Kaularangan välilevypullistuma

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Pumelo » 20 Syys 2011, 12:32

Kiitos anzqu ja DD tuesta! Olen vieläkin jotenkin niin raivoissani tuosta lääkärikäynnistä, vaikka tiedänkin etten saisi sen antaa viedä viimeisiä voimavaroja nyt.

Mulla on olo just tällä hetkellä suht ok, kunhan en istu kauaa paikallaan. Istuminen saa heti aikaan vannemaisen kivun kylkikaariin ja kun ristiselkä on tiltissä, alkaa niskaankin koskea. Mulla on tässä jotain toivoa sentään, koska ens kuun alussa pitäisi tulla jotain muutoksia meidän työterveyslääkäreihin, ei tilanne ainakaan huonommaksi voi mennä :P Toinen, jolla kävin viime viikolla, olis kirjoittanut kyllä pidemmän sairasloman jos olisi pystynyt, mutta ei voinut koska ei ollut meidän nimetty ttl. Jotenkin mä sinnittelen ainakin siihen ens tiistaihin, kun pitäis nähdä Tunnista uudestaan, tän viikon se sanoi olevansa matkoilla. Mun pitää sitten ens viikolla puristaa siitä kaikki mahdollinen irti. Tai sitten mä meen sinne nuppitohtorille, tosin sen suhteen mulla on se pelko, että kävelen sieltä ulos Z-diagnoosi kourassa jolloin ei tarvitsisi maksaa sairausajan palkkaakaan.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 22 Syys 2011, 13:54

Nonni, nyt on käyty jälleen putkessa makoilemassa. Tuo Diacorilla käytössä oleva Siemensin laite oli kyllä paljon käyttäjäystävällisempi kuin Terveystalolla oleva (en muista minkä merkkinen se on). Siemensin vehkeessä on isompi suuaukko ja metelikään ei ollut niin kova, radiosta jopa kuuli jotain, toisin kuin ekalla kerralla Terveystalossa, jossa mä luulin pääni räjähtävän siitä metelistä.

Pari kotipäivää on tehnyt todella hyvää, rasituskipu kyljistä ja ristiselästä on melkein hävinnyt ja olo on muutenkin skarppi. Tosin epäilen edelleen, että rintarangassa on oltava jotain, tai ainakin se selittäisi niin monta asiaa. Lueskelin tässä Goodien tarinaa käyttäjäesittelyiden puolelta, hänellähän on pääasiallinen vaiva juuri rintarangassa, ja lähes kaikki oireet sopi omiini. Lisäksi mulla on aina ollut rintaranka jotenkin tukkoisen tuntuinen, aiemmin kun kävin ahkerasti salilla, ihmettelin aina miksei penkkitulos noussut ollenkaan vaikka muut kehittyi ja miksi rintalihakset ei palaudu samassa ajassa kuin muut lihakset. Nelisen vuotta sitten multa myös tutkittiin refluksitaudin/vastahaavan mahdollisuutta kun rintalastan alla poltteli ja oli koko ajan etova olo, mutta se pistettiin silloisen stressaavan työpaikan piikkiin, mitä se toki saattoi ollakin, mutta sopisi myös rintarangan ongelmien ensimerkeiksi.

Mä luin kanssa jostain netin syövereistä siitä, että rintarangan välilevyvauriot eivät yleensä edes juuri oirehdi, siinä jenkkitutkimuksessa hyvin monella terveellä (ts. oireettomalla) oli löytynyt kuitenkin välilevyn protruusioita tai jopa prolapseja rintarangan alueelta. Pitää laittaa google töihin ja yrittää löytää se sivu uudestaan...

Tietysti täytyy olla varautunut myös siihen, että sieltä kuvista ei löydy yhtikäs mitään selittävää asiaa, joka sitten tarkoittaisi melkoisen tuskastuttavaa taistelua työterveyspuolella, mutta mietitään sitä asiaa vasta sitten jos sen aika on.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja jossu » 30 Loka 2011, 23:11

Täällä on joillakin välilevypullistuma kaularangassa 5. ja 6. nikaman välissä. Mitä oireita teillä on ollut?

Minulla on pullistuma juuri tuossa välissä oikealla puolella ja ohjeeksi sain seurata alkaako tulla toimintahäiriöitä oikeaan käteen. Muuta ei neuvottu. Entäs alaraajat? Vaikuttaako sinne?

Retkahdusvamma on vasemmalla puolella, mutta en tiedä paljonko se sotkee pullistumaoireiden seurantaa.
jossu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Loka 2011, 08:27

Minulla on pienet pullistumat C5-6 ja C6-7 väleissä, molemmat oikealle ja oireilu on ollut pahempaa juuri vasemmalle puolelle. Eka whiplast tuli vasemmalta oikealle, jonka jälkeen alempi pullistuma (tai siinä vaiheessa protruusio) havaittiin ja toinen whiplash 4,5kk myöhemmin eteenpäin ja sen jälkeen löytyi tuo ylempi ja alempikin muuttui pullistumaksi röntgenlääkärinlausunnossa. Oikeanpuolen oireilu on ollut kokoajan lievempää, tosin se tuli kuvioihin vasta toisen whiplashin myötä.

Fysioterapeutti selitti, että jos pullistuma on oikealle, niin välilevy on tuolloin oikealta puolelta korkempi ja nikama kallistuu vasemmalle, jolloin vasemmalla puolella jää hermoille vähemän tilaa. Aika järkeenkäypä selitys maallikolle :)
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mammuska » 26 Marras 2011, 14:45

Moi,

olen lueskellut teidän kertomuksia ja kovin erilaisia hoitotarinoita. Minulla kaikki kävi niin nopeasti että alan nyt vasta ymmärtämään mitä tapahtui :D
Kolmisen viikkoa kärsin kovasta oikean puolen hartiajumista jonka luulin tulleen treenauksen seurauksena. Kovasti vaan treenasin ja jumppasin ja hartiaa hierottiin ja venyttelyt päälle.
Viime sunnuntaina kipu kävi jo kovaksi ja alkoi säteilemään oikeaan käteen. Menin ensiapuun kipu- ja relaksanttipiikille joista ei apua. Maanantai aamuna työterveyteen josta lisää lääkkeitä ja viikko saikkua. Lääkkeet eivät tehonneet ja kivut kovenivat.
Tiistai ja keskiviikkoaamuina en päässyt enää ilman apua sängystä ylös ja keskiviikkona menin työterveyteen työterveyslääkärille. Hän lähetti minut Taysin ensiapuun Acutaan josta neurologin lähetteellä magneettiin ja röntgeniin samantien. Kuvien tuloksena pullistuma 5/6 nikamavälissä. Samana päivänä ei enää ehditty leikkaamaan joten illaksi kotiin ja aamulla osastolle ja leikkaukseen.
Torstai aamuna siis leikattiin ja eilen kotiuduin. Kaikki hyvin, kipuja ainoastaan kurkussa ja hieman jäykkyyttä niskassa.
Koko hoito siis sunnuntaina alkaneista kivuista siihen että perjantaina kotona kivuttomana ja tämä kaikki kunnallista kautta, joten ei voi kun kiittää!
Tsemppiä kaikille samoista vaivoista kärsiville, toivottavasti saatte myös hoitoa pian ja leikkausta ei kannata vältellä!
Mammuska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja nuova » 27 Marras 2011, 20:55

Moikka,

Kiva kuulla että jossainpäin Suomea hoito toimii. Taitaa olla yksityisen puolen hoitolaitos ? Kerrotko missäpäin tämmöinen hoito voisi onnistua. Täällä olisi yksi asiakas tai paikkakuntaa muuttava jos tarvetta sellaisen.

Millään ei jaksaisi odottaa enää viikkoa Neurologille, kun sitä aikaa on odotettu jo 4 kk. Saa nähdä löytyykö apua sieltäpuolelta. Olo on sellainen että puukkoa kaulalle tarvittaisiin :(
nuova
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mammuska » 28 Marras 2011, 09:33

Moikka Nuova!

Ihan Tamperella pääsin kunnallisen kautta, eli toi lähettävä taho oli Acuta joka on Taysin ensiapu ja sauraavana aamuna siis Taysiin neurologian osastolle leikkaukseen.
Ihmettelin itsekin koko tapahtuman ripeyttä kun olen nettiä selaillessa saanut hieman erilaisen kuvan hoitoketjusta.
Aamulla kymmenen aikaan olin ensiavussa ja kuvat (magneetti ja röntgen) oli otettu kahteentoista mennessä...
Mammuska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)