Yliliikkuva niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Yliliikkuva niska

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 03 Joulu 2009, 14:18

Kävin fysioterapeutilla eilen, ja semmoinen tuomiohan sieltä tuli: niskassa pientä yliliikkuvuutta ynnä yleistä kireyttä. Muuten olen kuulemma kunnossa. :P Terapeutti kielsi ehdottomasti kaikki rajut venyttelyt, ja suositteli sen sijaan pieniä venytyksiä ja lihasjumppaa hartioille ja niskaan.

Miten tuota yliliikkuvaa kaularankaa pitäisi lähteä hoitamaan? Lihasharjoituksillako? Millaisilla? Sain kyllä venyttelyohjeita, mutta ne jumppaohjeet jäivät vähän hämäriksi.

Onko muilla täällä moista vaivaa? Miten olette siitä selvinneet?
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Yliliikkuva niska

ViestiKirjoittaja TiiPii » 03 Joulu 2009, 15:09

Tuulenhenki kirjoitti:Miten tuota yliliikkuvaa kaularankaa pitäisi lähteä hoitamaan? Lihasharjoituksillako? Millaisilla? Sain kyllä venyttelyohjeita, mutta ne jumppaohjeet jäivät vähän hämäriksi.

Onko muilla täällä moista vaivaa? Miten olette siitä selvinneet?

Omalla kohdalla yliliikkuvuus on todettu jo vuosia sitten, olen lapsesta asti kärsinyt selkäongelmista, liittyy kyllä muutakin kuin yliliikkuvat keskiniskan nikamat. Heti kolmenkympin jälkeen jo ensimmäiset sen aiheuttamat kulumatkin on kuvattuna todennettu. Sukuvika molempien vanhempien puolilta :( eli mitä muuta olikaan odotettavissa näillä "rakennustarpeilla". Yliliikkuvuuden myötä olleet väärät liikeradat ovat omalta osaltaan jo aiheuttaneet selkärangassa korjaamattomia asentomuutoksiakin. Välillä on kausia, ettei kipuja ole ollenkaan, välillä taas äityvät. Jonkin verran voi ennaltaehkäistä liikkumalla omien rajojen mukaan oikein, esim. itselläni polkupyöräily ja sisäpyöräily on ajoasennon vuoksi kiellettyjen listalla, voin ajaa korkeintaan nk. mummomallin pyörällä, uinti pahentaa mutta vesijuoksu tekee hyvää jne.

Jaahas, hoito-ohjeet onkin oma lukunsa. Ainakin omalla kohdalla ovat vaihdelleet ajasta ja hoitajasta riippuen ainakin muutaman vuoden välein! En itsekään tiedä mikä on oikeasti oikein ja mikä väärin. Tällä hetkellä on pinnalla just tuo, ettei rajuja venytyksiä vaan aktivointia ja paljon toistoja. Taas jälleen kerran tuntui fyssarin vaihduttua kuukausi sitten, että sitä on tässä 40 vuotta toiminut ihan väärin... Nyt on sellainen fyssari, jonka mukaan pitää korjata liikeradat, ei vahvistaa lihaksia, jotka vain vahvistavat väärää liikerataa, edellinen taas painotti kaulan/niskan alueen lihasten vahvistamista tukemaan löysää niskarankaa... Tietyllä tavalla tässä viimeisimmässä on maalaisjärjellä ajateltuna oikeanlainen logiikka vaikka turhauttaakin aina vaihtuvat ohjeet.

Tsemppiä!
TiiPii
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 03 Joulu 2009, 17:09

Kävin fysioterapeutilla eilen, ja semmoinen tuomiohan sieltä tuli: niskassa pientä yliliikkuvuutta ynnä yleistä kireyttä. Muuten olen kuulemma kunnossa. Terapeutti kielsi ehdottomasti kaikki rajut venyttelyt, ja suositteli sen sijaan pieniä venytyksiä ja lihasjumppaa hartioille ja niskaan.

Moi Tuulenhenki!

Mulla olisi luultavasti ollut suunnilleen sama diagnoosi viime vuosituhannella, jos olisin silloin käynyt fyssarilla. Koska tuolloin ei suurempia ongelmia ollut, ei fyssarille ollut tarvetta. Voi kun olisinkin vielä siinä tilanteessa! Sittemmin nimittäin liukastuin ja löin pääni ja olen siitä lähtien ollut fyssarien/fysiatrien ja kaikenlaisten parantajien vakioasiakas. (Yliliikkuva kaularankani reagoi kaatumiseen rajulla ryhtimuutoksella ja lihasten toimintahäiriöllä.) Tuolloin, 90-luvun loppupuolella, asuin pikkukaupungissa, jossa ei ollut juurikaan tarjolla asiantuntevia auttajia, ja niinpä vietin kaatumisen jälkeisen kriittisen ajan VENYTELLEN ja PUNTTIJUMPPAA tehden. Harmittaa vieläkin, koska en ole kunnossa vieläkään. Meidän yliliikkuvien todella kannattaa pitää tukilihaksemme kunnossa välttääksemme mahdolliset kivut ja ylirasitukset. Minulla on siis antaa kaksi vinkkiä, joilla pärjäät jo pitkälle: 1) Hakeudu fysioterapeutille, joka osaa ohjata toimivat kotiharjoitteet yliliikkuvalle 2) ÄLÄ retkauta niskaasi onnettomuudessa! :)

Moi TiiPii!

Heti kolmenkympin jälkeen jo ensimmäiset sen aiheuttamat kulumatkin on kuvattuna todennettu. Sukuvika molempien vanhempien puolilta eli mitä muuta olikaan odotettavissa näillä "rakennustarpeilla". Yliliikkuvuuden myötä olleet väärät liikeradat ovat omalta osaltaan jo aiheuttaneet selkärangassa korjaamattomia asentomuutoksiakin. Välillä on kausia, ettei kipuja ole ollenkaan, välillä taas äityvät.

Kaularangan virheasennon aiheuttamat kulumat ovat mulla myös jo hyvässä vauhdissa. Pelottaa, missä kuosissa ranka on vaikka neljä-viisikymppisenä. Kiitti, geenit! Kiitti, liukas jää ja paskat kengät! :(

Jonkin verran voi ennaltaehkäistä liikkumalla omien rajojen mukaan oikein, esim. itselläni polkupyöräily ja sisäpyöräily on ajoasennon vuoksi kiellettyjen listalla, voin ajaa korkeintaan nk. mummomallin pyörällä, uinti pahentaa mutta vesijuoksu tekee hyvää jne.

Ihan sama mulla! Vesijuoksu tekee hyvää, ja muutaman vuoden pyöräilemättömyyden jälkeen olen nyt ajellut lyhyitä matkoja Jopolla :)

Jaahas, hoito-ohjeet onkin oma lukunsa. Ainakin omalla kohdalla ovat vaihdelleet ajasta ja hoitajasta riippuen ainakin muutaman vuoden välein! En itsekään tiedä mikä on oikeasti oikein ja mikä väärin. (...) Tietyllä tavalla tässä viimeisimmässä on maalaisjärjellä ajateltuna oikeanlainen logiikka vaikka turhauttaakin aina vaihtuvat ohjeet.

Tässä pyörityksessä minäkin olen ollut jo vuosikaudet! Loppua ei vielä näy... Kieltämättä turhauttaa kovastikin välillä. :cry:
CH
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)