Monenlaista

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Monenlaista

ViestiKirjoittaja Minä » 30 Marras 2009, 23:10

Ihan uutena foorumin lukijana ajattelin pistää omaa juttuani - etenkin kun olen aikalailla ihmeissäni. Loppukesästä aloin kärsiä alaselän ja niskan kivuista. Meni pari kuukautta ennen kuin menin työterveyslääkärille. Epäilin nivelrikkoa selässä, koska sitä on muuallakin. Työterveyslääkäri diagnosoi viaksi lihaspussintulehduksen vasemmassa lonkassa, niskasta hän ei perustanutkaan ihmeemmin. Passitti fysioterapiaan saamaan kuitenkin hoitoa sekä niskaan että alaselkään.

Koska koko syksyn fysioterapia ei ole saanut kipuja pois, olen fysioterapeutin ohjeiden mukaan hankkiutunut koko selkärangan röntgenkuviin muutama viikko sitten (eipä meinannut työterveyslääkäri lähetettä kirjoittaa). Paljon muutoksia kaikkialla. Fysioterapeutti ohjeisti vielä hankkiutumaan fysiatrille ja se se sitten olikin oikea kädenvääntö. Miksi fysiatrille: "Keneltä vaan joka kadulta otetaan löytyy nivelrikko". Näin sanoi työterveyslääkäri. Kuitenkin sain lähtteen työterveyden fysiatrille ja hänpä passitti kaularangan magneettikuviin.

MRI - lausunnossa seisoo näin (tiivistettynä): Kaikissa C3/4, C4/5, C5/6, C6/7 ja C7/TH! foraminan kaventumaa - toississa paikoissa huomattavaa, toisisssa runsasta ja toissa niukkaa, pääsääntöisesti oikealla, mutta paikoitellen myös vasemmalla.

C5/6 diskus voimakkaasti madaltunut, siinä protruusiota ja vastaavissa päätelevyissä spondyloosia ja diskusdegeneraatioon liittyvää rasvoittumista. Sentraalinen spinaalikanava on selkeästi kaventunut, ei näytäisi olevan ydinkompressiota (fysiatri ja fysioterapeutti kyllä sanoivat molemmat, että kyllä kompressio on).

C6/7 diskus on degeneroitunut, madaltunut, päätelevyissä vähän spondyloosia ja diskusdegeneraatioon liittyvää ödeemaa.

Selvisipä viimeinkin miksi ei ole kunnon yöunia ollutkaan koko syksynä. Magneettikuvine tulokset analysoitiin viikko sitten maanantaina. Työ tietokoneen ääressä päivät pääksytysten saa tulen niskaan ja oikean olkapään palamaan. Muutakin ongelmaa toki on.

Fysioterapeutti luki magneettikuvin lausunnon ja oli vahvasti sitä mieltä, että n. 2 kk saikkua, fysioterapiaa ja kunnon lääkkeet. Näillä homma saataisiin hoidettua kesään mennessä kuntoon?!

Työterveyden fysiatri puolestaan oli ihmeissään ja meinasi kääntää koko homman onnettomuuden syyksi, kuulemma sen verran isot muutokset. Sain 'luotettavan kuvan', kun hän kuvat nähdessään sanoi, että mitäkähän me tälle tekisimme. Ei varmasti uskonut, kun sanoin, että en ole ollut onnettomuudessa. Määräsi 10 päivän kuurin kipulääkettä (sanoi, että ethän sinä tällä kyllä parane), määräsi myös lisää fysioterapiaa ja sairaslomaa 2 viikkoa kun oikein pyytämällä pyysin. Piti perustella, että olen ollut vajaakuntoisena ja väsyneenä töissä koko syksyn.

Kipulääkkeen avulla olen saanut nukkua ja se on hyvä se. Muuta iloa lääkkeestä päivisin ei sitten ole kyllä huomannut - paitsi, että enhän ole nyt töissä, ei kipujakaan sillä tavalla kun en ole tietokoneen kimpussa. Toki tässä koneen ääressä polte tulee niskaan aikalailla heti.

Nyt sitten pähkäilen, että olenkohan ihan oikeasti työkykyinen ensi tiistaina, kun saikku loppuu. Seuraava fysioterapia on sitten ensi viikon keskiviikkona. Tiedän, että fysioterapeutti ei hyväksy 'hoidoksi' lyhyttä kahden viikon niskan lepuutusta. Pelkään pahoin, että niskaa on rienattu tämän syksyn aikana jo pahuksen paljon eikä sitä kyllä enempäänsä viitsisi kiusata.
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Monenlaista

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Joulu 2009, 16:13

Moikka, Arja! Ja tervetuloa palstalle! :D Kommentoin tuonne tekstisi väliin...

Arja kirjoitti:MRI - lausunnossa seisoo näin (tiivistettynä): Kaikissa C3/4, C4/5, C5/6, C6/7 ja C7/TH! foraminan kaventumaa - toississa paikoissa huomattavaa, toisisssa runsasta ja toissa niukkaa, pääsääntöisesti oikealla, mutta paikoitellen myös vasemmalla.

C5/6 diskus voimakkaasti madaltunut, siinä protruusiota ja vastaavissa päätelevyissä spondyloosia ja diskusdegeneraatioon liittyvää rasvoittumista. Sentraalinen spinaalikanava on selkeästi kaventunut, ei näytäisi olevan ydinkompressiota (fysiatri ja fysioterapeutti kyllä sanoivat molemmat, että kyllä kompressio on).

C6/7 diskus on degeneroitunut, madaltunut, päätelevyissä vähän spondyloosia ja diskusdegeneraatioon liittyvää ödeemaa.

Selvisipä viimeinkin miksi ei ole kunnon yöunia ollutkaan koko syksynä. Magneettikuvine tulokset analysoitiin viikko sitten maanantaina. Työ tietokoneen ääressä päivät pääksytysten saa tulen niskaan ja oikean olkapään palamaan. Muutakin ongelmaa toki on.

Noi muut jutut (degeneraatiot yms.) eivät välttämättä ole ongelmallisia, mutta huolestuttavia ovat nuo kaventumat. Foramina tarkoittaa varmastikin hermojuuriaukkoja (neural foramen = hermojuuriaukko). Oletkin varmaan jo tietoinen, että selkäytimestä lähtevät hermot kulkevat nikamien välissä olevien hermojuuriaukkojen kautta, josta ne sitten edelleen kulkevat hermottamiinsa lihaksiin asti. Jos hermojuuriaukot alkavat ahtauttaa hermojuurta ja vaikeuttaa sen liikettä, siitä seuraa kipua yms. (Tätä kutsutaan myös lateraaliksi spinaalistenoosiksi.) Samoin sulla on selkäytimessä jonkunlaista ahtaumaa, joka voi sitten ruveta itse selkäydintä ahdistamaan. (Tätä taas kutsutaan selkäydinkanavan ahtauman lisäksi sentraaliseksi spinaalistenoosiksi.)

Nämä kaventumat johtuvat hyvälaatuisesta luun lisäkasvusta nikamien pinnalle. (Ks. tämä ketju osteofyyteistä eli luupiikeistä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... steofyytti ) Muistaakseni yksi käsitys on, että esimerkiksi yliliikkuvuus voi aiheuttaa osteofyyttien kasvua. Näillä elimistö pyrkii jäykistämään muuten turhan yliliikkuvat nivelet. Fysiatriltasi ja fysioterapeutiltasi voisit varmaan kysellä tästä lisää, ja mistä he uskovat sen johtuvan.

Jos kuitenkin näin on, tällainen kehitys olisi syytä saada pysähtymään, ettei kaventumista tapahdu lisää. Kovin pahat kaventumat hoidetaan leikkauksella, ja hyvä olisi tietysti, jos sen pystyisit välttämään. Ratkaisu olisi ilmeisesti saada lihakset jumpattua siihen kuntoon, että ne estävät turhan yliliikkuvuuden. Siinä jumpassa ei sitten ole niinkään kyse lihasvoimasta, kuin hallinnasta ja oikeista lihaksen käyttömalleista ja kestävyydestä. Se näyttää vaativan fysioterapeutiltakin aika lailla osaamista, että osaa sen oikein ohjata. (Tällaisen käsityksen olen saanut, kun olen niska- ja selkäpotilaana tässä kymmenisen vuotta taistellut ja tälläkin palstalla ollut yhteydessä muihin kuntoutujiin.)

Arja kirjoitti:Työterveyden fysiatri puolestaan oli ihmeissään ja meinasi kääntää koko homman onnettomuuden syyksi, kuulemma sen verran isot muutokset. Sain 'luotettavan kuvan', kun hän kuvat nähdessään sanoi, että mitäkähän me tälle tekisimme. Ei varmasti uskonut, kun sanoin, että en ole ollut onnettomuudessa. Määräsi 10 päivän kuurin kipulääkettä (sanoi, että ethän sinä tällä kyllä parane), määräsi myös lisää fysioterapiaa ja sairaslomaa 2 viikkoa kun oikein pyytämällä pyysin. Piti perustella, että olen ollut vajaakuntoisena ja väsyneenä töissä koko syksyn.

Tuota onnettomuushöpötystä mä en ymmärrä ollenkaan. Tollaset muutokset, mitä sulla niskaan on tullut, vaativat aikaa kehittyäkseen. Vuosikausia, jopa vuosikymmeniä tiettyjen lähteiden mukaan.

Arja kirjoitti:Nyt sitten pähkäilen, että olenkohan ihan oikeasti työkykyinen ensi tiistaina, kun saikku loppuu. Seuraava fysioterapia on sitten ensi viikon keskiviikkona. Tiedän, että fysioterapeutti ei hyväksy 'hoidoksi' lyhyttä kahden viikon niskan lepuutusta. Pelkään pahoin, että niskaa on rienattu tämän syksyn aikana jo pahuksen paljon eikä sitä kyllä enempäänsä viitsisi kiusata.

Sun fysioterapeuttis voi olla hyvinkin oikeilla jäljillä siinä, että tilanne pitäis saada "poikki" ja saada ainakin jonkunlaista oikean suuntaista kehitystä aikaiseksi, ennen kuin palaat töihin. Tämä on nyt kuitenkin maallikon näppituntumaa, joten sun täytyy itse tehdä päätökset. Työterveyslääkäri ei nyt kyllä oikein tunnu olevan sinun puolellasi, joten ehkä sun kannattais kuunnella niitä muita asiantuntijoita?

Oletkos muuten tätä ketjua jo vilaissut? Niskan rakenteesta HAVAINNOLLISIA kuvia ja keskustelua...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Joulu 2009, 16:16

Jaa niin. Se piti vielä kysyä, että onko sulla ollut minkäänlaisia jalkaoireita? Niskan selkäydinkanavan ahtauma voi nimittäin aiheuttaa sellaisiakin.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Joulu 2009, 18:25

Arja kirjoitti:Fysioterapeutti luki magneettikuvin lausunnon ja oli vahvasti sitä mieltä, että n. 2 kk saikkua, fysioterapiaa ja kunnon lääkkeet. Näillä homma saataisiin hoidettua kesään mennessä kuntoon?!

Tuosta kannattaa pitää kiinni, vaikka joutuisit työterveyden fysiatrin kanssa siitä taistelemaan. 2kk on kuitenkin niin lyhyt aika. On todella tärkeää, että pääset kunnolla kuntouttamaan itseäsi. Sehän vaikuttaa sinun koko loppuelämään. Jos energia menee siihen, että pitää pystyä olemaan töissä, niin ei sitä jää tarpeeksi kuntoutukseen.

Tässä Suomen radiologiyhdistyksen sivuilta löytyvässä linkissä on juttua lannerangan spinaalistenoosista, mutta siitä voi saada jonkinlaista käsitystä mikä niskassa on pielessä:
Lumbaalisen spinaalistenoosin kuvantaminen
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minä » 01 Joulu 2009, 22:16

DirtyDeeds kirjoitti:Jaa niin. Se piti vielä kysyä, että onko sulla ollut minkäänlaisia jalkaoireita? Niskan selkäydinkanavan ahtauma voi nimittäin aiheuttaa sellaisiakin.

No tokihan monelaista härdelliä on. Fysioterapeutin mielestä juurikin ahtaumien, etenkin tietyissä asennoissa, aiheuttamia ongelmia. Yksi ongelmakohta on alaselkä. Oletettavasti kipu projisoituu tai siis on nyt syksyn aikana saanut erityiskipuja myös jalkoihin, mutta kun jaloissa on nivelrikkoa niin eipä sitä oikein tiedä. Kuitenkaan jalatkaan eivät ole tällä tavalla juonitelleet aiemmin. Myös satunnaista 'tikuttelua' on ollut.
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Minä » 01 Joulu 2009, 22:31

fedja kirjoitti:
Arja kirjoitti:Fysioterapeutti luki magneettikuvin lausunnon ja oli vahvasti sitä mieltä, että n. 2 kk saikkua, fysioterapiaa ja kunnon lääkkeet. Näillä homma saataisiin hoidettua kesään mennessä kuntoon?!

Tuosta kannattaa pitää kiinni, vaikka joutuisit työterveyden fysiatrin kanssa siitä taistelemaan. 2kk on kuitenkin niin lyhyt aika. On todella tärkeää, että pääset kunnolla kuntouttamaan itseäsi. Sehän vaikuttaa sinun koko loppuelämään. Jos energia menee siihen, että pitää pystyä olemaan töissä, niin ei sitä jää tarpeeksi kuntoutukseen.

Tässä Suomen radiologiyhdistyksen sivuilta löytyvässä linkissä on juttua lannerangan spinaalistenoosista, mutta siitä voi saada jonkinlaista käsitystä mikä niskassa on pielessä:
Lumbaalisen spinaalistenoosin kuvantaminen

Kiitos vain kommentista. Ymmärrän kyllä tilanteen aikalailla hyvin. Tiedän millainen mennyt syksy on ollut: aikalailla surkea. Ei mitään huonoa omaatuntoa, vaikka en töissä olekkaan. Jossakin muussa tilanteessa saattaisi omien töiden kaatuminen muiden kontolle surettaa, mutta ei enää tässä tilassa.

Sain myös keittiön kautta neurokirurgien kommentteja MRI-kuvista. Sukulainen on töissä ja mukana mm. kaularangan alueen leikkaukissa jne. ja otti kirurgien kommentteja. Palaute oli, että neurokirurgit eivät menneet ihan paniikkiin kuvat nähdessään, mutta kokeneen kirurgin näkemys oli ollut, että ennen pitkää on kyllä leikkaus edessä. Sitä vastaan tässä nyt sitten on taisteltava.
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Joulu 2009, 19:59

Näytät olevan aika hyvin perillä tilanteestasi ja olet näköjään päässyt myös sen perinteisen suomalaisen asenteen yli, jonka mukaan töistä ei olla poissa. Se on terveyden kannalta hyvä, että asiat ovat jo asettuneet oikeisiin mittasuhteisiin. :D

Fysioterapeuttisi kuulosti aika lupaavalta, ainakin noiden otteidensa ja mielipiteidensä perusteella. Tiedätkö, miten kokenut hän on näissä niska-asioissa? Ja millä periaattein kuntouttaa niskoja?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minä » 04 Joulu 2009, 21:21

DirtyDeeds kirjoitti:Näytät olevan aika hyvin perillä tilanteestasi ja olet näköjään päässyt myös sen perinteisen suomalaisen asenteen yli, jonka mukaan töistä ei olla poissa. Se on terveyden kannalta hyvä, että asiat ovat jo asettuneet oikeisiin mittasuhteisiin. :D

Fysioterapeuttisi kuulosti aika lupaavalta, ainakin noiden otteidensa ja mielipiteidensä perusteella. Tiedätkö, miten kokenut hän on näissä niska-asioissa? Ja millä periaattein kuntouttaa niskoja?

Fysioterapeutti on varmasti kokenut niska-asioissa. Soitin hänelle, kun en ollut työterveysfysiatrin toimintaan tyytyväinen. Eikä ollut tyytyväinen fysioterapeuttikaan ;-).

Fysiatri määräsi siis perusnivelrikkolääkkeen kuurina ja mielestäni oli ihan pihalla. Magneettikuvat nähdessään ihmetteli, että onpa paha ja ihan oikeasti alkoi kysellä josko olen ollut onnettomuudessa. Hän ei meinannut päästä irti 'onnettomuusideastaan', vaan otti sen esille ainakin kahdesti. Mielestäni ei uskonut, etten ole ollut onnettomuudessa. En tiedä halusiko nähdä tilanteen siten, että joku vakuutuslaitos ottaisi korvaukset kontolleen, ettei työnantaja joutuisi maksumieheksi. Lääkettä kirjoittaessaan sanoi siis vielä, että et sinä tällä kyllä parane.

Puhelinkeskustelussamme fysioterapeuttini ohjeisti minua menemään kokonaan työterveyden ulkopuolisen fysiatrin pakeille. Hän ei esim. ollut ensinkään samoilla linjoilla tuon määrätyn lääkkeen suhteen. Sanoi, että ei ole oikea lääke tähän paikkaan! Kävin uuden fysiatrin vastaanotolla eilen ihan omalla kustannuksellani. Vaan jopa tuntui olevan homma hanskassa! Että voi fysiatreilla olla eroa kuin yöllä ja päivällä. Nyt syön 15 päivän kuurina lääkettä hermotulehdukseen ja todella uskon, että tilanne tulee helpottumaan. Tämä uusi fysiatri kirjoitti sairaslomaa vuoden loppuun. Työterveysfysiatrihan kirjoitti sairaslomaa nikottelemalla vain kaksi viikkoa, kun erikseen pyysin!

Hohhoijaa, että tämä syö ihmistä. Niinkuin kaulan kanssa ei olisi ihan riittävästi murhetta muutenkin.

Maanantaina aion käydä työpaikkani työterveydessä antamassa palautetta.

Keskiviikkona on sitten fysioterapia ja fysioterapeutti tulee saamaan aivan extrakiitokset kaikista neuvoistaan ja tekemisistään lahjan kera ;-)
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Joulu 2009, 21:43

No, johan alkoi lyyti kirjoittaa! Hienoa!

Oletko muuten varma, että se työterveyslääkäri on tosiaan fysiatrian erikoislääkäri? Vai olisko ihan pelkkä yleislääkäri? Kuulostaa nimittäin kyllä vähän avuttomalta tapaukselta, jos nyt näin rumasti saa sanoa...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minä » 04 Joulu 2009, 23:15

DirtyDeeds kirjoitti:No, johan alkoi lyyti kirjoittaa! Hienoa!

Oletko muuten varma, että se työterveyslääkäri on tosiaan fysiatrian erikoislääkäri? Vai olisko ihan pelkkä yleislääkäri? Kuulostaa nimittäin kyllä vähän avuttomalta tapaukselta, jos nyt näin rumasti saa sanoa...

No ihka oikea fysiatri.
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Minä » 01 Syys 2012, 14:22

Näin on aika mennyt vauhdikkaasti eikä takuulla pitkästyttävästi. Päädyin osatyökyvyttömyyseläkeläiseksi. Eläke alkoi juosta helmikuun 2012 alusta. Huhtikuussa pamahti yt-neuvottelut työpaikalla ja samalla tarjottiin kengänkuvaa persuksiin.

Tarjolla oli rahallisen lähtöpaketin ottaminen ja itse itsensä irtisanominen. Sehän sopi minulle ja valitsin tämän option. Ennen kuin työsuhde päättyi laitettiin työterveyden kautta B-lausunto ja ammatillinen kuntoutus/työkokeilu- sekä myös kokotyökyvyttömyyseläkehakemukset eläkevakuutusyhtiöön.

Matkan varrella (viimeisten kahden vuoden aikana) olen sairastunut verenpainetautiin ja kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lääkkeet molempiin ja aiemminhan oli todettu jo uniapnea. Nukun siis CPAP-laitteessa. Ja painotan, että olen normaalivartaloinen ja tupakoimaton!

Ennen kuin työsuhde loppui kaularanka kipuili siihen malliin, että päädyin sairaslomalle. Sairasloma alkoi 14.6. ja nyt sairaslomaa on lokakuun loppuun. Kaularangan magneettikuvat otettiin heinäkuun lopussa:
1. lordoosi muuttunut kyfoottiseksi C4-C7
2. osteofyyttejä ja eroosiota ja dextruktiota siellä täällä
3. päätelevydegeneraatio C5-C7 tasolla jo modic 2-tasoista
4. diskusmassa lähes kadonnut välissä C5/6
5. välissä C5/6 varsin kookas oikeavoittoinen prolapsitasoinen muutos, näyttää komprivoivan ja jonkin verran dislokoivan myös medulaa ja kaventavan oikean C6-hermojuuren intraforaminaalista juurikanavaa
6. voimakasta kaventumaa oikealla C5, C6 ja C7-juurien alueella
7. dorsaalista diskusprotruusiota on erotettavissa kaikissa kaularangan diskuksissa, voimakkaimmin C4/5 tasolla

Kaikki siis melkolailla oikealla. Minulla kovat kivut kaularangassa ja vasemmalla lapaluun alla. Kivut vasemmassa käsivarressa ja viimein tuntohäiriöitä ja voimattomuutta vasemman käden sormissa (pikkusormi, nimetön pahimmat).

ENMG vasempaan käsivarteen: tuore aksonivaurio vasemmalla C8:ssa.

Näin selvisi kipujen syy. Se mikä vaurion on aiheuttanut on epäselvää. MRI-tuloksissa C8:ssa ei näy mitään erityistä. Nyt on tehty lähete neurokirurgien ihmeteltäväksi.

Eläkevakuutusyhtiö on myöntänyt ammatillisen kuntoutuksen/työkokeilun, täysi eläke evätty. Kuulemma pitäisi mahdollisimman pian ilmoittaa tuosta työkokeiluhommasta. En pysty, en pysty mitenkään.

Olen tietysti ilmoittautunut myös työttömäksi. TE-keskuksessa vierailin ammatillisen kuntoutuksen asijantuntijalla kesäkuussa. Hän sanoi, että en kuulu enää työelämään (olin juuri silloin hemmetin kipeänä).

Päivä kerrallaan. Huumorilla. Monesta olen luopunut parin viime kuukauden aikana. Tärkeä osa elämääni oli 30 vuotta myös moottoripyöräily, matkapyöräily etenkin. Paljon olen pyörän päältä maailmaa nähnyt. Luovuin omasta pyörästäni ja se surettaa. Miehelle oma pyörä vielä jäi onneksi.

Syksy tulee ja aurinko paistaa kaikesta huolimatta. Mukavaa syksyä kaikille.
Minä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)