kireän lihaksen rentoutus kotikonstein

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

pelkään että

ViestiKirjoittaja mv79 » 17 Maalis 2010, 16:58

en saa mielenterveyslääkäriltä tarpeeksi pameja vaikka on tosi paha paniikkihäiriö joka tuli kun oli niin pahat yöt sydänkin on alkanut temppuilla kun on ollut niin kauan rankkaa.
ne ajattelee että kuvittelen tai keklsin nää oireet että saan pameja.
viime yö oli helvetillinen kun kävin kylelleen tuli pahat silmäkivut/häiriöt ja pää tuntemuksia oli pakko aina nousta pystyyn ja tuli ihan pakokauhu kun on niin paha paniikkihäiriö.
äitikään ei oikein enää tahdo uskoa minua eikä eti apua olen ihan yksin näitten ongelmien takia
jos saan ortonista nopeasti ajan kannataisko sinne mennä?
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

etin tietoa nikamavaltimosta

ViestiKirjoittaja mv79 » 17 Maalis 2010, 18:09

selvis että aivojen verenkierrosta huolehtii neljä valtimoa,niskassa kaksi nikamavaltimoa ja kaulan molemmin puolin sivuilla kalavaltimot ja ne muodostaa semmosen järjestelmän että jos joku valtimo syystä tai toisesta poissa pelistä niin muitten valtimoiden verenvirtaus lisääntyy korvaten sen joka on poissa pelistä.
mulla on toinen nikavaltimo puuttuu ilmneisesti kokonaan mutta kuulema joillakin ihmisillä se puuttuu ja on aika yleistä eikä se selitä yksinään näitä mun oireita.mutta mulla on koko kaula jumis ,niska ja molemmin puolin kaulaa.tää on mun päätelmä että yöllä ne kaulan valtimot puristuu enemmän kun päivällä,ainakin aamulla kaulan lihakset saattaa olla tosi jumissa ja sillo on ollut pahin olo mutta päivän mittaan se helpottaa.
jos otan illalla pameja yleensä aamulla lihakset ei ole ollut niin kireät eikä ole niin huono olo eikä silmät tunnu niin pahalta.
mulla o leveät hartiat ja on ollut vaike löytää hyvää tyynyä
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: pelkään että

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Maalis 2010, 18:58

mv79 kirjoitti:en saa mielenterveyslääkäriltä tarpeeksi pameja vaikka on tosi paha paniikkihäiriö joka tuli kun oli niin pahat yöt sydänkin on alkanut temppuilla kun on ollut niin kauan rankkaa.
ne ajattelee että kuvittelen tai keklsin nää oireet että saan pameja.
viime yö oli helvetillinen kun kävin kylelleen tuli pahat silmäkivut/häiriöt ja pää tuntemuksia oli pakko aina nousta pystyyn ja tuli ihan pakokauhu kun on niin paha paniikkihäiriö.
äitikään ei oikein enää tahdo uskoa minua eikä eti apua olen ihan yksin näitten ongelmien takia
jos saan ortonista nopeasti ajan kannataisko sinne mennä?

Et sä olet yksin, me ollaan täällä palstalla ainakin sua jelppaamassa! :D

Auttaisiko yhtään, jos rohkeasti näyttäisit äidillesi tämän ketjun keskustelut? Hän saattaisi ymmärtää paremmin, että oireistosi on varmasti todellinen eikä keksitty. Meitä on täällä niin paljon muitakin kohtalotovereita samoilla oireilla, että äitisi saisi uutta perspektiiviä asiaan. Perheen ja läheisten tuki on todella tärkeää.

Tuohon paniikkihäriöön liittyen voisi kyllä olla apua myös psykologin tapaamisesta. Kurjaa se on syödä lääkkeitä jatkuvasti. Olisiko sinulla mahdollisuus päästä vaikkapa psykologin tai psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille purkamaan tuntojasi ja keskustelemaan tilanteestasi?

Tiedän monia niskaongelmaisia, joille on tullut paniikkioireet pitkittyneen kiputilan seurauksena. Psykologin kanssa paniikkitilanteet on kuitenkin opittu käsittelemään ja pikkuhiljaa paniikkioireet saatu vähenemään yhdessä fysikaalisen hoidon kanssa.

Minulla on sellainen tunne, että Ortonkaan ei välttämättä ole NOPEA ratkaisu ongelmavyyhtiin. Vai olisiko sinulla mahdollisuus päästtä sinne pikaisesti!? Enemmän kuin lääkäriä, tarvitsisit varmaankin fysioterapeuttia, joka osaisi auttaa niskasta johtuvien oireiden kanssa. Ja varmaan paniikkihäiriön kanssa taas osaisi auttaa psykologiaan perehtynyt asiantuntija. Ortonissa kyllä ymmärrettäisiin tämä kokonaisvaltaisuus ja pystyttäisiin auttamaan sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Onko sinulla mahdollisuus päästä Ortoniin lähetteellä pikaisesti?

Mitä tulee noihin nikamavaltimoihin, niin minua fysiatri ja neurologi lohduttivat, että nukkumalla tai huonoilla asennoilla ei onnistu saamaan verisuonia tukkoon. Vaikka puutumisoiretta ja kipua saattaa olla, niin hengenvaaraan ei pysty itseään (ilman päihteitä) pelkällä nukkumisella saattamaan. Toivottavasti tämä helpottaa oloasi edes hieman.

Milloin sinulla on neurologin aika? Onko sinulle laadittu jotain laajempaa suunnitelmaa koko tämän tilanteen ratkaisemiseksi? Jaksaisitko kirjoitella tänne diagnoosin, jonka sait Penttiseltä? Millaisista jatkotoimenpiteistä siinä puhuttin, paitsi neurologin tapaamisesta?

Koita tsempata vielä, vaikka oireistosi on kurja. Uskon että löydät avun!
Voimia MV79. Et sinä ole yksin tilanteesi kanssa. Aina kun on erityisen vaikeaa, tule ihmeessä palstalle purkamaan tuntoja. Yritetään jelppiä parhaamme mukaan. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Maalis 2010, 19:35

mv79 kirjoitti:jos saan ortonista nopeasti ajan kannataisko sinne mennä?

Moi, mv79!

Nyt musta tuntuu, että sulla on vähän liian kova vauhti päällä siitä paniikistasi johtuen. Olit jo Penttisellä, olet ollut yhteydessä Tunniseen ja nyt harkitset Ortonia. Ymmärrän, että olet painetilassa ja silloin kun hätä on suurin, apua haluaisi ja tarvitsisi heti.

Ymmärrän tuntemuksesi, mutta ehdottaisin nyt, että katsot ensin tämän Tunnis-kortin kunnolla ja sitten vasta eteenpäin. Voisitko vaikka koittaa sellaista lähestymistapaa, että yrittäisit minimoida odotusajat ennakoimalla mahdollisimman paljon? Sitä mä olen monesti käyttänyt, jotta asiat etenis mahdollisimman nopeasti eikä tarviis niin paljon odotella ja kärvistellä?

Yksi esimerkki ennakoinnista tässä tilanteessa vois olla vaikka tämä:

- varaat Tunniselle jo valmiiksi ajan. Arvioit / kysyt milloin saat ne magneettikuvat ja varaat sen perusteella nyt jo valmiiksi Tunniselle ajan, jotta sitten ei tarvitse odottaa yhtään ylimääräistä

- koska ajanpuute voi taas pakottaa sut odottamaan ja jotain voi jäädä kesken normaali 45 min vastaanottoajassa, varaat heti tupla-ajan, jotta kaikki ehditään tutkia ja selvittää kunnolla. Samoin silloin voi helpommin ehtiä tekemään sen kuntoutussuunnitelman ja saat kysyttyä kaikki mieltäsi askartavat kysymykset

- teet valmiiksi fysiatrin vastaanottoa varten itsellesi kaksi listaa ranskalaisin viivoin. Toinen on ne asiat, jotka pitää muistaa kertoa ja toinen on ne kysymykset, mitkä pitää muistaa kysyä. Sitten itse tilanteessa voit ruksata kynällä yksi kerrallaan jokaisen kohdan ja tarkistaa lopussa, että kaikki on tullut käytyä lävitse.

- valmistaudut muutenkin hyvin fysiatrin vastaanottoon. Noiden listojen teon lisäksi tutkit ja mietit niitä listoja ja valmistaudut mahdollisimman hyvin esittämään niiden perusteella asiasi.

- sitten kun menet aikanaan fysioterapeutille, voisit vaikka meilata hänelle etukäteen kaikki tärkeimmät lääkärinlausuntosi. Näin hän voi jo etukäteen valmistautua ensimmäiseen sessioonne, eikä siinäkään mene niin paljon aikaa hukkaan. Mäkin esimerkiksi lähetin nykyiselle OMT-fyssarilleni viikkoa aikaisemmin kaikki tärkeimmät lääkärinlausunnot ja tärkeimmät fysioterapeuttien lausunnot. Olin skannannut ne valmiiksi koneelleni, joten ne oli sitten aika helppo lähettää. Jos sulla ei ole skanneria käytössä, niin voit ottaa valmiiksi kaikista tärkeimmistä valokopioita muutaman kappaleen ja lähetät sitten normaalisti postilla ne.

Kuulostaako yhtään järkeenkäyvältä? Pyrin siihen, että saisit ennakoimalla ja suunnittelemalla koko prosessin etenemään mahdollisimman nopeasti, vaikkei kaikkea voikaan aina suunnitella.

Harmi, ettei psykiatrisi suostu sua riittävästi lääkitsemään. Ja eikös pameissa ole se sama ongelma, että sietokyky kasvaa ja jatkuvasti tarvis annoksia lisätä, jotta saa saman tehon?

Enivei, niinkuin TV jo sanoikin, niin pura tänne niin paljon mieltäsi kuin haluttaa, jos se tuntuu hyvälle ja helpottaa sun oloasi! :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Maalis 2010, 21:47

Tuli vielä pari juttua mieleen. Ensinnäkin siitä Ortonista. Voisithan hakea Ortonille KELAn kuntoutustutkimukseen, jolloin pääsisit jossain vaiheessa sinnekin? Jos se sua kiinnostaisi, niin sä voisit heti laittaa senkin jutun niin sanotusti "putkeen" odottamaan.

Mulle yksi yksityinen fysiatri suositteli B-lausunnossa KELAn kustantamaa kuntoutustutkimusjaksoa Ortonille. ( Kustannuksien säästämiseksi sulle vois varmaan terveyskeskuslääkärikin sellaisen B-lausunnon kirjoittaa. ) Sen lausunnon sitten vain lähetin KELAlle, niin sieltä tuli sitten aikanaan myönteinen päätös. Se oli sellanen 1,5-2 viikon jakso, jossa tehtiin sitten kaikki fysiatrin tarpeelliseksi katsomat tutkimukset. Fysiatri johti tällaista moniammatillista kuntoutustutkimusryhmää, johon kuului fysiatri, fysioterapeutti, psykologi, sosiaalityöntekijä ja toimintaterapeutti. Lisäksi fysiatri lähetteli sitten kaikkiin tarvittaviin tutkimuksiin, magneettikuvat oli mullakin otettu, joten niitä ei enää tarvinnut ottaa.

Tuli vaan mieleen, että tällaisenkin voit aivan mainiosti laittaa hakuun, vaikkei sitä kannatakaan jäädä odottelemaan. Jos nyt haet, niin voisit vaikka loppukesästä hyvässä lykyssä päästä Ortoniin tutkittavaksi. Mulla silloin muuten Ortonissa sen kuntoutustutkimuksen veti juuri Markku Tunninen, hän oli siihen aikaan siellä töissä.

Toinen juttu, mikä tuli mieleen. Nimimerkki Goodiella löydettiin juuri pullistuma/pullistumia rintarangasta. Ehkä teillä olisi siltä osin kohtalotovereina tietoa tms. vaihdettavana? Goodien ketju löytyy täältä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=447
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mv79 » 18 Maalis 2010, 02:01

[

Mitä tulee noihin nikamavaltimoihin, niin minua fysiatri ja neurologi lohduttivat, että nukkumalla tai huonoilla asennoilla ei onnistu saamaan verisuonia tukkoon. Vaikka puutumisoiretta ja kipua saattaa olla, niin hengenvaaraan ei pysty itseään (ilman päihteitä) pelkällä nukkumisella saattamaan. Toivottavasti tämä helpottaa oloasi edes hieman.

minä voin vainmitä itse olen kokenut minulla on vuosia ollut niska jumissa varmaan sen pullistuman takia ja vasen korva humisi ja jyskytti ja korvat paukku vaen puli kaulasta on myös ollut välillä kireä .viimeiset 15v JOka aamu olen ollut puolisokea mutta kun nousin ylös silmät pikkuhiljaa helpotti mutta lievät silmäkivut jä näköhäiriöt on myös päivälläkin muutaman kerran kun niska meni tosi jumiin olin vähän aikaan kätännössä sokea viime kesällä silmälääkäri sanoi että mun silmävaivat viittaa heikentyneeseen verenkiertoon silmissä jota omat kokemukset myös tukee viime kesällä kun oikeakin puolikin kaulasta meni jumiin alko helvetti aamulla sekavuutta välillä myös päivällä joita KUKAAN ei ole löytänyt selitystä enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää muuten kuin että seon tosi pelottava ja aiheutti valtavaa pelkoa jos kävin kävelemässä säännöllisesti päivä sekavuudet lieveni. kovaa särkyä ahdistusta pahaa masennusta muisti ongelmia ym kovaa hikoilua yöllä aamulla sydän hakkas ja oli kuin olisi ollut kidutettavana koko yö henkisesti ja fyysisesti IHAN poikki ihan kun aivoissa olisi ollut lievä hapen puute joka aiheutti stressi tilan kehossa ja koko kaula ihan jumissa . ja vaikka kuinka väsytti aamulla ei pystynyt enää käymään makuulle koska tuli silmä häiriöt ja sekavuus ja stressi tila takas enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää
Kyllä minä tiedän että nää mun jutut kuulostaa ehkä skitsofreenikon puheilta mutta minut on kaksi psykologia ja tutkinut eikä minusta ole llöytytnyt mitään siihen viittavaa ,enkä keksi nätä juttuja
Minä vakuutan että joka sana on totta ja tämä on ollut TODELLA raskasta
Viimeksi muokannut mv79 päivämäärä 04 Touko 2010, 00:26, muokattu yhteensä 1 kerran
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Maalis 2010, 02:37

mv79 kirjoitti:[

minä voin vainmitä itse olen kokenut minulla on vuosia ollut niska jumissa varmaan sen pullistuman takia ja vasen korva humisi ja jyskytti ja korvat paukku vaen puli kaulasta on myös ollut välillä kireä .viimeiset 15v JOka aamu olen ollut puolisokea mutta kun nousin ylös silmät pikkuhiljaa helpotti mutta lievät silmäkivut jä näköhäiriöt on myös päivälläkin muutaman kerran kun niska meni tosi jumiin olin vähän aikaan kätännössä sokea viime kesällä silmälääkäri sanoi että mun silmävaivat viittaa heikentyneeseen verenkiertoon silmissä jota omat kokemukset myös tukee viime kesällä kun oikeakin puolikin kaulasta meni jumiin alko helvetti aamulla sekavuutta väölillä myös päivällä joita KUKAAN ei ole löytänyt selitystä enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää muuten kuin että seon tosi pelottava ja aiheutti valtavaa pelkoa jos kävin kävelemässä säännöllisesti päivä sekavuudet lieveni kovaa särkyä ahdistusta pahaa masennusta muisti ongelmia ym kovaa hikoilua yöllä aamulla sydän hakkas ja oli kuin olisi ollut kidutettavana koko yö henkisesti ja fyysisesti IHAN poikki ihan kun aivoissa olisi ollut lievä hapen puute joka aiheutti stressi tilan kehossa ja koko kaula ihan jumissa . ja vaikka kuinka väsytti aamulla ei pystynyt enää käymään makuulle koska tuli silmä häiriöt ja sekavuus ja stressi tila takas enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää minun virhr oli että otin rauhottavat aamulla ja jos olisin ottanut illalla niinkun nykyisen lääkkeen kanssa aamulla olisi ollut parempi olo koska lihakset ei olisi mennyt nii jumiin yöllä.
Kyllä minä tiedän että nää mun jutut kuulostaa ehkä skitsofreenikon puheilta mutta minut on kaksi psykologia tutkinut eikä minusta ole llöytytnyt mitään siihen viittavaa enkä keksi nätä juttuja

Anteeksi, jos ilmaisin itseni jotenkin epäselvästi. Mä ainakin uskon sua aivan täysin. Tarkoitin, etten usko sun kuolevan verisuonen tukkeumaan yöllä väärän asennon takia, vaikka siltä saattaisi joskus tuntua ja oireisto muuten on ihan kamala ja masentava .

Etkä todellakaan kuulosta skitsofreenikolta. Pelkästään niskansa/päänsä loukanneelta. Nuo on todella tyypillisiä oireita ainakin mulle. Siis juuri tuo kuvauksesi siitä, että päässä tapahtuu jotain outoa, kuten myös silmissä. Ja sanoin kaikki korvien huminat. Täällä on ollut aivan samat oireet, kaikki nuo kiritstykset, ahdistukset jne. Ei ihmiset pysty kuvittelemaan itselleen tuollaista oirenippua, ja olisihan se aika outoa, että oireet alkaisi/pahenisi niiden ilmalentojen seurauksena.

Onko sulle MV kukaan diagnosoinut, että kyseessä voisi olla sitten joku aivovamma? Nuo oireet sopisivat siihenkin. Monet niskan loukanneet saavat samalla vamman päähän ja myös autonomiseen hermostoon, josta saattaa aiheutua monia oireita.

Mulla ainakin oli aivojen pohjan venytyksestä johtuen samoja oireita. Samoin Fedjalla ja Pandoralla on ollut vastaavaa. Tässä muutama ketju niihin liittyen ja pari muutakin:

Päässä tuntuva kiristys:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=332

Jäykkyys
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=202

Selkäydinvamma:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=215

Puutuminen:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=206

Verenkiertohäiriöt
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=416

Aivovammoista linkkejä:
http://www.aivovammaliitto.fi/aivovammat/aivovamman_oireita/
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/5288/25385/http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/5288/25385/

Ehkä näistä olisi apua!? Hyvää yötä kaikille kivuista ja ahdistuksista huolimatta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Maalis 2010, 12:14

Moi mv79. Jotakin siellä täytyy niskassasi olla mikä aiheuttaa nuo sokeutumisjutut yms.

Miten tuo Penttisellä käynti meni? Jäikö sinulle sellainen olo sieltäkin, ettet tullut kuulluksi? Että asiat selviäisivät kohdallasi, niin olisi tärkeää, että jonkun lääkärin kanssa muodostuisi hyvä pitempiaikainen lääkäri-potilassuhde ja asioita voitaisiin alkaa kanssasi ratkomaan pitemmällä aikavälillä. Asiat eivät välttämättä ratkea heti. Jos joku asia ei mene eteenpäin, niin silloin voi palata lähettävälle lääkärille esim. puhelun tai sähköpostin muodossa, kertoa, että asia ei nyt mennyt eteenpäin ja kysyä miten edetään jatkossa. Jos käyt jollakin lääkärillä ja maksat vastaanotosta, niin tämä lääkäri on osaltaan vastuussa kuntoutumisestasi ja sen takia voit ottaa häneen uudestaan kontaktia.

Minkälaisen lääkärin kanssa luulisit tulevan toimeen ja mitä haluaisit lääkäriltä? Mitä lääkärin olisi hyvä sinun tapauksessa osata? Jos osa noista sinun oireista tulee aivovamman puolelta, niin silloin fysiatri ei ole kuin puolikas asiantuntija, mutta fysiatriakin sinun kuntoutuksessa tarvitaan. Minkälaisen tutkimuksen haluaisit tehtävän sinne niskaan/päähän?

On sinulla nyt sellainen olo, että pelottaa, että pää pimenee ja kuolet noihin oireisiin mitä sinulla on? Tunteesi siitä, että veri ei kierrä kunnolla päässä voi hyvinkin olla totta, siten, että osittain verenkierto on estynyt. Näin ollen kysymys on, että minkälaisella menetelmällä sen saa tutkittua?

Kerrotko vielä minkälainen se sinun moottorikelkkalento oli ja mitä sen jälkeen tapahtui?

Tsemppiä! Koita jaksaa. Yritetään avittaa täällä sen mitä pystytään.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

niin

ViestiKirjoittaja mv79 » 18 Maalis 2010, 15:25

tahdonvoimaa kirjoitti:
mv79 kirjoitti:[

minä voin vainmitä itse olen kokenut minulla on vuosia ollut niska jumissa varmaan sen pullistuman takia ja vasen korva humisi ja jyskytti ja korvat paukku vaen puli kaulasta on myös ollut välillä kireä .viimeiset 15v JOka aamu olen ollut puolisokea mutta kun nousin ylös silmät pikkuhiljaa helpotti mutta lievät silmäkivut jä näköhäiriöt on myös päivälläkin muutaman kerran kun niska meni tosi jumiin olin vähän aikaan kätännössä sokea viime kesällä silmälääkäri sanoi että mun silmävaivat viittaa heikentyneeseen verenkiertoon silmissä jota omat kokemukset myös tukee viime kesällä kun oikeakin puolikin kaulasta meni jumiin alko helvetti aamulla sekavuutta väölillä myös päivällä joita KUKAAN ei ole löytänyt selitystä enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää muuten kuin että seon tosi pelottava ja aiheutti valtavaa pelkoa jos kävin kävelemässä säännöllisesti päivä sekavuudet lieveni kovaa särkyä ahdistusta pahaa masennusta muisti ongelmia ym kovaa hikoilua yöllä aamulla sydän hakkas ja oli kuin olisi ollut kidutettavana koko yö henkisesti ja fyysisesti IHAN poikki ihan kun aivoissa olisi ollut lievä hapen puute joka aiheutti stressi tilan kehossa ja koko kaula ihan jumissa . ja vaikka kuinka väsytti aamulla ei pystynyt enää käymään makuulle koska tuli silmä häiriöt ja sekavuus ja stressi tila takas enkä puhu mistään oudosta olosta tai epätodellisuuden tunteesta vaan oikeasti pään sisällä tapahtuvasta myrskystä jota en pysty oikein selittää minun virhr oli että otin rauhottavat aamulla ja jos olisin ottanut illalla niinkun nykyisen lääkkeen kanssa aamulla olisi ollut parempi olo koska lihakset ei olisi mennyt nii jumiin yöllä.
Kyllä minä tiedän että nää mun jutut kuulostaa ehkä skitsofreenikon puheilta mutta minut on kaksi psykologia tutkinut eikä minusta ole llöytytnyt mitään siihen viittavaa enkä keksi nätä juttuja

Anteeksi, jos ilmaisin itseni jotenkin epäselvästi. Mä ainakin uskon sua aivan täysin. Tarkoitin, etten usko sun kuolevan verisuonen tukkeumaan yöllä väärän asennon takia, vaikka siltä saattaisi joskus tuntua ja oireisto muuten on ihan kamala ja masentava .

Etkä todellakaan kuulosta skitsofreenikolta. Pelkästään niskansa/päänsä loukanneelta. Nuo on todella tyypillisiä oireita ainakin mulle. Siis juuri tuo kuvauksesi siitä, että päässä tapahtuu jotain outoa, kuten myös silmissä. Ja sanoin kaikki korvien huminat. Täällä on ollut aivan samat oireet, kaikki nuo kiritstykset, ahdistukset jne. Ei ihmiset pysty kuvittelemaan itselleen tuollaista oirenippua, ja olisihan se aika outoa, että oireet alkaisi/pahenisi niiden ilmalentojen seurauksena.

Onko sulle MV kukaan diagnosoinut, että kyseessä voisi olla sitten joku aivovamma? Nuo oireet sopisivat siihenkin. Monet niskan loukanneet saavat samalla vamman päähän ja myös autonomiseen hermostoon, josta saattaa aiheutua monia oireita.

Mulla ainakin oli aivojen pohjan venytyksestä johtuen samoja oireita. Samoin Fedjalla ja Pandoralla on ollut vastaavaa. Tässä muutama ketju niihin liittyen ja pari muutakin:

Päässä tuntuva kiristys:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=332

Jäykkyys
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=202

Selkäydinvamma:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=215

Puutuminen:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=206

Verenkiertohäiriöt
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=416

Aivovammoista linkkejä:
http://www.aivovammaliitto.fi/aivovammat/aivovamman_oireita/
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/5288/25385/http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/5288/25385/

Ehkä näistä olisi apua!? Hyvää yötä kaikille kivuista ja ahdistuksista huolimatta.

kiitos linkeistä joo ei mulla mitään verisuoniwen tukkeutumista ole vaan olen sitä mieltä että se kire ä lihas puristaa verisuont asen verran että verenvirtaus heikkenee,mulle on kaksi fysioterapiaa sanonut et jos kaulavaltimoiden ympärillä olevat lihakset on tarpeeksi kireät ne vaikuttaa valtimon verenvirtaukseen ja maalaisjärjellä ajatellen jos on kaulan sivu ja takalihakset liian kireärt eli juuri ne missä valtimot kulkee niin silloinhan koko pään verenkierto heikkenee ja minulla huonon nukkuma-asennon takia jänniittyy kaulan lihakset entistä enemmän (on leveät hartiat enkä löydä sopivaa tyynyä)jonka huomaa aamulla kun KOKO kaula on ihanjumissa.
ja ne silmä oireet ne oikeasti on pahat, pahimmillaan on melkein sokea siis ei näe mitään ihan kun olisi muuri silmien edessä (olen käynyt kaikki paikat myös näkövammaliitto tosin 13 vuotta sitte) ja aamulla ku herää lievemmillään näkö on sumuinen ei ei tarkenna ja näkee kahtena.ja juten totesin viimesin silmälääkäri sanoi että ne mun silmä oireet viittaa siihen että silmät eisaa tarpeeksi happea ja näkö on ainoastaan silloin kirkas kunniska on täysin rento eli ei oikeastaan koskaan.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Maalis 2010, 16:24

Niin, kyllä silmäoireet kuuliostaa tosi rajuilta. Silmät voi oireilla parista syystä, eli joku niskan takia tai sitten aivojen takia. Esimerkiksi yhdellä kaverillani on noita kaksoiskuvia ja sokeita kohtia putoamisonnettomuuden seurauksena, mutta hänellä olikin tullut jo verisuonirepeämä siinä samalla. Toisella kaverillani silmäoireet puhtaasti liittyy niskan väsymiseen. Se pitäisi ensimmäisenä selvittää, mikä tuota oireistoa ylläpitää.

Milloin olet MV menossa sinne neurologille, josta puhuit aiemmin?

Toivottavasti viime yö meni jo vähän paremmin? Puhuit tuosta nukkumisen vaikeudesta, niin liittyykö se nukahtamisen vaikeus siihen, että pelkäät jotain vakavaa tapahtuvan päässä yön aikana ja et halua käydä nukkumaan, vaan johtuuko enemmän huonosta asennosta? Jos jälkimmäisestä, niin oletko kokeillut peheämpää patjaa? Tai sellaistakin kikkaa on suositeltu, että nostaa sängyn yläpään korkeammalle kuin jalkopään. Eroa ei tarvitse olla kuin 5 senttiä. Oletko kokeillut sänkyä, jossa patjaa voisi säätää esim . Hieman istuvampaan asentoon? Entä auttaako valo sinua nukahtamaan, vai häirtiseekö vain enemmän? Monet reagoivat myös nukkumisen aikana valoisuuden muutoksiin, joten sitäkin voi tietysti koittaa vaihdella. Nuo aivot on hiukkasen hassu elin ja niistä ei aina tiedä miten käyttäytyvät. :)

Voimia sinulle!
tahdonvoimaa

ortoniin suoraan

ViestiKirjoittaja mv79 » 21 Maalis 2010, 18:14

äiti kutsu pollarit paikalle ku se ei enää jaksa mun riehumista ja yrittivät pakottaa mut osastolle. mä oon ihan loppu kun on näitä outoja pahoja (syksyllä ja talvella tosi pahoja) uniongelmia jotka pahensi mun paniikkihäiriön ja vei hermot tosi heikoksi.ihan tosi pienikin asia voi saada mut täysin tolalataan, pahaa paniikkia ja tuntuu että maailman loppu tulee .
mie oon vissiin jossain ketjussa kertonut näistä uni jutuista ,en jaksa nyt selittää mutta kun ne oli pahimmillaan tuntu että kuolee oli niin hirveä olo aamuisin,rupee ihan itkettää kun muistelee sitä, se kävi sydämmen päällekkin pahasti. mut sitte rupesin viimeisillä voimillani kevyillä painoilla kaulalihaksia harjottaa ja yöt rupes helpottaa, (jos ne ois jatkunut yhtä pahana en olisi nyt tässä) mut sitte se kehitys pysähty ja mulla on edelleen uniongelmia.
psyykekkin on ihan romuna ja jos ortonissa on kokonaisvaltainen tutkimus ehkä se olis parempi.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Maalis 2010, 19:06

Moikka mv

Miksi sää riehumaan aloit?

Olisi kyllä tosi tärkeää, että löytäisit fysiatrisen avun lisäksi nyt henkilön, esim. psykologin tai jonkun hoitajan, joka kuuntelisi sinua kokonaisvaltaisesti ja ei vähättelisi juttujasi, ja jolle pääsisit purkamaan näitä kaikkia juttuja: fyysisiä oireita, tuota kuoleman pelkoa, näkökentän puutoksia, paniikkihäiriöitä, pahaa oloa, vihaa. Sitä kaikkea, minkä takia olet nyt tosi tiukilla. Pitäisikö sinun kysyä myös apua joltakin sosiaalityöntekijältä, jos hän auttaisi sinua tekemään kuntoutushakemuksia yms?

Tekikö Penttinen sinulle ULT -testejä, joilla testataan neuraalikudoksen kireyttä?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja paasi » 14 Loka 2012, 18:30

MV79.

omat vastaavat oireeni ovat kestäneet jo lähemmäksi 5vuotta. Olisi kiva keskustella kanssasi mikä on nykytilanteesi. Olisiko mailia ?
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)