Mistä oireet johtuu?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Joulu 2009, 19:54

Moikka, Marianne ja tervetuloa palstalle!

Kyllä nuo sunkin oireilut kovasti niskaperäisiltä kuulostaa. Muun muassa tästä artikkelista voisitte sekä Marianne että Moona saada joitain vastauksia kysymyksiinne:

Miten fysioterapeutti voi auttaa niskapotilasta?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

-

ViestiKirjoittaja mooona » 14 Joulu 2009, 16:16

Joo, aivan samoja oireita on mullakin alkanut syksyllä. Niin kun aiemmin oon kirjottanu, niin kaikkee on tutkittu ja mitään vakavaa ei oo löytyny. Neurologi sano, että sisäkorva olisi muka vaurioiutunu ja se aiheuttais huimausta. Mutta kun tää huimaus , hengen ahdistus, patti kurkussa, käsien ja jalkojen puutuminen, ja pään särky jatkuu edelleen niin ihmettelen,että voiko muka sisäkorva näin paljon tehdä oireita. Ite uskon, että mulla on niskat niin jumissa että se tekee nää kaikki ihmeelliset oireet. Että jos pääsis fysioterapialla käymään ja asiat jotenki etenis.. Tälläset vaivat vaikeuttaa tosi paljon elämää, koulua varsinkin mulla.
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Joulu 2009, 18:10

Moikka Mooona!

Kyllä sä lähetteen varmasti saat, ku sitä tarvitset. Sitten vaan on eri asia, kellä lääkärillä kävisit. Tampereella on useitakin hyviä fysiatreja. Ja koska sinun tapauksessasi ei ole kyseessä vaikea niskavamma voisi hyvin ajatella, että kuka tahansa fysiatri osaisi jelppa eteenpäin. Tärkeää on sitten korostaa, että tarvitset lähetteen _ehdottomasti_, koska koulun kautta et pääse asiassa eteenpäin mutta haluat ehdottomasti hoitaa itsesi kuntoon! Ota vaikka jompi kumpi vanhemmistasi mukaan käynnille, se tuo aina lisää uskottavuutta/painetta lääkärin suuntaan. Niin minäkin aina teen! :)

Tampere:

Terveystalo, Rautatienkatu:
Maarit Köynnös-Parvi (fysiatri), tarkka nainen! Hieman "erikoinen" persoona, mutta oikein pätevä. Lähettää sinut todennäköisesti Kuntofysioon OMT-fysioterapeutti Petri Misukalle tai Tarja Kailajärvelle. Molemmat todella hyviä, itse menisin Tarjalle. Osaa ohjata mielestäni paremmin oman harjoittelun ja on hellempikätinen kuin Misukka. Terkkataloon pääsee suht nopeasti lääkärille. :)

Koskiklinikka:
Koskiklinikalla on pari fysiatria, joista en voi sanoa kuin toisesta hyvää. Lääperille en itse mene enää tietyistä syistä, mutta siellä on toinenkin hyvä. En just nyt muista nimeä, mut löytyy Koskifysion sivuilta. Luulen, että näille on pidempi jono. Soita ja kysele. Ei Lääperissäkään vikaa ole, mutta tuntuu, ettei sieltä koskaan saa tarkkaa diagnoosia ja että kaikilla tuntemillani potilailla on sama diagnoosi. Joskus tuntuu siltä, että hän kirjoittaa lähetteen vaikka terveelle, koska haluaa siirtää potilaat vaan nopeesti eteenpäin fysioterapeuteille. Anteeks, tää oli vaan mun mielipide, mutta aikavahva sellainen. Jos Lääperi ehdottaa Jouko Knuuttilaa fyssariksi, en menisi itse. Jouko tekee mm. kaularangan manipulointia eli "niksautusta", jota ei nykypäivänä suositella.

Pirkanmaan fyciocenter, Finlayson:
Pirkanmaan fysiocenterissä on hyvä fysiatri Latvalan Kyösti. Hänelle voi olla vaikeaa saada aikaa.... Ottaa vain toisinaan vastaan. Latvala ohjaa siten Kailajärvelle tai Pirkanmaan Fyciocentteriin joko osteopaatille tai fyssarille. Heistä ei ole mitään kokemusta!

Tampereen fysiatripalvelu, Suvantokatu Koskarin takana::
Eero Penttinen fysiatri/kuntoutuksen erityispätevyys
Hänelle voi olla todella pitkät jonot. Eero on ainakin tosi tarkka ja löytää yleensä sellaiset vaivat, joita moni muu ei ole nähnyt kuvissa. Penttinen on aikamoinen poikkeus valtavirrassa verrattuna näihin muihin tamperelaisiin fysiatreihin. Itseni mielestä poikkeus hyvässä. :) Eero ohjaa joko omalle fysioterapeutilleen, Kangasalle CST-hoitajalle/fysioterapeutille Pirjo Kannelkoskelle tai sitten Kuntofysioon tai Mehiläiseen. Riippuu vamman tyypistä. Mehiläisen fysioterapioista ei ole mitään hajua.

Penttinen ottaa vastaan myös Mehiläisessä Plevnan takana yhden päivän viikossa. Oisko KE. Sinne voi olla lyhyemmät jonot!

Ja tosiaan, olen käynyt noilla kaikilla lääkäreille. Ja fyssareilla... Valitettavasti. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

-

ViestiKirjoittaja mooona » 14 Joulu 2009, 21:29

Ahaa, kiitti näistä vaihtoehdoista,
täytyypi ottaa nyt asiaksi oikeen kunnolla tämä! =)
Jos saan kysyy, nii minkä ikäne itse oot?
Kirjottelen taas, kun saan asiat rullaamaan eteenpäin.
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Joulu 2009, 22:22

Vaikutan kasikymppiseltä, mutta oon 28. Ü Oon koko elämäni kamppaillu niskani kans, vaikka oon ollut huippu-urheilija yli parikymppiseks. Mutta sit kaaduin motskarilla ja loput löytyykin mun käyttäjätarinasta ja kuntoutushistoriasta. Mutta nyt onneks parempaan päin, kun vihdoin löysin hyvän fyssarin toukokuussa 08. Ü

Itse olen nyt Penttisen hoivissa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

-

ViestiKirjoittaja mooona » 18 Joulu 2009, 11:08

Nonii, eipä tietenkään sille hierojalle, jolla yleensä käyn,
pääse ku vasta joulun jälkeen..

Kävin eilen lääkärissä, ja totes jo toisen kerran, että mulla on poskiontelontulehdus. Nyt sain lääkekuurin siihen taas.

Tuntuu siltä, että oon taas siinä alkupisteessä. Tää poskiontelontulehdus, ja päätä ei voi enää edes kunnolla kääntää, ku niin jumissa. Selkä myös kipee. Venyttelen päivittäin, ja ihmettelen ku se ei auta ollenkaa.

Vanhemmat sano, että pitää odottaa että joulun jälkee pääsen hierojalle, käyn sielä muutaman kerran, ja kuulemma sit jos ei ala helpottaan niin sit vois miettii sitä fysioterapiaa.

Oisko kenelläkää mitää hyviä niska/selkä 'venyttelyohjeita' , jotka auttais edes vähän?
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 18 Joulu 2009, 13:49

Mooona, mä oon kyllä sitä mieltä, että sun pitäis päästä mahdollisimman pian hyvälle fysioterapeutille selvittämään, mikä on sun tuskaisten olotilojen alkulähde. Poskiontelontulehduksen syytä ne tuskin on. Mun mielestä sun oireet viittaa siihen, että pelkällä hieronnalla ne eivät välttämättä pysyvästi helpota vaan tarvit fysioterapeuttisen hoidon lisäksi hyvät ohjeet, joiden avulla voit hoitaa itseäsi kotioloissa. Tahdonvoimaa laittoi muutamia hyviä vinkkejä, joita voisit varmaan kokeilla. Toivottavasti saat apua pian!! :)
Viimeksi muokannut CH päivämäärä 18 Joulu 2009, 15:30, muokattu yhteensä 1 kerran
CH

ViestiKirjoittaja CH » 18 Joulu 2009, 13:52

Ai niin, venyttelyohjeita löytyy netistä kaikenlaisia. Itse törmäsin ensimmäisenä Mobilatin venyttelyoppaaseen:

http://www.mobilat.fi/opas.php
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Joulu 2009, 20:46

Moona, olen ihan samaa mieltä kuin CH. Veikkaisin, että hierojalta saat korkeintaan väliaikaista apua, jos sitäkään. Kyllä sä ehdottomasti tarviit fysioterapeutin apua.

Lisäksi tulee mieleen yksi asia, josta saatat saada nopeatakin helpotusta. Kun sulla on noin jumissa niskan seutu, on mahdollista ja jopa jossain määrin todennäköistä, että sulla on niskassa myös ns. "nikamalukkoja". Se tarkoittaa sitä, että jokin tai jotkut nikamat ovat hiukan jumissa niin, etteivät ne voi liikkua täysin normaalisti. Tämä voi aiheuttaa myös hyvin hankalan ja ikävän olotilan ja ylläpitää niitä lihaskireyksiä. Parhaimmassa tapauksessa sun kivut ja säryt voi huomattavastikin helpottaa, kun nämä (mahdolliset) nikamalukot sieltä niskasta avataan. (Hieronnalla ei yleensä nikamalukkoja saa auki.)

Näitä nikamajumeja osaavat avata kiropraktikot, osteopaatit, OMT-fysioterapeutit ja jotkut osaavat fysioterapeutit. Kiropraktikot ja jotkut osteopaatit avaavat niskan lukot manipuloimalla eli niksauttamalla ja monet muut pehmeämmin mobilisoimalla niveliä. Klassiset osteopaatit ja OMT-fysioterapeutit - ja tietyt fysioterapeutit - käyttävät näitä pehmeämpiä mobilisointitekniikoita. (Manipuloinnista ja mobilisoinnista varmaan luitkin jo tästä jo aikaisemmin laittamastani linkistä: Miten fysioterapeutti voi auttaa niskapotilasta? )

Voisit tästä asiasta jutella myös vanhemmillesi. Hieronnastakin on todennäköisesti enemmän hyötyä, kun ensin mahdolliset nikamalukot on avattu. Tuosta Tahdonvoiman listauksesta voit varmaan poimia sellaisia nimiä, jotka osaavat vaikkapa tuon pehmeämmän mobilisoinnin ja mennä sellaiselle osaajalle? Pidän erityisen tärkeänä sitä, että ennen jumppaa - ja oikeastaan ennen hierontaakin - on syytä mahdolliset nikamalukot saada niskasta käsiteltyä auki. Juttele tosiaan asiasta vanhempiesi kanssa, mutta tämä on meikäläisen henkilökohtainen näkemys asiasta. ( Niska- ja selkäpotilaana mulla on näistä asioista noin kymmenen vuoden kokemus, mutta ei tosiaan mitään lääketieteellistä taustaa, joten maallikon mielipiteestä on tietysti kysymys... :D )
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Joulu 2009, 10:17

Samaa mieltä kuin aiemmat kirjoittajat Moona. Ehdottomasti fysiatrille ja niskaan erikoistuneelle fysioterapeutille tai OMT-fysioterapeutille kannattaa hakeutua. Kyllä tuo sinun oireisto kuulostaa olevan sitä luokkaa, että tarvitset ihan kunnon apua. Hieroja hieroo, mutta ei osaa ohjata sinulle jatkon kannalta tärkeätä kuntoutusta. Niskaliikkeet kannattaa opetella fysioterapeutin vastaanotolla, ettei tee niitä väärin. Kiropraktikkoa en suosittele. Jos löytyy pehmeätä tekniikkaa käyttävä klassinen osteopaatti, joka ei niksauttele niskaa nopeilla liikkeillä, niin sitä voisi suositella. Nikamalukot niskasta voi aukoa ilman nopeita niksautusliikkeitä. Näin siksi, kun koskaan ei voi tietää mikä sinulla siellä niskassa on. Onko sitä Rtg-kuvattu?

Poskiontelot voivat ärsyyntyä niskasi tilanteesta tai sitten syy voi olla toisinpäinkin. Poski- ja otsaonteloissa voi olla jatkuvaa tulehdusta, joka sitten pahentaa jumitusta. Onko otsa/pääkipuja? Onko otsaontelon tulehdus poissuljettu.

Jos nuo oireet flunssan jälkeen ovat alkaneet, niin on hyvin mahdollista, että flunssalla ja sillä sisäkorvatulehduksella voi olla oma osansa oireiden aiheuttajana. Sisäkorvatulehdus on voinut aiheuttaa tai voi aiheuttaa niin kovaa huimausta, että pitää jatkuvasti jännittää niskaa ja koko kroppaa. Kannattaa myös kokeilla ottaa vitamiinikuuri, syödä D-vitamiinia vähän isompana annoksena ja jotain omega-valmistetta, että elimistö vahvistuisi sen osalta, jos siinä on joku tulehdusprosessi käynnissä. Tai syödä paljon marjoja ja kasviksia, hapanmaitotuotteita (sokeroimattomia) + jotakin viherjauhetta esim. nokkosta tai spirulinaa. Marjoja esim. Tyrnimehu, ruusunmarja, mustikka, mustaherukka. Erityisesti kaksi ensimmäistä ovat tehokkaita.

Psykologilla käynti voi olla ihan hyvä, jos noita pelkoja on, että saat itsellesi vähän varmemman mielen.

Tsemppiä Moona!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

-

ViestiKirjoittaja mooona » 30 Joulu 2009, 17:29

Aikoihin en oo mitään kirjotellu tänne, kun ei oo asiat mitenkään oikeen edenneet. Ei tietenkään hierojalle pääse näin joulun aikaan, joten pitää vaan odottaa.
Lääkärillä oon taas käyny, sain uuden lääkekuurin poskiontelontulehdukseen.
Nyt on ollu ihan järkyttävää päänsärkyä, enimmäkseen päänpinnalla ja myös takaraivossa, tää varmaanki johtuu edelleen niskoista..?
Ja kädet puutuu vähän väliä..
Joka päivä oon venytelly, ja käyny lenkillä.
Vanhemmat ei ihan heti lämpee tohon, että fysiatrille varattais aika. Sanovat, että ensin käyt hierojalla ja katotaan mitä se tuumaa.
Että hierojalle pääsyä odotellessa.
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: -

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Joulu 2009, 20:16

Moikka!

Johan on pattitilanne taas. Onkohan lääkäreille tullut mieleen, että myös toimimaton niska voi ylläpitää poskiontelontulehdusta? Kun kudokset ei toimi kuten pitäis, sillä voi olla vaikutusta myös postionteloihin. Esim. paineen tunne otsassa, poskissa, silmissä ja korvissa sekä kuulohäiriöt ja tinnitus voi joutua niskasta, ei poskista. Mulla diagnosoitiin vakava niskavamma kolmesti piskiontelontulehdukseksi ja punktioitiinkin poskiontelot kahdesti.mutta eipä sielä mitään tullut. Lääkäri vaan teki diagnoosin noiden kertomieni oireiden perusteella, eikä voinut ymmärtää, että oireisto liittyisi jotenkin niskaan, ei todellakaan poskionteloihin. Mitenkäs sulla diagnosoitiin tulehdus? Ultraääni, röntgen vai verikokeet?

mooona kirjoitti:Nonii, eipä tietenkään sille hierojalle, jolla yleensä käyn,
pääse ku vasta joulun jälkeen.. \Kävin eilen lääkärissä, ja totes jo toisen kerran, että mulla on poskiontelontulehdus. Nyt sain lääkekuurin siihen taas.

Tuntuu siltä, että oon taas siinä alkupisteessä. Tää poskiontelontulehdus, ja päätä ei voi enää edes kunnolla kääntää, ku niin jumissa. Selkä myös kipee. Venyttelen päivittäin, ja ihmettelen ku se ei auta ollenkaa.

Vanhemmat sano, että pitää odottaa että joulun jälkee pääsen hierojalle, käyn sielä muutaman kerran, ja kuulemma sit jos ei ala helpottaan niin sit vois miettii sitä fysioterapiaa.

Todennäköisesti hieroja ei kyllä paranna sinua. Vanhemmat täytyisi saada ymmärtämään, että hieroja on vain hetken apua, mutta jotta saisit ongelman korjattua tarvitsisit ensin sen kunnon diagnoosin (eli mistä tuo kaikki johtuu) ja sitten kuntoutukseen eli fysioterapiaan. Mulla sellainen tunne, että hierojalla käyminen on pidemmän päälle sun tilanteessa sama asia, kun heittäis seteleitä olan yli katuojaan ja toivois, että niistä kasvaa lisää seteleitä. Tai no, ainakin kukkasia... ;)

mooona kirjoitti:Oisko kenelläkää mitää hyviä niska/selkä 'venyttelyohjeita' , jotka auttais edes vähän?

Taitaa sulla ranka niin jumissa, että venyttely vaan pahentaa tilannetta. Jos olisin sinä, kokeilisin mieluummin rauhallista vesikävelyä tai hyvin varovaisia jumppaliikkeitä esim. puolen kilon painoilla, tai jopa kokonaan ilman. Pystyisitkö tekemään hartian nostoja, hartian eteenpäin työntöjä, käsien sivulle nostoja, pullataikinan leivontaliikettä eli käsien työntöä eteen ja taakse yms? Ne saattaisivat parantaa verenkiertoa, mutta tuskin korjaavat koko ongelmaa.

Kun lihakset on riittävän jumissa ja rasittunut, kaikki venyttely vaan pahentaa tilannetta. Myös kylmä-kuuma-haude hartioille useamman päivän ajan saattaisi auttaa. Muista kuitenkin, ettet laita suoraan ihoa vasten moista, vaan vaikka pyyhkeen sisään. Niin kauan, kun lihakset on aivan tiltissä, kannattaisi pidättäytyä ainakin pitkäkestoisista ja rankoista venyttelyistä.

Toivottavasti saat puhuttua järkeä vanhemmillesi ja pääset pikaisesti kuntoutukseen. Varaa ihmeessä aika jollekin em. lääkärille. Voihan se sitten perua, jos vaiva mystisesti katoaa tai oireisto vähenee. Muistuta vanhempiasi, että mitä pidemmälle ongelman päästää, sitä enemmän se häiritsee elämääsi ja sitä kauemmin paranemisessa kestää. Tsemppiä! :) :)
tahdonvoimaa

Mun painetuntemuksia

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Joulu 2009, 20:22

Tästä mun blogitekstistä huomaa aikas hyvin, mitä kaikkea niska voi aiheuttaa. Ja onhan toi ryhtikin ihan kauhea. Oikein hävettää, että päästi itsensä vähän yli parikymppisenä tuohon ryhtiin. :)

http://taistelijat.blogspot.com/2009/07 ... -2009.html
tahdonvoimaa

Tension neck - lopun elämää vaivana

ViestiKirjoittaja anu74 » 31 Joulu 2009, 02:01

Laitoin tämän aikaisemmin jo toiseen viestiketjuun, mutta vinkistä laitoin tämän tännekin. Todella lohduttavaa lukea kohtalotovereiden tarinoita.

Olen 35-vuotias nainen (162 cm ja 57 kg) ja olen kärsinyt erilaisista oireista vuoden 2008 lokakuusta. Oireistooni kuuluvat: jatkuva huimaus, huono olo (ei kuitenkaan oksentelua), voimattomuus, valtava väsymys, vasemman puolen puutuminen koko kehossa kasvoja myöten (joka helpottanut hoitojen myötä), näkökentän hämärtyminen (pahimpina hetkinä täytyy tarkentaa kovasti, lukeminen välillä raskasta - minulla on ollut silmälasit jo 20 vuotta), epätodellinen olo, raskas pää, vilunväristyksiä - ihan kuin kuumeessa ja ärtyneisyys tästä kaikesta. Kävin neurologilla toukokuussa 2009 ja diagnoosi tension neck, yläselässä skolioosia, eteen työntyvä leuka, huono ryhti jne. Tarjolla oli fysioterapiaa ja liikuntaa hoidoksi. Fysioterapiassa olen käynyt nyt kesästä asti ja yrittänyt venyttelyn avulla hoitaa ongelmaa. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että pelkkä niskajäykkyys, joka ei edes suurimmaksi osaksi edes tunnu itsellä miltään, aiheuttaisi kaikki nämä oireet. Olen todella väsynyt ja ahdistunut oireistani ja käynyt lääkärilläkin monia kertoja. On tarjottu lihasrelaksantteja ja kipulääkkeitä, otettu sydänfilmi, verikokeet kerran toukokuussa 2008, päätä ei suostuta kuvaamaan, koska oireet kuulemma klassisia niska- ja hartiaseudun ongelmista johtuvaa. Olen harkinnut pidempää sairaslomaa, jota fysioterapeuttikin suositteli harkitsemaan. Olen ajatellut, että kun arki on niin hektistä, oireet pahenevat. Olen nyt joululomalla ja joka päivä on huimannut. Ja olo on todella voimaton. Olen ammatiltani musiikinopettaja, olen ikäni soittanut (viulu, piano....), kaksi pientä lasta, talonrakennusprojekti päällä... ehkäpä henkinen puoli kuormittaa... Kysymys siis: kuinka käsi kädessä oireisto menee psyykkisen olon kanssa? Pitääkö minun vaatia pään magneettikuvausta? Onko sille aihetta? Kärsinkö lopun elämääni tension neckistä? Tuntuu, että hermosto on todella herkkä.. väärä nukkuma-asento, liian vähän unta, liian paljon unta... Haluaisin kipeästi vastauksia ja todellista apua. Jakaako joku kokemukset kanssani?
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja japexs » 01 Tammi 2010, 15:19

Kyllä tässä mitä oireita poskiontelotulehdus, sumeanäkö, huimaus, nukkumishäiriöt... tiedän omasta kokemuksesta, niskasta nämä johtuu, mut valitettavasti meidän paskalandian valkotakkiset ei saa tunnustaa totellista tilanetta. Kuulin tässä yhdeltä valkotakilta kovan kannan niskaongelmiin. Vakuutusyhtiö ja Kela kieltää valkotakkisten toimintaa, ei saa kertoa ihmisille todellista tilannetta, eikä todeta niskavammoja, jotka johtaisi korvauksiin tai eläkkeeseen, ym. Tämä koventunut kanta tullut viime vuona kaikkille valkotakeille ohjeistuksi.

Kyllä itse voi helpottaa omaa vointia, minusta ei pitäisi hyvin venytellä niskaa, siinä vaara lisätä lisää lukkoja nikamiin ja tilane pahenee. Pienet hallitut ja rauhalliset suorat venytysliikkeet korkeintaan, jos päätä pyörittää ja taivuttaa samalla, voi tulla lisää ropleemia.

Yksi hyvä olisi kovakauluksinen panta (kauluri) niitäkkään taida saada, kuin yhdestä paikkaa Suomesta, Joka näitä hommaa ja tekee on jo ikäihminen. Tuo pannalla tapahtuva venytys hoito rauhottaa ja antaa niskan verisuonille ja hermoille tilaa toimia, mikä tärkeintä pää saa verta. Yksi hyvä merkki seurata saako pää tarpeeksi verta, on korvat, jos on valkeat korvat, silloin on vajetta verenkierossa, korvanlehdissä näkyy ensimmäisenä verenkierron vaje.
Valitettavasti päänsärky johtuu pään (ohjainkeskuksen) veren saanin vajeesta, jos ei aivot saa tarpeeksi hapetettua verta, sinne pikkuhiljalleen tulee mustia pisteitä. Nämä mustat pisteet on kuolijoita, tuhoutunutta aivoa, siitä johtuu tementiakin, kun joku paikka saa päässä verta tarpeeksi siihen syntyy kuolio ja siitä kehityy kasvan seuraavaksi. Nuo mustat pisteet osaa kuka tahansa nähdä aivokuvista, jos ne kuvat on tarpeeksi tarkat, magneettikuvat. Mut ei ne heti tule, mut ajan kanssa pikkuhiljalleen, jos ei osata jarruttaa rappiolle etenemistä. Ihminen samalainen , kuin puu, kun sitä vahigoitetaan, se yrittää kasvaa ja kitua, mut siihen helposti tulee sieniitiö (eli kasvain) vähitellen lahoa pois.

Ihminen on samalainen kun niskaa tulee ongelmia, alkaa ketjureaktio...jota vaikea pysäyttää...... jos ei osata hoitaa oikein. Siinä ollaan tosi syvällä "paskassa".

Amerikkalainen tutkija, joka tietää ihan tarkaan ihmisen jutun ja sanona, että maailmassa on yksi promile ihmisiä, jotka tietää kaularankanmerkityksen ja kaiken muun ihmisen hermotusrakenteen ja miten pitäisi hoitaa ja tulkita kuvamateriaali, ym.

Kirjotin aijeminD- vitamiinien tärkeydestä. Siirsin saman tähän jatkoksi.

Juu olen popsina D-vitamiinia jo monta vuotta ja vahvana annosmääränä, enkä oo vielä kuollut Nyky ajan kaupan tarjoomista sapuskoista et saa, kuin mahan täytettä, tehomaatalous viljely ja tuotteiden jalostaminen vienä ravinnosta kaikki tärkeät hivenaineet vähiin. Jos saisi esim luomutilalta maidon suoraan ja lehmille syötettävää rehu söilötty muulla, kuin AIV hapolla, olis kaupan ja tilan maidon ero valtava. Tässä Tilanmaidossa olis riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia ja paljon muitakin tärkeitä aineita ihmisen hyvinvointiin. Maito meijerissä pastoroidaan ja pilkotaan rasva, niin siitä häviää D- vitamiinit ym, sitten olivinaan lisätään jälkikäteen D-vitamiinia, mutta se ei ole enää lähellekkään niin hyvää,kuin suoraan lehmästä otettu. Tää on tosi asia

Ihminen tarvitsee kalkkia ja D-vitamiinia elimistön ylläpitämiseen ja jos saat liikaa se poistuu virtsan mukana. Oma terveys viimevuosina ollut parempi, kun rupesin jatkuvasti syömään Kalkkia ja D-vitamiinia. Aamulla otan kaksi nokkos-kalkki/inkivääri tablettia ja illalla D-kalsoria 1 tai 2 tablettia ja silti juon maitoa, mut se on tuota kaupansinistä lientä. Jos olisi lähellä maitotila, hakisin sieltä oikeeeta maitoo Jos ihmiset saisi ravinon mukana tarpeelisen määrän D-vitamiinia ja kalkkia, kestäisi niska ottaa paremin retkahdusvammoja ja yleinen terveys olis parempi

Jos leikataan ja jäykistetään niska nikama, kuulema ehoton olisi käyttää vahvana annoksena D-viitamiinia tukemaan viereisiä nikaman kudoksia. Moni luulee, että kalkki ja D-vitamiini lisää luupiikkien kasvamista, mutta se on virheelistä tietoa, vaikutus on toisin päin

Odottavien Äitien pitäisi syödä reilulla annoksella D-vitamiinia ja Kalkkia, koska tulevan lapsen kaula ja selkäranka vahvoisi ja kestäisi synnytyksen, ettei siinä vaiheessa tulis vamma kaularankaan. Joka päivä synnytyksessä autettaissa tehdään lapselle vamma kaularankaan , koska pienen lapsen ranka on liijan heiveröinen. Tää on täyttä totta
Sitten on lapsilla allergioita ja tulee kehitysongelmia,ym, kun kaularanka on valmiiksi murjottu synnytyksessä.

Tämä tiedon saana sellaiselta henkilöltä, joka tutkina yliopistolla ja elämäsä pistänä kaularanka ongelmille ja monnelta pieneltä lapselta asetellut niska nikamat kohdille ja lapsen elämä muuttuna kerta heitolla. Valkeenutut ihmetellyt mikä äkki parantuminen on tullut lapselle

Kasvavalle lapsille pitäisi antaa D-vitamiinia ja Kalkkia säädöllisesti, mutta määrä huomattomasti pienempi, mitä meille retkuille. Koska silloin lapsen ranka kestää ottaa paremin ottaa kaatumiset ja törmäilyt, samotein luusto kehittyy kestävämäksi

Itse tulen syömään D-vitamiinia ja kalkkia hautaan asti Sitä ei estä sikaflunssat, eikä kukaan muukaan
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)