Päästä vai niskasta

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Päästä vai niskasta

ViestiKirjoittaja Make » 26 Loka 2009, 18:32

Mulla alkoi jo kesällä voimakkaita huimauskohtauksia kaataen oikealle, nyt kysynkin, onko muilla ollut seuraavia tuntemuksia ja mitä hoitoja olette saaneet?

-voimakkaita oikealle kääntävää huimausta nyt myös keinuttaa
-silmissä tuntuu kuin olisivat jonkun toisen, ympäristön liikeet laukaisee huimauksen (jatkuva tunne omasta tasapainosta ympäristöön), näkö hämärtyy välillä/tarkennusvaikeuksia
-epätodellinen olo, kuin olisi muualla
-iso kauppa saa taas aikaan huimauksen
-huulet tuntuu välillä puutuneilta
-niska rutisee todella paljon päätä kääntäessä, myös lapaluiden välissä kipua (voi tosin johtua harrastuksestani, jousiammunta)
-päälle ei löydy kunnon asentoa tyynyyn
-nyt alkanut aamuisin päänsärky, tuntuu kuin säteilisi niskasta takaraivoon ja sieltä oikean puolen otsalohkoon

Käynyt lääkäreillä, eivät tunnu ottavan tosissaan, nyt jonossa neurologian polille, mutta sain tänään tietää kiireellisyyden, joulu- tammikuussa.
Töihinkään ei oikein vois mennä, kun ensin pitäis ajaa autolla 75 km ja sitten tehdä töitä lentokoneen päällä 2,5 metrissä, mitähän työsuojelu siihen sanoo jos sattuu jotain ja huimauskohtaukset on tiedossa?

Olen tosin ollut 24 vuotta sitten kolarissa, auto katon kautta ympäri (katto läjässä poislukien pääni kohta) voiskohan alkaa vaivata vasta nyt?

Vai varaanko suosiolla ajan fysioterapiaan tai osteopaatille?
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Loka 2009, 19:38

Moi Make!

Tervetuloa palstalle. Kurjaa, kun tänne joutuu tulemaan, koska silloin on yleensä aina pielessä jotain. ;) Tilastojen, tän foorumin ja sairashistoriasi perusteella veikkaisin, että jälkimmäinen: niskasta. Vaikka kaaasta huimauksest sanotaan, että se tulee usein päästä, mutta ei se kyllä absoluuttisesti niinkään ole. Etenkin kun sulla on myös keinutusta ja silmäoireita, jotka taas on tosi tuttuja niskaperäisiä oireita. Mutta tottakai neuron tutkimukset on hyvä tehdä. =)

Onko sulta suljettu asentohuimaus pois perusterveydenhuollossa? Vaikka se on yleensä pyörryttävää ja provosoituu esim. pään liikkeistä, niin joskin sekin saattaa olla kaataavaa. Nää huimaukset on tosi persoonallisia ja monimutkaisia.

Lueppas huviksest käyttäjäesittelyistä esim. mun ketju (tai blogia), niin löytyy kaikki vastaavat oireet. Sama homma taitaa olla lähes jokaisella yläniskapotilalla.
Ja jeps, ei kannattane nyt ottaa riskiä, että putotat vielä siiveltä ja niska/pää tai muut kroppa vammautuu pahemmin. Eikun työterveyteen hakemaan saikkua, jos se on mahdollista. Johan olet vaaraksi itsellesi liikenteessäkin, kun noin pitkää matkaa ajelet. Eikä tuossa kunnossa pysty edes keskittymään työhön, joka ilmeisesti on vaativaa ja fyysistäkin? Vai pystyykö?

Mistäs päin maailmaa olet? Voidaan halutesssi vinkata sut hyväksi havaittuun suuntaan ammattilaisille. Millaisessa kolarissa oli vuosia sitten? Oliko silloin mitään niskaoireita?

Ja kyllä, olen kuullut potilaista, joilla oireisto alkaa vasta vuosikymmeniä vamman saamisen jälkeen. Palaillaan! Ja kiva saada lisää populaa palstalle. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Make » 26 Loka 2009, 20:16

Itseasiassa kävi hyvä tuuri kun löysin ko foorumin ja vähän kuin takapuoli edellä puuhun, eli laitoin kysymykseni ensin ja vasta sitten aloin tutustua aiheisiin foorumilla ja tietoa on löytynyt mahtavasti! Aivan samoja oireita muillakin.

Asentohuimaus on jo "kolmen lääkärin" toimesta suljettu pois. Tuntuu vain siltä kuin lääkärit eivät uskoisi oireisiini!
En todellakaan usko selviytyväni töissä, enkä edes uskalla mennä koneen päälle tekemään mitään, sen verran on itsesuojeluvaistoa vielä jäljellä.
Ja autolla ajo menee siihen saakka kun pitää pysähtyä, tuntuu että jatkan itse matkaani tai kun on pysähtynyt esim. liikennevaloihin, niin viereen tulevat auton liikkeet saavat taas "epätodellisen olon" aikaan ja kuin minä liikkuisin. Totesin sen, jos olisi silmälaput sivuilla kuin hevosella niin tilanne rauhoittuu!
Niin työssäni vielä olen välillä viikko tolkulla kädet ylöspäin ja pää takakenossa tai vastaavasti alaspäin kädet edessä niskat jännittyneenä.

Tässä meidän kylällä on "selkäpysäkki" jossa ajattelin käydä, hän on ortopedinen osteopaatti, erikoistunut tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin .

Kolarista vielä, oli sen verran raju, että palkit katkesi auton pohjasta ja penkkini irtosi, vain turvavyö piti jotenkin minut paikallaan.
Niska oireita ei ollut, mutta päässä aika kuhmu ja pienoinen reikä. Olkapäässä myös oli aika patti. 2 viikkoa olin sairauslomalla paikkojen säryn vuoksi, mutta mitään muuta ei löytynyt.

Ja kiitos vielä!
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja meitsi » 26 Loka 2009, 20:38

Tere Make. Tuttuja oireita lukuunottamatta huulien puutumista ja huimaamista.Tosin, jos käännän päätäni liian nopeasti jompaan kumpaan suuntaan, niin tuntuu ettei silmät pysy mukana ja hetkellisesti heitättää.

Niska rutisee rajusti ja päätä ei pysty kääntämään kovin paljoa taakkepäin.
Välillä repii oikeaan ohimoon rajusti ja lapojen väli on tosi kipeä.

Viimeisin kipupiste on oikean kainalon alla kylkiluissa.

Tutkiko lekuri sun niskaas kunnolla? Mulla kävi haveri 2004 keväällä.
Olimme kaatamassa isoa puuta ja olin taljamiehenä ja kaikki meni niin kauan hyvin, kunnes apunamme puun ja taljan välissä ollut naru
katkeskin ja taljan koukku sinkosi päin vasempaan ohimoon tehden päähän sentin kokoisen reijän.
Jo silloin todettiin niskassa jonkinlainen retkahdusvamma, joka ilmeisesti
on ajoittain aiheuttanut lapojen seuduille kipual

Sun kannattaa mennä uudestaan lekuriin ja sitkeästi vaatia niskan tutkimista kunnolla. Vasta magneettikuvaukset paljastivat mun vammani
eli välilevyn pullistumat kahdessa paikkaa niskanikamissa.

Jaksamista sulle
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 26 Loka 2009, 20:45

make kirjoitti:Olen tosin ollut 24 vuotta sitten kolarissa, auto katon kautta ympäri (katto läjässä poislukien pääni kohta) voiskohan alkaa vaivata vasta nyt?

Vai varaanko suosiolla ajan fysioterapiaan tai osteopaatille?

Aina on mahdollista, että jokin kolarin aiheuttama juttu alkaa vaivaan pitkänkin ajan perässä. Mutta jos alkuun ei ole ollut mitään niskaperäisiä oireita, niin sen todennäköisyys on kohtalaisen pieni, luulisin. Sanoit myös, että työskentelet pitkiä aikoja kädet ylöspäin. Tuollainen työasento jo sinänsä luulisi voivan aiheuttaa jännitysniskaa.

Aika rajut oireet sinulla. Ilmeisesti sekä retkahdusvamma, että jännitysniska voivat molemmat aiheuttaa tuollaisia oireita :shock: (?) Ainakin tällä palstalla jännitysniskaihmiset ovat saman tyyppisistä oireista kertoneet.

Älä anna kenenkään kovin kovasti käsitellä niskaa, koska sitä ei kerran tiedä mitä siellä on vialla. On olemassa niksauttajia, mutta on olemassa myös sellaisia hoitajia, jotka osaavat mobilisoida niskaa kevyesti. Ilmeisesti klassinen osteopatia ei ole niin kovakouraista kuin tava osteopatia vai miten DD?

Minulla on tuota samaa, että liikkuvat jutut silmien edessä tai sivulla voivat aiheuttaa huimausta.

Kyllä sinä vielä avun löydät. Jos se on jännitysniskaa, niin kuntoutus on helpompaa kuin retkahdusvamman jälkeisessä tilassa, joten toivotaan sen olevan sitä!

Tuo kyllä mietitytti, että kun tuo sinun kaatohuimaus on noin voimakas.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Make » 26 Loka 2009, 20:51

Niin eihän ne lekurit ota minua mielestäni tosissaan.
Niskaa ei kukaan ole tutkinut vaan aina vaan sanovat, että neurologille!
Ja kun se aika on vasta kuukausien päästä.
Nyt vaan haluan selvittää asian nopeasti, työn takia ja itseni takia, aika epävarma olo!
Kenties harrastukseni jousiammunta pahentaa vielä asioita lapaluissa ja niskoissa. Paljon noin 30 kg vetoja, 200 kertaa/harjotus, staattista jännitystä.
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Loka 2009, 20:58

Ja kyllä, siihen valitettavasti on saanut tuttua, että lääkärit eivät ota oireita tosissaan ja yrittävät viimeiseen asti pistää ne mielikuvituksen tai psyykkisen puolen piikkiin. Mutta me taistellaan, eikä tyydytä siihen!

Pakko muuten todeta, että toi huimaus on tuttu juttu juuri niinkuin kuvailit. Liike silmien edessä/sivuilla saa huimaamaan. Aluksi enemmän, nyt harvoin. Mutta esim. karusellin tai jääkiekkomatsin tuijottaminen tuntuu tyhmältä päässä. Tulee sellainen olo, että oma tasapaino suhteessa ympäristöön ei ole kohdillaan.

Ja samaa painotan kun Fedja: äläpä anna niksauttaa niskaasi! Jos kyseessä on retkahdusvammaoireisto kaikki kovat käsittelyt olisi parempi unohtaa. Pandoran ketjusta voi esimerkiksi lukea, mitä saattaa seurata, jos lääkäri tekee niskan provokatiiviset testit liian kovakouraisesti. :(

Tsemppiä Make!
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 26 Loka 2009, 22:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Loka 2009, 21:32

fedja kirjoitti:Älä anna kenenkään kovin kovasti käsitellä niskaa, koska sitä ei kerran tiedä mitä siellä on vialla. On olemassa niksauttajia, mutta on olemassa myös sellaisia hoitajia, jotka osaavat mobilisoida niskaa kevyesti. Ilmeisesti klassinen osteopatia ei ole niin kovakouraista kuin tava osteopatia vai miten DD?

Juuri näin. Ja täällä lisää tietoa klassisesta osteopatiasta: Nettitietoutta: Klassinen osteopatia hoitomuotona
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 26 Loka 2009, 22:43

Tuttuja nuo autoilun oireet, ei tiedä liikkuuko auto vai maisema. Ei tiennyt aina onko menossa vai tulossa ja missähän kaupungissa sitä taas ollaankaan.
Mulla oli myös leuasta nenään asti viikon ajan ihan tunto poissa. Homma alkoi sillä, että poskia kutitti ja raapiminen ei tuntunutkaan. Käsistä hävis tunto huomaamatta silloin tällöin.
Toki mulla oli tuntopuutoksia läikittäin siellä täällä muutenkin.

Ynnä muuta mitä ei nyt taas millään muista. Näköhäiriöt...
Tuo takakeno pää, ei sovi mulle lainkaan. Kädet ylhäällä huihai. Pahoinvointia pariksi päiväksi vähintään, siis ihan kuvotusta ja jalat ei kanna.

Uskallan myös epäillä, että vanha vamma alkaa sulla nyt oireilla. Jousiammunta on varmaan myös tosi paha jännitystila yläselkään ja hartioihin.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Make » 27 Loka 2009, 13:19

No niin, aamulla tuli ajettua työterveyslääkärille ja 70 kilometrin ajon jälkeen nousu liittymästä rampille ja jarrutteli autoa T-risteykseen niin kummasti alkoi autossa ABS hakkaan kun tuntui ettei auto pysähdy ja minä jatkan matkaa. Pysähdyksen jälkeen alko taas heitteleen päässä kun muut autot menivät risteyksessä ohi, kädet vaan silmien sivuille kuin laput niin homma rauhoittui ja pääsin perille! Huh huh

Onneksi oli sijaislääkäri, joka on neurologian kirurgi. Teki kaikki asiaan liittyvät testit ja totesi, ettei päässä ole mitään vikaa ja kertoi kaiken johtuvan niskoista sekä rintarangasta. Kirjoitti hoitomääräyksen fysioterapiaan (10 kertaa) diagnoosiin Tension neck ja rintarangan kireys! Kyllä tuli itselle helpottunut olo. Tämä viikko sairauslomaa.

Kävin heti tullessa varaamassa ajan fysioterapeutille ja ekan ajan sain jo huomiseksi, kovan puhumisen jälkeen. Toivottavasti alkaa homma paraneen, rupeaa muuten pää sekoamaan tähän jatkuvaan "humalatilaan".

Ja kiitos vielä kovasti kaikille vastanneille, tuntuu niin helpottavalta kun muillakin on samoja oireita ainakin silmien ja epätodellisen olon kanssa, muuten tässä alkaa tosissaan luulemaan, että on hullu!
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 27 Loka 2009, 13:23

Mulla on aika pahasti niska ja hartiat jumissa välillä, ja aika lailla sama oireisto kuin aloittajalla. Myös noita kaatavan huimauksen kohtauksia on esiintynyt, että heittää oikealle tosi rajusti n. 5-10 sekunnin ajan, ja jälkeenpäin tosi hutera ja epävarma olo. Itse liitän ne jännitysniskaan koska pään liikuttaminen tai asennon muutos ei aiheuta huimauskohtausta.

Pahimpina päivinä mulla myös näkö heittelee (silmissä ihan kirjaimellisesti sumenee), päätä jomottaa (kasvoissa hermosärkyä välillä), liikkeen näkeminen huimaa...

Kurjaa tämä on, ja kurjuutta lisää se, että oireita ei oteta tosissaan. :?

Muoks. Olitkin laittanut viestiä just ennen kuin itse laitoin. Olipa hyvä juttu että pääsit testeihin ja fyssarille! :D
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Make » 30 Loka 2009, 17:15

Kävin nyt ensimmäisen kerran fysioterapeutilla, joka totesi niskan olevan todella jumissa. Kevyesti käsitteli niitä lukuisia "patteja" kaularangan ympärillä. Eri kohdista tuli kuin puikkoja olisi työnnetty niskan kautta silmään, otsalohkoon ja lapaluuhun ja mikä jännintä, kaikki oikealle puolelle.
On kuulemma päässyt kehittymään näin pahaksi pitkällä aikavälillä, mutta itse ihmettelen miksi niskani ei varoitellut aikaisemmin vaan rajut huimaukset, silmäoireet sekä epätodellinen olo tuli aivan hetkessä?

Nyt olisi vielä 9 käyntikertaa jäljellä, jos jumit ei aukene muutaman kerran jälkeen, niin pitää kuulemma käydä OMT hierojalla siinä välissä.
Onneksi aamuinen pään särky hävisi, ainakin toistaiseksi.
Itselle tärkeintä, että syy selvisi :lol:

Tekisi mieli sille minua hoitaneelle lääkärille jotenkin kuitata, kun ei kuunnellut eikä uskonut oireitani!
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Loka 2009, 17:28

Hienoa, että homma lähti eteneen! Sit kun fyssari saa rankaa auki, on harjoitteiden vuoro, ettei ongelmat toistu. Ü Ja jep, toispuoleisuus on hyvin tavallista niskavaivoissa. Kuormitus on usein toispuoleista ja liikehäiriö syntyy usein heikolle tai vammautuneelle puolelle. Mut keho kompensoi paljon, enne ku alkaa isosti oireilla. Ja hei, soita sille lekulle! On senkin ammattitaidon takia olennaista, et oppii taas vähän lisää. ;) Tsemiä!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Loka 2009, 17:45

Ylipäätään ihmiset antaa ihan liian vähän feedbackia lekureille, ku ne on nostettu jollekin Jumalan pallille. Ja sillä tuolil istuva ei tee muka virheitä, eikä häntä tule arvostella. Todellisuudessa keskivertoyleislääkärin tietämys tuki- ja liikuntaelinvaivoista voi olla yhtä paskan kanssa, koska eihän noihin vaivoihin ole sen suuremmin erikoistuttu. Ja se, mistä ei tiedä, sitä ei ole olemassa. Harmi. Jos ajattelua sais muuttuu siihen suuntaan, että se mistä ei itse tiedä, joku muu voi tietää, olisi jo puoli voittoa. Mutta ei. Omaa rajoituneisuuttaa ei helvetti vie myönnetä!

Kumma juttu, että kaikissa muissa palveluammateissa kuulee kyllä kunniansa, jos homma ei toimi. Mietitään vaikka arkkitehtiä, joka laski rakenteiden kantavuuden päin puuta ja talo kippas 10 astetta oikeelle. Tai juristi, joka ei hallinnutkaan yritysjuridiikkaan, vaan sovelsi yleistä tietämystään asiasta ja homma meni reisille. Tai kampaaja, lastenhoitaja, markkinointikonsultti yms. Kaikki saa palautteensa ja isoista asennevammoista, ja mokista menettää joko asiakkaansa tai koko maineensa. Mutta mikä on tilanne lääkäreiden kanssa? Aika suuresti saa mokata ja olla täys kyrpänaama, ennen kuin siitä seuraa mitään ongelmia.

Toinen, mitä mua ihmetyttää on tää, että lääkärin osaamista ei tartte mitenkään päivittää. Jos oot saanut koulutuksen ja lupas Woodstockin aikaan, saat veivata niillä papereilla vielä 2000-luvulla. Entä, miten on vaikka liikennelentäjällä tai tankkerin kapteenilla, jotka myös ovat vastuuammatissa? Joka helvetin vuosi täytyy uusia medikaalit ja suorittaa näytetutkinnot päivittääkseen osaamistaan. Ja käytäntö on mielestäni vaan hyvä asia!

On tää hassu maailma! Nyt loppuu meuhkaaminen ja alkaa v-loppuriennot eli samaa paskaa rauhassa ottamista kun aina. ;) älähän sääkään liikaa rehki!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Make » 30 Loka 2009, 18:00

Niin siitä toispuoleisuudesta vielä, on varmaan mun tapauksessa vaikuttanut se jousiammunta sekä pirun vaikeat työasennot!

Ja toi sun edellinen kommenttis, siinä oli kaikki, menin ihan sanattomaks.
Hyvin sanottu siis jopa niin hyvin kuin "tykin suusta" HYVÄ

Lekurissa tuli vaan se olo niinkuin mun "päässä olis vikaa" ja kuvittelisin kaikki oireeni, niin ainakin ymmärsin. Se vaan voi jonkun kohdalla johtaa pahempaankin, kun rupee päässään miettiin niitä asioita tai kohtelua.

Vielä kiittelen teidän sivustoja, minulle tosi tärkeän tiedon saannista. Koittakaa jaksaa vaan pitää näitä yllä!!
Make
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)