Silmäoireita niskavaivojen yhteydessä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Silmäoireita niskavaivojen yhteydessä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Syys 2009, 14:43

Laitan tästä ihan oman ketjunsa, niin löytyypi paremmin silmäoireet niitä etsiville. :)

Tuulenhenki kirjoitti:Millaisia nuo jännitysniskaan liittyvät näköhäiriöt ovat? Voiko jännitysniskasta johtua esim. katseentarkennusvaikeudet ja silmien "nykiminen", vai onko kyseessä enemmänkin silmissä leijuvat "roskat" ja näön sumeneminen?

Kaikkia em. on ollut itselläni ja olen kuullut em. myös muilta tällä palstalla aiemminkin. Kun tsydeemi ei toimi, niinkuin pitäis, häiriöt voi olla mitä vaan. Rasti perässä niissä, joita itselläni oli aiemmin.

Olen kuullut mm.:
vilkkuvista valojuovista, [x]
pyörivistä palloista, puolipalloista
mustasta "rihmahtosta" näkökentässä
lumisateesta/rakeisesta näkökentästä [x]
hämäränäkövaikeuksista
ongelmista hahmottaa liikkeen pysähtymistä
silmän ja silmän ympäristön nykiminen, pomppiminen, [x]
heiluvista pinnoista, [x]
vaakasuorien linjojen vääristymisistä vinoiksi
putoavista objekteista (näyttää, että joku putoaa, vaikkei oikeasti putoa),
pomppivista kohteista, jotka oikeasti on paikoillaan [x]
kuivumisesta, [x]
hillittömästä kyynelnesteen erittymisestä, [x]
silmien jatkuvasta väsymisestä, [x]
särystä silmän alla, yllä (otsalla), sivulla (ohimoilla) ja nenän syrjässä, [x]
luomisärystä. [x]
näkökenttäpuutoksista (usein toispuoleisia)
kaksoiskuvista, jotka katoavat ja palaavat miten sattuu

Jos silmissä näkyy useasti ja jatkuvasti pahenevasti "roskia", kannattaa jossain vaiheessa tarkastuttaa, ettei kyseessä ole lasiaissamentuma, joka ei liittyisi mitenkään niskaan. Se tosin on vaaraton mutta kiusallinen juttu ja vaivaa usein vanhempia ihmisiä. Roskat silmässä on yleinen ja usein tilapäinen oire. Tuossa muutama linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma
http://www.tohtori.fi/?page=7693623&id=7711139

Läpinäkyvät "roskat" saa usein pois räpyttelemällä silmiä muutaman kerran tai heittämällä hyvää kosteutustippaa ja räpyttämällä. Valkoisia ja kirkkaita pintoja vasten katsottaessa ne taas korostuvat. Arskalasit on hyvä juttu tavallisillakin keleillä, jos meinaa roskia olla häiritsevästi.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 24 Syys 2009, 19:07

Mulla oli myös sitä, että näin maailman musta-valkoisena. Värit katosi noin minuutin ajaksi. Saattoi olla myös "aivovamman" tai verenkiertohäiriön oiretta.

Kirkkaita palleroita, jotka liikkuivat reunoilta keskelle näkökenttää.

Tunne kuin olisi aivan liian voimakas toinen linssi eli maailma vääristyi tuolloin oli vaikeaa pysyä istuallaan hetkeä kauempaa.

Varsinkin laatoitettu alue näytti kuoppaiselta vaikka olikin aivan suora.

Äkillisiä noin minuutin kestäviä silmäsärkyjä, jotka tosiaan välillä särki aivan kuin särky olisi itse silmässä ja välilillä silmän alla tai päällä. Mitään ei voinut tehdä kuin pidellä kättä silmän päällä.

Kun olin auton kyydissä niin maisema alkoi vilistä niin, ettei tiennyt liikkuuko maisema vai auto.

Niskahan mulla usein jäykistyi aiemmin ja kyllä silloin oli elohiiret jokapäiväisiä ympäri kroppaa.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Syys 2009, 19:21

Ootko Tomssu päässyt eroon noista oireista nyttemmin?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 24 Syys 2009, 19:35

Juu, onneksi. Oireethan olivat pahimmillaan kun yritin töissä käydä harvakseltaan mutta kuitenkin.

Mähän oon jo terve kuin pukki. Silloin tällöin vaan jostain muistaa, että enhän ookkaan ihan terve.

Jos teen jotain hölmöä eli ihan vaikka vaan myttään tyynyn paksuksi niskan alle tai "kenotan" jossain ikävässä asennossa niin niska/hartia jähmettyy ja tulee lähinnä enää sellaita pahoinvointia + lihakset vetää nikamia haralleen.
Elohiirtä on silloin tällöin tosi harvoin.

Joskus on vieläkin sellaista, etten hmm olen vaikka kumartumassa ottamaan kattilaa kaapista, niin kaadunkin tasoa päin. Kops! ja vasta silloin tajuan, että tasapaino heitti. Se ei ikäänkuin tunnu miltään huimaamiselta mutta en sitä myöskään silmin huomaa. En siis huomaa, että kohta kopsahtaa. :?:

Silloin taannoin oli muuten sitäkin, että kun yritin olla saunassa niin näkö meni aina heti sumuiseksi.

Koitan kovasti muistella mitä muuta on ollut. Kattavahan tuo sinun aloitustekstisi oli.

Yksi oli sellainen ja on harvakseltaan vieläkin.
Kun olen liian väsynyt niin valkoinen suuri valopallo välähtää/pyörähtää vasemmassa silmässä vasemmassa kulmassa. Tavallaan on sellainen tunne kuin silmämuna hiukan pyörähtäisi hassusti.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Syys 2009, 20:25

Johan oli oiretta kerrakseen! Meikäläiseltä puuttui noi mustavalkoiset kuvat ja totaalinen näön sumentuminen. Nyt on hyvin hävinnyt kaikki silmäoireet. Välillä sattuu silmiin ni pirusti, ku tuijottaa liian kauan kirkkaaseen. Tai sit jos kääntelee niskaa liian nopeasti puolelta toiselle alkaa joskus huimaa. Myös ylirasittuuneena maa lähtee jalkojen alta, ikään kuin vajottaa. Mut onneks oireet on häviämään päin, eli vaan suurin rasitus laukaisee ne. Parhaita vointeja sinulle Tomssu!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 24 Syys 2009, 21:02

Muisti palaa pätkittäin :D
Jotkut oireet kai on ikäänkuin iho, eli mukana kulkee eikä niitä hoksaakaan.

Justiinsa tihrustan kattoen telkkarista tekstitelkkua. Siristyttää kun on hiukan väsy. Mun on pakko aina suurentaa ne tekstit muuten ei pysy silmät oikeilla riveillä.

Lukeminenhan oli jossain vaiheessa ihan mahdotonta, ei jaksanut kuin pieniä pätkiä. Luin psykiatrin lausunnonkin ekaa kertaa vuosi siellä käynnin jälkeen, muistaakseni. Nyt en just muista, että mikä vuosi ja silleen :D

Kiitos vaan tahdonvoima! Täällä sitä potkitaan eteenpäin elämässä.
t. vajaakuntoinen työtön :shock:
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Syys 2009, 21:17

Juu, en mä vieläkään tykkää lukea pientä tekstiä, enkä etenkään pitkää pätkää kerrallaan. Voi taivas ja gradukin pitäis joskus tehdä.. Nooh, paremmilla voinneilla sit.

Ja on se hiton hienoo, et saa tekstit suurrennettuu. Tietokoneessakin cntr ja + on aika yleinen yhdistelmä... ;) Turha rasittaa yhtään ylimääräistä silmiä, jossei ole pakko. Jännityksellä ootan, mitä käy, kun menen joskus miekkosen kyytiin lentokoneeseen... No, parempi vaan hypätä sit riittävän suureen, ettei tunnu turbulenssit.

Ootksää Tomssu pystynyt matkustaan niskallas lentokoneessa? Entäs muut?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 25 Syys 2009, 12:22

Juu silmäoireita tosiaan.

Pääsääntöisesti tuo on silmien väsymistä ja särkyä silmien ympärillä tai sisällä.
Joskus silmiä vetää, miten sen nyt selittääkään, siis ihan kuin joku venyttäisi silmää.
Samoin ihme tykytystä ja tietysti tuo raivostuttava räpsyminen, joka näyttää välillä ihan irvistykseltä.
Valon herkkyys, tuntuu kuin sokaistuisin kirkkaasta valosta eikä silmiä pysty pitämään auki.
Karsastusta, tekstit ja no koko näkymä näkyy kahtena ja liikkuu vaakatasossa.
Katseen kohdentamisen vaikeutta, rasittaa silmälihaksia melkoisesti.
Katseen sumentumista.
Kohtauksien aikana silmät jämähtävät paikalleen, yleensä vain tuijotan eteeni, mutta välillä en kykene liikuttamaan silmäluomiakaan, se on sitten veemäistä, kun kesäkuussa joku meni aukaisemaan luomet ja silmät kuivui, mutta luomia ei saanut kiinni.
Joskus silmät ovat hitaammat kuin ajatus ja katseen joutuu oikein ajatuksella kohdistamaan.

Mutta aika vähällä loppuviimein olen silmien osalta päässyt, ne vaan tuppaa pääsääntöisesti räpsymään valossa ja särkemään tai muuten vain väsymään.
Pariin otteeseen on ollut elohiiri vasemmassa silmässä.
Rasitustahan silmät ei juuri kestä. Lukeminen, tv:n katselu, tietokoneella olo ja ulkona oleminen valossa sujuu ihan päivästä riippuen, joskus tuntuu, että puoli päivää viettää mustan huivin alla leväten, joskus taas silmät ovat lähes tulkoon normaalit.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Syys 2009, 12:45

Pandora kirjoitti:Joskus silmiä vetää, miten sen nyt selittääkään, siis ihan kuin joku venyttäisi silmää.

Luulen tietäväni ton tunteen. Tosi koomisen tuntuista. Välillä fyssarikin käsittelee nollaväliä niin, että se venyttää just tuolta silmien takaa. Siis konkreettisesti voisin vannoa, että hän vetää silmistä, mutta ei kun sieltä jostain se vetää silmien takaa lihaksista ja kalvoista...

Ai ni, melkein unohdin PÄÄsilmäoireen: kun oikea nollanikama väsyy, kalvot alkaa kiertää/vetää oikeeseen silmään ulkonurkkaan. Se systeemi jotenki pettää ja ulkonurkkaa alkaa kiristää. Aluks oikeeseen silmään tuli semmoinen "kelmu" ulkonurkkaan ja oire oli päällä jatkuvasti, ku olin pystyssä, nyt vaan pään äärimmäisissä sivuttaiskäännöissä ja kun syvät lihakset sippaa ja ei jaksa.

Mut CST-teorian mukaan kuulemma hyvä juttu, että vetää samaan silmään, koska se tulee suurella todennäköisyydellä kalvoista. Vastakkaiseen silmään veto on huonompi. Kertoo jotenkin siitä, että siellä on enemmän vinksallaan, jos kiertää ristiin. Monilla oireet tuntuu tasaisesti kummallakin puolella, mut mä nyt onnistuin loukkaan ton oikeen puolen huomattavasti pahemmin. Mut kyl se elpyy. Vasen on jo terve. ;)

Ai että naureskelin tyytyväisenä, kun fyssari ja lekuri tulevat siskon häihin ens kesänä. Pyysin siskoo plaseeraamaan meidät samaan pöytään, ni apu on lähellä, jos mun hermosto hepaa. ;) Samoin kirkossa pitäis päästä alttarin lähelle, jos siskon hermosto kilahtaa herkällä hetkellä. ;) Kunniavieraita nuo meidän hoitajat, koska ne on konkreettisesti mahdollistaneet siskon astelut alttarille ja uskon, että meikäläinenkin on jo ens heinäkuussa 2010 kuosissa. Ilman heitä meidän perheessä tuskin ois kahta tytärtä.

Sen verran karsea se siskon 4 vuotta kestänyt hermokipu kurkussa oli. Nyt se vaivaa vaan flunssassa, kun ennen oli "palava miekka ja rautanauloja" keskellä kaulaa poikittain 24/7. Ei pystynyt puhuun, laulamaan, hengästymään, avaamaan suuta, pussaamaan jne. Karseeta. Hieno yrittää olla yliopistossa ja töissä hauskanpidosta puhumattakaan... :( No, hoitajat oli pohtinut viikonlopun kivun aiheuttajaa, käyneet hermo hermolta läpi kaikki aivohermojen hermotusalueet ja lopulta päätyneet siihen, että kipu tuli kymmenennestä aivohermosta, joka hermottaa lukuisia kudoksia kurkussa syvällä sisällä.

Ja sillä perusteella hoito sit kohdistettiin ja tsadaa, meni 13 kuukautta, kun sisko ei enää muistanutkaan koko kipua. Nyanssina tuota edelsi about 4000 euron rahan heitto kankkulan kaivoon (hierojat, fyssarit, puheterapia, OMT jne. perusketju;) sekä n. 30 erikoislääkärin konsultaatiot ja about 80 000 euron lasku yhteiskunnalle turhista tutkimuksista. Hieno juttu, että kipu saatiin pois. Sisko ei ois sen kanssa enää kauaa kestänyt.

Nähtävästi kaikki on mahdollista, kun oikea hoito löytyy ja on kärsivällisyyttä jatkaa valitsemallaa hoitopolulla, vaikkei heti löytyisikään helpotusta. Oon itsekin suht tyytyväinen, etten ole heittänyt rukkasia naulaan, vaikka välillä on siltä tuntunut. Kyl tää tästä. Sorry, vähän harhaantui juttu...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 25 Syys 2009, 13:13

Hyvä kuulla tuosta, minulla kun tuo vasempaan puoleen osui ja vasen silmäkin oireilee.

Juu tuo pariskunta on kyllä aivan kullan arvoinen, harvoin kokee moista empatiaa ja asialleen omistautumista, mutta oletkos ihan varma, ettei tuossa ole jo hyväksi käytöstä kyse? :lol: (sarkasmia).

Hoidoista puheenollen, niin se tunne on kyllä metka, viimeksi olin aivan varma, että korvani liikkui ainakin sentin verran. Tuo kelmu on veemäinen, mulla se on yleensä sisänurkassa, tuntuisi että silmän päällä olisi jotakin, mutta eihän siinä ole.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Syys 2009, 14:09

Pandora kirjoitti:Hyvä kuulla tuosta, minulla kun tuo vasempaan puoleen osui ja vasen silmäkin oireilee

On kyllä jännä kokonaisuus ihminen. Mut sit taas ku kattelin anatomiaa (Gunilla Bringin tutkimusta artikkelikirjastosta) vakuutuin siitä, et kaikki on mahdollist. ;) On siellä ni pienet välit niskan kalvostossa. Ja hermojenkin aukot on minimaaliset. Ei paljon tuntuis, jos vastaava vamma ois reidessä, mutta niskassa joo...

Pandora kirjoitti:Juu tuo pariskunta on kyllä aivan kullan arvoinen, harvoin kokee moista empatiaa ja asialleen omistautumista, mutta oletkos ihan varma, ettei tuossa ole jo hyväksi käytöstä kyse? :lol: (sarkasmia).

;) Ihania ihmisiä kyllä toden totta. Ja harvalla on noin selkeä näkemys mihinkään asioihin ja niiden syy-seuraus-suhteisiin. Mä muistan aina, kun kysyin Eerolta ekalla kerralla, että tuunko mä kuntoon vai en, niin Eero sanoi, että kyllä tuut. Sit mä kysyin, että mistäs sä sen muka tiedät? Kattoi mua suoraan silmiin ja alkoi luennoida siitä, mitä mun niskassa on tapahtunut, miten parannetaan ja lopuksi vielä antoi vertailun musta suhteessa kaikkiin satoihin muihin potilaisiin jne. En voinut kuin ihailla sitä paneutumista, jolla hän perusteli argumenttinsa.

Siis se ei todellakaan ollut hatusta heitettyä lohduttelua, vaan tuntui siltä, että lääkäri on oikeasti tehnyt muille kaikki tutkimukset, ennusteet ja hoitosuunnitelmat ihan vimpan päälle huolellisesti ja miettien. Ja vasta sitten hän uskalta sanoa, että kyllä, tuun kuntoon. Muut lekurit vaan taputti ylimalkaisesti päätä (;) ja sanoi "joo, joo", ja sillä äänensävyllä, että painutko nyt vaan v*n mahd nopeasti, ku jono kasvaa...

Pandora kirjoitti:Hoidoista puheenollen, niin se tunne on kyllä metka, viimeksi olin aivan varma, että korvani liikkui ainakin sentin verran. Tuo kelmu on veemäinen, mulla se on yleensä sisänurkassa, tuntuisi että silmän päällä olisi jotakin, mutta eihän siinä ole.

Juu, se on kyl hassua, miten ne kalvot antaa sen sensorisen tuntemuksen. Mut sen verran lohdutan, että jossain vaiheessa toi häippää ku kalvot ja hermovamma paranee. Ja sit ku silmät alkaa kestää liikettä, kelmun saa "pois" räpsäämällä ja liikuttamalla silmiä. Mut aluks ei auta tosiaan heilutella mitään, kun siellä on se suora kalvoyhteys nollaväliin, ja kun liikaa heilutteli silmiä mulla ainakin nolla lähti elään ihan omaa elämäänsä... Oli ni löysä, et pyöri ku p* p*ssä... Nyt se pettää vaan kävellessä ja kestää kyllä yhä paremmin...

Silloin joskus alusta oli hauska tunne kans, ku fyssari käsitteli yläniskaa, niin meitsillä veti jaloista asti. Samoin välillä tuntui, että kädet liikkuu joka kymmeniä senttejä, mutta ei. Kaikki vaan tuntohäiriötä... Toisaalta ajattelee, että saa olla suht etuoikeutettu, kun ylipäänsä tuntee moisia juttuja, joita vain pieni vähemmistö tuntee... Mut sais jo loppua yliherkkyys. Eilen raavin reittäni ja tänäänkin vielä komeilee skraidut siinä... Huhhuijaa...
tahdonvoimaa

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)