TOS-oireyhtymä [Thoracic Outlet Syndrome]

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Orkidea » 24 Marras 2011, 23:30

Minulla on TOS molemmilla puolilla ja testien mukaan sekä verisuonet että hermot puristuksissa :? Minulla on myös ne ylimääräiset kaulakylkiluut molemmin puolin. Täällä Belgiassa minulle on ehdoteltu leikkausta, jossa poistettaisiin kaulakylkiluu ja ylin normaali kylkiluu ja samalla ilmeisesti katkaistaisiin joku/joitakin lihaksia, jotta saataisiin tuohon ongelma-alueelle lisää tilaa. Pyysin kuitenkin toisen mielipiteen Suomesta fysiatrilta, joka suosittelee ehdottomasti konservatiivista hoitoa leikkauksen sijaan, koska leikkauksen pitkäaikaisennuste on huono. Todennäköisesti ensimmäiset 6 kuukautta menisi hienosti ja sen jälkeen alkaa monesti (pahimmassa tapauksessa entistä isommat) ongelmat, kun leikkausalueelle kertyy arpikudosta. Toisaalta niitäkin tietysti on, jotka ovat saaneet pysyvän avun leikkauksesta.

Itse olen siis päättänyt olla leikkauttamatta ainakin toistaiseksi. Parhaan avun olen saanut kraniosakraaliterapiasta ja kotijumpasta fyssarin ohjeiden mukaan ja nyt on testauksessa akupunktio, jonka tuloksista en pysty vielä sanomaan mitään.

Suosittelen siis miettimään tarkkaan ennen leikkausta ja pyytämään toisen ja ehkä kolmannenkin mielipiteen ennen päätöksen tekoa.
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja masha » 07 Tammi 2012, 23:02

Terve,

itselläni kesän remontoinnista aiheutunut TOS vasemmalla puolella. Puoleen vuoteen en ole oikeastaan treenannut mitään, edes lenkkeilyä, kun käsi puutuu todella herkästi, tosin nyt oireet ovat helpottaneet fysioterapialla osaavan tekijän hyppysissä.

Huono puoli siinä on ollut se, että hoito auttoi alkuun aika radikaalistikin, joten pieni kremppa ja puutuminen ei enää häirinnyt -> kuntoutustreenien teko jäi aivan minimiin eli venytykset ja motoriset treenit sekä vahvistavat treenit jäi vain muutamaan. Lopputuloksena pahentuneet oireet ja uudet viisi kertaa fysioterapiaan - en tosin kehtaa mennä ennenkun on vähän edes treenannut tukevaa lihaksistoa kun siitä jää sitten totaalisen pahasti kiinni. Kyllä ihminen on tyhymä. :)

Mutta siis summa summarum, kannattaa käydä olkapää- ja niskavaivoihin erikoistuneella fytellä ennen leikkauksia. Oman fysioterapeutin mukaan leikkauksen tulokset ovat hänen mukaansa olleet aika kaksinaisia ja jos leikkaukseen mennään tulee kuntoutus aloittaa välittömästi ja orjallisesti.
masha
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 07 Maalis 2012, 01:38

Täällä yksi TOS-diagnoosin saanut.

Onko teillä liittynyt tos:siin rytmihäiriöitä? Mulla on tällä hetkellä hartiat ja rintaranka täysin jumissa ja koko päivän sydän tykyttänyt miten sattuu. Myös kainalon alla on hetkittäistä kipua. (Eilen on otettu sydänfilmi, jossa kaikki hyvin lukuunottamatta yhtä kammiolisälyöntiä.)
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Helmi 2013, 15:37

Donnuska, mullakin on noita kainalotuntemuksia. Oletko päässyt siitä jo eroon vai vaivaako vielä?

Onko muilla tuntunut kipuja kainalossa? Mulla oli tuossa vuodenvaihteen tienoilla hankala, sähköiskumainen kainalokipu vasemmalla puolella, joka hellitti OMT:n käsittelyssä (hän painoi jotain kohta kainalossa tosi kovaa hetken aikaa). Nyt sitten tullut takaisin. Lisäksi koko käsivartta särkee.

Oon hieroskellut tuota kainalon aluetta ja tuntuu olevan aika jumissa. Myös venytys tuntuu paljon pahemmalta vasemmassa kuin oikeassa kädessä. Ja käden nosto koukussa sivulle tuo semmosen "vaijerimaisen" kivun olkavarteen. Joku pinne siellä ilmeisesti on :?

Olisko kellään mitään jumppaohjeita moiseen vaivaan?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Donnuska » 22 Helmi 2013, 20:42

Rautanaula: Kipua on kainalossa edelleen ja samoin mulla on vasemmassa käsivarressa melkoisia kipuja ja ajoittain myös koko käsi puuttuu. Myös lapaluun seutu on ihan järkyttävässä jumissa ja todella kipeä :(

Vähitellen alkaa epätoivo iskeä, eikö tää koskaan lopu :(
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 22 Helmi 2013, 23:11

Höh :( Ootko koittanut nuljuttaa sormilla sieltä kainalosta syvältä? Mun OMT-fyssari sanoi silloin mun kättä hoitaessaan, että siellä on joku paikka jota käsittelemällä saa kalvot löystymään.

Mä itse hieroin aika kovin ottein nyt muutamana päivänä, lisäksi venyttelin kättä yläviistoon taaksepäin vaikka sattui hitosti ja tuntui olevan tosi jumissa. Lisäksi kävin eilen CST:ssä, jossa käsi sai venyä lisää. En tiedä, mikä on auttanut, mutta nyt kainaloon ei ole tuikkinut läheskään yhtä paljon eikä kättä ole särkenytkään.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja miimiimi » 01 Kesä 2013, 16:14

Moikka! Mulla on TOS, mutta en tiedä jos teillä muilla on se lihasperäinen malli sitten musta ei oikein ole apua. Mulla on vaskulaarinen tos, elikkäs laskimoperäinen, laskimosta lakkaa verenkierto kokonaan käsi yläasennossa, ja nyt syön päivittäin primaspaania estääkseni veritulpat, ja 1 kylkiluu pitäisi poistaa syksyllä. Mulla siis todennäköisesti on trauma tos, jonka aiheuttaja on turvavyö peräänajokolarissa.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 01 Kesä 2013, 17:31

Sama vika minullakin eli laskimot menevät täysin umpeen kun käsi on kohoasennossa ja samalla hermotkin puristuvat... Ei ole minulle verenohennuslääkkeistä puhuttu mitään ja leikkauksestakin kieltäydyin, kun pitkäaikaistulokset ovat kuulemma aika heikkoja. Minulla tilanne on saatu hallintaan ihan fysioterapialla ja kotijumpalla, mutta töitä vaadittiin melkoisesti.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Kesä 2013, 09:40

Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista ohjeista liittyen TOSsin kuntoutukseen. Kotona teen rintarangan liikkuvuutta parantavia harjoitteita ja salilla fyssarin kanssa huolehditaan lihaskunnosta.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Syys 2013, 13:06

Onkos täällä ketään, jolla olisi saatu TOS hallintaan ja millä keinoin? Oman TOSsini aiheuttaa tod näk oikoryhti, olkapäiden kiertyminen eteen. jne. Onko mitä liikuntamutoja, joita olette kokeneet hyväksi?
Eippi

ViestiKirjoittaja Tepsu » 21 Syys 2013, 00:05

Minäkin kaipailisin kovasti vinkkejä oireiden helpottamiseen. Minulla kipuilee ja jumittaa selvästi pahemmin vasen puoli, sekä kaulan, solisluun, kainalon, yläselän ja lapojen välin alue että välillä myös käsi ja nyt on tuikkinut kipeästi jopa ylös takaraivolle. Voimattomuutta minulla ei kädessä juurikaan ole, suurin ongelma nämä kivut ja jumitukset ja ajoittaiset puutuilut. Jotenkin pitäisi saada lihaksia venyteltyä ja rentoutettua, mutta miten? Ja auttaako tavallinen kipulääke tuollaiseen hermopuristuskipuun?
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 21 Syys 2013, 17:34

Kun hermot on puristuksissa niin siihen kipuun ei ainakaan itselläni ole oikein mikään lääke auttanut. Kestän kyllä kivun ok silloin kun se ei pään alueelle asti leviä. Apua olen saanut nyt pari viikkoa sitten aloitetusta TOS fysioterapiasta. Olen myös keväästä asti käynyt kuntosalilla kaksi kertaa viikossa minulle räätälöidyllä ohjelmalla. Solisluut on jo oikeilla paikoilla eli huomaan itsekin jo eron, että ne eivät ole vaakatasossa ja alhaalla. Minulla todettu toiminnallinen TOS. Puutumiset saatu hyvin hallintaan myös. Vielä kun jollakin keinoilla saisi tuon rangan kuntoon. Minulla siis nyt pahin kipu ja jumitus tuolla alakaularangan ja rintarangan kohilla ja sieltä se säteilee yläniskaan ja kallonpohjaan.
Eippi

ViestiKirjoittaja Tepsu » 22 Loka 2013, 14:05

Onko teillä muilla rinnan alueen kipua tässä oireyhtymässä? Minulla on nyt pari päivää (taas) ollut, ja nimenomaan vasemmalla puolella, mikä on psyykkisesti inhottavaa kun jossain vaiheessa väsitämättä rupeaa huolehtimaan että eihän vain kyse ole mistään muusta. Mutta en usko, koska on pahimmillaan levon jälkeen ja levossa ja liikkeellä ollessa puolestaan ainakin eilen helpottui (ja joku aika sitten otettiin sydänfilmi samasta syystä ja se oli ok). Säteilee käteen asti.

Olen yrittänyt rintalihaksia venyttääkin, ja ovat kyllä kipeät, samoin kaikki lihakset kainaloa ja kättä myöten. Mutta näemmä se aina vain menee viimeistään yön aikana uudestaan jumiin, vaikka en edes nukkuisi vasemmalla kyljellä. Myös sohvalla OIKEALLAKIN kyljellä ollessa pahenee, kai se vasen puoli jotenkin menee kasaan siinä vinossa ollessa. Ja vasemmalla ei tietenkään voi olla. Enkä tiedä auttaako selällään nukkuminenkaan, koska niin olen nyt nukkunut ja silti jumissa.

Välillä tässä ei kyllä tiedä miten päin olisi. Odotan jo kuumeisesti että olisi tutkimukset tehtynä, että pääsisi fysioterapiaan.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 23 Loka 2013, 19:37

Minulla kipua on ollut rintalihaksissa, kainaloissa ja solisluissa ja molemmin puolin.
Eippi

ViestiKirjoittaja ankka » 27 Loka 2013, 02:17

Uusi tos-diagnoosin saanut täällä. Vinkkejä kaipaisin mm. oireita helpottaviin jumppa/venyttelyliikkeisiin ja millaista fysioterapeuttia suosittelette.. kaikki vinkit siis tervetulleita =)
ankka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)