TOS-oireyhtymä [Thoracic Outlet Syndrome]

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Eippi » 27 Loka 2013, 16:42

Teretulemasta ankka tän diagnoosin pariin ja osanottoni samalla! Oon taistellu TOSsin kanssa pian kaksi vuotta. Diagnoosi tuli vasta keväällä kun ei oireita ymmärretty. Aamut nyt ehdottomasti pahimimpia eli koko yläkroppa ihan jumissa...hartiat, rintalihakset, oikeaa käsivartta koskee. Kaulan yläosassa lihakset jumissa ja leukaa ja korvia koskee. Päätä särkee. Kesän aikana sain kuntosalilla asentoa korjattua, mut olo ei kauheesti silti kohentunut. Ainoastaan käsien puutuminen ja värivaihtelut helpottanu. Rintarangan liikkuvuutta ja lihasepätasapainon korjaavia harjoitteita kannattais tehä. Löytyy aikasta paljon netistä ja fyssarilta saa hyviä ohjeita. Itsekin valitsin fyssarin ihan kysymällä onko TOS tuttu.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 27 Loka 2013, 21:56

Onko teillä käsitystä että mikä siellä oikein kipuilee - onko se siis lihaskipua, hermokipua vai mitä? Ehkä hermokipua, kun siihen ei kipulääke auta, ja onhan se tyypiltäänkin erilaista kuin tavallinen lihaskipu. Tosin nyt minulla on lihaskipuakin hartian takaosassa, kun vahingossa nukuin toissayönä vähän aikaa vasemmalla kyljellä. Sen jälkeen on oikein räjähtänyt käsiin nämä TOS-kivut, ollut varmaan pahemmat kuin kertaakaan aiemmin, ja muutenkin ovat olleet nyt ehkä viimeiset pari viikkoa pahemmat. Ei ole oikein mitään hajua että miksi, liikkunut ja jumppaliikkeitä olen tehnyt ihan samalla tavalla koko ajan. Todella jäytävää ja pahimmillaan on pitänyt ihan huutaa ääneen.

Vai voisiko siellä olla kenties jotkut lihaskalvot tarttuneet toisiinsa, tai rustoissa jotain ongelmaa tai jotain? Vähän sen tyyppiseltä se kipu joissain paikoissa tuntuu, varsinkin juuri tuolla rinnan alueella.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 27 Loka 2013, 23:42

Vastaan omaan kysymykseeni: TOSiahan on tosiaan (heh) eri tyyppisiä eli kivut voivat johtua eri asioista.

Löysin aika hyvän tekstin, lopussa on myös venytysohjeita:
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1

Minulle ei ole (tässäkään asiassa) tehty sen kummempia tutkimuksia, eli en siis tarkkaan tiedä minkälaisesta TOSista minulla on kyse. Ehkä olisi aihetta tehdä... Ilmeisesti fysiatri on oikea osoite, vai onko?
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 28 Loka 2013, 10:12

Etkös sinä tepsu käynyt fysiatrilla Ortonissa? Luulisi, että olis TOSsin tunnistanut. En tiedä onko tämä hermokipuakaan, koska esim. Lyrica ei auttanut minulla. Kyllä ne lihakset on ainakin minulla kipeet. Tosin kun hermot on puristuksissa niin eihän se hyvältä voi tuntua. Eipä minunkaan TOSsia ole sen kummemmin analysoitu. Toiminnallinen ilmeisesti kun aiheutuu lihasepätasapainoista ja asennosta, mutta näitä asioita saatu korjattua ja olo ei helpota niin ihmetyttäähän se.
Eippi

ViestiKirjoittaja Tepsu » 28 Loka 2013, 17:11

Eippi kirjoitti:Etkös sinä tepsu käynyt fysiatrilla Ortonissa? Luulisi, että olis TOSsin tunnistanut. En tiedä onko tämä hermokipuakaan, koska esim. Lyrica ei auttanut minulla. Kyllä ne lihakset on ainakin minulla kipeet. Tosin kun hermot on puristuksissa niin eihän se hyvältä voi tuntua. Eipä minunkaan TOSsia ole sen kummemmin analysoitu. Toiminnallinen ilmeisesti kun aiheutuu lihasepätasapainoista ja asennosta, mutta näitä asioita saatu korjattua ja olo ei helpota niin ihmetyttäähän se.

Joo siis fysiatri oli kirjannut lausuntoonsa että "yläaukeaman toimintahäiriö", ja taidettiin siinä traumaperäisyyskin mainita, mutta ei hän minulle siitä mitään sanonut ja huomasin sen sieltä vasta jälkeenpäin. Ja tosiaan en tiedä yhtään tarkemmin minkä tyyppinen TOS on kyseessä, eli onko siellä hermot vai verisuonet vai mitkä puristuksissa ja mistä ja miten. Eli kuka tuollaisia tarkempia tutkimuksia sitten tekee?

No, ehkä tähänkin asiaan saa lisää helpotusta sitten kun pääsee vihdoin fysioterapiaan. En ole vielä sinne mennyt/päässyt kun ei ole kaikkea tutkittu, esim. mitään kuvattu.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 29 Loka 2013, 10:34

Sama homma Tepsu eli en ensin edes tajunnut TOS diagnoosia kun puhuttiin vaan yläaukeaman toimintahäiriöstä ;) Ei minua ole TOSsin osalta sen tarkemmin tutkittu. Ilmeisesti ei kai oikein ole keinojakaan. Toivottavasti pääset pian kuvantamisiin!
Eippi

ViestiKirjoittaja Tepsu » 29 Loka 2013, 14:55

Eippi kirjoitti:Sama homma Tepsu eli en ensin edes tajunnut TOS diagnoosia kun puhuttiin vaan yläaukeaman toimintahäiriöstä ;) Ei minua ole TOSsin osalta sen tarkemmin tutkittu. Ilmeisesti ei kai oikein ole keinojakaan. Toivottavasti pääset pian kuvantamisiin!

Kiitos Eippi!

Tuosta ylempänä linkittämästäni jutusta saa kyllä sellaisen kuvan, että keinoja on.

Itse huomaan nyt että jumppaaminen on aivan a ja o näiden kipujen hallinnassa. Nyt kun olen jumpannut taas ahkerasti, kivut on vähentyneet ihan radikaalisti. Ja tuossa välissä oli pari päivää joina en jumpannut juuri ollenkaan, ja ne ryöstäytyivät ihan hallinnasta. Sinänsä lohdullista tietysti, että on keinoja joilla pitää tätä vaivaa kurissa. Mutta siitä ei näköjään kyllä passaa lipsua yhtään, yhtenäkään päivänä.

Luulen että minua on auttanut paljon (muiden liikkeiden ohella toki) sellainen liike, jota ei välttämättä suoranaisesti TOSiin neuvota vaan yleensäkin niskan kuntouttamiseen. Nimittäin se, että selinmakuulla pidentää niskaa ikään kuin päälaella olisi naru josta vedetään ylöspäin, ja samalla painaa niskalla tyynyä tai muuta alustaa vasten. Se venyttää pitkältä matkalta sekä selkä- että etupuolelta. Auttaa moneen muuhunkin asiaan, mutta veikkaisin että myös tähän. Samaa liikettä voi tehdä myös istualtaan, mutta ainakin minulla se toimii parhaiten selinmakuulla.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: TOS-oireyhtymä [Thoracic Outlet Syndrome]

ViestiKirjoittaja Tepsu » 06 Marras 2013, 01:30

Olen löytänyt googlaamalla jumppaohjeita, jossain niistä mainittiin myös juuri tuo edellä kuvaamani liike (tosin siinä se tehtiin istuen).

Nyt löysin myös youtubesta nimimerkin URehab-videoita, joissa opastetaan erilaisia venytyksiä ja esim. nukkumisasentoja. Löytyy hakusanoilla thoracic outlet syndrome. Kannattaa tsekata! Tosin venytysten kanssa kannattaa varmaan olla varovainen ja omaa kroppaa kuulosteleva, olen ymmärtänyt että jos liian rajusti jumppaa ja venyttelee niin se voi vain pahentaa kipuja.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 25 Helmi 2014, 15:22

Tuli mieleeni kertoa, että minulla on tainnut auttaa näihin vaivoihin paitsi jumppa ja OMT-fysioterapia, myös ihan aika. Nykyään en juurikaan kärsi TOS-vaivoista, vaikka nukkuisin kyljellänikin. Pahimmassa vaiheessa en voinut missään tapauksessa nukkua, ja vaikka mistä muustakin tuli oireita. Tapaturman aiheuttama ärsytys on siis rauhoittunut.

Harvoin jäävät nämä parantumiset raportoimatta, niin jospa tästäkin nyt olisi jollekin hyötyä ja iloa :)
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Silla » 13 Kesä 2014, 12:22

Heippa, täällä yksi tossilainen. Jotenkin tästä on vaan niin vähän tietoa saatavilla, etten oikein tiedä mikä oire on tossia, mikä jotain muuta. Mutta käsien kohoasennot on myrkkyä ja joskus on kausia kun öisin ei saa hyvää asentoa millään, kädet puutuilee ja on maitohapoilla.
P15.2 Dystonia colli (syntymävamma)
F45.8 Bruksismi
G44.2 Tension neck
G54.0 TOS functionalis
Silla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Kesä 2014, 12:42

Hei, Silla!

Tänne olemme keränneet pienen tietopläjäyksen TOS:ista: https://sites.google.com/site/alasairas ... t-syndrome
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Silla » 13 Kesä 2014, 17:44

DirtyDeeds kirjoitti:Hei, Silla!

Tänne olemme keränneet pienen tietopläjäyksen TOS:ista: https://sites.google.com/site/alasairas ... t-syndrome

Kiitti,

ton fysiatria.net sivun tos-jutun olinkin lukenut, mutta tuo opinnäytetyö oli uusi. :)
P15.2 Dystonia colli (syntymävamma)
F45.8 Bruksismi
G44.2 Tension neck
G54.0 TOS functionalis
Silla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)