Kaularangan välilevypullistuma

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 14 Loka 2009, 17:34

Moikkelis kaikille.
Neurologisella tänään käyty ja magneettikuvien tulokset kuultu.
Elikkäs 5ja6 nikaman välissä pullistuma oikeavoittoisesti,mä käsitin tän lääkärin puheista että se ei mitenkään huomattavan suuri ole mutta selittää mun oireet kyllä täysin ja leikkausta tuo suositteli kun vaiva pitkittynyt ja oireet lisäntyy kädessä :(
Eli nytten sit odotellaan leikkaukseen pääsyä(tai ihmettä jos vielä vetäytyis itsellään pois),kuukausi oli tavoite aika päästä leikkaukseen ja vammalaan laittoivat mut jonottamaan,sinne kuulemma mahdollista päästä nopeammalla aikataululla kun tampereen taysiin joten odotellaan yhteydenottoa sieltä...
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 29 Loka 2009, 10:32

Täällä sitä vielä kidutaan :(
Nyt jo melkein alkaa toivoa että se leikkaus tulisi pian vaikka se ei mulle mieluisin vaihtoehto ollutkaan,mut ottaa päähän kun mitään ei voi tehdä että paikat ei kipeytyisi.
Pikkasen jännittää leikkaus ja se että kuinka tää vaiva sen jälkeen paranee,ettei tulis mitään lisävaivoja ja tuo arpeutuminenkin mietityttää.
Ens viikolla olis työterveydessä palaveria pomon kanssa siitä kevennetystä työhönpaluusta ja hakemuksen suunnittelua sinne eläketurvakeskukselle,eli ensviikolla varmaan selviää ainakin että mikä mun työnkuvani tulee olemaan suurinpirtein leikkauksen ja toipumisen jälkeen,parilla tunnilla varmaa aloitetaan työnteko ja toivottavasti pääsen omaa aikasempaa työtäni toteuttamaan mahdollisimman pian.
Odottavan aika on pitkä...
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Heipsan kaikki

ViestiKirjoittaja Eitzu » 29 Loka 2009, 14:10

Multa siis vuosi sitten leikattu oikealle oireita aiheuttanut pullistuma, nyt todettu vasemmalle painottunut pullistuma joka on alkanut oireilla. oon nyt kolmatta viikkoa saikulla ja huomenna menossa omt-fysioterapiaan. Luin jostakin että tämmösessä tapauksessa ensisijaisesta 3-6kk saikkua jos vetäytyisi itsestään. Mä oon nyt kun olen kipujen takia hyväksynyt sairausloman "pakollisuuden" käynyt viikoittain lääkärissä ja saan 3pv-viikon kerralla vaikka huonompaan suuntaan tämä menee koko ajan :x
Nyt on jo vas kädessä puutumistakin. Lisäksi alkaa foniatrilla käynnit, ekassa leikkauksessa äänihuulet ilmeisesti vaurioitu. Tänään lääkäri sanoi että tosi paljon saa tapahtua ennenkin kukaan alkaa kaularankaasi toistamiseen leikkaamaan. Voi kun olisi ennustajan vikaa ja voisi nähdä miten tässä oikein käy.
Eitzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 05 Marras 2009, 09:47

Moikka Eitzu.
Sulla siis tuli uus pullistuma johonkin uuteen väliin?
Kuinkas sulla muuten toi ensimmäinen leikkaus sujui,itsekkin jännitän just noita ääni ja arpeutumisjuttuja.
Toi on varmasti tosi kurjaa jos hyppyyttävät sua lääkärissä parin päivän välein,mulla onneks lääkäri tajus aina vähän pidempiä jaksoja kirjottaa ja sanoikin että turha sua täällä jatkuvasti hyppyyttää.
Mun täytyy kyllä olla tosi tyytyväinen että asiat mulla hoitunut ilman mutkia matkassa ja aika nopealla aikataululla.
Mikäs sun tilanne nyt?
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Marras 2009, 15:19

Moikkelis!

Mielenkiinnosta tiedustelen Eitzu, että miten noi äänihuuliongelmat ilmenee käytännössä? Väsyykö ääni, pihisee, köhisee vai sattuuko/pistääkö/viiltääkö kurkkuun? Palan tunnetta, kuristusta?

Mixuliini, sulle tsemppiä vielä lyhyeen odotukseen. Kannattaa lukea Brokebackin ja Vaivaisakan ketjut tältä palstalta. Ehkä niistä olisi jeesiä mietinnöissäsi? Ja vois kuvitella, että kun kyseessä on standardileikkaus ja saat hyvän kuntoutuksen ohjauksen (lekuri+fyssari) heti leikkauksen jälkeen, niin mahdollisuus arpikudoksen syntymiseen lienee suht vähäinen. Tai ainakaan sellaisen arven, joka kohtuuttomasti haittaisi elämää/aiheuttaisi kipua. :)

Monesti leikkauksen jälkeen suositellaan kaulurin pitämistä muutamana päivänä ja sit vaan varovasti liikkeelle esim. veteen, kun haava on parantunut. Siitä sit hiljalleen lisätään rangan voima/koordinaatioharjoitteita jne. Mutta sinullahan oli se hyvä fyssari, niin saanet häneltä sitten ohjeistuksen! Tsemppiä!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Moikka mixuliini

ViestiKirjoittaja Eitzu » 05 Marras 2009, 19:43

Ja ihanaa kun vastasit. On niin kiva vaihtaa ajatuksia..... Mä en nyt vaan uskalla pitkään koneella istua, tietystä syystä :?
Sulla siis tuli uus pullistuma johonkin uuteen väliin? Joo tuli. Tai oikeastaan todettiin jo vuosi sitten samalla kun sekin joka leikattiin, nyt on vaan alkanut vaivaamaan.
Kuinkas sulla muuten toi ensimmäinen leikkaus sujui,itsekkin jännitän just noita ääni ja arpeutumisjuttuja.
Mulla se hitonmoinen lapakipu jäi leikkaussaliin ja arven kanssa ei ole ollut ongelmia. Se on siistimpi kun oletin/pelkäsin. Maanantaina kävin Taysissa foniatrilla ja todettiin että leikkauksesta johtuen oikea äänihuuli halvaantunut :cry: Hoitona uusi leikkaus jossa laitetaan implantti äänihuuleen, työntää sitten sitä lähemmäksi vasenta ja puhuminen helpottuu. Lupasin ilomielin mennä vaikka pelottaakin.
Toi on varmasti tosi kurjaa jos hyppyyttävät sua lääkärissä parin päivän välein,mulla onneks lääkäri tajus aina vähän pidempiä jaksoja kirjottaa ja sanoikin että turha sua täällä jatkuvasti hyppyyttää.
Mun täytyy kyllä olla tosi tyytyväinen että asiat mulla hoitunut ilman mutkia matkassa ja aika nopealla aikataululla.
Mikäs sun tilanne nyt?
Nyt on tilanne se että kaksi kertaa ollut omt:ssä ja eilen illalla sain "kohtauksen". Päässä naksahti, silmissä sumeni, huimasi ihan hirveesti, oksetti, sydän hakkas miljoonaa, kädet ja jalat tärisi.... Mies vei ensiapuun, tutkittiin ja tarkkailtiin. LÄäkäri sitä mieltä että niskasta johtuu. Siis voi luoja etten kyllä uskaltanut viime yönä nukkua....
Eitzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Moikka tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Eitzu » 05 Marras 2009, 19:52

Samat sulle, kiitos kun vastasit.

MÄ TAIDAN OLLA IHAN PÖLLÖ TÄÄLLÄ; SORRY. En osaa näemmä ees vastata oikein. En ole pahemmin näihin palstan "hienouksiin" perehtynyt, lukenut vaan juttuja. Kun en siis uskalla koneella istua ettei vaan niska tykkää kyttyrää.

Niin ääniongelmista, puheääni käheä, ei kestä pidempää puhumista. En pysty korottamaan ääntä yhtään, ääni häipyy. Hälinässä/ulkona/autossa turha yrittää puhua mitään, kukaan ei kuule, paitsi jos menen korvaan mesomaan voi onnistua. Olenkin foniatrin mukaan oppinut/opetellut puhumaan normaalia korkeammalta kun se on helpompaa, mutta ääni tosi luonnoton. Tämä kaikki ja lisäksi jatkuva tunne että kurkku on jotenkin tukossa on aiheuttanut sen että välttelen puhumista ja olen tämän vuoden aikana jo huomannut pienoista eristäytymistä omiin oloihini :( Toivottavasti korjaava leikkaus palauttaisi entisen ääneni takaisin. Edes sinnepäin ja volyymia kans kun sais lisää, nyt puheääni on niin hiljainen, kestää paremmin.
Eitzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Moikka tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Marras 2009, 20:37

Eitzu kirjoitti:Samat sulle, kiitos kun vastasit.MÄ TAIDAN OLLA IHAN PÖLLÖ TÄÄLLÄ; SORRY. En osaa näemmä ees vastata oikein. En ole pahemmin näihin palstan "hienouksiin" perehtynyt, lukenut vaan juttuja. Kun en siis uskalla koneella istua ettei vaan niska tykkää kyttyrää.

Moikkelis! Ei kuule mitään. Eiköhän noi adminit sit selkeytä tekstejä, jos siltä tuntuu. Mut kyllähän näist kuule asia tulee selväksi. :) Ei täl palstalla liene kellään ihan liikaa kuntoa hinkata tekstejään vimban päälle. ;) ;)

Eitzu kirjoitti:Niin ääniongelmista, puheääni käheä, ei kestä pidempää puhumista. En pysty korottamaan ääntä yhtään, ääni häipyy. Hälinässä/ulkona/autossa turha yrittää puhua mitään, kukaan ei kuule, paitsi jos menen korvaan mesomaan voi onnistua. Olenkin foniatrin mukaan oppinut/opetellut puhumaan normaalia korkeammalta kun se on helpompaa, mutta ääni tosi luonnoton.

Tämä kaikki ja lisäksi jatkuva tunne että kurkku on jotenkin tukossa on aiheuttanut sen että välttelen puhumista ja olen tämän vuoden aikana jo huomannut pienoista eristäytymistä omiin oloihini :( Toivottavasti korjaava leikkaus palauttaisi entisen ääneni takaisin. Edes sinnepäin ja volyymia kans kun sais lisää, nyt puheääni on niin hiljainen, kestää paremmin.

No, johan on kurja oire! Toivottavasti et ole puhetyössä... ? Mut hieno juttu, et olet pääsyt foniatrille! Mielenkiintoinen tuo leikkaus, josta mainitsit! Onko se sitten viimeinen keino äänen "palauttamiseksi"?

Lisäksi tuli mieleen, että oletko kokeillut esim. akupunktiota tai craniosacraaliterapiaa? Ainakin jälkimmäisellä on pystytty parantamaan jopa osittaisia halvausoireita mm. käsistä ja kasvoilta. Tietenkin asia voi olla ihan eri kun kyse on äänihuulista. Enpä tiedä. Tuotahan voisi kysellä näiltä muutamilta CST-ihmisiltä Tampereella...

Mun ääniongelmiin (samantyyppistä ku sulla, mutta huomattavasti lievempiä nyt) CST-terapeutti antoi ohjeeksi pyöritellä rintalastaa höyhenenkevyellä kosketuksella alimmista kylkiluista kaulalle asti joka ilta ja aamu. Eli jokaisen nikaman kohdalla etu- ja keskisormella vaikka 4 pyöräytystä myötäpäivään, ja sit liu'uttaa käden taas ylemmäs ja sama homma siinä. Ja näin tekee joka aamu ja ilta, niin se mobilisoi rintalastan lihaksia, hermoja ja muita kudoksia, jotka osallistuu siihen äänen tuottamiseen.

Lisäksi foniatris on varmaan ohjeistanut sulle pulloon puhaltelut resonaattoriputkella sekä muutkin juBBuu ja JuBBaa sekä R-täräyttelyharjoitukset? Noi on mulle neuvottu puheterapiassa, kun aikoinani menetin vuodeksi ääneni mut se tuli ihan ylirasituksesta musamaikkana ja laulajana. Mut sain sen kuntoon ja nyt se meni hieman uudestaan ton onnettomuuden myötä. Mut on kyl aikas hyvin toipunut, kun oon vuoden nyt hinkannut noitakin kaikkia...

Tsemppiä Eitzu!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja meitsi » 09 Marras 2009, 18:38

Heippa taas. Luin jossain vaiheessa juttuja täältä foorumista ja moni on kehunut töölön leikkausoperaattoreita maan parhaiksi. Näin varmaan saattaa ollakkin, itsellä ei vielä kokemusta, mutta jonossa ollaan. Se mikä mua ihmetytti oli se, että kuulemma maan ulkopuoleltakin tulee porukkaa leikkaukseen.
Onko todellakin näin? Eiko töölöö ole valtiollinen sairaala? Ilmankos leikkausaikaa saa odotella jos näin on.
No, täytyy vaan malttaa odottaa.
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Moikka tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Eitzu » 12 Marras 2009, 13:08

Mulle sanottiin nyt että kun leikkauksesta on jo vuosi ei äänihuulen toimintaa enää voi palauttaa, halvaantunut mikä halvaantunut. Ja leikkauksen jälkeen kun kävin jalkitarkastuksessa lääkäri sanoi että aika sen parantaa tai sitten ei. Niinpä vaan odottelin ja kun ei kukaan ääniterapiaa suositellut en itsekään älynnyt sinne hakeutua :cry:
Noista mainisemisistasi terapioista olen ihan pihalla :shock: enpä tiedä mistä sitten enää voisi apua saada, leikkausta lukuunottamatta. Eikä sekään siis sen toimintaa palauta, vaan sinne laitetaan implantti joka työntää äänihuulta toista kohti joten väli niiden välissä pienenee ja näin puhuminen helpottuu. Tai ainakin pitäisi. En oikein jaksa uskoa enää mihinkään kunnolla.
Nyt on saikkua ensi viikon loppuun, sitten ortopedin vastaanotto. Hän ottaa kantaa uuteen leikkaukseen ja saikun tarpeeseen. Ei tässä auta kun hetki kerrallaan mennä eteenpäin, kai :?:
Eitzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja meitsi » 13 Marras 2009, 15:12

Heippa taas. Leikkausta odotellessa pyysin työterkkarilta epikriisin
vuodelta 2004 jolloin mulle kävi niskaan liittyvä tapaturma.
Tekstistä ei ota ite Erkkikään, mutta luulisin tältä foorumilta saavani apuja.
Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa sivukuvassa lordoosi on täysin oiennut?
Ja mitä tarkoittaa skleroosilisä? Ja sitten vielä kohtalaista sokerina pohjalla uncovertebraalinivelartoosia?

Tässä se osa tekstistä mitä en bonjaa. Auttakkee hyvät ihmiset jos tiedätte.
En jaksanut koko lapullista kirjoittaa, kun alkaa päätä särkemään-hampaita
särkikin jo.
Kiitos etukäteen
pekka
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Marras 2009, 17:38

Moi taas, meitsi!

Oiennut lordoosi kaularangassa tarkoittaa sitä, että luonnollinen kaarevuus kaularangassa on oiennut. Monesti ne on kiputilanteessa lihakset, jotka vetää sen rangan suoraksi. Ne kun vammatilanteissa pyrkivät suojaamaan vammakohtaa ja kovasti jännittyessään ymmärtääkseni helposti vetävät rankaa suoraksi. Tässä kuvassa näet normaalin lordoosin, ja voit peilistäkin yrittää vertailla, onko sulla suoristumaan päin kaularanka.

Kuva

Nivelartroosi on nivelrikko. En tiedä, mitä uncovertebraali tarkoittaa, muuta kuin että sulla on nikaman nivelissä vähän nivelrikkoa. Tässä lisää nivelrikosta: http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=8532797

Skleroosi näyttää olevan kovettuma, ilmeisesti pehmytkudoksen kovettuma. Tässä muutama linkki ja lainaus:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=reu00194
Sidekudostaudeissa havaittavat virheasennot ja systeemisessä skleroosissa kehittyvät sormien pehmytosien kalkkiutumat sekä kärkiosien pehmytkudosten surkastuminen tulevat parhaiten esiin röntgenkuvassa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ima01350
Th-rangan alaosan TT-tutkimus: Th XI-nikamassa todettu skleroosilisä ja pidetty sitä parhaiten paranemassa olevana kompressiomurtumana.

http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=skleroosi
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meitsi » 15 Marras 2009, 16:34

DirtyDeeds kirjoitti:Moi taas, meitsi!

Oiennut lordoosi kaularangassa tarkoittaa sitä, että luonnollinen kaarevuus kaularangassa on oiennut. Monesti ne on kiputilanteessa lihakset, jotka vetää sen rangan suoraksi. Ne kun vammatilanteissa pyrkivät suojaamaan vammakohtaa ja kovasti jännittyessään ymmärtääkseni helposti vetävät rankaa suoraksi. Tässä kuvassa näet normaalin lordoosin, ja voit peilistäkin yrittää vertailla, onko sulla suoristumaan päin kaularanka.

Kuva

Nivelartroosi on nivelrikko. En tiedä, mitä uncovertebraali tarkoittaa, muuta kuin että sulla on nikaman nivelissä vähän nivelrikkoa. Tässä lisää nivelrikosta: http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=8532797

Skleroosi näyttää olevan kovettuma, ilmeisesti pehmytkudoksen kovettuma. Tässä muutama linkki ja lainaus:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=reu00194
Sidekudostaudeissa havaittavat virheasennot ja systeemisessä skleroosissa kehittyvät sormien pehmytosien kalkkiutumat sekä kärkiosien pehmytkudosten surkastuminen tulevat parhaiten esiin röntgenkuvassa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ima01350
Th-rangan alaosan TT-tutkimus: Th XI-nikamassa todettu skleroosilisä ja pidetty sitä parhaiten paranemassa olevana kompressiomurtumana.

http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=skleroosi

Hienoa ja kiitti kovasti. Sun pitää alkaa lekuriksi jollet olekkin jo.
Harvoin saa lääkäreiltä ihan selkokielellä omia asioita koskevia juttuja. :D
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Loka 2010, 01:00

MInulla oli tänään aivan järkyttävää kipua niska-hartiaseudussa ja lisäksi paha päänsärky, joten soittelin sitten neurologille, että mitä pitäisi tehdä (hänellä olen käynyt viimeksi ja pyysi ottamaan yhteyttä, jos oireilu pahenee). Hän otti minut vastaan ylimääräisenä potilaana tänään ja alkoikin nyt puhua ongelmastani todennäköisenä kaularangan välilevyn pullistumana, vaikka tähän saakka on koko ajan puhuttu TOS syndroomasta :?

Olen nyt hiukan hukassa tämän uusimman epäilyn kanssa ja olen tänään yrittänyt hakea tietoa aiheesta. Neurologi korosti, että ennen magneettikuvan tuloksia hän ei osaa sanoa mitään varmaa hoidosta, mutta määräsi minut tällä välin täydelliseen lepoon, eli kaikki nostelu, siivoaminen, venyttely jne. on kiellettyä. Kuullostaako tämä palstan konkareitten mielestä oikealta ohjeelta? Kovasti tekisi mieli varovasti venytellä, koska kipuilu on saanut melkoiset lihasjumit aikaan :?

Kuinka iso/hankala juttu tuollainen välilevyn pullistuma yleensä on? Kuinka kauan yleensä odotellaan tilanteen parantumista levolla? Tuossa edellä monet puhuivat fysioterapiasta, missä vaiheessa sitä voisi harkita? Minulla tosiaan tehtiin hermoratakokeet oikeaan käteen ja neulakokeet näyttivät kauttaaltaan poikkeavia tuloksia. Pahimmat oireet siis oikeassa kädessä, mutta vasenkin on alkanut oireilemaan viime päivien aikana :( .

Toivottavasti joku lukee ja osaa vastata :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja Kaisa » 09 Loka 2010, 11:09

Hei Orkidea ja tervetuloa palstoille!
Ei Sinun nyt kannata hermostuttaa sitä kaularankaasi lisää ennen kuin diagnoosi on selvä. Jos se on diskusprolapsi eli pullistuma niin se tarvitsee aikaa parantuakseen. Joskus voidaan joutua myös leikkaukseen, jos kivut tulevat liian koviksi tai on pahojen hermovaurioiden vaara. Minun mielestäni perusperiaate on, että antaa lääkäreiden hoitaa. Vähemmän vakavissa tilanteissa sitten voi tietysti kokeilla jos jonkinlaista konstia. Sinun oireesi ovat tällä hetkellä vakavat, joten odota rauhassa tutkimuksia ja lääkäreiden kannanottoja. Koita vain tehdä olosi mahdollisimman mukavaksi kipulääkkeiden ja levon avulla. Esimerkiksi kävelyllä voit hyvin käydä, jollei se "röykytys" pahenna oireita. Voihan sitä myös venytellä muita paikkoja kuin kaularankaa, anna sen olla rauhassa. Minulle antaa hyvää apua kipuihin jääpussi. Oletko kokeillut?
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)