytyväinen. :D
kylli

ViestiKirjoittaja kylli » 04 Huhti 2010, 22:09

Eikö kellään niskasairaalla ole isoja korvaongelmia, korvapolilla yrittivät kääntää tätä niskaperäiseksi.
kylli

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Huhti 2010, 22:38

kylli kirjoitti:Eikö kellään niskasairaalla ole isoja korvaongelmia, korvapolilla yrittivät kääntää tätä niskaperäiseksi.

Moi, Kylli!

Kyllä täällä on paljon kirjoiteltu korvien kohinasta tai suhinasta. Ensi hätään löysin sulle yhden ketjun, jossa Magpie kertoo korvien suhinasta : http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... ght=magpie
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Huhti 2010, 23:32

Moikkelis Kylli!

Kyllä meikäläisellä retkahdusvammapotilaana on kovastikin ollut korvien suhinaa ja kihinää. Kun hermosto voi paremmin ja lihakset on vähemmän tiltissä, myös korvaoireet helpottavat. Mutta omat korvaoireeni alkoivat siitä, että loukkasin aikoinani niskani (useamman kerran) ja eniten juuri siitä kohdasta, josta kiinnittyy lihaksia ja kalvoja tuonne korvien korkeudelle/kohdalle.

Aikoinaan olen rampannut korvista ja kuulon alenemista KNK-lääkäreillä mutta vasta kun niskaa on alettu kuntouttaa oikealla tavalla 2008, minulla on korvaoireetkin lähes loppuneet. Mutta kumpi on muna ja kumpi kana, en osaa sanoa. Omalta kohdaltani uskon niskaonnettomuuksien laukaisseet korvaoireet, koska anatominen ja toiminnallinen yhteys on suora niiden välillä.

Suhinan lisäksi on ollut lukkoilua, paineen tuntoa, kutinaa, luonnollisen korvavahan puuttumista, tykytyksiä, viiltelyntunnetta, "sähköistä" ääntä, kuulon aaltoilua, herkkäkuuloisuutta, humahtelua, kitinää, narinaa, naksahtelua, natinaa, "kirskuntaa" ja aivan rehellistä korvien soimista = tinnitystä. Myös kaularangan ja leukanivelten asennon vaihtelu vaikutti ennen korvaoireisiin. Rakenteet ne siellä elää omaa elämäänsä. ;)

Toivottavasti sinä saat selvityksen oireisiisi! Itseäni on kovasti auttanut craniosacraaliterapia (löytyy oma ketjunsa haussa) sekä niskan asentohallinnan ja koordinaation harjoittelu (tästäkin oma ketjunsa tahdonvoimaan kuntoutushistoria). Myös blogistani (allekirjoituksessa) löytyy kappalekaupalla tarinaa korvaoireista oikean yläreunan Google-haulla, valitettavasti. ;)

Kaikesta huolimatta miellyttävää loppupääsiäistä!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kylli » 05 Huhti 2010, 07:05

Voi tuhannet kiitokset vastauksista, luen antamanne vihjeet. Niska on hankala sairastettava, mutta kun jo ennestään niskaoireita, olisin oikeastaan helpottunut, jos ei olisikaan korvaperäistä - olikos typerästi kirjoitettu. Nyt kun vain pääsisi tästä jatkotutkimuksiin ja saisi asiaa eteenpäin ja jotain kunnollista hoitoa saamaan, tavallinen fysikaalinen ei tuottanut tulosta. :roll:
kylli

ViestiKirjoittaja Kaisa » 06 Huhti 2010, 08:00

Hei Kylli!
Kyllä on tuttua korvien kohina, humpsahdukset ja äkilliset kipupiikit. Sekin on tuttua, että toivoo/luulee kaikkien vaivojen johtuvan niskasta. Ilmeisesti sen vuoksi, että tyhmästä niskasta kärsii koko kroppa.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kylli » 06 Huhti 2010, 12:55

Ei tiedä mitä tekis, olo ei parane ja tk;hon pääsee vasta loppukuusta ja magneettiin ei ole luvattu lähettää ja hoitojakaan ei uskalla ottaa - aika motti tilanne, pärjäiskö ilman päätä ja niskaa. :evil:
kylli

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Huhti 2010, 13:43

kylli kirjoitti:Ei tiedä mitä tekis, olo ei parane ja tk;hon pääsee vasta loppukuusta ja magneettiin ei ole luvattu lähettää ja hoitojakaan ei uskalla ottaa - aika motti tilanne, pärjäiskö ilman päätä ja niskaa. :evil:

Ikävä tilanne, kyllä. Jaksaisitko, Kylli, tarkemmin listata kaikki ainakin hankalimmat oireesi tänne?

Jos nimittäin oireet eivät viittaa välilevypullistumaan tai muuhun yhtä hankalaan juttuun, niin silloin niskan mobilisaatio voisi olla sulle ihan turvallista jo tässäkin vaiheessa. Parhaimmillaan sillä niskan mobilisaatiolla voidaan vapauttaa jumissa olevat nikamat liikkumaan normaalimmin ja se voi huomattavasti helpottaa sun oloasi. Ainakin klassiset osteopaatit ja OMT-fysioterapeutit tämän yleensä osaavat, välillä muutkin ammattilaiset. Täältä voit lukea hieman lisää aiheesta: http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... tiohoidot/ Huomaa siis, että manipulaatio- ja mobilisointihoito on kaksi eri asiaa ja sitä manipulaatiota sun on ainakin nyt syytä välttää.

Ja tervetuloa myös Kaisalle! :P :D :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kylli » 06 Huhti 2010, 16:57

Mitähän ja kuinka alkaisin; sen tiedän että rappeumaa on sekä niskassa että lannerangassa, lisäksi tämä tos vaikuttaa niskaan. Viimeisistä hoidoista ja tutkimuksista 7 vuotta. Minulla on ollut käsisärkyjä päivä päivältä enemmän samoin kuin päänsärky on tuttu melkein koko elämän ajalta. Kädet ovat puutuneet ja huimausta ollut, joskus tunne kuin joku käsin hämmentäisi päätäni ja samalla saan jonkinlaisia sähköiskuja käsiin - inhottava tunne. Näköhäiriöitä on jne.
Mutta nyt 21.12 kun alkoi huonommat oireet, sitä ennen muutaman viikon ajan vain niskaa ja päätä särki tavallista enemmän ja käsien särky lisääntyi häiriten unta. Käytän sirdaludia iltaisin rentouttamaan lihaksia ja burana 800 pitkävaikutteista ja unilääkkeitä saadakseni nukuttua, lisäsin vain lääkitystä jaksaakseni touhata. Siis tällöinen edellä mainitsemanani päivänä alkoi korvat huutamaan ja meni tukkoon, oikeapuoli päästä oli puutuneen oloinen ja huimaus oli voimakas. Luulinkin että on menierekohtaus ja aloitin betasercin syönnin ja jatkoin sitä 2 kk, mutta ei se ole minua parantanut(lisää sisäkorvan verenkiertoa). Olin hetken päästä aivan voimaton, en jaksanut seisaaltani olla. Kuulo on minulta alentunut tällä huonommalla puolella, mutta huimaus ei enää ole sellaista kuin menieressä pyörivää, enkä ole oksentanut, vaikka on huonoa tehnyt ja paino melko runsaasti tippunut - olen aivan ymmällä tilanteesta, kun ei sovi meniereen eikä vanhoihin niskaoireisiin. Niin niskat ovat saaneet monenlaista aikaan, mutta olisko vielä tämäkin.
Nyt sitten kerron ihan tämän hetken olon;
- toinen puoli päästä puutunut, pistelee
- päänsärky, mutta ei tunnu niskassa vaan vihlova pitkin päätä, välillä aivan kuin suonta vetäisi päästä
- päälaki arka
- oikea korva tukkoinen, huutaa enemmän, myös vasen korva tinnittää
- alkanut taas tulla sähkyiskuja käsiin ja tätä hämmentämisen tunnetta päähän - ei vielä paljon
- kivut vähempänä käsissä kuin normaalisti - on enemminkin tunnottomat, särky on normaalimpaa minulla
- toki puutumista on, varsinkin jos joutuu pitämään kauan käsiä paikoillaan esim. tässä koneella
- oikealla puolella myös käsi tuntuu kylmältä( minulla kylmät kädet ja tämä raynaid-oire, kun on sjögren), käsissä ei turvotusta
- päässä paineen tunne, heiluttaessa päätä; pää kaikuu ääniä, olen kuin olisin iso äänirauta
- voimaton olo jatkuu, mutta jaksan jo olla pystyssä
- liikkuessa vaikka vain vähänkin, päätä alkaa särkeä, äänet korvissa voimistuu ja kuuleminen tuottaa vaikeutta
Särky on siis tällä hetkellä vain päässä ja pahimpana oireena korvissa ja päässä kuuluvat äänet, tunnottomuus toisella puolella päätä ja korvan tukkoisuus - tämä sopii kyllä meniereen, mutta kun niissä niskoissa ollut ennenkin kaikenlaista häikkää ja kun lääkäri sitä kauppas. Kävin fysikaalisessa ja se kyllä ei yhtään auttanut, lihakset oli kuin luita kovia. Kun yritettiin käsitellä rintarangan lukkoja oireet paheni huomattavasti ja sitten lopettivat hoidon kun eivät tohtineet tehdä mitään kun sairaalassa mainittiin että korvaoireet olis hermoperäistä.
Tuli pitkä sepustus ja mitään en osannut sanoa - ihan katosin itseltänikin. Mutta nyt jo 4;s kuukausi tällaista, ettei mistään tule mitään, niin apua kovasti alkaa kaipaamaan. Itseä ihmetyttää todella tuon jatkuvan säryn katoaminen käsistä, mutta pään oireet pahentuneet. Kun siellä sitä rappeumaa on, niin siksi epäilen minne tohtis mennä ja meillä(asun etelä-pohjanmaalla) ei paljon erityisosaamista noissa hoidoissa ole tai en ainakaan tiedä. Jatkan selostamista myöhemmin, jos ei kielletä, nyt olen solmussa, mutta hyvä kun annettiin vihje oireiden kirjoittamisesta niin saa itsekkin jonkin käsityksen missä mennään.
kylli

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Huhti 2010, 17:31

Jes. Noiden käsiin tulevien sähköiskujen takia en kyllä uskaltaisi suoraan mobilisaatiohoitoakaan suositella. Se kuulostaa siltä, että ehkä juuri hermojuuret välillä ärsyyntyvät niskassa ja sillä lailla sähköttävät käsiin. Sen ei sinänsä tarvii olla välilevyongelmaa tai hermojuuriahtaumaa, vaan voi vaan huonosta ryhdistä ja huonosta lihashallinnastakin johtuen päästä välillä ärsyttämään hermoja. Se on joka tapauksessa syytä tutkia ja selvittää ensimmäiseksi ennen hoitojen aloittamista.

Tältä pohjalta mä keksin vaan kaksi ehdotusta, joita voisit itse pohtia paremmin:

- Fysiatrin tutkimus olis sulle nyt ensisijaisen tärkeä. Olisko mahdollista, että uhraisit vähän fyrkkendaalia yksityisellä fysiatrilla käyntiin? Jos julkisella puolella pääset vasta juhannuksen tienoilla fysiatrille, on se aika ikävän hidasta. Lisäksi jos ekan kerran jälkeen fysiatri määrää jotain tutkimuksia ennenkuin seuravan kerran pääset fysiatrin juttusille, voit saada uutta tietoa ongelmastasi vasta joskus loppukesän tai alkusyksyn tienoilla. Julkisella puolella nämä asiat etenee aika hitaasti...

- Toinen idis vois olla mennä suoraan OMT-fysioterapeutin juttusille. Ne ovat aika pitkälle koulutettuja osaajia ja voivat pystyä ennen fysiatrin tutkimustakin päättelemään mistä on kyse ja voiko hoidon / kuntoutuksen aloittaa samantien. Jos OMT-fyssari sitten on sitä mieltä, että tarvitaan kuvauksia tai fysiatrin tutkimuksia ennen hoitoa, niin sitten on syytä kiltisti odottaa fysiatrin mielipidettä asiaan.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaisa » 06 Huhti 2010, 17:54

Hei Kylli taas!
Oireesi kuulostavat kovin vaikeilta, jos Sinulla on varaa, niin neurologi olisi myös yksi asiantuntija pohtimaan tilannettasi. Toisaalta, julkiselta puoleltakin pitäisi päästä eteenpäin, jaksaisitko vaatia terveyskeskuslääkäriltä lähetettä eteenpäin vai onko se fysiatri julkisen puolen juttu? Hänkin kyllä voi pyytää konsultaatiota neurologilta, jos arvelee se tarpeelliseksi. Onhan lääkäreillä tietyt temput, millä ne katsoo noita juttuja.

Tuleeko Sinulle mieleen, että mitä jos se onkin ihan muuta kuin niskaperäistä? Tarkoitan, että huolestuttaako se? Olen itse joskus ajatellut, että kun syyttää kaularankaa kaikista vaivoista, voisi jäädä huomaamatta joku ihan uusi tauti, samoin pelkään, että lääkärillekin voisi käydä samoin?

Voisithan yrittää hoputtaa sitä fysiatrin aikaa, soita ja kerro, kuinka vaikeata Sinulla nyt on, joskus se voi auttaa.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Huhti 2010, 18:12

Minkälainen, Kaisa, sun tilanteesi muuten on?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaisa » 06 Huhti 2010, 18:49

Hei DD, minulla on ensinnäkin monenlaisia synnynnäisiä epämuodostumia kaula- ja rintarangassa. Niiden vuoksi minulle sitten siunaantui jo kolmekymppisenä selvät kulumamuutokset kaularankaan. Tällä hetkellä olen 50+ ja minulla on kaula- ja rintarangassa kuudessä välissä juuriaukkojen ahtaumat, kaularangassa hermojuurivaurio ja välilevyt tursuilevat tietysti ja kasvavat luupiikkejä.

Alaselkä on myös vaivainen, mutta ei niin paha kuin yläpää. Odottelen tässä kauhulla spinaalistenoosin pahenemista. Minua ei hevin leikata niiden synnynnäisten epämuodostumien vuoksi, kun on kait jotenkin epävarmaa leikkaustulos.

Minulla on kuitenkin verraten moniin palstakirjoittajiin nähden tilanne vielä se, että pärjään Panacodlla ja Ibuprofeenilla, masennuslääkkeillä ja joskus otan nukahtamiseen jotakin nappulaa. Mutta kyllä minua särkee, puutuilee, tuikkii, rouskuttaa, kalvaa, pistelee yms. Minulle on nyt myös ilmestynyt hiljattain uusi oire kasvoihin. Kipu säteilee silmän taakse ja suuhun niin, että kitalaki ja ikenet voivat yhtä äkkiä tulla ihan omituisiksi eli kielen kosketuskin saattaa tuntua jotenkin karmivalta. Nämä kohtaukset ovat onneksi kestäneet vain vähän aikaa, mutta silmän särkyyn olen herännyt yölläkin. Jostakin leuan alta se lähtee ja säteilee. Pelkään, että voiko kaularanka kehittää kolmoishermosäryn. Huomenna minulla on hammaslääkäri, saa ottaa kantaa, voiko johtua hampaista tai purennasta ja sitten parin viikon päästä minulla on silmälasien uusimista varten silmälääkäri, niin voin ruikuttaa sitten hänellekin.

Oikea käsi on vähän siitä hermovauriosta kärsinyt, on tietysti säteilykipua ja puutumista ja sitten sormet ovat kömpelöityneet ja voima vähän heikentynyt. Rintarangan ongelmat ovat myös oma lukunsa. Vasempaan kylkeen tuikkii sellaisia mukavia stiletinkärjen kutituksia, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Minulla on aika vahva-asteinen skolioosi rintarangassa.

Asiat voisivat olla huonomminkin. Ihan joka päivä en kyllä muista niin ajatella, mutta yritän.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 06 Huhti 2010, 18:55

Nyt pitää heti jatkaa: yritän epätoivoisesti käydä taas punttiksella, allasvoimistelussa ja kävelemässä, mutta jos "urheilen" liikaa, niin ei siitä mitään hyvää seuraa. Kaularankani jotenkin leikkaa kiinni, se kirskahtaa ja muljahtelee ja nytkyy päähän ja käsiin sellaisia tärskäyksiä. Kiinnileikkaamisen jälkeen sitten taas on monta päivää, ettei kärsi koko päätä liikuttaa. Joskus ihan varpaisiin saakka ja jaloissa on muutenkin välillä sellaisia äkillisiä voimattomuuskohtauksia etenkin portaissa ja ylämäessä, lääkäri sanoi, että johtuu niistä ahtaumista.

Käytän enenevässä määrin tukikauluria ja paljon jääpussihoitoa.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kylli » 06 Huhti 2010, 19:22

On meillä kaikenlaista, sinullakin Kaisa on todella tekemistä. Kysyit lääkäreistä; tämä fysiatri on yksityinen, mutta todella hyvä, valitettavasti vain pitkät jonot, mutta varmaan koittaa jotain keksiä kun vain sinne asti pääsee. Tk;ssa kans huono tilanne, menee kuun loppuun ennenkuin pääsee ja sitten se lähete magneettiin on toinen juttu jo sinänsä. Kaisa olisko jotain muuta tuo uusi oire sinulla kuin kaularankaa, mitä tuumit. Vaikka eihän tämä minunkaan oikein tunnu kaularangalta, paremmin korvaperäiseltä - mutta tiedä tuosta kummankaan tapauksesta ennenkuin olis kunnolla tutkittu. Oletko ajatellut sylkirauhasia, sylkikiveä tai sitä kolmoishermo särkyä ja mistä se sitten olis peräisin. Vaikka minulla on kans ollut kauan niskan kanssa ongelmia, olen aika tietämätön kaikista oireista, vain nuo omat vanhat oireet tuttuja ja yks kaks saa olla tyhmänä, että mitäs nyt. :roll:
kylli

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)