Occipital Neuralgia - onko kellekään tuttu syndrooma?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Helmi 2010, 21:50

kellopeli kirjoitti:Ymmärtääkseni on epäselvää, mistä ylirasitus johtuu. Se voi olla aivoperäistä, kuten tortikollisessa ainakin epäillään. Eli aivot antavat väärää viestiä ja lihas ei siksi rentoudu. Lihas voi myös olla vaurioitunut ja siksi reagoida väärin. Omassa tapauksessa epäilen jälkimmäistä, sillä minulla selvästi särkyä seuraa jokin kaulan aluetta rasittanut urheilu tai pitkät päivät koneen ääressä. Ja sitten, kun lihas ärtyy, se ei tahdo rauhoittua millään.

Harjoittelusta neurologi totesi, että ne saattavat vain ärsyttää lihasta lisää. Eli vaiva ei johdu heikosta lihastasapainosta.

Jeah. Noi kaikki, mitä sä tuossa ylempänä kerrot, voi johtua loppujen lopuksi yhdestä ja samasta ongelmasta. Mä oon siitä täällä aikaisemminkin höpissyt, mutta heitän taas tähän.

Eli pelkästään kipu tai pieni kudosvaurio voi aiheuttaa lihasinhibition eli lihaksen toiminnan estymisen. Tämän seurauksena hermosto automaattisesti vähentää tiettyjen lihasten käyttöä ja kompensoi sitä muilla lihaksilla. Jatkuessaan pidempään tämä väärä lihaskontrollin malli jää päälle eli aivot oppivat sen, ja käyttävät jatkossa tätä väärää mallia, vaikka alkuperäinen ongelma olisikin jo korjaantunut. (Eli siinä mielessä voi ongelma olla myös "aivoissa", kuten sanoit.)

Toi botox-kuviokin kuulostaa siltä, että siinä yliaktiiviset lihakset pyritään "myrkyttämällä" saamaan rentoutumaan ja vähän niinkuin pois päältä. Sen seurauksena toivon mukaan ajan myötä se oikea lihasten kontrollimalli palautuu. Vähän vastaavaan vaikutukseen mun ymmärtääkseni on pyritty myös tuolla Jano74:n Halovest-hoidolla. Siinäkin on lihakset rentouttamalla pyritty joksikin aikaa nollaamaan tilanne, ja Janollakin sitten tilanne normalisoitui sen myötä.

Laitan tähän linkkeinä pari ketjua, joissa asiasta on puhuttu (= lue "se hullu DD on taas kirjoittanut hassuista päähänpinttymistään näihinkin ketjuihin... :roll: :roll: :roll: " ). Tosin täytyy sanoa, että tämä mun "päähänpinttymä" on tieteellisesti todistettu...

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... +kontrolli

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... sc&start=0

Ja tästä ketjusta ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... c&start=45 ) kopsaan kokonaisen viestin, jossa höpötän samasta asiasta:

DirtyDeeds kirjoitti:
sonette kirjoitti:Voikohan mulla silti olla häikkää tossa c5.n kohdalla,jossa
on vuonna1998 ollut toi siirtymä.

Vastaan siltä kannalta, että oletetaan, että tuossa C5:n kohdalla on todellakin aikanaan ollut siirtymä. Siinä tapauksessa olen sitä mieltä, että tuo aikanaan sattunut siirtymä VOI edelleen jollain lailla oireilla, vaikkei sitä siirtymää enää olisikaan.

Perustelen sen seuraavasti. Kyseinen siirtymä on voinut aiheuttaa siihen kohtaan kaularankaa jonkinasteisen posturaalisten eli asentoa ylläpitävien syvien lihasten inhibition, eli jonkinasteisen niiden toiminnan estymisen. Tutkimusten mukaan jo pelkkä kipu voi aiheuttaa tällaisen inhibition syviin lihaksiin. Toinen mikä yleensä tekee saman, on jonkinasteinen sen alueen pehmytkudosten vaurio. Esimerkiksi jos tuon nikamasiirtymän yhteydessä on aiheutunut jonkinlainen nivelsidevaurio, se aiheuttaa vastaavan lihasinhibition. Tutkitusti tällainen lihasinhibitio ei poistu itsestään pitkänkään ajan kuluessa, vaikka kipu olisi poistunut ja mahdollinen pehmytkudosvaurio olisi jo parantunut. Tällainen lihasinhibitio on juuri niitä "motorisen kontrollin häiriöitä", joista olen muuallakin kirjoittanut.

Tämä syvien lihasten inhibitio - eli niiden toiminnan jonkinasteinen estyminen - aiheuttaa sitten sen, että syvät lihakset eivät enää normaaliin tapaan tue (kaula)rankaa siinä mainitussa kohdassa. Pintalihakset yrittävät syvien lihasten sijaan stabiloida niveltä, mutta ne eivät tosiaan siihen sovellu. Tämän seurauksena tuollainen nikamaväli voi sitten päästä liikkumaan hallitsemattomasti tai liiallisesti ja se voi taas aiheuttaa kipua. Ja koska tämä inhibitio eli motorisen kontrollin häiriö ei itsestään automaattisesti poistu tai korjaannu, olen sitä mieltä, että periaatteessa se C5:n seutu VOI edelleen sulle aiheuttaa oireita, vaikka siitä on jo kymmenkunta vuotta.

Tällainen motorisen kontrollin häiriö kuntoutetaan opettamalla niille niskan lihaksille uudelleen se oikeanlainen toiminta. Kuten tällä palstalla on monesti todettu, se on hidasta ja vaatii fysioterapeutilta aikamoista osaamista. Sen, miten nämä niskaongelmat KÄYTÄNNÖSSÄ kuntoutetaan, taitaa tällä palstalla parhaiten osata kertoa Tahdonvoimaa. Ja kaikista onnistuneista kuntoutusprosesseista tällä palstalla mielellään luettaisiin, jos jollakulla muullakin on kokemusta tuloksellisesta niskakuntoutuksesta. :D

Mitä luulet, kellopeli? Voisko tällainen kuvio osittain selittää tota sun ongelmaa ja sitä, että sitä on vuosikausia ylläpitänyt "jokin"? :shock: :?: :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Maalis 2010, 01:24

DD, tuo on hyvä päähänpinttynä. Ainakin mun kuntoutushan nojaa tuohon tieteelliseen selitykseen ja harjoittelu on tuottanut tulosta hitaasti mutta varmasti. Eli voit huoletta jatkaa inhibitioteorisointia vaikka joka ketjussa. Mä symppaan sua tässä asiassa. :D :)

Oiskohan se ylläpitävä tekijä useimmilla joko unohtunut trauma todella pitkän ajan takaa tai sitten virheellinen pitkäkestoinen rasitus? Siis näin meitsi on ymmärtänyt. Mistä tulikin mieleen... Kuulin kerran tarinan tytöstä, joka oli pudonnut liikkuvasta autosta 5-vuotiaana niskoilleen. Äiti ja kouluterveydenhuolto oli ihmetellyt, miksi lapsi kasvoi "pää kallellaan". Mitään suurempia oireita ei ollut, niin ei siihen kukaan puuttunut. Ennen kuin viiskymppisenä sitten alkoi vaivata. Nainen oli kevyesti reväyttänyt niskansa salilla ja rankaa alettiin tutkia. Ranka oli selkeästi aivan vino ja hermotus tosiaan täysin toispuoleista. Fysioterapialla alettiin kuntouttaa hommaa ja muistaakseni neljä vuotta siinä oli mennyt, mutta pää saatiin suoraan, eli keho löysi vielä vuosikymmenien väärän rasituksen jälkeen sen ns. oikean tavan toimia.

Eli aikamoisen hieno systeemi tuo keho. Pystyy kompensoimaan vuosikausia vammoja, joillain koko elämän. Mutta usein kun hermosolut vanhenee ja hermoyhteydet heikkenee, vaivat tulee pinnalle. Tästä oli juttua mm. artikkelit ja linkit -osion PDF-nipussa, jossa oli juttua hermoston kehittymisestä ja "taantumasta".

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=440
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Maalis 2010, 02:11

tahdonvoimaa kirjoitti:Oiskohan se ylläpitävä tekijä useimmilla joko unohtunut trauma todella pitkän ajan takaa tai sitten virheellinen pitkäkestoinen rasitus? Siis näin meitsi on ymmärtänyt.

Näin mäkin sen olen ymmärtänyt. Ja traumassa riittää pitkään jatkunut kipu ja/tai kudosvaurio, josta se itseään ylläpitävä oravanpyörä voi lähteä alkuunsa... :cry: Jännitysniskassa se oravanpyörän aloittava voima voi olla vaikka se virheellinen pitkäkestoinen rasitus.

Ja kaikki on kuitenkin yksilöllistä, eli eri henkilöillä ongelmana olevat lihakset ovat eri lihaksia ja yliaktiivisien lihasten määräkin vaihtelee. Ongelma voi myös esiintyä vaikkapa vain osassa tietyn lihaksen säikeitä, joten ei aina edes koko lihaksessa. Tämä tekee sen, että jokainen tapaus on erilainen, vaikka vaikutusmekanismi periaatteessa on sama näiden inhibitioiden osalta... :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kellopeli » 01 Maalis 2010, 09:28

Kyllä noissa on minustakin kovasti järkeä. Alan kuitenkin itse menettää uskon *pelkkään* fysioterapeuttiseen harjoitteluun, sillä olen jo pari-kolme vuotta juossut kaiken maailman niskalenkkiryhmissä, käynyt fysioterapiassa ja jumpannut kotona. Silti päänsärkyjaksot uusivat koko ajan ja akuuttivaiheessa harjoittelu yleensä vain pahentaa jumitusta.

Eli olen varovaisen toiveikas, että jos botoxilla lihakset rentoutuvat kunnolla ja pääsevät paranemisen alkuun, niin harjoittelustakin voi tällä kertaa olla enemmän apua. Pari viikkoa tosin pitää antaa nyt lihasten rauhoittua ennen kuin jatkan jumppaamista.

Onko kellään muuten kokemusta Ortonin moniammatillisista tiimeistä kivun kuntoutuksessa? Siellähän neurologi, fysiatri ja fysioterapeutti kolmikantaan suunnittelevat yksilöllisiä hoito-ohjelmia. Kuulostaa tosi hyvältä meinaan.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Maalis 2010, 14:58

kellopeli kirjoitti:Kyllä noissa on minustakin kovasti järkeä. Alan kuitenkin itse menettää uskon *pelkkään* fysioterapeuttiseen harjoitteluun, sillä olen jo pari-kolme vuotta juossut kaiken maailman niskalenkkiryhmissä, käynyt fysioterapiassa ja jumpannut kotona. Silti päänsärkyjaksot uusivat koko ajan ja akuuttivaiheessa harjoittelu yleensä vain pahentaa jumitusta.

Joo, olet ihan oikeassa, pelkkä fysioterapeuttinen harjoittelu ei aina riitä. Se on tutkimuksissakin havaittu ja mm. Jullin tutkimusryhmä toteaa, että paras tulos saadaan yleensä hyödyntämällä useita eri hoitoja. Siinä painottivat mm. sitä, että koska kipu yleensä automaattisesti pitää yllä sitä inhibitiota, erityisesti kivun hoitamisessa on suositeltavaa käyttää eri hoitomuotojen antamia mahdollisuuksia. Jollakulla se voi tarkoittaa sitä, että mobilisoinnilla pidetään kivut hallinnassa, jotta harjoittelusta olisi jotain hyötyä. Kylmähoito voi olla yksi lisä, joka taas osaltaan auttaa. Ja sinun tapauksessasi näköjään botox auttaa siinä.

Olisikin kiva, jos lääkäreiltä aina löytyisi näitä eri täydentäviä hoitovaihtoehtoja tai osaisivat ainakin ohjata edelleen sopivalle osaajalle, kuten näemmä Tunniseltakin löytyi tuollainen kortti taskusta.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 01 Maalis 2010, 18:15

Moi, Kellopeli!

Mielenkiintoisia oireita sulla :) Erityisesti huomioni herätti tuo botox-hoito. Saisitko sitä siis niihin kipuihin, jotka lähtevät niskasta ja ulottuvat silmien alueelle? Mulla kivut lähtevät yläniskasta lähes aina vasemmalta puolelta, minkä jälkeen tulee rasittunut olo leukaan ja lopuksi silmien takana yläosassa alkaa paineentunne. Tätä kipuketjua en ole pystynyt jumppaamalla katkaisemaan, lääkkeillä kyllä mutta en aina. Syyksi olen näille kivuille saanut kyfoottisen, yliliikkuvan kaularangan, huonon lihastuen ja kaatumistrauman aiheuttaman toimintahäiriön. Kipualuetta ei kuulemma kannata erityisemmin venytellä/mobilisoida, koska yliliikkuvuuden takia alueeseen pääsee käsiksi vasta, kun nuppi on käännetty piiiiitkälle oikealle, eikä niska saisi olla enää yhtään tämän liikkuvampi. Olen aika umpikujassa tämän kipualueen kanssa.

Orton-asiaan voisin mainita seuraavaa:
Ensinnäkin olen vallan ihmeissäni siitä, miten vaikea monen kovasti kipeän potilaan on saada ko. paikkaan maksusitoumus. Itselläni kävi niin, että menin Ortoniin ensimmäisen kerran omaan laskuun, ja fysiatri teki röntgenkuvani nähtyään saman tien maksusitoumuspyynnön. Sen perään sai kyllä soitella, mutta lopulta asia järjestyi, eikä asiasta ole sen enempää tarvinnut taistella.

Olin innoissani, kun kuulin, että Ortonissa asiaani paneutuu moniammatillinen työryhmä. Niinä kolmena eri kertana, kun kävin siellä, olin kuitenkin aika ihmeissäni. Fysiatrini vaihtui, joten hommaa lähdettiin selvittämään alusta. OMT-fysioterapeuttigurun kanssa minulla ei ollut yhtäkään tapaamista, vaan fysiojutut hoidettiin "rivi"fysioterapeutin kanssa. Joka kerta Ortonissa oli identtinen viikko-ohjelma: aamuisin ryhmäjumppia (joista yksilöllinen ote oli kaukana), rentoutushetkiä porukassa, fysioakustinen tuoli, allasjumppaa... Ja aina samat luentotilaisuudet. Psykologilla käytiin asioita vatvomassa kerran/kuntoutusviikko, ja toimintaterapeutilla käytiin 2 x viikossa kuuntelemassa, miten perunakattilaa kannataa nostaa.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli minun kaltaiselleni tapaukselle turhauttava. Kuvittelin, että Ortonilla olisi ollut tarjota esim. uusia hoitomuotoja ja itsehoitomuotoja, mutta sellaisia en saanut. Sieltä saamani kotijumppaliikkeet vaihdettiin sen jälkeen, kun niistä ei puolen vuoden uskollisen harjoittelun jälkeen ollut mitään apua. Päinvastoin, lihasvoima oli vain heikentynyt. Akupunktiomahdollisuutta tai hierojaa ei tarjottu, vaikka kuulin myöhemmin, että sellaisiakin olisi ollut tarjolla. Olen sittemmin käynyt uudella fysiatrilla ja kuljen nyt pääosin hänen osoittamaansa tietä. En epäile yhtään sitä, etteikö Orton olisi ollut monen kipupotilaan pelastava enkeli, mutta minun se ei ollut... Tuli vähän rahastuksen maku. Ymmärrän kyllä, että olen hankala tapaus, koska oireeni eivät vie toimintakykyä eivätkä rajoita liikeratojani. Sellaiselle potilaalle on varmaan hankala keksiä helpotuskeinoja. :?
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Maalis 2010, 20:38

CH. Foorumilla tässä ketjussa botuliinihoidosta:
Botuliinumtoksiinihoito niskan retkahdusvammassa
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=326

Rohkea olit Kellopeli, kun uskalsit botuliinipistoksia ottaa. Toivotaan, että potkaisevat liikkeelle positiivisen kierteen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kellopeli » 01 Maalis 2010, 20:58

@CH: Vaivasi kuulostavat kieltämättä samanlaisilta kuin minulla! Onko sinulla yläniska tutkittu magneettikuvauksessa (MRI) tai tuolla EMG-tutkimuksella? Mitä on löytynyt? Mutta olipas pettymys kuulla, ettei Ortonissakaan pystytty tuon parempaan. Voi itku :/

Minulla tosiaan on oikeanpuoleista särkyä, joka alkaa yleensä pistemäisenä oikeasta kallonpohjasta kaularangan päästä, nousee siitä edelleen päälaelle aina silmäkulmaan/kulmakarvan sisäreunaan saakka. Kipu ei syki, kuten migreeni, mutta on kohtalaisen voimakasta pahimmillaan. Särkyyn liittyy myös autonomisen hermoston oireita kuten valonarkuutta oikeassa silmässä, pahoinvointia ja huimausta.

Olen netistä selvittänyt, että tuo alkuperäinen kipupiste on takaraivohermojen hermottamaa aluetta, mutta silmäkulma taas kolmoishermon hermottamaa. Hermot kuitenkin keskenään ovat jotenkin yhteyksissä, joten siksi kipu voi heijastella hermosta toiseen.

Minä olen kanssa hartaasti kolmisen vuotta jumpannut. Olen siis myös yliliikkuva, ja kaikkialla on hoettu, että kaularangan asentoa ylläpitävät lihakset ovat liian heikot ja siksi ns. "väärät" lihakset aktivoituvat liikaa. No, mitään helpotusta ei ole tullut, vain jatkuva fysioterapia- ja lääkekierre. Vähänkin rankempi treeni esim. salilla, tuo takuuvarmasti mukanaan 2-6 vkon päänsärkyputken. Minulla on myös lievä kyfoosi kaularangassa kuten sinulla!

Tiedän, että venyttely tehoaa särkyyn, koska olen joskus saanut melko voimakkaankin säryn laukaistua venyttämällä. Mutta saan taiteilla, että saan lihakset venymään, sillä yleensä venyn vain nivelsiteistä. Viimeksi, kun hieman väkivalloin tein noita venytyksiä, sain vastakkaiseen hartiaan kiskomisesta hirveän noidannuolen joka vaivaa jo neljättä viikkoa. Arvelenkin, että että tämä yliliikkuvuus on vahvasti sidoksissa tähän vaivaan: normiliikkuva pystyisi varmaan ongelmitta venyttämään näitä yläniskan lihaksia, mutta meille se voi olla liki mahdotonta!

Botoxia sain, jotta nämä väärät yliaktiiviset lihakset rauhoittuisivat ja pääsisivät paranemaan. Voi olla, että tämän jälkeen alkaa kuntoutuminen sujua. Jos on jostain vakavammasta viasta kyse, botoxia pistetään tarvittaessa säännöllisesti rauhoittamaan näitä lihaksia. Parempi minusta joka tapauksessa näin kuin että syön särkylääkkeitä viikkotolkulla ja gamma-gt heittää häränpyllyä. Siis nuo maksa-arvot ovat tärkein syy siihen, että pitää etsiä lääkkeettömiä hoitokeinoja.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kellopeli » 01 Maalis 2010, 21:04

Rohkea? No en tiedä. Luulin meneväni "vain" EMG-tutkimukseen ja neurologi totesi sivumennen, että hän sitten pistää tutkimuskanyylin läpi botoxia jos huomaa epänormaaleja lihaksia. Ts. ei siinä mitään päätöksiä ehtinyt tehdä, kun neula jo heilui... :lol:

Mutta vakavasti: eihän sitä kannata jättää kokeilemattakaan kun vaikutus kuitenkin on tilapäinen eikä botoxilla mitään pysyvää tuhoa saa aikaan. Paljon enemmän minua tässä mielessä jännittäisi leikkaushoito.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Venytyksiä ja/tai pumppauksia

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Maalis 2010, 21:34

Moikka Kellopeli!

Tässä muutama liike, jotka "venyttävät" C2/3-tasoon kiinnittyviä ja/tai siitä alkavia kalvoja/syviä lihaksia ja päälaelle ja korvien taakse kiinnittyviä pitkiä pinnallisia lihaksia, vaikkei ehkä uskois. Nämä voi tehdä joko staattisina pitkinä venytyksinä tai sitten pumppauksina, joita suositellaan hermonsa rikkoneelle ja yliliikkuville. ;)

Fyssarilta saatuja, todistetun tehokkaita: (kannattaa ottaa peili avuksi, että öiike on hallittu)
- Alaleuan avaus ja sulkeminen makuullaan niin että kallo ei liiku/heilu. Tarkkaile että liike tulee leukanivelestä. Yläleuka tulee pysyä paikoillaan.
- Leuan työntö eteenpäin selinmakuuasennosta ns. protruusio ja harkittu palautus
- Alaleuan sivuttaissiirto (puoli kerrallaan) ääriasentoon, pito ja palautus
- Silmien vieminen selin makuulla ääriasentoon puoli kerrallaan (venyttää kalvojen kautta niskan syviä lihaksia etenkin)

Itse tein aluksi toistoa per puoli ja 3 x päivässä. Nyt oman tuntuman mukaan.

Ehkä noista jostain on apua, ehkä ei. :D Ja taas oon tylsimys ja sanon samaa kuin aina, eli jos tulee tyhmä olo tai alkaa huimata, kannattaa liike lopettaa hallitusti. Ja tietty aina parempi, jos ammattilainen kattois, että liikkeet menee oikein mutta pääsee noilla varmaankin alkuun. :)

Omia keksintöjä ja yhdistelmiä laulutunneilta ja puheterapiasta (ei takeita vaikutuksista muilla;):
- Mandariinipuristus: Laita tai kuvittele laittavasi nenän ja silmien väliseen
"kuoppaan" mandariini ja puristavasi sitä kasaan kaikilla kasvolihaksilla
- Banaanitörötys: Pistä suuhun joku pötkylä (joo, saa itte valita mikä, mut mä teen banaanilla, yeah right, pikkuisen pervolta kuulostaa;), työnnä huulet mahdollisimman pitkälle banaanin varten "törölleen" (Laulajat tai puhetyöläiset tekevät tätä varioituna niin, että venytykseen lisätään äänielementti ja yritetään silti pitää huulet ääriasennossa äänenmuodostamisen aikana)
- Irvileuka: Ajattele niinkuin itkisit maailman leveimmällä suulla. Eli vie suupielet alas ja sivuille niin pitkälle kuin menee
- Otsan kurtistus

Jos haluaa piristää kavereiden päivää, kannattaa nauhottaa jumppaa videolle... ;) Erittäin tyhmän näköistä. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 03 Maalis 2010, 22:55

Kiitos, Fedja, linkistä ja TV:lle kotiohjeista!

kellopeli kirjoitti:@CH: Vaivasi kuulostavat kieltämättä samanlaisilta kuin minulla! Onko sinulla yläniska tutkittu magneettikuvauksessa (MRI) tai tuolla EMG-tutkimuksella?

Noin vuosi kaatumisen jälkeen eli v. 1998 otettiin magneettikuva. Siinä ei ymmärtääkseni ole näkynyt poikkeamia. EMG:tä ei ole tehty, en ole ennen sellaisesta kuullutkaan. Mukava kuulla, että tuollainen mittaus on olemassa; näitä asioita pystytään niin harvoin mittaamaan. Jos käy niin, että joudun taas yhteen tehottomaan treenauskierteeseen, voisin joskus vaikka hakeutua siihen :)

kellopeli kirjoitti:Minulla tosiaan on oikeanpuoleista särkyä, joka alkaa yleensä pistemäisenä oikeasta kallonpohjasta kaularangan päästä, nousee siitä edelleen päälaelle aina silmäkulmaan/kulmakarvan sisäreunaan saakka.

Hyvin tutulta kuulostaa tuo "kaularangan päästä". Sinne sormeni aina hakeutuvat joko tukemaan päätä tai helpottamaan kirvelevää päänsärkyä.

kellopeli kirjoitti:Minä olen kanssa hartaasti kolmisen vuotta jumpannut. Olen siis myös yliliikkuva, ja kaikkialla on hoettu, että kaularangan asentoa ylläpitävät lihakset ovat liian heikot ja siksi ns. "väärät" lihakset aktivoituvat liikaa. No, mitään helpotusta ei ole tullut, vain jatkuva fysioterapia- ja lääkekierre. Vähänkin rankempi treeni esim. salilla, tuo takuuvarmasti mukanaan 2-6 vkon päänsärkyputken. Minulla on myös lievä kyfoosi kaularangassa kuten sinulla!

Niin, tuo johtopäätös varmaan tehdään kovin helposti - silloinkin, kun asiaa pitäisi tutkia tarkemmin. Viikkojen särkyputki kuulostaa aika hurjalta! :? Itse en ole joutunut sellaisista kärsimään.

kellopeli kirjoitti:Tiedän, että venyttely tehoaa särkyyn, koska olen joskus saanut melko voimakkaankin säryn laukaistua venyttämällä. Mutta saan taiteilla, että saan lihakset venymään, sillä yleensä venyn vain nivelsiteistä. Viimeksi, kun hieman väkivalloin tein noita venytyksiä, sain vastakkaiseen hartiaan kiskomisesta hirveän noidannuolen joka vaivaa jo neljättä viikkoa. Arvelenkin, että että tämä yliliikkuvuus on vahvasti sidoksissa tähän vaivaan: normiliikkuva pystyisi varmaan ongelmitta venyttämään näitä yläniskan lihaksia, mutta meille se voi olla liki mahdotonta!

Mielenkiintoista! Mulla on joskus sellainen olo, että kaipaisi venytystä yläniskan alueelle, vaikka sitä ei voikaan perinteiseen tapaan venyttää. Osaisivatkohan OMT-fyssarit venyttää noita kohtia oikein? Ootko kokeillut? Yliliikkuvuus on kyllä paska homma. Se voi aiheuttaa kaikenlaisia kipuja & tuskallisia olotiloja. Oletko kuullut hypermobiliteettisyndroomasta? Onneksi yliliikkuvuus vähenee edes vähän ikää myöten :)

kellopeli kirjoitti:Botoxia sain, jotta nämä väärät yliaktiiviset lihakset rauhoittuisivat ja pääsisivät paranemaan. Voi olla, että tämän jälkeen alkaa kuntoutuminen sujua.

Toivotaan näin! :)
CH

ViestiKirjoittaja kellopeli » 04 Maalis 2010, 11:02

Mielenkiintoista! Mulla on joskus sellainen olo, että kaipaisi venytystä yläniskan alueelle, vaikka sitä ei voikaan perinteiseen tapaan venyttää. Osaisivatkohan OMT-fyssarit venyttää noita kohtia oikein? Ootko kokeillut?

Joo kyllä hyvä fyssari saa säryn laukeamaan - jotkut esim. makuulla nostavat takaraivon omaa vatsaansa vasten, kiertävät päätä sivulle ja pyytävät sitten minua kääntämään päätä takaisin keskelle samalla kun painavat jotakin lihaksen kiinnityskohtaa yläniskassa. Mutta jos niskaa mobilisoi vähänkin liikaa, niin sitten lihakset voivat ärtyä ja särky provosoitua. Näin kävi mm. eilen.

Yläniskaa pystyy kyllä myös itse jotenkin venyttämään, esim. sohvan selkänojaa tai sängynpäätyä vasten makuulla. Myös leuan vieminen alas etuviistoon olkapäätä kohden ja olkapään pumppaus alas joskus helpottaa.

Yliliikkuvuus on kyllä paska homma. Se voi aiheuttaa kaikenlaisia kipuja & tuskallisia olotiloja. Oletko kuullut hypermobiliteettisyndroomasta? Onneksi yliliikkuvuus vähenee edes vähän ikää myöten

Ja juu, hypermobiliteettidiagnoosi valitettavasti löytyy kans :?
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 04 Maalis 2010, 12:49

Joo kyllä hyvä fyssari saa säryn laukeamaan - jotkut esim. makuulla nostavat takaraivon omaa vatsaansa vasten, kiertävät päätä sivulle ja pyytävät sitten minua kääntämään päätä takaisin keskelle samalla kun painavat jotakin lihaksen kiinnityskohtaa yläniskassa.

Kuulostaa hyvältä! Kuulemma yliliikkuvilla särkee nimenomaan lihasten kiinnityskohdat. Tarkennan tuota hypermobiliteettisyndroomakommenttiani vielä sillä, että kaikilla hypermobiileilla ei välttämättä ole oireita, mutta syndroomaksi se muuttuu silloin kun yliliikkuvuudesta aiheutuu erilaisia kipuoireita ja väsymystä. Sain joskus luettavakseni aiheesta tehdyn tutkimuksen ja yllätyin siitä, miten vahvasti perinnöllinen ko. taipumus on. Kuulemma yliliikkuvassa suvussa esiintyy mm. skolioosia, kulumia, lättäjalkaisuutta, jalkojen pronaatiota ym...
CH

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)