Occipital Neuralgia - onko kellekään tuttu syndrooma?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Occipital Neuralgia - onko kellekään tuttu syndrooma?

ViestiKirjoittaja kellopeli » 20 Tammi 2010, 00:11

Tuskastuttuani taas kerran tutkin nettiä ja löysin tällaisen kaulan/niskan alueen syndrooman, joka tuntuu kuin omalta potilaskuvaukseltani: occipital neuralgia.

http://www.painmanagementrounds.org/crus/painmgt_07.pdf

Onko oireisto kellekään teille täällä tuttu? Minulla tosiaan täsmäävät lähes kaikki oireet: toispuoleinen päänsärky, joka alkaa niskasta ja laajenee päälaelle aina silmän taakse. Oirekuvaan kuuluvat myös huimaus, valonarkuus ja kovimman kivun aikaan myös pahoinvointi.

Niska on kuvattu eikä siellä ole mitään mekaanista vaivaa. Tämä särky onkin usein lihasperäistä (takaraivohermo kulkee lihasten välissä), tai sitten syy jää epäselväksi.

En ole ikinä kuullutkaan tästä särystä, eikä netistä löydy suomeksi mitään aineistoa.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Tammi 2010, 01:23

Heipsun Kellopeli!

Kyllä, tutut on oireet ja itselläni tilanteen aiheuttaa vakavan retkahdusvamman jälkeen hiukkasen liikkuvaiseksi jäänyt oikean puolen C0/C1- sekä C2/C3-välit. Eli nuo pienet nivelet pääsee lukkiutumaan huonon lihastasapainon/hermotuksen takia ääriasenteen ja hermo kuormittuu ikävästi aiheuttaen toispuolet oireet. En tiedä oletko lueskellut blogiani, mutta sieltä löytyy hakusanalla C0, C2 tai yläniska juttua parilta vuodelta noista oireista. Osoite on http://taistelijat.blogspot.com

Lähtötilannehan oli minulla suht kurja, eli kaikki mahdolliset ja mahdottomat oireet päällä. Nyt on kuitenkin päästy tähän tilanteeseen, että enää vain toispuoleisia päähän kohdistuvia oireita on jäljellä enemmän ja vähemmän. Toki rasituskestävys on ihan paska, mutta se onkin oma ongelmanippunsa, johon on varmasti vaikuttanut lähes vuoden lepo ja hermoston venähdysvamma, jonka onnistuin hankkimaan. Mutta nuo toispuoleiset oireet tulee etenkin kun niska väsyy tai sen hallinta pettää hermotuksen takia.

Sinua voisi kiinnostaa tämä saitti, jossa puhutaan oireista, joita esimerkiksi tuo C0-välin epätasapaino voi aiheuttaa. Ymmärtääkseni tuo hermo kulkee kaikilla tasoilla C0-C3 ja oire voi tulla melkein mistä tahansa hermojuuren kohdasta. Mutta juurikin tuon occipitalis-hermon kuormittumisen seurauksena ilmenee oireistoa niskasta päähän.
http://www.upcspine.com/

Minua on hoidettu nyt 1 v ja 8 kuukautta craniosacraaliterapialla, omilla erittäin tarkoilla ja huolellisesti kohdistetuilla harjoituksilla sekä toisinaan salpaamalla tuo ääreishermo puudute-kortisonilla C2-väliin, joka on ylin väli, johon taitava fysiatri voi pistää vaaratta. Olen muuten suhteellisen hyvässä kunnossa siihen nähden, mikä oli lähtökohta, koska enää vain tuo yksi onneton tueton nikamaväli kenkkuilee. Mutta toiveikas olen, että sekin saadaan kuntoon harjoittelulla ja hoidoilla. Olen Tampereen fysiatripalvelun asiakas, missä ymmärretään erittäin hyvin tämäntyyppinen yläniskaoeräinen vaiva ja sen aiheuttamat hermo-oireet. Kutsuttiin sitä sitten millä tahansa nimellä, niin oirekuva taitaa olla tuttua monelle yläniskansa loukanneelle. Eli juurikin tuo toispuoleisuus kaikissa oireissa.

Toivottavasti tästä tiedosta oli edes hiukkasen apua! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Tammi 2010, 01:31

Kannattaa myös lukaista Tampereen fysiatripalvelun sivuilta fysioterapeutin katsaus yläniskaperäisistä ongelmista sekä niiden hoidosta. Siellä on kuvattu hyvin tuota oireistoa ja sen hoitoa mm. mobilisoimalla ja harjoituksin:
http://tampereenfysiatripalvelu.fi -> miten fysioterapeutti voi auttaa niskapotilasta?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Kyllä oli apua

ViestiKirjoittaja kellopeli » 20 Tammi 2010, 01:40

Olipa kiva kuulla, että en ole vaivan kanssa yksin. Minulla ei ole mitään loukkaantumista taustalla, mutta olen yliliikkuva ja kaularanka on liian suora ja siinä on lievä kyfoosi.

Tämä särky alkaa vaivata, kun esim. päätetyöskennellessä tulee roikotettua leukaa etukenossa. Ja sitten erilaiset urheilusuoritukset, jotka rasittavat äkkinäisesti niska-hartiaseutua, voivat saada hermokivun aikaan.

Olen yleensä aikna mennyt ensimmäisten särkypäivien aikana fysioterapeutille, joka on mobilisoimalla saanut säryn pois, mutta nyt olen puolitahallani odottanut jo pari viikkoa, että mitä tapahtuu. Eli laukeaako tilanne itsestään lihasrelaksanteilla, jumpalla ja särkylääkkeillä, vai jääkö tilanne päälle.

Tosin nyt alkaa olla luovutusmieliala, koska edelleen särkee.

Minä en valitettavasti ole vielä löytänyt lääkäriä, joka uskoisi, että kyseessä voisi olla niskaperäinen kipu. Aina, kun mainitsen toispuoleisen säryn, minut lokeroidaan heti migreenikategoriaan ja argumentoidaan, että tension neck ei voi olla toispuoleinen.

En haluaisi olla hankala potilas enkä maallikkona esittää kaikkitietävää, mutta kun itselläni on vahva kokemus siitä, että särky on lähtöisin niskasta, ei mikään migreenikohtaus. Tämä särky alkaa hiipien yltyen hoitamattomana aidoksi migreeniksi, kun taas migreeni alkaa suoraan voimakkaana särkynä.

Kevyt tension neck -päänsärky taas ei laukaise migreeniä, kuten tämä (oletettu) hermopinne. Ajattelin seuraavaksi mennä Helsingin päänsärkykeskukseen ja jos sielläkin olllaan migreenin kannalla, pitänee luovuttaa...mielellään kuitenkin kokeilisin tuota puudutusta esim. enkä söisi turhaan hirveää kasaa tulehduskipulääkkeitä.

Ihanaa, että on tällaisia vertaispalstoja! :D
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Tammi 2010, 02:06

Heii!

No olipa hyvä, että kirjoituksistani oli jotain apua. Mielestäni tuo yläniskaperäinen oireisto hermotasolla on hyvinkin yleistä ja ainakin oma lääkärini Eero Penttinen tietää tasan tarkkaan, mistä on kyse ja osaa myös diagnosoida tämän tyyppisen vaivan "käsin". Mutta hän onkin gurujen guru. ;)

Muistaakseni Dirty Deeds linkkas tälle palstalle toisenkin fysaitrin, joka on kirjoitellut noista yläniskavaivoista ja uskoo niiden olevan aivan todellisia. Muistelisin nimeksi Turunen ja sijanniksi Helsinki tai Vantaa... Ja kyllähän tuota niskaperäisyyttä todistaa sekin, että mobilisointihoito auttaa. Vielä harjoitukset olisi varmaan hyvä saada kuntoon, että tila olisi pysyvämpi. Onko sinulla kokeiltu hermokipulääkitystä, jolla tilannetta rauhotettaisiin yleistasolla? Esim. Triptyliä? Tulehduskipulääkkeillä kai oletettavan harvoin saadaan mitään pysyvää vaikutusta, jos ongelma on hermotasolla.

En missään nimessä lähtisi luovuttamaan, sillä oikealla kuntoutuksella voisi kuvitella löytyvän vaivaan suurtakin helpotusta. Ei muuta kuin reissuun vaan ja Tampereelle piipahtamaan? Täällä ainakin löytyy sitten apua, jossei muualta. :)

Ja totta tosiaan, tervetuloa palstalle, vielä näin myöhään toivotettuna! :)
tahdonvoimaa

Tunninen?

ViestiKirjoittaja kellopeli » 20 Tammi 2010, 11:56

Heippa,

löysin netistä Markku Tunnisen, joka on fysiatria.net-sivustolle kirjoittanut melko kattavan artikkelin yläniskan kiputiloista. Varasin siis ajan hänelle. Haluan ehdottomasti arvion myös toiselta fysiatrilta, koska lääkäritkin voivat erehtyä. Jos kaksi puhuu samaa, sitten uskon :)

Lisäksi haaveksin kunnon kartoituksesta joko Päänsärkykekuksessa tai Ortonin kipupolilla. Tuli taas vähän uskoa siihen, että voisin jostain saada ihan apuakin (muusta kuin pilleripurkista).

Tuo harjoitteiden tekeminenkin on tärkeää ja sitä kyllä motivoisi kummasti se, jos todella olisi kyllin vahva hypoteesi siitä, että niskasta särky on peräisin. Fysioterapia tuo kuitenkin vain hetkellistä apual.

Kiitos tervetulotoivotuksista ja täällä toivottavasti nähdään jatkossakin!
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Kyllä oli apua

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Tammi 2010, 14:47

kellopeli kirjoitti:Olipa kiva kuulla, että en ole vaivan kanssa yksin. Minulla ei ole mitään loukkaantumista taustalla, mutta olen yliliikkuva ja kaularanka on liian suora ja siinä on lievä kyfoosi.

Moi, kellopeli! Myös nimimerkillä CH on yliliikkuvuutta ja kaularangassa kyfoosi, eli siltä osin sun kohtalotoverisi. Ehkä sun kannattais vilkaista myös CH:n tarinaa, se löytyy tuolta Käyttäjäesittelyt-osiosta?

Jaa niin. Tunnisesta mulla on hyviä kokemuksia, kävin pitkään hänen vastaanotollaan. Mukava ja osaava kaveri mielestäni, sanovat vaan, että kirjoittaa niin pitkiä lausuntoja, ettei vakuutusyhtiöissä viitsitä niitä lukea... :shock: :P :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Tammi 2010, 21:39

Juu, Turunen > Tunninen, läheltä liippas. Mä oon niin surkeen puhelimen varassa netissä tällä hetkellä, että tällä foorumilla pyöriminen on tosi hankalaa samoin kuin linkkien laittaminen ja tiedon etsintä. Mutta onneks on hyvä muista, niin osui aika lähelle. Milloinkas pääset tapaamaan häntä? Toivottavasti et joudu pitkään odottamaan. :)

Hieno homma, et DD:llä oli aivan omakohtaisia kokemuksia Tunnisesta! Uskoisin, että tuo fysiatri todella tietää, mistä puhuu. Ainakin tuo artikkeli fysiatria.netssä oli kattava, mitä aikoinaan sitä itsekin lueskelin! Tunniselta luulisi löytyvän myös suosituksia hyvistä yläniskan hoitoon perehtyneistä fysioterapeuteista tai jopa CST-hoitajista. Craniosaacraaliterapiahan on erinomaisen tehokas hoitomuoto kroonisissa kiputiloissa ja etenkin hermohäiriöissä.

Ja kun puhuit siitä asennon aiheuttamasta särystä, niin hyvät syvät lihakset ja kaularangan oikea halinnan harjoittelu luulisi pitkällä tähtäimellä auttavan. Onhan sinulla työergonomia, nukkumisergonomia kunnossa sekä toistaiseksi niskalle liian rankat lajit ja harrasteet karsittuna? :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja kellopeli » 21 Tammi 2010, 00:14

Kiva kuulla DD, että olet käynyt Tunnisella. On paljon luottavaisempi olo mennä, kun tietää, että hänestä on jollakulla hyviä kokemuksia. Lukaisin myös tänään (kännykästä) nopsaan CH:n tarinan ja kieltämättä siinä oli yhtäläisyyksiä. Järkyttävintä oli huomata, että lääkärit tuntuivat suhtautuneet yhtä välinpitämättömästi hänenkin kipuunsa. Sain tästä lisää voimia ja uskallusta olla hankala potilas. :twisted:

Kiitos kysymästä, Tahdonvoimaa. Olen ostanut uuden malko hyvän, päätä mukailevan kalliin erikoistyynyn. Tosin olen ollut havaitsevani, että jos nukun kipeä puoli kaulasta tyynyssä, pää on aamulla kipeämpi. Eli ehkä pitäisi yrittää välttää sitä kokeeksi jonkin aikaa.

Noista niskaa rasittavista lajeista minulla ei ole sen kummemmin tietoa. Olen saanut niskajumin ainakin pilateksesta, kuntosalilta ja golfista, missä tulee kaularankaan kieroliikettä. Kahdessa edellisessä auttaa, että teen kaulaa rasittavia liikkeitä todella rauhallisesti ja tarpeeksi kevyesti. Golfista en tiedä...aloitin sen vasta kesällä ja nyt hieman pelottaa, että pitäisikö se jättää kokonaan! Toisaalta selälle se on ollut tosi hyvää kuntoutusta, että olisi harmillista joutua luopumaan siitä.

Jotenkin niin kauan kuin puuttuu edes suuntaa-antava diagnoosi, tuntuu vaikealta lähteä purkamaan tilannetta. Toisaalta pitäisi liikkua, mutta mitkä olisivat oikeat lajit? Kannattaako venytellä? Ja mikä manuaaliterapia olisi paras vaihtoehto - pitäisikö esim. kokeilla akupunktiota.

Nyt kun edellinen fysiatri ei nähnyt niskassa mitään vaivaa, minulla ei jäänyt käynnistä käteen muuta kuin lääkeresepti :evil: Tunniselle sain yllättäen ajan jo ensi viikoksi; kerron täällä, mikä tuomio sieltä tulee.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Tammi 2010, 03:10

Moi!

Niin tuppaa suhtautuvan meihin kaikkiin rankavammaisiin, joilla on hermo-oireita. En vaan voi ymmärtää, mikä helvetti siinä on, että asiat on ajautunut tähän tilaan suomalaisessa terveydenhuollossa. Jotain on pielessä peruskoulutuksessa, suhtautumisessa ja täydennyskoulutuksissa, koska pääsääntöisesti 99 %:aa tämänkin palstan ihmisistä on saanut ala-arvoista kohtelua ja lähes loukkaavaa käytöstä.

Ja kun kerta itse sinäkin lääkäreitä makselet, ota kaikki irti palvelusta. Ei ne kampaajatkaan voi jättää tukan leikkuuta puolitiehen tai todeta, että kyllä sulle siili sopii, nyt vederetään sellainen halusit tai et. ;)

Lajeista...
Itse oon joutunut lopettaan golffin, ja kaiken muunkin liikunnan paitsi vesikävelyn, lyhyet kävelyt ja vastuskumitreenit mutta ehkä vielä joskus niitäkin voi puuhata. Pelasin golffia 7 vuotta ja olin aina aistivinani jumituksen oikealla puolella kehossa kierroksen jälkeen. Mutta mistäs sitä tietää. Ja toisaalta, mulla taitaa olla hiukkasen eri sortin vamma, ku melkein teloin itteni hengiltä koko selkäytimen mitalta. :(

Uskon, että kun niskan saa kuntoon, sillä voi harrastaa moniakin juttuja. Mutta fyssarin mukaan riuhtaisut, rempaisut ja räjähtävät lajit kuten kössi sekä tietty kontaktilajit kuten vaiks jäkis tai itsepuolustus ovat niitä riskialtteimpia. Mutta aika yksilöllistä tuo on ja aika sen näyttää lopulta mitä kaikkea niskalla voi tehdä.. :)

Kannattaa kysäistä Tunniselta tuota jumppariasiaa, mutta varmaankin laittaa johonkin hermotasolla vaikuttavaan hoitoon,kuten akuun, CST:hen, OMT:n mobilisointiin tms. Kysy ihmeessä, tietääkö Tunninen hermovammoihin erikoituneita craniosacraaliterapeutteja. CST-ketjusta löytyy paljon juttua tästä oivallisesta hoidosta. Samoin mun blogista.

Pääsääntöisesti sanotaan, että hermoja ei saa venyttää, jos niissä on jotain ongelmaa tai ne on venähtäneet. Eli itse en lähtis venyttämään, mutta pienet pumppaavat liikkeet ovat vain hyväksi. Yläniskaan perähtynyt jumppari osaa sitten neuvoa oikeita tekniikoita. Itselläni on kaikkia liikkeitä leuan availusta, kielenimemiseen yms. mutta fyssarini onkin itse retkahdusvamma/hermovammapotilas ja kehittänyt ihan omat harjoitteensa kokemuksiinsa perustuen. ;)

Jäämme odottelemaan tuomiota, joka toivottavasti on positiivinen mutta kuitenkin joku järkevä diagnoosi! ;)

Piti muuten kysyä, että sulla ei sit ole ollut mitään suurta hammasogelmaa, korvavammaa tai nenäoperaatiota esim. onteloiden suurennusleikkausta taustalla? Eli ongelma ei ole voinut tulla mistään mekaanisesta vahingoittumisesta vaan enemminkin hiljalleen ja nyt pahentunut ajan kanssa? Itse oon huomannu, et kaikki jutut kannattaa kirjoittaa paperille, helpottaa varmasti tosi paljon diagnosointia, kun on kättä pitempää mukana. Ü
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja kellopeli » 21 Tammi 2010, 12:04

Minulla on stressaantuneena jonkin verran bruksismia, joten hankin jossain vaiheessa hammaskiskot. Niistä ei kuitenkaan ollut apua; en muutenkaan ole itse kokenut, että noina pureskelujaksoina päätä särkisi yhtään enemmän. Ei välttämättä ollenkaan.

Loukkaantumisiakaan en muista...tämä pahempi jakso alkoi vuonna 2005. Pääsin eroon pitkittyneestä särystä käymällä muutamia kertoja fysioterapiassa. Siitä lähtien näitä on tullu useammin, ensin kerran vuodessa, siten pari...viime vuonna taisi olla jo 4-5 särkyjaksoa. Nyt tämä siis vuoden ensimmäinen.

Nyt kun tarkemmin mietin, olen saanut tämän säryn aikaan seuraavilla tavoilla
- huono työasento (leuka roikkuu edessä) yhdistettynä pitkiin, tautottomiin ja taukojumpattomiin päiviin
- pilates, kun olen tehnyt niskaa pahoin rasittavia liikkeitä
- kuntosaliharjoittelu pitkän tauon jälkeen
- nyt viimeisimpänä golf

Työpisteessä tila kehittyy ja pahenee hitaasti, 1-2 viikon kuluessa, kun taas urheilun jälkeen olo on mennyt heti tai muutaman päivän kuluessa huonoon jamaan.

Olen saanut tilan laukeamaan kokonaan
- fysioterapiassa
- joidenkin hierojien luona
- istumalla satulatuolissa + käyttämällä niskatukea
- sairaslomalla leväten, sauvakävellen ja lämpöhoitaen niskaa

Taidampa laatia Tunnisen vastaanotolle kattavan listan oireista. Olen vain huomannut, että lääkärit eivät välttämättä halua, että heille oksentaa tietoa, he haluavat itse kysyä tietyt asiat tietyssä järjestyksesä. Perustuu varmaankin diagnostiseen ajatteluu; suljetaan eri vaihtoehtoja yksitellen pois.
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Tammi 2010, 12:09

kellopeli kirjoitti:Taidampa laatia Tunnisen vastaanotolle kattavan listan oireista. Olen vain huomannut, että lääkärit eivät välttämättä halua, että heille oksentaa tietoa, he haluavat itse kysyä tietyt asiat tietyssä järjestyksesä. Perustuu varmaankin diagnostiseen ajatteluu; suljetaan eri vaihtoehtoja yksitellen pois.

Olet tuossa varmaan oikeassa. Tunnisella ei kuitenkaan ole sellaista tyypillistä lääkärien asenneongelmaa, Markku kuuntelee asiakasta ihan tosissaan. Joten siitä sun ei liikaa kannata huolehtia... :P :wink: :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Tammi 2010, 20:18

Hyvä kuulla, että Tunninen vaikuttaa kaikin puolin asiansosaavalta! :) Ja kyllä on tosiaan lääkäreissä paljon eroja, miten suhtautuvat potilaisiinsa. Joskus Koskiklinikalla menin lippuneni ja lappuineni fysiatrille, ja lääkäri alkoikin nauraa positiivisesti ja totesi, että "kiitos, sä teet mun työn helpoksi". En mä kyllä koskaan ole ajatellut oirelistaa lukevani kellekään minään iltasatuna, vaan lähinnä pitänyt mukana vaan siksi, että muistan varmasti vastata kaikkiin kyssäreihin kaiken olennaisen. Terveystalossa fysiatri taas totes oirelistasta, että jos sulla noin paljon on asiaa, niin mä joudun jättään seuraavan potilaan väliin... En sit tiedä, oliko hyvällä vai pahalla, mut eipä sillä niin väliä, koska kumpikaan noista lekureista ei mun vaivaa tunnistanut ja ohjas vaan enemmän hakoteille hoidon kanssa.

Mut jos tästä kaikesta jotain on oppinut, niin enää koskaa mee lääkärille jossei ole pakko ja jos pitää yleislääkärille mennä, meen omille kavereille. On joutunut hiukka liikaa ravaamaan valkotakkisten luona ja saanut kyllä kans niin paljon kakkaa niskaan, ettei sanat riitä kertomaan. ;)

Mitä enemmän kerrot omasta tilastasi, niin sitä varmemmin tuo vaan kuulostaa siltä, että Tunninen ja osaava fysioterapeutti voi sinua auttaa. Todella tutun kuuloista, mutta itselläni tosiaan homma on menny harjoittelulla, ergonomian kunnostamisella ja huolellisella asennonhallinnalla kohti parempaa. Ei se nopeeta ole ollut, mutta parempi hitaasti kuin ei ollenkaan. Tuppaa olemaan hidasta tuo hermovammojen palautuminen muttei mahdotonta. :)

Tsemppiä!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja japexs » 22 Tammi 2010, 20:33

Yksi konsti testata päänsäryn yllättäessä: Jos on mahdollista mene pitkällesi sänkyyn,ei tyynyä pään alle, laita jalat seinää vasten ylös ja samalla varovasti käsillä venytät niskaa leuvan ja korvien välistä, rauhallisesti ja varovasti ja hitaasti lasket venytysliikkeen. Teet sen muutaman kerran ja yrität vähän aikaa siinä levätä, tässä aennossa pää saa kunnolla verta. ( hyvä olisi hautoa ensin kylmällä niskaa, jotta lihakset rentoutuisivat ja muuten venytys ei auta) Jos se helpottaa päänsärkyä, silloin syy löytyy niskasta. Päänsärky yleensä johtuu veren saanin puutteesta, päähän tulee vähän tyhjiötilanne.
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kellopeli » 22 Tammi 2010, 23:06

No niin, tänään sain viimein venytettyä niskaa siten, että särky alkoi päivän mittaan hellittää. Ja nyt ei särje päätä laisinkaan!!!

Venytysmotivaation löysin täältä: http://www.round-earth.com/HeadPainIntro.html ; venytin sekä trapeziusta että SCM-lihasta "pumpaten" 4-5 otteeseen päivän aikana, muutaman minuutin ajan kerrallaan.

Minulla on joskus aiemmin ollut vastaava särkyputki, joka laukesi, kun fysioterapeutti mobilisoi nikamavälejä, joten olin keskittynyt pari viikkoa vain venyttämään niitä pyyhkeellä. Mutta jostain nettiosoitteesa osui silmään, että suuri takaraivohermo voi oireilla, jos trapezius on jumissa. Ja näin siis tällä kertaa oli. Siitä tulee tuo takaraivokipu. Ja tuo SCM taas tuon nettisaitin mukaan kipuilee usein silmän tienoille. En sitten tiedä, olivatko molemmat syypäitä, sillä takaraivohermo voi myös heijastaa kipua silmän tienoille.

Kerran kaularanka oli jumissa V-VI-alueelta ja silloinkin särki samalla tapaa päätä ja ft sai sen laukeamaan yhdellä käsittelyllä. Näköjään tosi moni erilainen jumitus voi särkyä ylläpitää. Toivottavasti muistan tämän, kun seuraava putki osuu päälle.

--> En kyllä ollenkaan tajua, miksi joku ammattilainen ei yksinkertaisesti voisi näitä asioita kartoittaa ja kertoa erilaisia venytysniksejä - sen sijaan että inttää kahden istunnon ja 500 euron edestä, että särky ei voi olla peräisin niskasta.

Mutta kaikki pitää näemmä kantapään kautta tutkia. Lääkärin ohjeita jos olisin noudattanut, söisin jo täyttä häkää triptyliä... :roll:

Mutta kiva särytön viikonloppu edessä, ihanaa :D
kellopeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)