Tension neck - lopun elämää vaivana

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Tension neck - lopun elämää vaivana

ViestiKirjoittaja anu74 » 30 Joulu 2009, 19:38

Olen 35-vuotias nainen (162 cm ja 57 kg) ja olen kärsinyt erilaisista oireista vuoden 2008 lokakuusta. Oireistooni kuuluvat: jatkuva huimaus, huono olo (ei kuitenkaan oksentelua), voimattomuus, valtava väsymys, vasemman puolen puutuminen koko kehossa kasvoja myöten (joka helpottanut hoitojen myötä), näkökentän hämärtyminen (pahimpina hetkinä täytyy tarkentaa kovasti, lukeminen välillä raskasta - minulla on ollut silmälasit jo 20 vuotta), epätodellinen olo, raskas pää, vilunväristyksiä - ihan kuin kuumeessa ja ärtyneisyys tästä kaikesta. Kävin neurologilla toukokuussa 2009 ja diagnoosi tension neck, yläselässä skolioosia, eteen työntyvä leuka, huono ryhti jne. Tarjolla oli fysioterapiaa ja liikuntaa hoidoksi. Fysioterapiassa olen käynyt nyt kesästä asti ja yrittänyt venyttelyn avulla hoitaa ongelmaa. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että pelkkä niskajäykkyys, joka ei edes suurimmaksi osaksi edes tunnu itsellä miltään, aiheuttaisi kaikki nämä oireet. Olen todella väsynyt ja ahdistunut oireistani ja käynyt lääkärilläkin monia kertoja. On tarjottu lihasrelaksantteja ja kipulääkkeitä, otettu sydänfilmi, verikokeet kerran toukokuussa 2008, päätä ei suostuta kuvaamaan, koska oireet kuulemma klassisia niska- ja hartiaseudun ongelmista johtuvaa. Olen harkinnut pidempää sairaslomaa, jota fysioterapeuttikin suositteli harkitsemaan. Olen ajatellut, että kun arki on niin hektistä, oireet pahenevat. Olen nyt joululomalla ja joka päivä on huimannut. Ja olo on todella voimaton. Olen ammatiltani musiikinopettaja, olen ikäni soittanut (viulu, piano....), kaksi pientä lasta, talonrakennusprojekti päällä... ehkäpä henkinen puoli kuormittaa... Kysymys siis: kuinka käsi kädessä oireisto menee psyykkisen olon kanssa? Pitääkö minun vaatia pään magneettikuvausta? Onko sille aihetta? Kärsinkö lopun elämääni tension neckistä? Tuntuu, että hermosto on todella herkkä.. väärä nukkuma-asento, liian vähän unta, liian paljon unta... Haluaisin kipeästi vastauksia ja todellista apua. Jakaako joku kokemukset kanssani?
Tension neck - jo lokakuusta 2008 :)
anu74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Joulu 2009, 20:35

Heippa Anu ja tervetuloa palstalle!

Vastaan sinulle parempana niskapäivänä tarkemmin, mutta tämä ketju jakaa ainakin näin ensi hätään kokemukset kanssasi. :) :)

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... highlight=

Oireesi kyllä todella kuulostavat niskaperäisiltä tällaisen maallikonkin mielestä, ja jotenkin uskoisin, voit olla suht rauhallisin mielin, kun neurologikin on sinut tutkinut. Jos olisi syntynyt epäily mistään aivoperäisestä, tutkimukset olisi varmasti käynnistetty välittömästi. Onneksi aivoperäinen ja tension neck-peräinen oireisto on hyvin eri tyyppistä ja erittäin minimaalisessa osassa huimauksen taustalta löytyy jotain päästä johtuvaa tai hermosairauksia, kuten MS-tautia. Useimmiten kyseessä on nimenomaan niskaoireisto, jonka kiusallisuutta ja haittaa ei pidä missään nimessä vähätellä. Niskassa menee lukuisia hermoyhteyksiä pään ja kropan välillä ja niskaongelma heijastaa pitkälle päästyään sekä päähän että kehoon.

Ethän ole ollut onnettomuudessa ennen kuin oireet alkoi? Kaatunut, pudonnut,törmännyt tai tullut tönäistyksi tai joutunut vaikka niskaan/päähän kohdistuneen iskun uhriksi? Tällä haen sitä, että olisiko oireille löydettävissä joko vammautumismekanismi vai onko tosiaan niin, että oireisto on hiljalleen kehittynyt ja pahentunut krooniseksi jännitysniskaongelmaksi asti?

Itse uskon, että ihminen voi kuntouttaa itsensä lähes mistä vaan, kunhan ei ole selkäydin poikki tai pahanlaatuinen parantamaton muu sairaus ja löytyy aikaa, kärsivällisyyttä ja hitunen onnea matkalle. Itse olen päättänyt, että en aio kärsiä koko elämääni niskavaivoista ja nyt näyttää siltä, että parin vuoden työn jälkeen tavoitteeni on lähempänä kuin koskaan.

Tsemppiä! Ehkäpä tension neck-kuntoutuneilla olisi tähän ketjuun enemmän sanottavaa. Itselläni kun taustalla vakava niska- ja hermovamma. Niskaoireet kyllä ovat tulleet valitettavan tutuiksi. :(
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 31 Joulu 2009, 02:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anu74 » 31 Joulu 2009, 01:32

Kiitos viestistäsi! Vastaus tuohon kysymykseesi, että olenko kaatunut tai onko minulle sattunut jotakin ennen oireiden alkamista, niin en ainakaan muista. Neurologin ja fysioterapeuttien mielestä on hyvin paljon mahdollista, että tilani on eräällä tavalla kroonistunut mm. viulunsoitosta. Asentohan viulua soitettaessa ei välttämättä työergonomisesti ole kovinkaan hyvä. Myös stressi ja väärä tapa seisoa ja pitää itseään fyysisesti ns. kasassa on ollut myös aika ratkaisevaa. Olen kuitenkin välillä kovinkin positiivisella mielellä, kun huomaan esim. fysioterapian auttavan ja nyt vielä löytyi hyvä fysioterapeutti, joka paikansi varsinaisen ongelmapaikan. Tosin fysioterapia on vain ensiapua ja oma toiminta se kaikkein tärkein pitkällä aikavälillä. Tosin tämä "sairaus" on siinä mielessä hirveä, että se on niin erilainen joka päivä. On päiviä, jolloin kaikki on suht ok ja sitten tuleekin ne päivät, jolloin huimaus ja paha olo ovat todella ankaria.

Ja kiitos tuosta linkistä. Palaan taas asiaan. Ja voimia sinullekin!
Tension neck - jo lokakuusta 2008 :)
anu74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Joulu 2009, 18:28

Moi, anu74! Tervetuloa palstalle!

En usko, että tension neck on sulle mikään loppuelämän tuomio. :) Mutta osaavan kuntoutuksen se selvästikin vaatii, eikä tunnu olevan maailman helpoin juttu. Fysioterapeutin täytyy olla osaava, ja jos yhdellä fyssarilla et saa edistystä aikaiseksi, on syytä lähteä hakemaan uutta. Niin kauan, että kohdalle sattuu sellainen, jonka kanssa alkaa syntyä edistystä, vaikka hidastakin.

Toivottavasti löydät tältä palstalta apua itsellesi, tukea löydät varmasti! Tsemppiä, anu74! :D :P :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Satsa » 04 Tammi 2010, 22:58

Hei kaikille!

Minäkin olen täällä ensimmäistä kertaa ja vaivana jännitysniska, joka nyt oikein kovasti kipuilee lomalla olemisesta huolimatta. Ensimmäisen kerran sain diagnoosin jännitysniskasta yliopisto-opintojen aikana eli ehkä joskus 8v sitten. Oireina minulla on ollut niskan ja hartiaseudun kivut, säryt ja jäykkyydet, vaikeus kääntää päätä, kivut olkavarsissa ja sormissa, puutuminen kasvojen alueella, päänsärky, jalkojen tunnottomuus ja heikkous erityisesti juostessa tai hypätessä, kivut käsiä nostaessa, huimaus ja "pimeneminen" silmissä. Tulikohan siinä jo kaikki?

En ole jännitysniskasta kärsinyt kuitenkaan suinkaan kahdeksaa vuotta yhtä mittaisesti. Olen siinä mielessä ilmeisen onnekas, että vaivani häviää aina välillä ja aktivoituu sitten taas uudestaan, kun minulla on stressiä ja kiirettä, nukun levottomasti ja hakeudun vatsalleni, laiminlyön liikuntaa ja niskahartiaseudun venyttelyä, istun liikaa tietokoneen ääressä, laiminlyön ergonomian töissä ja/tai kotona, ilmat kylmenee (jännitän hartioita palellessa) jne. Nyt on taas paha tilanne. Koko vuosi 2009 oli töissä yhtä härdelliä ja rauhoittuminen alkoi tapahtua loppusyksyn aikana. Kuitenkin minun kohdalla kunnon väsymys, kivut ja oman fyysisen huonon olon tunnistaminen sekä tunnustaminen ovat tapahtuneet vasta joulukuun aikana. Tämä on minulle ihan tyypillistä, että huomaan itseni ja oireeni vasta stressin lauetessa.

Olen aina harrastanut liikuntaa ihan riittävästi, mutta näinä kiireisinä stressiaikoina se tuppaa aina jäämään pois ja siitä saa sitten olossaan maksaa. Ihan parhaina apuina jännitysniskaan olen kuitenkin todennut omalla kohdallani niska-hartiaseudun venyttelyn, jota tarvitsee tehdä useina iltoina sitkeästi. Pistän hyvän musiikin soimaan niin se ei ole niin tylsää. Venyttelyn jälkeen kyllä huomaa eron. Uutena juttuna on piikkimatto, josta olen kyllä saanut apua, mutta en niinkään niskan alueelle. Lääkkeinä käytän tulehduskipulääkkeiltä ja relaksantteja tarvittaessa kuten nyt, kun oikeassa olkapäässä ja -varressa vaikuttaa olevan jonkinlainen tulehduskin päällä ja niskan & yläselän lihakset ovat niin jumissa, että ei meinaa päästä edes venyttelyllä niihin käsiksi. Käyn myös psykoterapiassa ihan muiden asioiden vuoksi ja olen toivonut sen auttavan. En kuitenkaan osaa sanoa, onko se tähän nimenomaiseen vaivaan auttanut. Olen aina ollut jännittäjätyyppi ja se näkyy hauskasti valokuvista sekä lapsuuden että aikuisuuden ajalta. Monissa kuvissa hartiani ovat jännittyneet, vaikka toisaalta olenkin kova esiintymään jne. Fysioterapiaan lääkäri lupasi kirjoittaa lähetteen, jos löydän mieleisen terapeutin, mutta ensimmäisen tapaamani tyypin kanssa ei löytynyt yhteistä säveltä. Se oli kyllä mielenkiintoista, että hän antoi minulle akupunktiota.

Anulle haluan toivottaa tsemppiä. Itse olen huomannut, että psyykkinen stressi ja jännitys sekä kiireet aiheuttavat aina pahentumista oireilussani. Pahentumisjaksojen välillä olen usein niin oireeton, etten edes muista niskaani. Minäkin olen harrastanut paljon musiikkia pianon ja huilun soiton muodossa sekä laulaen. Laulu on minulle ergonomisesti ehdottomasti paras juttu ja siinä koen olevani vahvimmillakin. Myös pianon soitto on ok, mutta huilun soiton huomaan sytyttävän hartiani helposti tuleen. Huilun soittajien keskuudessakin puhutaan paljon niska-hartiaongelmista ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä hoitoon järjestetään soittajille kursseja. Uskoisin viulistien olevan samassa veneessä. Toinen tunnettu niska-hartia-alueen ulkoinen uhka on pienten lasten nostelu ja kanniskelu, jota tulee lapsiperheissä tavallisena arkipäivänäkin harrastettua varsin paljon. Monet ovat kokeneet, että kantoliinoista on tähän paljon apua, vaikka eivät ennen niskahartiaongelmia olisikaan olleet "liinailijoita".
Satsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 05 Tammi 2010, 14:11

Moi Satsa!

Satsa kirjoitti:Uutena juttuna on piikkimatto, josta olen kyllä saanut apua, mutta en niinkään niskan alueelle.

Saithan suunnattua piikkien paineen niskan alueelle? Minä (kuten varmaan noin puoli miljoonaa muuta suomalaista) sain tänä jouluna lahjaksi piikkimaton, ja tuntui tosi hyvältä, kun laitoin tyynyn piikkimaton alle niskan kohdalle :)

Satsa kirjoitti:Fysioterapiaan lääkäri lupasi kirjoittaa lähetteen, jos löydän mieleisen terapeutin, mutta ensimmäisen tapaamani tyypin kanssa ei löytynyt yhteistä säveltä. Se oli kyllä mielenkiintoista, että hän antoi minulle akupunktiota.

Toivottavasti löydät hyvän fyssarin! Sellaisen hoitoon ei tosiaan kannata jäädä, jonka kanssa ei oikein synkkaa. Kannattaa varmasti kokeilla akupunktiota vähintään muutaman kerran! Minut akupunktio on pelastanut hermosärkytilanteessa, jossa mikään lääke ei auttanut.

Satsa kirjoitti:Huilun soittajien keskuudessakin puhutaan paljon niska-hartiaongelmista ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä hoitoon järjestetään soittajille kursseja. Uskoisin viulistien olevan samassa veneessä.

Olen aina ihmetellyt, miten joku pystyy soittamaan esim. viulua - soittoasentohan on todella epäergonominen! :) Eräs herkkäniskainen, viuluharrastuksen aloittanut sukulaiseni joutui aivosähkötesteihin, koska hän alkoi saada tajuttomuuskohtauksia. Niitä edelsi aina huono olo niskassa ja kuvotus. Testitulokset eivät vielä ole tulleet, mutta olen aika varma, että kyseessä ei ole epilepsia tms. vaan viulu + jännitysniska -cocktail ;)
CH

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 12 Tammi 2010, 20:05

Moi Anu74!

Minä taas sanoisin että oireesi kuulostavat erittäin paljon kilpirauhasperäisiltä. Itselläni on kilpparin vajaatoiminta ja juuri samoja oireita oli ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen. Ahdistus/masennus, vilunväristykset, paha olo, huimaus, hartioiden jumitus, päänsärky, näköhäiriöt... kaikki kuuluvat kilpirauhasoireistoon.

Katsopa http://www.kilpirauhas.info/foorumi/ ja kaiva esiin viimeisimmät kilpirauhasarvot (P-TSH ja P-T4-V), jos sinulta on mitattu niitä. Jos ei ole, niin käy mittauttamassa.

Toivottavasti apua löytyy muodossa tai toisessa :)
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Tammi 2010, 20:28

Hyvä pointti Tuulenhenki! Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa nuokin. Mikäs teikäläisen oma olotila on tällä hetkellä? Toivottavasti parempi! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 12 Tammi 2010, 22:20

^ Kiitos kysymästä! :) Huimaus on helpottanut, mutta niska on edelleen useimpina päivinä jumissa ja oireilee päänsärkynä ja hartiakipuina. Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa ja jännitysniskan oireet palaavat hyvin vaikeina, jos lääkitys ei ole kohdillaan. Viime aikoina on menty parempaan suuntaan pääaasiassa sen vuoksi kun olen saanut nostaa lääkeannosta :)
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 13 Tammi 2010, 01:17

Heitän mukaan vielä sen, että kaularankaperäisiksi myös sopivat aloittajan oireet. Eli kaularanka pitäisi kuvata magneettikuvauksella ja katsoa mikä on sen tilanne. Onko ahtaumaa juuriaukoissa, selkäytimessä, välilevynpullistumia, kulumavikoja jne.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Tammi 2010, 01:52

Satsa kirjoitti:Minäkin olen täällä ensimmäistä kertaa ja vaivana jännitysniska, joka nyt oikein kovasti kipuilee lomalla olemisesta huolimatta. Ensimmäisen kerran sain diagnoosin jännitysniskasta yliopisto-opintojen aikana eli ehkä joskus 8v sitten. Oireina minulla on ollut niskan ja hartiaseudun kivut, säryt ja jäykkyydet, vaikeus kääntää päätä, kivut olkavarsissa ja sormissa, puutuminen kasvojen alueella, päänsärky, jalkojen tunnottomuus ja heikkous erityisesti juostessa tai hypätessä, kivut käsiä nostaessa, huimaus ja "pimeneminen" silmissä. Tulikohan siinä jo kaikki?

Hei, Satsa! Kiinnitin tällä lukukerralla enemmän huomiota noihin sun jalkaoireisiin. Onko siinä tutkimuksilla poissuljettu esimerkiksi selkäytimen ahtauman mahdollisuus?

Eli onko sulle tehty oikein kunnon tutkimukset? Muistatko, mitä eri tutkimuksia sulle on tehty?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

niskakroonikko täälläkin

ViestiKirjoittaja Juminiskainen » 21 Touko 2010, 13:39

Löysin tän foorumin sattumalta kun etsin keskusteluja tempur -tyynyistä. Itse oon kärsinyt vuodesta 2002 jännitysniskasta.
Erilaisia niskatukityynyjä on tullut vuosien varrella hankittua, halpiksia pitkälti.
Pari päivää sitten hankin sitten Tempur millenium -tyynyn kokoa M ja vihdoin voin nousta uuteen päivään ilman niskakipuja. :)
Hierojalla on aika ajoin käynyt niskani takia mutta ihan viimeaikoina niska on äitynyt niin ilkeäksi että ajattelin ettei enää tavallinen hieronta muuta tee kun saa kivut äitymään. Oon käynyt tuolla omt:ssa parisen kertaa ja jonkinlaista apua oon saanut, 2 kertaa kun kävin.
Silti pientä pinkeyttä helposti tuntuu ja ratinaa tiettyihin asentoihin päätä käännettäessä.
Norflexia sain tossa äskettäin juuri relaksantiksi, mutta ei tunnu auttavan mitään. Sirdaludista nyt oli paremmin mulle apua vaikka vähän tulee siitä hassu olokin välillä.
En tiiä ei kai tota Norflexiä kande ottaa enempää kuin on määrätty vaikken huomaakaan mitään apua siitä olevan.
Mutta kiva kun tällainenkin foorumi on olemassa, voi löytää vinkkejä vaivoihinsa. :D
Juminiskainen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Touko 2010, 14:32

Tervetuloa, Jumi! Mukavaa, että tulit joukkoomme! Noihin lihasrelaksantteihin mä en henkilökohtaisesti oikein "luota", kun en oo koskaan niistä saanut mitään apuja lihasjännityksiin...

Saitko muuten joitain jumppaliikkeitä omt:ltä?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaisa » 30 Touko 2010, 08:53

Minä myös suhtaudun noihin lihasrentouttajalääkkeisiin vähän epäröiden. En ole kokeillut kuin Sirdaludia, eikä siitä saa muuta kuin pöntön pöntöksi. Mutta ne varmasti ovat joissain vakavissa tilanteissa välttämättömiä.

Lääkäreille on varmasti hankalaa, kun potilaat toivovat apua, ja heillä ei ole antaa kuin sitä mitä on.

Jännitysniskaan auttaa parhaiten liikunta ja se, että ei stressaa, mutta itse luulen, että jännitysniska diagnoosin taustalla kuitenkin usein on alkava kaularangan rappeuma. Tämä päätetyöskentely ym. staattinen asento on myrkkyä meille kaularankavaivaisille.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja mirumaru » 20 Kesä 2010, 12:25

Täällä ilmoittautuu myös yksi uusi niska- ja hartiakipujen kanssa painiskeleva! Olen kärsinyt niska- ja hartiaseudun kivuista enemmän tai vähemmän viime aikoina. Viime päivinä kivut ovat olleet melkoisen kovat. Heräsin tuossa yksi yö pääkipuun, joka tuntui oikealla puolella, erityisesti ohimon seutuvilla. Kipu meni ohi, mutta siitä asti niskat ovat olleet aivan jumissa. Tunsin niskan ja hartioiden olevan jumissa jo useamman päivän ennen kuin työ öinen pääkipu minut herätti. Nyt niska ja hartiat ovat aivan tukossa. Pää ei tunnu kääntyvän kunnolla oikealle ja samalla puolella kaikki muutkin oireet nyt sitten tuntuvat. Pääkipu tuntuu jomotuksena ohimolla ja alkaa yleensä vasta päivän mittaan, yleensä lähempänä iltaa. Välillä tuntuu, että oikea puoli posken seutuvilta olisi hiukan puuduksissa ja silmässä tuntuu olevan "elohiiri" normaalia useammin. Voisiko kyseessä nyt siis olla jännitysniska?

Olen viime päivien oireilujeni perusteella miettinyt omia elämäntapojani hiukan enemmän ja sieltä löytyy monia syitä kipujen aiheuttajiksi. Olen 21-vuotias ja harrastan liikuntaa aivan liian vähän. Tykkään lukea paljon kirjoja, mutta lukuasentoni ovat usein aivan vääränlaisia. Niska on siis taipuneena alaspäin välillä pitkiäkin aikoja. Tietokoneella tulee oltua jonkin verran, mutta siinä ollessa asennot eivät noudata ergonomisia suosituksia. Käytän monesti laukkua, mikä tuntuu joskus aiheuttavan lisää jäykkyyttä. Olen lapsesta asti nukkunut vatsallani. Vaikka yritänkin muuttaa nukkumisasentoani, niin huomaan monesti aamuisin herääväni vatsaltani. Ostin tuossa jokunen päivä sitten itselleni mahaltaan nukkujalle soveltuvan tyynyn, toivottavasti siitä olisi edes hiukan apua. Lisäksi työskentelen lastenhoitajana 2-5-vuotiaille lapsille, joista etenkin nuorimmaista joutuu silloin tällöin nostelemaan. Alkutalvesta tipahdin töissä ollessa portailta, jolloin iskin alaselkäni portaan reunaan ja mahdollisesti pääni retkahti siinä samalla. Asia ei minua tuolloin vaivannut, mutta mahtaisikohan se olla ainakin osasyyllisenä nykyään useammin vaivaaville kivuille?

Pohdin nyt lääkärille menoa, toiveissa olisi päästä fysioterapiaan. Kauhistuttaa vain tämän vaivan hoitamisen arvokkuus. Yksityiselle fyssarille minulla ei taida olla varaa. Olen kokeillut nyt niska- ja hartiaseudun jumppaamista kotona ja se kyllä helpottaa kireyttä hetkeksi. Suunnittelmissa olisi nyt aloittaa kuntosalilla käynti ja mahdollisesti pyytää jopa henkilökohtaista kunto-ohjelmaa. Ajattelin poiketa myös tarkistuttamaan näköni, sillä olen pienestä asti pitänyt silmälaseja. Viime aikoina silmälasien käyttö on kuitenkin ollut heikolla pohjalla, joten mahdollisesti tämäkin voi vaikuttaa vaivoihini. Olen tällä hetkellä hyvin raivoissani itselleni, kun olen antanut itseni repsahtaa näin retuperälle. Ei ihmekään, että kivut vaivaavat!
mirumaru
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)