Mistä oireet johtuu?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Mistä oireet johtuu?

ViestiKirjoittaja mooona » 22 Marras 2009, 16:11

En tiiä oonko ihan oikeeseen paikkaan kirjoittamassa näistä vaivoistani, mutta toivottavasti joku osaisi edes vähän vastata :)

Oon 15-vuotias tyttö. Mulla alko syksyllä yhtäkkiä kamalaa huimausta ja oli myös flunssaa. Huimaus jatku pitkään ja ramppasin lääkärissä. Lääkärit ei meinannu ottaa tosissaan, mutta lopulta ne sano että mulla on poskiontelontulehdus. No, sain lääkkeet ja mun poskiontelot punkteerattiin. Huimaus jatku silti vaikka olin lääkekuurin syönyt jne.

Pikkuhiljaa alko myös päätä särkee ja niskoihin särkee, välillä myös selkä on kipeä. Huomasin,että mun niskat on tosi jumissa. Aloin käydä hierojalla, se auttoi aina hetkeksi särkyihin mutta taas kipu jatkui. Tää huimaus on ihan kokoaikaista, se on sellaista pyörivää.

Pari kertaa lääkäri on tehny neurologisia testejä, ettei muka ole mitään vakavempaa, vaikka kokoajan itse pelkään että jotain on nyt pahasti pielessä. Verikokeita on otettu ja kaikki tulehdusarvot on OK.

Nyt mulla on tullut tän huimauksen ja niskakipujen lisäksi ns hengenahdistusta. Tuntuu ettei välillä saa kunnolla happee, ettei keuhkot muka saa tarpeeks sitä happee. En ymmärrä mistä tommonen voi johtua.

Oon myös kokeillut kaulaani ja ihan kuin siellä olisi joku patti turvonnut, vanhempani ovat myös kokeillu sitä ja sanovat että ei siinä oikeasti ole mitään. Moni sanoo, että oon jo näiden oireiden myötä saanu jonkun paniikkihäiriön, että pelkään pienintäkin oiretta, ja ihan ku etsisin itsestäni kokoajan jotain vaivaa.

Myös nyt on lisääntynyt käsien ja jalkojen puutuminen, ja rintaani välillä pistelee. Pelkään myös, että sydämessä on jotain vikaa, mutta en sitten tiiä onko tämä jotain omaa kuvitelmaani.

Ja niin, korvani menee välillä lukkoon. ;o

Tosi monta kertaa on tullut sellaisia huimauskohtauksia, että silmissä sumenee, tuntuu kun kaikki olis tosi epätodellista ja tuntuu että pyörryn. Mutta ikinä en ole pyörtynyt, onneks, pelkään ajatustakin pyörtymisestä.

Olen menossa psykologille ensviikolla juttelemaan, koska tää olo tekee mut jo ihan hulluks, ja oon jo aika vainoharhanen.

Uus lääkäriaika varataan taas, jos ne tekis jotain tutkimuksia. Haluun saada selville, että johtuuko nää oireet vaan niskasta, vai onko tässä jotain muutakin. Luulen, että näiden oireiden päälle on tullut joku paniikki tai ahdistuneisuushäiriö.

Tulipa selitettyä sekavasti. :D
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Mistä oireet johtuu?

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Marras 2009, 19:06

Hei Moona,

Onpas ikävän kuuloisia oireita. Nyt kun olet tällä foorumilla, niin voit saman tien unohtaa sen, että kuvittelet oireesi.

Joko olet lukenut tämän Tension neck - ketjun:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=60

mooona kirjoitti:Oon 15-vuotias tyttö. Mulla alko syksyllä yhtäkkiä kamalaa huimausta ja oli myös flunssaa. Huimaus jatku pitkään ja ramppasin lääkärissä. Lääkärit ei meinannu ottaa tosissaan, mutta lopulta ne sano että mulla on poskiontelontulehdus. No, sain lääkkeet ja mun poskiontelot punkteerattiin. Huimaus jatku silti vaikka olin lääkekuurin syönyt jne.

Jäikö sinulle muita oireita kuin tuo huimaus? Jäikö väsymystä tai voimattomuutta? Tarkistettiinko myös se mahdollisuus, että olisi otsaontelotulehdus?

Kumpi oli ennen, flunssa vai huimaus, vai tulivatko yhtä aikaa?

mooona kirjoitti:Pikkuhiljaa alko myös päätä särkee ja niskoihin särkee, välillä myös selkä on kipeä. Huomasin,että mun niskat on tosi jumissa. Aloin käydä hierojalla, se auttoi aina hetkeksi särkyihin mutta taas kipu jatkui. Tää huimaus on ihan kokoaikaista, se on sellaista pyörivää.

...

Nyt mulla on tullut tän huimauksen ja niskakipujen lisäksi ns hengenahdistusta. Tuntuu ettei välillä saa kunnolla happee, ettei keuhkot muka saa tarpeeks sitä happee. En ymmärrä mistä tommonen voi johtua.

Oon myös kokeillut kaulaani ja ihan kuin siellä olisi joku patti turvonnut, vanhempani ovat myös kokeillu sitä ja sanovat että ei siinä oikeasti ole mitään. Moni sanoo, että oon jo näiden oireiden myötä saanu jonkun paniikkihäiriön, että pelkään pienintäkin oiretta, ja ihan ku etsisin itsestäni kokoajan jotain vaivaa.

Tuo huimaus, päänsärky, niskasärky, rintarankaongelmat ja joissakin tapauksissa rintarankaongelmatkin voivat johtua jännitysniskasta tämän palstan kertomien tarinoitten mukaan. Syitä voi olla muitakin. Jos tilanne menee huonommaksi ja huonommaksi koko ajan, niin kyllä sinä hoitoa tarvitset. Tärkeä olisi, että kävisit patin tarkistuttamassa lääkärissä ja sen tiedon, että onko ongelmasi jännitysniska. Jos kyseessä on jännitysniska, niin fysioterapia + niskan lihaksistoa vahvistavat liikkeet (fysioterapian ohjaamat) voivat tuoda paljonkin helpotusta tilanteeseen.

mooona kirjoitti:Myös nyt on lisääntynyt käsien ja jalkojen puutuminen, ja rintaani välillä pistelee. Pelkään myös, että sydämessä on jotain vikaa, mutta en sitten tiiä onko tämä jotain omaa kuvitelmaani.

Rintaan voi pistellä rintarankajumin takia. Niskajumi voi vaikuttaa moneenlaiseen hermotukseen ja aiheuttaa rytmihäiriöitä tai nopealyöntisyyttä. Tuo käsien ja jalkojen puutuminen kertoo, että jotakin on kyllä pielessä. Paniikkikohtaukset ja oireet voivat myös liittyä niskajumiin + itselle outoihin oireisiin, kuten tuosta toisesta ketjusta huomaat. Jos on tosi ahdistava tunne oireitten takia päässä, niin ihmekös tuo jos paniikkikohtauksia tulee.

Mutta, en ole ammattilainen, vaan retkahdusvammainen, jolla on jonkin verran saman tyyppisiä oireita. Tuollainen oireisto voi johtua myös muistakin jutuista, joten olisi tärkeää, että muut mahdollisuudet suljetaan pois. Jos oireesi ovat jännitysniskaa, niin siihen monesti tepsii fysioterapia + liikkeet, jos löydät hyvän fysioterpeutin.

Hyvä, että olet menossa lääkäriin kertomaan hänelle huimaus yms oireista, raajojen puutumisoireista ja myös patista. Ahdistus/paniikki voi johtua siitä, että tosiaan niskajumikin voi sitä aiheuttaa ja siitä, että itse tiedät jonkin olevan pielessä, mutta lääkärit eivät ole sitä vielä tosissaan ottaneet, etkä siihen ole apua saanut.

Toivottavasti asiat alkavat rullaamaan eteenpäin ü!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Marras 2009, 19:47

Hei!

Kattavammin tuskin voi enää vastata, kuin mitä Fedja jo teki. :) :) Toivottavasti sinua lohduttaa tietoa, että moiset oireet harvoin on kuviteltuja ja että täältä löytyy myöskin yksi kohtalotoveri, joka on käynyt vastaavan tyyppisen oireiston läpi. Korostaisin vielä, että on erittäin erittäin epätodennäköistä, että kaikkien sinulle tehtyjen tutkimusten jälkeen sinulla olisi jotain vakavia ongelmia joko pään sisällä tai sydämessä. Enkä millään usko kertomasi perusteella, että kuvittelisit kaiken! Mutta nämä ovat vain minun mietteitäni asiasta, mutta ehkä ne helpottaa hieman oloasi.

Niska ja rankaperäiset ongelmat todella voivat aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita ja kun ne vain jatkuu ja jatkuu, eikä ole tietoa syystä, eikä kuntoutumisesta, niin mukaan voi tulla myös psyykkistä reagointia, kuten pikkuista ahdistusta, paniikkia ja pelkoa. En ole minäkään lääkäri, enkä fysioterapeutti tai psykologikaan, mutta kertomasi perusteella uskon oireiston olevan ensisijaisesti fyysistä. Se, että sait hieronnasta apua, puoltaa tätä. Yritä etsiä käsiisi lääkäri, joka ottaa vaivat tosissaan ja osaa lähettää sinut oikealle tielle eteenpäin. Myös psykologille kannattaa painottaa, että oireistosi on ollut alun perin fyysistä ja että pelko ja paniikki on astunut kehiin vasta myöhemmin, kun epämääräinen olotila on vain jatkunut ja jatkunut.

Oletko muuten huomannut paheneeko huimaus ja muu oireisto, jos istut pitkiä pätkiä putkeen koulussa, tietokoneella tai töllön ääressä? Pahentaako liikunta esim. käsien pyörittely, hartioiden nostelu tai niskan venyttely/pyörittely oireita, etenki huimausta? Oletko kokeillut särkylääkkeitä ja ovatko ne muuttaneet oireistoa?

Tsemppiä! Palaa ihmeessä asiaan ja kysele enemmän. Yritetään auttaa parhaamme mukaan. :) :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Marras 2009, 20:56

Moikka, Moona! Olen samoin sitä mieltä, että tuskinpa ne sun oireet on kuviteltuja. Kunhan löydät hyvän lääkärin, niin homma alkaa toimia! Voisit pyytää lähetteen fysiatrian erikoislääkärille, jos ei kerran muuten ala asiat selviimään.

Ja tässä löytämäni tieteellisesti perusteltu artikkeli siitä, miten jännitysniska voi aiheuttaa ahdistusta ja vaikkapa paniikkihäiriöitä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=284 Kuulostaako tutulta? :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Joulu 2009, 21:49

Onkos, Mooona, sulla asiat mitenkään edenneet?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kirjottelin tähän vähän miten asiat on edenneet

ViestiKirjoittaja mooona » 08 Joulu 2009, 18:55

Moikka.
En oo nyt aikoihin käynyt täällä, koska hieroja sano, että pitää vähentää koneella olemista, kun mun niskat menee näköjään todella nopeasti lukkoon.

Luin teidän vastauksia ja katoin noi linkit, kiitti ! =)

Nyt on tehty aika paljon kaikenlaisia tutkimuksia ja voisin kirjoitella tähä miten on asiat edenneet.

Eli näiden mun kaikkien vaivojen päälle sairastin ilmeisesti sikainfluenssan. Sillon mun keuhkot kuunneltiin ja katottiin uudestaan tulehdusarvot, joten keuhkoissa ei pitäisi olla mitään vikaa.

Kerroinkohan, että mun poskiontelot kuvattiin. Lääkäri tuumas, että vähän on limaa mutta ei mitenkään pahan näköiset ole. Vielä vaivaa flunssa. Ja nii, joku taisi kysyä, että kumpi mulle tuli ensin: flunssa vai huimaus. Niin flunssalla tää kaikki alkoi.

Sydänfilmi katottiin varmuuden vuoksi vähän aika sitten, ja lääkäri sano, että sydän tykyttää aika nopeasti että katsoo onko siinä jotain epämäärästä. Mutta myöhemmin sano, että siinä filmissä kaikki on OK.

Otettiin tosi paljon verikokeita, katsottiin esim onko kilpirauhasen toimintahäiriöö, keliakiaa tai mitään allergioita. Kaikki oli niissäkin OK. Sen verran lääkäri vaan huomautti , että mun natrium arvo on hieman alhanen, joten voisin suolaa lisätä ruokaan, että sekin saattaa tehdä huimausta.

Ja kävin neurologilla. Se sano, että mitään vakavaa päässä ei ole. Mutta sano, että sen poskiontelotulehduksen aikana ilmeisesti mun sisäkorva vaurioitu ja se ei oo vielä parantunu, että sen takia mulla on nyt 'tasapainohäiriöitä.' Sain jotain jumppaliikkeitä , joita oon nyt päivittäin tehny. Sain myös lihaksenrentouttajia, kun sekin totes että mun niskat on todella jumissa.
Otin kerran sellasen lihaksenrentoutuslääkkeen, ja olo oli sen myötä tosi kamala. Huimas niin ettei edes istua pystyny ja oli paha olo. Mutta mulle sanottiin, että siitä lääkkeestä tulee väkisin sellane olo? En kyllä ole ottanu toista kertaa sitä lihaksenrentouttajaa..

Viime viikolla kävin psykologilla , kertomassa näitä kaikkia oireitani. Se epäilee että mulle on tullut joku paniikki-tai ahdistuneisuushäiriö.. Ensviikolla uudestaan psykologille.

Ku on vasta 15-vuotias , niin haluaa nauttii elämästä eikä koko aikaa vaan pelätä :?

Yleensä oon tosi pirtee ja positiivinen ihmine ja melko rohkee, mutta nää oireet on musta tehny todella väsyneen ja muutenkin oon päivittäin 'kiukkunen', ja musta on tullu hiljasempi ku enne. Vois sanoo, etten tunne enää itteeni. Joten siinä mielessäki iha hyvä kun on nyt mahdollisuus käydä psykologilla,vaikka se saattaa kuulostaa tyhmältä.

Mutta oon nyt huomannu että huimaus on vähentyny ku oon tehny niitä jumppaliikkeitä. Silti on päivii ku huimaa ihan hirveesti, mutta enää se ei oo ihan kokoaikaista, onneks. Maha kipuu ja pään särkyy on välillä ollu vielä. Niskat edelleen jumissa, joten pitää vissii varata taas aika hierojalle. Ite yritän ns pyöritellä päätä ettei ne niin nopeesti menis lukkoon, kamalaa ratinaa kuuluu päätä pyöritellessä.

Mistä voi johtuu, että niskat menee aina niin nopeesti jumiin?
Selkä kipua on enää harvoin, mutta välillä tulee sellanen 'kihelmöivä pistos' selkään. Siihen en oo niin paljoo kiinnittäny huomioo, kun niskat on enemmän kipeet. Niskoihin oon ottanu särkylääkettä sillontällön, mutta ei se särkylääke oikeestaan auta. :o

Eilen oli parempi päivä,mutta tänään on ollu ihan kamala päivä, koska on väsyttänyt hirveesti ja huimannu paljon. Toivottavasti huomenna taas parempi?

Huomasin sen neurologin jälkeen, että olin paljon rennompi. Koska kuulin,että mitään vakavaa ei oo. Hetken oli ihan sellanen olo, että mitään oireita ei ikinä olis ollutkaan.
Mutta tää patti on edelleen kurkussa, ja sillon ku mitään muita oireita ei oo nii mietin sitä ja tuntuu siltä ku jotain muka olis pielessä. (Tosin lääkäri koitteli mun kaulaa, ja sano ettei siinä mitään ole..)

En osaa enää rentoutua tai olla rauhassa,
stressaan ihan älyttömästi nykyään.
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 09 Joulu 2009, 20:01

Moi Mooona!

Otettiin tosi paljon verikokeita, katsottiin esim onko kilpirauhasen toimintahäiriöö, keliakiaa tai mitään allergioita. Kaikki oli niissäkin OK. Sen verran lääkäri vaan huomautti , että mun natrium arvo on hieman alhanen, joten voisin suolaa lisätä ruokaan, että sekin saattaa tehdä huimausta.

Hyvä, että susta on pidetty huolta tutkimalla monta juttua, jotka on hyvä sulkea pois. Samoja kokeita tehtiin meikäläisellekin sun ikäisenä, kun alkoi tulla kummallisia oireita - kaikki olivat kuitenkin lopulta niskaperäisiä. On hyvinkin mahdollista, että näin on myös sun tapauksessa.

Otin kerran sellasen lihaksenrentoutuslääkkeen, ja olo oli sen myötä tosi kamala. Huimas niin ettei edes istua pystyny ja oli paha olo. Mutta mulle sanottiin, että siitä lääkkeestä tulee väkisin sellane olo? En kyllä ole ottanu toista kertaa sitä lihaksenrentouttajaa..

Oliko lääke Sirdaludia? Siitä olen kuullut, että jo 2 mg:n tabletti saa monen pään sekaisin. Sivuvaikutuksia ei tarvitse pelätä, mutta ehkä parempi ottaa lääke lähempänä nukkumaanmenoa?

Viime viikolla kävin psykologilla , kertomassa näitä kaikkia oireitani. Se epäilee että mulle on tullut joku paniikki-tai ahdistuneisuushäiriö.. Ensviikolla uudestaan psykologille. Ku on vasta 15-vuotias , niin haluaa nauttii elämästä eikä koko aikaa vaan pelätä. Yleensä oon tosi pirtee ja positiivinen ihmine ja melko rohkee, mutta nää oireet on musta tehny todella väsyneen ja muutenkin oon päivittäin 'kiukkunen', ja musta on tullu hiljasempi ku enne. Vois sanoo, etten tunne enää itteeni. Joten siinä mielessäki iha hyvä kun on nyt mahdollisuus käydä psykologilla,vaikka se saattaa kuulostaa tyhmältä.

Ei kuulosta tyhmältä ollenkaan! On tosi hieno kuulla, että pidät noin hyvää huolta itsestäsi. Henkinen tuki on varmasti tarpeen. Itsestäni on aina tuntunut, että niskaoireet vaikuttavat helpommin mielialaan ja jopa persoonallisuuteen kuin monet muut fyysiset kivut. Kun aloin oireilla suunnilleen sinun ikäisenäsi tietämättä mistä oudot olotilani johtuivat, löysin myös itseni pian psykologin vastaanotolta. Olin väsynyt ja toivoton.

Mutta oon nyt huomannu että huimaus on vähentyny ku oon tehny niitä jumppaliikkeitä. Silti on päivii ku huimaa ihan hirveesti, mutta enää se ei oo ihan kokoaikaista, onneks. Maha kipuu ja pään särkyy on välillä ollu vielä. Niskat edelleen jumissa, joten pitää vissii varata taas aika hierojalle. Ite yritän ns pyöritellä päätä ettei ne niin nopeesti menis lukkoon, kamalaa ratinaa kuuluu päätä pyöritellessä.

Jos tuntuu, että tilasi ei helpotu, kysy ihmeessä tältä foorumilta vinkkejä lisäavun hakemiseen. Joskus pelkkä hieronta ei auta korjaamaan ongelmaa. Hienoa, että jumppaliikkeet ovat auttaneet jonkin verran! Millaisia ne ovat?

Mutta tää patti on edelleen kurkussa, ja sillon ku mitään muita oireita ei oo nii mietin sitä ja tuntuu siltä ku jotain muka olis pielessä. (Tosin lääkäri koitteli mun kaulaa, ja sano ettei siinä mitään ole..)

Tuntuuko patti siis niellessä? Tuntemukset kurkussa voivat hyvinkin liittyä niskaan! Ja kuvailemasi hengenahdistus voi muuten liittyä rintarankaan.

En osaa enää rentoutua tai olla rauhassa,
stressaan ihan älyttömästi nykyään.

Ymmärrän hyvin! Olosi paranee varmasti, kunhan saat apua ja vastauksia siihen, mikä sun ongelmien alkulähde on. Uskon, että se on alun perin fyysinen, ei psyykkinen. :) Tsemppiä!!
CH

ViestiKirjoittaja japexs » 09 Joulu 2009, 20:43

Joopa joo... valitettavasti niska on sekasin Moonalla, siellä on lukossa muutama nikama, tuo kurkussa tuntuva patti tulee just tuolta c5 nikamasta ja vatsan toiminta sekasin, siihen auttaa vähän maitohappobakteeri, esim yksi nikama on lukossa okahaarakkeessa, se painaa sitten muitakin puristuksiin. Niskassa on hirvee määrä hermopiuhoja ja ääreisverisuonia ym, sehän on selvää että ympäri kehoa on erilaisia ongelmia, päänsärkyä, koska pää ei saa tarpeeksi verta. Aivojen antama käskyt jää välille ja keukot ja sydän toimii välillä erikoisesti, poskiontelo tulehdus sekin johtuu niskasta, korvien toiminta, kyllä tiedän itsekin näitä kaikkia saa kärsiä itsekin.

valitettavasti tää Suomen paska terveydenhoito on, tällästä lääkärit on kerta kaikkiaan kielletty puhumasta niskasta ja vaikka näkisivät kuvissa jotakin, ne ei saa puuttua, kuin sitten viimesessä hädässä. Valitettavasti 70 -80 luvulla tiedettiin enemänniskasta, mutta nyt lääketehtaat, kela ja vakuutusyhtiöt painaa terveyden hoitoa omalle linjalle.

Mutta elä Moona masennu, ei elämä tähän lopu, meidän jokaisen niskavaivaisen taisteltava ja vaadittava oikeutta meidän elämään. Kyllä me kaikki yhdessä puhalletaan samaan korteen ja annamme neuvoja, miten pärjätä ja miten kannattaa hoitaa itseä. Monesti tieto tuo tuskaa, mutta on sillä hyvät puolet, vältytään turhalta byrokratian pallotukselta ja pystytään itse paremin ja ehkäsemään lisä ongelmia.

Se on totta, että ressi painaa ja olo perssiistä, mutta joku maasto kävely luonossa rentouttaa ja ajatuksia puhdistaa.
Viimeksi muokannut japexs päivämäärä 09 Joulu 2009, 21:27, muokattu yhteensä 1 kerran
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Joulu 2009, 21:20

japexs kirjoitti:Joopa joo... valitettavasti niska on sekasin Moonalla, siellä on lukossa muutama nikama, tuo kurkussa tuntuva patti tulee just tuolta c5 nikamasta ja vatsan toiminta sekasin, siihen auttaa vähän maitohappobakteeri, esim yksi nikama on lukossa okahaarakkeessa, se painaa sitten muitakin puristuksiin. Niskassa on hirvee määrä hermopiuhoja ja ääreisverisuonia ym, sehän on selvää että ympäri kehoa on erilaisia ongelmia, päänsärkyä, koska pää ei saa tarpeeksi verta. Aivojen antama käskyt jää välille ja keukot ja sydän toimii välillä erikoisesti, poskiontelo tulehdus sekin johtuu niskasta, korvien toiminta, kyllä tiedän itsekin näitä kaikkia saa kärsiä itsekin.

valitettavasti tää Suomen paska terveydenhoito on, tällästä lääkärit on kerta kaikkiaan kielletty puhumasta niskasta ja vaikka näkisivät kuvissa jotakin, ne ei saa puuttua, kuin sitten viimesessä hädässä. Valitettavasti 70 -80 luvulla tiedettiin enemänniskasta, mutta nyt lääketehtaat ja vakuutusyhtiöt painaa terveyden hoitoa omalle linjalle.

Mutta elä Moona masennu, ei elämä tähän lopu, meidän jokaisen niskavaivaisen taisteltava ja vaadittava oikeutta meidän elämään. Kyllä me kaikki yhdessä puhalletaan samaan korteen ja annamme neuvoja, miten pärjätä ja miten kannattaa hoitaa itseä. Monesti tieto tuo tuskaa, mutta on sillä hyvät puolet, vältytään turhalta byrokratian pallotukselta ja pystytään itse paremin ja ehkäsemään lisä ongelmia.

Se on totta, että ressi painaa ja olo perssiistä, mutta joku maasto kävely luonossa rentouttaa ja ajatuksia puhdistaa.

Kyllä niska todella paljon kaikkea voi aiheuttaa, kuten Japexs mainitsi, mutta hyvä, että Mooona oot saanut apuja ja sinut on nyt hyvin tutkittu! Sinä olet onneks nuori ja voit parabntua niskavaivoistasi vallan mainiosti. Sinulla kun ei ole edes varsinaista niskavammaa taustalla, mikä helpottaa kuntoutumista! Tsemppiä ja kysele tarkemmin, kuten CH:KIN sanoi. Me jeesitään ni hyvin, ku osataan! Ü
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Vastailin nyt jotain pikasesti

ViestiKirjoittaja mooona » 11 Joulu 2009, 22:53

Jep, kiva ku täällä kannustetaan.
Kun mun tää outo olo alkoi, niin mun vanhemmatkin pelästy ja sit ne vei mua tutkimuksiin, mut nyt ku neurologi sano ton että mulla on sisäkorva vaurioitunu ja johtuu vaivat vaa siitä, niin vanhemmat vaan sanoo, että kyllä se siitä ajallaan.
Mutta kun itse tiiän että on jotai muutakin, oon varma myös siitä että niskat on niin jumissa että on tosi vaikee hengittää jne.
Tuntuu siltä, ettei mikää hieroja auta.
Mihin pitäis mennä? Johki fysioterapiaan, vai mikä se on?

Joku tais kysyä, että millasia ne 'jumppaliikkeet' sisäkorvalle on. Ne on sellasia, että pitää kieriä maassa, ja pään on oltava jossain tietyssä asenossa, tosi hankala selittää =D

Ja joku kysyi myös, että tuntuuko se patti kurkussa niellessä. Ja joo, sillon se tuntuu. Voiko johtua niskoista tollanenkin?

Viime aikoina ollu niskat ja selkä niin kipeet, ettei oo enää mitään tolkkua tässä hommassa. Ja ei tiedä miten päin yöllä olis hyvä nukkua, ettei tuu enempää kipeeks.
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Joulu 2009, 23:23

Kyllähän toi nyt siltä vaikuttaa, että niskoissakin varmasti on jotain. Ja sitä paitsi, mulla on sellainen kutina, että sisäkorva ei välttämättä ole sen suuremmin _vaurioitunut_, korkeintaan joku toimintahäiriö siellä voi olla. Myös niskat voi aiheuttaa pahoja tuntemuksia korvassa ja sitä huimausta myös, ja ne on tosi vaikee erottaa toisistaan. Eli todella vaikea sanoa, mikä muna ja mikä kana, ja mikä on aiheuttanut minkäkin oireen. Tärkeintä olisi kuitenkin päästä kuntoutuksessa eteenpäin, eikä jättää asiaa puolitiehen. Kannustan sua ehdottomasti uskomaan ja luottamaan itseesi tässä asiassa. Sinä tiedät parhaiten oman tilanteesi ja kun on vielä nuori, niin paranemismahdollisuudet on aivan loistavat. :)

Mitäs sanot, jos yrittäisit edetä seuraavastI: Kerro sinä mistä olet kotoisin. Voitais yrittää keksiä sulle hyvä fysioterapeutti, joka ymmärtäisi niskan päälle. Luuletko, että saisit vanhempasi maksamaan tämän tärkeän hoidon, koska julkiselle puolelle tuskin pääset ihan heti, koska "olet mukamas terve". Yritäppäs kertoa vanhemmillesi, kuinka ikävä tilanne on sinulle. Häiritsee varmasti kouluasi, harrastuksiasi ja koko elämääsi. Ja etenkin, josset pysty nukkumaan enää kunnolla, tuohon täytyy hankkia apua. Jos asiaa auttaa, pyydä vanhempiasi vaikka lukemaan tämä ketju. Ehkä he ymmärtävät sitten vieläkin paremmin, mistä on kyse ja suhtautuvat asiaan vakavasti.

Jotta pääset fysioterapiaan, kannattaa sinulla olla lähete. Lähetteellä saat vähän rahaa takaisin Kelasta hoidoista. :) Lääkäri voi sen kirjoittaa. Useimmiten se annetaan n. 10-15 hoitokerralle. Fysioterapian lisäksi saat varmasti jotain omia harjoituksia, joiden pitäisi auttaa oloasi.

Mutta ensin tosiaan lääkärille... Hyvä fysiatri määrittelee tutkimuksessa ja lähetteessä tarkan diagnoosin, eli mikä siellä niskassa todella on. Neurologi tai korvalääkäri eivät tätä osaa tehdä. Eikä kaikki fysiatritkaan ole yhtä päteviä. Mutta kerro sinä, mistä olet kotoisin, niin me voidaan antaa vinkkejä myös lääkäreistä. :)

Olet mielestäni ihan oikeilla jäljillä, kun et tyydy saamaasi selitykseen korvasta, koska selkeästi joku siellä niskassa/hartioissakin tuntuu vaivaavan. Rohkaisen sua uskomaan itseäsi noissa tuntemuksissa! Jos susta tuntuu, että niska on syypää, niin näin sitten varmaankin on. Monesti niskan osuutta hyvinvointiin vähetellään, mikä on typerää. Ja senkin olen itse huomannut, että jokainen erikoislääkäri tarjoaa omaa ratkaisuaan/selitystään oireille ja selitys vaihtelee sen mukaan, mikä on erikoislääkärin ala. ;) Aivan karmeeta, mutta niin se tuntuu olevan ..

Ja kyllä oireet kurkkuun, korvaan, silmään, rintarankaan jne. voi tulla niskasta ja hartioista. Ja usein tuleekin! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Joulu 2009, 23:33

ja jos tuntuu, että haluut mieluummin vaikka soittaa, niin pistä yksityisviestinä puhelinnumerosi. :) Ja en tiedä, oletko lukenut mun blogia, mutta kun laitat hakuun vaikka "huimaus" tai "niskat jumissa" niin sieltä tulee paljon samantyyppisiä oireita.

Osoite:
http://taistelijat.blogspot.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 12 Joulu 2009, 16:27

Mooona kirjoitti:Joku tais kysyä, että millasia ne 'jumppaliikkeet' sisäkorvalle on. Ne on sellasia, että pitää kieriä maassa, ja pään on oltava jossain tietyssä asenossa, tosi hankala selittää

Ai, ne liikkeet on siis sisäkorvaa varten. Luulin, että ne on niskaliikkeitä :)
Kyllä noi sun oireet varmasti viittaavat siihen, että pääsyyllinen on niska. Ja silloin ei ole kyse enää mistään pikku pintakireydestä, kun kurkussa tuntuu patti ja henkeä ahdistaa.

tahdonvoimaa kirjoitti:Monesti niskan osuutta hyvinvointiin vähetellään, mikä on typerää. Ja senkin olen itse huomannut, että jokainen erikoislääkäri tarjoaa omaa ratkaisuaan/selitystään oireille ja selitys vaihtelee sen mukaan, mikä on erikoislääkärin ala. Aivan karmeeta, mutta niin se tuntuu olevan

Niinpä! Lääkärit eivät useinkaan osaa neuvoa potilasta eteenpäin, mikäli vaivan alkuperä ei liity heidän erikoisalaansa. Muistan, kun mulla alkoi muinoin tuntua kurkussa patti. Niska oli tuolloin oireillut jo kauan, mutta en osannut silti yhdistää palantunnetta niskavaivoihin. Menin korva-, nenä- ja kurkkutautilääkärille, joka oireen kuultuaan tarkisti, ettei kurkussa ole mitään ja lähetti kotiin närästyslääkereseptin kanssa :)

Nyt vain pyörät pyörimään ja oikeanlaista apua hakemaan! Sitä on varmasti tarjolla! :)
CH

-

ViestiKirjoittaja mooona » 13 Joulu 2009, 14:51

Jep, asun Akaassa, tästä on noin 35 kilsaa tampereelle.

Kesti melko pitkään kun lääkärit otti nää vaivat asiakseen. Ei millää olis edes mihinkään verikokeisiin suostunu laittaan. Eikös se oo aika vaikeeta saada lääkäriltä lähete ees johonki fysioterapiaan?

Ja jos joku fysioterapia hoito olis mahdollista,
nii kyllä mun vanhemmat varmasti maksais sen.

Pyydän äitiä varaan ensviikolle nyt hierojan, koska ihan hirveesti 'vihloo' niskoihin ja korvat on kokoajan lukossa. Menee vaa pahemmaks, joten hieroja jos ny hetkeks auttais.

Mitä se fysioterapia yleensä tekee? Jotai liikkeitä selälle/niskoille vai mitä? Ja kestääköhä se kauan että saa sen ajan sinne ? :o

Ja piti viel kysyy, että onks se vaarallista ku niskat tälläi pelleilee? :D että ku on tälläsiä oireita, nii voiko niistä tulla sitte jotai vakavampaa jos ei heti oo ottanu asiaks tätä..?
mooona
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Epämääräistä huimaus/pyörrytysoireilua täälläkin

ViestiKirjoittaja Marianne » 13 Joulu 2009, 19:43

Luin mielenkiinnolla kirjoituksianne ja ne tuntuivat kolahtavan myös omalle kohdalleni. Itselläni huimausoireilua on alkanut tuntumaan syksyn kuluessa. Aluksi oireita tuli asiakaspalvelupisteessä istuessani, kun samalla kirjoitin asiakastietoja koneelle ja välillä katsoin asiakasta. Tekstin rullaaminen tietokoneen näytöllä tuntui pahentavan oireilua. Muutaman kerran huimasi myös pitäessäni luentoesitystä muutamalle asiakasryhmälle. Tilanne paheni nyt marraskuussa, kun kesken esityksen tuntui että pyörryn siihen paikkaan, samalla tuntui ettei henki kulje, on tuskan hiki ja sormet kylmät. Sama toistui seuraavalla viikolla. Seuraavaksi pyörrytystä rupesi tulemaan asiakaspalvelussa liikauttaessani päätä nopeasti. Yritin työskennellä seisomapaikalla, mutta huonon olon tullessa tuntui, että lattia on vinossa ja että itse kaadun oikealle. Huonoon oloon liittyi myös puristus rinnassa ja vaikeus hengittää.
Aiemmin minulle on sanottu, että niveleni ovat yliliikkuvat. Fysioterapeutilla käydessäni hän totesi, että selkärankani on melkein suora lapojen kohdalta ja niska-kaulan alueella on jännitystä, mitä lääkäri ei tosin (osannut )todeta. Fysioterapeutti myös sanoi, että pidän päätä liian edessä. Osatekijänä oireilussani on varmasti vuosien mittaan kertynyt ylirasitus (matkatyö, pienet lapset, huushollin hoito jne.) mutta mietin onko oireilussa myös osasyynä niska-kaularanka-alueen ongelmat? Verikokeet oli ok. Kokemuksia?
Marianne
Marianne
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)