Kaularangan välilevypullistuma

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kaularangan välilevypullistuma

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 22 Syys 2009, 11:12

Terve.
Olen uusi täällä teidän foorumillanne ja kerron vähän sairas historiaa. Ensimmäinen välilevyn pullistuma L5:ssä viimevuoden elokuussa, kuukauden päivät meni toipuessa lääkkeillä ja liikunnalla(kävely). Tänä vuonna selkä vaivas taas kesäkuun alusta ja siitä olin sairaslomalla 6vko,vika todennäköisesti samassa välissä kun vuotta aiemmin, röntgenissä näkyi nikaman höltymää ja diskusvälin kaventumista, hoitona lääkkeet ja fysioterapia.
Kuukauden kerkesin tässä välissä olemaan töissä kun yhtenä aamuna heräsin en saanut päätä käännettyä juuri mihinkään ja niskassa ja olkapäässä polttava kipu,painelin töihin koska ajattelin että olen vaan nukkunut huonossa asennossa ja lihakset jumissa,no kipu ylty niin että tieni lääkäriin ja nyt olen kuudetta viikkoa sairalomalla ja sairaslomaa lokakuun loppuun.
Fysiatrin arvioitavana kävin ja hän epäili pullistumaa c6-7:ssa, röntgenkuvista ei selvinnyt mitään.Oireet ovat levinnyt koko oikeaan käteen, voimattomuutta, sähkötystä tietyissä liikkeissä, tavarat putoilee kädestä ym.
Odottelen pääsyä neurologiselle ja magneettiin, mutta se mikä tällä hetkellä vaivaa mieltä paljon on peukalon ja etusormen puutuminen/tunnottomuus, mikä siis on jatkuva tunne noissa sormissa.
Fysiatri myös totesi että mulla joku hoffman refleksi positiivinen oikeassa kädessä,onko muilla ollut reflekseissä vikaa tälläisessä niskavaivassa?Ja tietääkö kukaan tarkemmin mitä tuo hoffman tarkoittaa,tietoa olen löytänyt asiasta tosi nihkeesti eikä fysitrikaan sen kummemmin asiaa mulle selittänyt.
Tulipa pitkä sepostus :o
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Kaularangan välilevypullistuma

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Syys 2009, 18:32

Moikka, mixuliini!

Ja teretulemast! Vastaan tässä itsekin koetun niskan välilevypullistuman perusteella.

mixuliini-79 kirjoitti:Terve.
Olen uusi täällä teidän foorumillanne ja kerron vähän sairas historiaa. Ensimmäinen välilevyn pullistuma L5:ssä viimevuoden elokuussa, kuukauden päivät meni toipuessa lääkkeillä ja liikunnalla(kävely). Tänä vuonna selkä vaivas taas kesäkuun alusta ja siitä olin sairaslomalla 6vko,vika todennäköisesti samassa välissä kun vuotta aiemmin, röntgenissä näkyi nikaman höltymää ja diskusvälin kaventumista, hoitona lääkkeet ja fysioterapia.

Nikaman höltymällä tarkoitat ilmeisesti nikamakaaren höltymää eli spondylolyysiä? Tästä ketjusta löydät halutessasi asiasta enemmän tietoa:
Fysioterapialopputyö nikamasiirtymän kuntoutuksesta

mixuliini-79 kirjoitti:Kuukauden kerkesin tässä välissä olemaan töissä kun yhtenä aamuna heräsin en saanut päätä käännettyä juuri mihinkään ja niskassa ja olkapäässä polttava kipu,painelin töihin koska ajattelin että olen vaan nukkunut huonossa asennossa ja lihakset jumissa,no kipu ylty niin että tieni lääkäriin ja nyt olen kuudetta viikkoa sairalomalla ja sairaslomaa lokakuun loppuun.
Fysiatrin arvioitavana kävin ja hän epäili pullistumaa c6-7:ssa, röntgenkuvista ei selvinnyt mitään.Oireet ovat levinnyt koko oikeaan käteen, voimattomuutta, sähkötystä tietyissä liikkeissä, tavarat putoilee kädestä ym.
Odottelen pääsyä neurologiselle ja magneettiin, mutta se mikä tällä hetkellä vaivaa mieltä paljon on peukalon ja etusormen puutuminen/tunnottomuus, mikä siis on jatkuva tunne noissa sormissa.

Oireet kieltämättä ovat tyypillisiä niskan välilevypullistumalle. Erittäin hyvä, että olet "eksynyt" fysiatrille, se on aivan oikea osoite. Nämä pullistumat välillä vetäytyvät itsestään, ja kun olet jo kuudetta viikkoa siitä kärsinyt, niin ymmärtääkseni lähiviikkoina se alkaa vetäytyä, jos on toipuakseen itsestään. Siinä tapauksessa oireiden pitäisi alkaa hellittää lähiviikkoina.

Oireita kannattaa kuitenkin seurata aika tarkasti, ja jos tilanne huononee, on syytä hakeutua lääkäriin pikaisesti. Turhan nopeassa tilanteen huononemisessa on sitten syytä hypätä ambulanssipoikien kyytiin.

Peukalon ja etusormen tilannettakin sun siis kannattaa aika tarkasti seurata, ettei tilanne huonone. Pullistuman parannuttua noiden puutumis- ja tunnottomuusoireiden pitäisi aikanaan aikas hyvin parantua. Mulla vasemman käden sormet osittain halvaantuivat, mutta kolmen vuoden jälkeen nekin alkoivat taas oikein mainiosti pelittää.

mixuliini-79 kirjoitti:Fysiatri myös totesi että mulla joku hoffman refleksi positiivinen oikeassa kädessä,onko muilla ollut reflekseissä vikaa tälläisessä niskavaivassa?Ja tietääkö kukaan tarkemmin mitä tuo hoffman tarkoittaa,tietoa olen löytänyt asiasta tosi nihkeesti eikä fysitrikaan sen kummemmin asiaa mulle selittänyt.
Tulipa pitkä sepostus :o

Kaivelin vähän netistä noita Hoffmannin refleksejä, ja se näyttää olevan merkki hermojuuren tai selkäytimen lievästä ärsytyksestä, näin minä sen ymmärsin. Sen ärsytyksen sitten todennäköisesti aiheuttaa sulla juuri se välilevyn pullistuma.

Hoffman's Sign

- Discussion:
- positive Hoffmanns reflex reflects presence of an upper motor neuron lesion from spinal cord compression;
- is elicited by flipping either the volar or dorsal surfaces of the middle finger and observing the reflex
contration of the thumb and index finger;
- this sign is evidence by upper motor neuron disease because here should normally be no reaction;
- positioning the neck in extension (sometimes flexion) may worsen the reflex;
- at or above the level of compression, upper extremity should be diminished or absent due to nerve root compression;
- in the report by Sung and Wang (Spine 2001), asymptomatic patients with a positive Hoffmanns reflex were prospectively
studied with cervical radiographs and magnetic resonance imaging;
- to determine a relationship between a positive Hoffmanns reflex and cervical pathology in asymptomatic patients
and to evaluate if further work-up was necessary in this patient population;
- 16 patients without cervical pain or radiculopathy and a positive Hoffmanns reflex were prospectively studied
with cervical radiographs and magnetic resonance imaging;
- all 16 patients were asymptomatic;
- 14 patients (87.5%) demonstrated spondylosis on cervical radiographs;
- MRI showed pathologic findings in all 16 patients;
- 15 patients (94%) had cervical involvement with cord compression from a herniated nucleus pulposus;
- remaining patient had a T5-T6 thoracic disc with resultant compression;

Tässä lisää hakutuloksia: http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1C1CHMH_fiFI324FI325&q=hoffman+reflex&btnG=Haku&meta=
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tere!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Syys 2009, 18:56

Tervetuloa Mixuliini joukkoomme kipuilevaan!

Niskan välilevypullistuman tyyppioireita tuntuis olevan, mitä ny maallikko voi noista sanoa... ;) Itselläni ei moista ole (mutta paskoin huolella koko niskani retkahdusvammatyyppisesti maaliskuussa 08) mutta poikkeuksetta muilla pullistumapotilailla on täällä palstalla ollut. Varmaan tiesitkin jo näitä juttuja, mutta tässä meikäläisen tietämys asiasta.

Sairasloman ja kipulääkityksen lisäksi pullistumaa, jota ei ole päätetty/tarvinnut leikata, voidaan taltuttaa pehmeällä kaulurilla ja erittäin kevyillä omilla harjoitteilla esim. vedessä. Mutta akuutti tilanne pitää tietenkin olla hallinnassa, ennen kuin harjoitella uskaltaa. Ymmärtääkseni kauluria olis hyvä käyttää akuutissa kipuvaiheessa, joten en tiedä, mikä siitä olisi hyöty tässä sinun tilassasi.

Käytöstä ja käytön opastuksesta sekä harjoitteista päättää fysiatri tai/ja myöhemmin fysioterapeutti. Saitkos fysiatriltasi kauluria tai mitään muitakaan ohjeita? Oletko ylipäänsä löytänyt fysioterapeuttia tai saanut lähetettä sellaiselle? Jos pullistuma tuosta itsestään vetäytyy, niin jatko-oireiden ehkäisemiseksi voisi olla fiksu kääntyä pullistumia kuntouttaneen fyssarin puoleen.

Montaa välilevypullistumafyssaria en tunne, mutta sellaista henkilöä kuin Tarja Kailajärvi voin suositella Tullintorin Kuntofysiosta. Hän on työfysioterapeutti ja hallitsee pullistumat, hermokudosvammojen kuntoutuksen ja harjoitteiden ohjauksen ja ergonomia-asiat, joilla on tärkeä merkitys vamman uusinnan ehkäisyssä.

Tarkkaile ihmeessä niitä sormia, kuten DD:kin neuvoi. Ei se hyvä ole, että ne on jatkuvasti puutuneena. Se on aina merkki siitä siitä, että jossain on hermojuuri (tai joku muu osa ydintä) kuormittunut. Ja jos ilmestyy varsinaisia halvausoireita, sit lienee syytä olla entistä tarkempana. Ja varmaan tiedätkin, että nostelut ja kumartelut ja riehtomiset on hyvä jättää terveemmille toistaiseksi, ettei pullistuma pullistu ainakaan uudestaan/pahene. Tsemppiä!

Perustietoa välilevynpullistuman hoidosta/kuntoutuksesta saat ainakin tämän tamperelaisen paikan kotisivuilta:
http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi
http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... oi_auttaa/
Ensisijaisesti tuolla taitaa käydä vaikeasti vammautuneet retkahdusvammapotilaat, mutta on sitä aulassa juteltu lukuisten välilevyongelmaistenkin kanssa. :)

Ps. Hieno avatarkuva!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 23 Syys 2009, 10:55

Hei,
Suomen kipu ry foorumilta löytyy myös välilevypullistelijoita, johon´myös itse lukeudun. Minulla kuitenkin epäillään sen olevan traumaperäinen.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 23 Syys 2009, 18:47

Terve vaan kaikille :)
Ja kiitos linkeistä ja vinkeistä kaikille,kiva löytää vertaistukea :D
Eli fysioterapiassa olen käynyt kesäkuun alusta jolloin siis hoidettiin alaselkää ja säännöllisesti kävin siellä kunnes fysiatri nyt sitten kielsi käymästä kunnes selviää tilanne kuvista.
Kesällä aiemminkin oli pienimuotoista kipua niskassa kun hoidettiin tuota alaselkää ja silloin fysioterapeutti sai sen kuntoon,että en tiedä olisko tää vaiva ollut alkamassa jo silloin.Fysioterapiaa aion jatkaa kunhan saan taas luvan mennä sinne,olen tyytyväinen työterveyshuollon omt fysioterapeuttiin ja olen saanut hyviä ja auttavia jumppaliikkeitä.
Kaksi kertaa minulle on myös annettu puudutepiikki niskaan,alkukesästä epiduraalipistos selkään,apua näistä ollut n.viikon verran eli aika olematon vaikkakin sen akuuteimman kivun lamannut kylläkkin.
Kaulurista ei ollut puhetta fysiatrilla,mutta täytyykin kysellä lääkäriltä asiasta.Penttisen Eero oli tää fysiatri jolla kävin ja olen kuullut pelkkää hyvää hänestä että osaa asiansa.
DirtyDees,eli nikamakaaren höltymä oli juuri se mitä tarkoitin,itselleni nämä termit ym ihan hepreaa ja olenkin nyt yrittänyt ottaa vähän selvää asioista etsimällä tietoa.
Eli toi hoffman ei nyt kuitenkaan sitten välttämättä mitään kovin vakaavaa tarkoita??
Mutta tiistaina 29pv magneettiin aika ja neurologiselle pääsen lääkäriin lokakuun puolessa välissä.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 19:02

mixuliini-79 kirjoitti:Kaulurista ei ollut puhetta fysiatrilla,mutta täytyykin kysellä lääkäriltä asiasta.Penttisen Eero oli tää fysiatri jolla kävin ja olen kuullut pelkkää hyvää hänestä että osaa asiansa.

No sitten olet erinomaisissa käsissä. Penttinen on paitsi tarkin ikinä tapaamani myös erittäin intohimoinen työtään ja ennen kaikkea potilaidensa edun valvontaa kohtaan. Olen itsekin Eeron potilas ja tämä on konkreettisesti pelastanut elämäni. Olin nääs elävä ruumis, kun vihdoin löysin Tampereen fysiatripalveluun/Eerolle ja sitten hänen fyssarilleen viime huhtikuussa 2008. Ja kyllä Eero ois kaulurin määrännyt jo, jos olisi katsonut siitä olevan apua/hyötyä.

Hieno homma, että pääset magneettiin! Se kertoo niin paljon, kun Penttinen ja neurot sen vielä nohevasti osaa tulkita. Häntä ei turhaan kehuta. Ja hyvä homma, että OMT löytyy. Vaikuttaa oikein hyviltä näkymät näillä perusteilla. Teetkö sä fyysistä työtä?! Onko välilevy pamahtanut jotenkin duunin seurauksena? Voimia venailuun! Magneetin jälkeen sit taas pääset lisää eteenpäin. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Syys 2009, 19:22

mixuliini-79 kirjoitti:Eli toi hoffman ei nyt kuitenkaan sitten välttämättä mitään kovin vakaavaa tarkoita??

Ei mun ymmärtääkseni. Sillä näemmä vaan nähdään se hermojuuren tai vastaavan ärsytystila. Mutta välilevyn pullistuma nyt sitten tietysti on vakavasti otettava vaiva...

Mäkin olen vakuuttunut Penttisestä, vaikken olekaan kuin kerran käynyt vastaanotolla. Muuten olen kyllä käynyt ison kasan fysiatreja läpi, joten kokemusta niistäkin kyllä on kertynyt. Eli uskoisin, että olet hyvissä käsissä. Samoin toi OMT-fyssari kuulostaa hyvältä. Hieno juttu! :D :) :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 23 Syys 2009, 20:35

Moron :D
Siivoustyötä teen,eli ihan kohtalaisen raskasta.
Työn teon yhteydessä en huomannut vaivan tulevan mutta voihan se olla siitä johtuvaa,selässä muutenkin kaikenmaailman virheasentoja joten odotan että pääsen fysioterapiaan taas ja sitä kautta saisin vinkkejä selän jumppaamisen ja omatoimiseen kuntouttamiseen.
Meillä työterveys mehiläisessä ja ja siellä siis kävin Penttisellä,hällä käsittääkseni siellä kerran viikossa vastaanotto.
Kiva kuulla positiivistä lisää hänestä,eli tuttu sullekkin :D
Hei muuten tarkottaako toi spondyloosi ja olyysi samaa asiaa,tälläseen tömännyt,onko jonkinlainen lyhennelmä tuosta spondyloosista?
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 21:49

Ni joo, Eerohan on tosiaan päivän viikossa siellä. Ü Ja veikkaisin, et olyysi on joko kirjotusvirhe tai lyhenne. En o varma... Ja eri hieno juttu, et työterveys toimii! Raskasta työtähän tuo on ja hienoa, et hyvinvointiin ja kuntoutukseen panostetaan.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 25 Syys 2009, 20:23

Aivan järkky pääsärky ollut tänään :shock:
Menee vähän aaltoilevasti,kun hyvän asennon löytää on olo siedettävä.
Taitaa eilinen siivousyritys maksaa takasin... :cry:
Aivan toimettomaksiko tässä pitäisi,näköjään :x
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Syys 2009, 23:29

Onko Mixuliini yhtään helpottanut päänsärky?! Toivottavasti! :) Mitenkäs sormet? Muut oireet ei ole pahentuneet? Mahdollisimman mukavaa lauantaita! Koitahan kärvistellä. Onneks koht pääset magneettiin ja sit neuron kautta toimenpiteisiin. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 27 Syys 2009, 08:57

Moikka tahdonvoimaa :D
Tänään jo pikkasen pääsärky helpottanut,iski tähän vielä flunssa niin toi yskiminen varmaa edesauttaa tota päänsärkyä,tuntuu tuolla lapojen välissä toi yskiminen aika kurjalta.
Muut oireet pysynyt kohdallaan,jokseenki jopa tuntuu että särky tuolla niskassa hitusen helpottanut,makuulla vaan inhottavaa kun tuntuu että koko ranka puutuu ylhäältä alas.
Mutta tosiaan positiivisellä mielellä vielä,ja eiköhän tässä kohta ala asia selviämään :D
Mukavaa loppu viikonloppua sinullekkin :D
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Syys 2009, 13:03

Hello! Hieno homma, että olo on parempi. Ü Toivottavasti se puutuminenki lähtis poies.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 29 Syys 2009, 17:19

Magneetissa käyty ja nyt jännätään sitten puoleen väliin kuuta että mitä.
Onneks ei sen pahempaa ahtaanpaikan kammoa ole,se putki oli tosi pieni tai sitten mä iso :shock:
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 29 Syys 2009, 17:54

Hieno homma! =) Nyt sit joo ootellaan... Tyhmin osuus. Ja kyl se putki taitaa olla suht pieni. Kävitkö Terveystalossa Rautatienkadulla? Itte en uskaltanut ees avata silmiä, ku aattelin, et vedän vaan "tajunnan rajamailla". Mut kyl se silti ahdisti...
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)