Kaularangan välilevypullistuma

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Loka 2010, 12:14

Hei Kaisa ja kiitos viestistäsi! Kyllä minä aion nyt ottaa rauhallisesti, vaikka se vaikealta tuntuukin. Se on vaan niin uskomattoman turhauttavaa, kun "hetkessä" muuttuu kovakuntoisesta fitness-ohjaajasta kipuilevaksi potilaaksi, joka ei pysty tekemään juuri mitään... :( ja vieläpä ilman mitään selkeää onnettomuutta!

Rauhallisia kävelylenkkejä lääkärikin ehdotti, joten täytyy ottaa useampi lyhyt kävelylenkki päiväohjelmaan... jospa noi jumittavat lihaksetkin vähän siitä rauhottuisivat :) Tänne Belgiaan on onneksi tullut kesä takaisin, eli aurinko paistaa ja lämmintä on yli 20 astetta, joten tässä kelissä kelpaa kävellä! Jalkoja voisin tosiaan venytellä, mutta kaikki selän ja yläkropan venytykset on kuulemma kielletty varmuuden vuoksi.

Jääpussia en ole tosiaan kokeillut, täytyypä kokeilla :) Lisäksi sain todella tehokkaat kipulääkkeet (yhdistelmä tramalia ja parasetamolia, tehoaa minulla todella hyvin varsinkin kun en yleensä paljon särkylääkkeisiin koske), joten kyllä tämä tästä, pitää vaan opetella uusille tavoille, minä kun en aiemmassa elämässäni juuri sohvalle ehtinyt istumaan tai telkkaria avaamaan. Tänään ajattelin käydä ostamassa kirjan tai pari ja kaveri lupasi tuoda kasan leffoja, joten ainakin jotain tekemistä on jo tiedossa :) Täytyy vaan toivoa, että tästä ei tulisi kovin pitkäaikaista juttua...
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Loka 2010, 14:30

Magneettikuvaus tehtiin keskiviikkona ja maanantaina pitäisi saada tulokset. Ilmeisesti ainakaan kuvausvaiheessa ei näkynyt ilmiselvää välilevyn pullistumaa, mutta toisaalta kokeen tekijähän ei ole lääkäri... eipä tässä auta muuta kuin odottaa.

Itse olen kallistumassa enemmän tuon TOSin suuntaan ihan vaan mutulla, koska olen huomannut, että kipuja on huomattavasti vähemmän, jos en yritä käyttää käsiäni, mutta pienikin käsillä touhuilu aloittaa kipuilun. Ihan mutulla kuvittelisin, että välilevy kipuilisi koko ajan, mutta tiedä sitten...
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 22 Loka 2010, 15:46

No niin, nyt on sekä käsikirurgi että neurokirurgi katsoneet magneettikuvan tulokset, eikä niissä näy mitään välilevyongelmiin viittaavaa eikä muutakaan neurokirurgista ongelmaa, vaikka hermoratakokeen mukaan kaksi hermojuurta onkin puristuksissa, tosin haluavat tehdä vielä tietokonetomografian varmuuden vuoksi. Sen sijaan TOS on nyt jokseenkin varma, nyt vain selvitellään, että vieläkö kannattaa kokeilla fysioterapialla (jo vuosi takana ilman mainittavaa apua...) vai lähdetäänkö suoraan leikkaukseen.
Orkidea

ViestiKirjoittaja runeh76 » 02 Joulu 2010, 12:29

Moi tein tänään profiilin tänne samasta aiheesta ja odottelen postia.
Katso otsikolla--> "Välilevyn pullistuma"? C VI-VII Spondyloosia
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Kaularangan pullistuma ja fysioterapia

ViestiKirjoittaja satua » 28 Heinä 2011, 00:27

Fysiatri epäilee itselläni kaularangan pullistumaa ja käski lopettaa OMT-fysioterapian ja rintarangan käsittelyn heti. Nyt siis ollaan taas ihan omillaan, mitään hoitoja ei suositella vaan omia harjoitteita...

Eikö kaularangan välilevyn pullistuman aikana saa antaa fysikaalista hoitoa??!!!
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 28 Heinä 2011, 07:59

Hei Satua!
Ei välilevynpullistumaa kannata lisää pullistuttaa. Tekee kipeätä ja voi aiheuttaa vakavia ongelmia. Pullistuma voi suurentua ja alkaa painaa esim. selkäydintä ja kivut voivat muuttua infernaalisiksi ja liikuntakyky voi vaarantua.

Kipulääkitystä, pientä silittelyä ja kevyttä liikuntaa voi tietysti harrastaa, mutta täytyyhän tuollainen epäily tutkia ensin. Oletko menossa magneettiin? Odottele rauhassa ensin sitä ja lääkärin arviota tilanteesta. Välilevynpullistumaan auttaa yleensä aika, mutta joskushan se voidaan joutua leikkaamaan. Kärsivällisyyttä ja vielä kerran kärsivällisyyttä näihin juttuihin tarvitaan
sanoo nimimerkillä 25 vuoden kokemus aiheesta.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kiitos vastauksesta Kaisa!

ViestiKirjoittaja satua » 28 Heinä 2011, 21:42

Odotan josko lääkäri lähettäisi fysiatrin lausunnon potkimana vihdoin magneettikuviin. Multa on kuvattu MRI:nä ainoastaan pää MS-taudin poissulkemiseksi. Olen jo käynyt lääkärin lähetteellä ainakin 15 kertaa fysioterapiassa, olisipa ollut kiva jos tää oltais heti hoidettu kuntoon kunnolla. Nyt on mennyt rahaa hukkaan about 1000 euroa ja vielä mahdollisesti pahennettu ongelmaa. KIVA, lääkärit ne sitten osaa...

Eli odottelen siis kärsivällisenä... (ei kuulu mun hyveisiini!) Viikon päästä lääkäri, aion paukuttaa sille asiaa koko sydämeni pohjasta. Pitäkää peukkuja, että vihdoin pääsen kuviin!

Kun nyt vaan tietäis mitä voi tehdä ja mitä ei. On tullut rehkittyä liikaa ja sitä mukaa tullut huomattua mitä ei voi tehdä. Täytyy siis ottaa vaan iisisti. Tylsäähän tämä on! :(
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 03 Elo 2011, 13:00

Täällä uusi foorumisti (vaikka olenkin jo puolisen vuotta taustalla tarkaillut) apua vailla.

Mulla on tammikuussa sattunut välilevyn protruusio C5-6 välissä ja pientä kulumaa C4-5 välissä, joka vaivaa edelleen ja itse asiassa vaivat on nyt kesällä vaan pahentuneet. Itse vamma tuli ihan "yhtäkkiä", takana ei ole onnettomuutta vaan ainoastaan oikoryhtiä ja pientä jännitysniskaa aiemmin.

Mun kaula- ja lanneranka kuvattiin maaliskuun alussa ja silloin fysiatri (Tunninen) sanoi, että paraneminen on odotettavissa itsekseen eikä fyssari maininnut erikseen että mitään liikuntaa pitäisi vältellä. Tällöin aloittelin fysioterapeutin kanssa treeniä (takana on kyllä monta vuotta salitreeniä ja muuta liikuntaa) ja vedettiinkin aika kovaa fysiotreeniä, varsinkin koko touko- ja kesäkuu. Silloin niska olikin ihan siedettävä, tosin se tuntui olevan koko ajan tukossa treenistä. Muuta liikuntaa kuin rauhallista kävelyä en ole kuitenkaan pystynyt fysiotreenin lisäksi harrastamaan.

Kesäkuun niska oli tosi hyvä (fyssarin kanssa lopetettiin kesäkuun lopussa) ja pystyin elämään ihan normaalielämää, mutta n. kuukausi sitten sain virtsatietulehduksen ja heti samaan aikaan niska- ja kaulalihakset meni ihan tilttiin ja koko ajan oli hirveä päänsärky. Edelleen lihakset on aivan jumissa, mikään ei saa niitä rentoutumaan. Olen kolmatta viikkoa kesälomalla (työ on 100% näyttöpäätetyötä) ja olen vältellyt tietokoneella oloa ja muutenkin relannut mutta mikään ei auta. Ensi viikolla pitäisi mennä töihin, mutta tässä kunnossa se ei kyllä onnistu.

Jumituksen lisäksi päällä on kauhea väsymys, aamulla en meinaa päästä sängystä ylös kun olo on ihan epätodellinen. Jumitan nyt kesälomalla yksin neljän seinän sisällä kun en mihinkään jaksa lähteä, eilen kauppareissulla meinasi taju lähteä. Alan olla täysin epätoivoinen, mitä pitäisi seuraavaksi kokeilla? Fysioterapeuttikin oli sitä mieltä, että mun vaivat olisi pitänyt jo parantua ja hän ihmetteli, miten on mahdollista etten pysty esim. jatkamaan jo tanssiharrastustani. Mulle ei kukaan ole koko tänä aikana sanonut, että en saisi liikkua, vaan pikemminkin kannustettu liikkumaan vaikka se sattuukin ja jumittaa lihakset entistä pahemmin.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 03 Elo 2011, 13:05

Ai niin, unohdin mainita, että kun uusi (ja tähänastisista ehdottomasti pahin) jumitusjakso kuukausi sitten alkoi, myös vasen käsi puutuili pahasti, tätä oiretta ei ennen juuri ollut. Aiemmin ainoastaan muutama sormi kerrallaan ja hyvin lyhyen aikaa puutui, nyt koko käsi puutui varsinkin makuulla ja nukkuminen oli mahdotonta. Eikös tää kertoisi siitä, että se pullistuma on suurentunut ja painaa hermoa? :(
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Elo 2011, 14:09

Moi! Tervetuloa palstalle!

Kumpi sulla mahtaa olla, protruusio eli välilevyn esiintyöntymä vai oikein prolapsi eli välilevypullistuma? Puhut tuossa nimittäin molemmista?

Kuulostaa kyllä siltä, että sen olisi jossain määrin pitänyt tosiaan parantua. Herää kysymys, että onko sinne sitten tullut joku uusi ongelma? Sitä pitäis varmaan uudelleen vähän tutkia?

Eikä ole sanottua, että se prolapsi/protruusio on välttämättä pahentunut. Voihan se olla niinkin, mutta myös lihaskireydet voivat puristella hermoja ja aiheuttaa puutumista. Hyvä kysymys on tietysti, että mikä sulla aiheuttaa niitä lihaskireyksiä alunperin, mutta joka tapauksessa sut pitäisi tutkia uudestaan sillä asenteella, että tilanne on saattanut muuttua. Eli pitäiskö sun lähteä uudestaan kiusaamaan Tunnista?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pumelo » 03 Elo 2011, 14:37

Hei DD ja kiitos vastauksesta! Anteeksi epätarkkuus, piti luntata lausunnosta mitä siellä niskassa nyt onkaan ja siellä lukee: "C-5-6 välin radiologin protruusioksi mainitsema on kylläkin sentraalinen pieni discusprolapsi annulusvaurioineen joka painaa durapussia sentraalisesti C6 juurten recessien välistä mutta ei aiheuta mitään hermojuurten puristusta".

Joo, pitänee itkeä työterveyslääkärille jospa saisin uuden lähetteen fysiatrille, oireetkin on muuttuneet tässä puolessa vuodessa. Alkaa tuntua, että masennuskin painaa kohta päälle, varsinkin kun kauan odotettu kesäloma on mennyt näin apeissa tunnelmissa. Alkaa myös tuntua että fysioterapiaharjoitteiden kanssa on menty ojasta allikkoon, mutta se tuntuu olevan kovin yleistä palstalaisten keskuudessa :roll:

Stressaa jo valmiiksi se, jos joudun olemaan poissa töistä nyt kesäloman jälkeen kauan. Hommat vaan kasautuu ja sitten on tehtävä entistä enemmän. Eihän se mun ongelma pitäisi olla jos työnantaja ei ole järjestänyt minkäänlaista sijaista mulle, mutta kun vaan on :evil:
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 09 Elo 2011, 14:17

Työterveyslääkärillä käyty enkä kostunut siitä juuri mitään. Tämä vanhan koulun "panadolia ja mobillaattia" -lääkäri määräsi vain lisää särkylääkkeitä vaikka nimenomaan sanoin, että vatsani ei kestä enää yhtään lisää. Alla on valmiiksi ärtyvä paksusuoli jota ärsytti lisää kuukausi sitten syöty antibioottikuuri, mutta vaikka kuinka vastaan sanoin, oli määräys viikon hevoskuuri särkylääkkeitä :roll: .

En saanut lähetettä fysiatrille vaikka pyysin, lääkäri oli sitä mieltä että katsellaan nyt vielä hetki. Joo, onhan tässä katseltu jo jonkin aikaa (tähän muutama ruma sana). Lisäksi lääkäri epäili, onko minulla pullistumaa ollenkaan kun niska taipuu joka suuntaan niin hyvin. Teki mieli sanoa, että herra ottaa silmän käteen ja katsoo sitä fysiatrin lausuntoa "niska aina ollut hypermobiili".

Töissä olen ihme kyllä nyt nämä puolitoista päivää ollut, kiitos siitä kuuluu Klotriptylille jota sisukkaasti olen syönyt pari päivää, vaikka päivät meneekin ihan sumussa ja väsymys on aamuisin aivan karmea. Iltapäivällä sen vaikutus alkaa loppua ja pari viimeistä tuntia töissä mennään sisulla. Työfysioterapeutti pitäisi pyytää katsomaan työasema (uudelleen), se on katsottu ennen kuin nämä vaivat alkoivat. Pitäisi kyllä päästä pois tästä avokonttoriympäristöstä, mutta se onnistuu vain duunia vaihtamalla ja se taas on liian rankka ajatuskin vielä tässä kunnossa.

Pitkän paatoksen päätteeksi kysymys: mitä hoitoja teidän mielestänne kannattaisi kokeilla, kun pääoireena on selän syvien (ja pinnallistenkin)
lihasten kireys, kallonpohjasärky joka säteilee päänsäryksi pään sisään ja poskionteloihin, vasemman käden puutumisoireilu ja ajoittainen etova/epätodellinen olo? Itse olen ajattellut lähinnä akupunktiota ja kraniaalisakraaliterapiaa, olisiko jompi kumpi niistä passeli tai jokin muu?
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja satua » 15 Elo 2011, 23:19

Mäkin ottaisin mielelläni vihjeitä oikeanlaisesta hoitomuodosta. Mullahan otetaan vasta ylihuomenna noi MRI:t kaula- ja rintarangasta, eli vielä ei oo varmaa tietoa siitä, että pullistumaa/pullistumia olisi. Mutta tänään alkoi kesäloman jälkeen työt ja heti pisteli vasenta kättä, kasvoja ja vähän joka puolelta ja lihakset veti jumiin. Miten tällaisessa kunnossa voi muka tehdä näyttöpäätetyötä 8 tuntia päivässä, kysyn vaan... :shock:
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Elo 2011, 05:53

Moikka, Pumelo ja Satua!

Pumelolle: Hoitomuodon valinta tässä vaiheessa on kyllä sitten aika lailla arvailua, kyllä ensin pitäisi saada päivitettyä diagnoosit fysiatrilla, jotta tiedetään mitä itse asiassa pitäisi hoitaa. Kyllä kuntoutuksessa pitää tietää mitä kuntoutetaan, tai mennään metsään. Eli tavalla tai toisella sun pitäis nyt pikaisesti päästä fysiatrille...

Vai selän syvät ja pinnallisetkin kiristelee? Toivottavasti sulla ei ole sitten sama ongelma kuin mulla aikanaan oli. Jos näin on, niin on sitäkin suurempi kiire fysiatrille. Vilkaisepa käyttäjäesittelyistä mun eka tarinani ja vertaile, onko sulla tuo selkälihaskireys samaa sukua? Monet lääkärit eivät jostain syystä ymmärrä niskavamman ja selkäkireyden yhteyttä, on ilmeisesti sen verran harvinainen yhdistelmä, mutta Tunninen mulla kuntoutustutkimuksessa ainakin näytti ymmärtävän ja ottavan tosissaan asian.

Satua: Sama juttu sulle, diagnoosi pitäisi ensin saada. Tutkimustulokset ensin ja mahd nopeasti fysiatrille, joka kertoo sitten mitä tehdään diagnoosin jälkeen. Jonninlaista hermoärsytystä sulla siellä varmaankin on, joten kunhan diagnoosi selviää, sen hermoärsytyksen lievittäminen lienee yksi ensimmäisistä toimenpiteistä. Siihen on monia erilaisia vaihtoehtoja, mutta sekin vaatii ensin diagnoosin. Eli yritä sinnitellä vielä ja päästä mahdollisimman nopeasti lääkärille heti kuvausten jälkeen. Ja jos oireet muuttuvat riittävän huolestuttaviksi, mene varmuuden vuoksi päivystykseen!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Elo 2011, 06:05

Satua vielä: kylmää, kylmägeeliä ja tulehduskipulääkettä voit tietysti tässä vaiheessa turvallisesti kokeilla. Olisiko se näyttö mahdollista saada silmien korkeudelle, jos se vähentäisi niskan ärsytystä edes vähäsen? Kun katsot näyttöön alaspäin, pääkin tahtoo työntyä helposti hiukan etukenoon ja niskaraukka joutuu kannattelemaan staattisesti sun päätä koko päivän...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)