TOS-oireyhtymä [Thoracic Outlet Syndrome]

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

TOS-oireyhtymä [Thoracic Outlet Syndrome]

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Kesä 2009, 18:40

Löytyykö täältä muita jolla on diagnosoitu TOS-oireyhtymä?

Itselläni on siis retkahdusvamman ja tension neckin lisäksi tällainenkin mukavuus :D

Pääasiallisena oireena erityisesti yläraajojen puutuminen pienissäkin kohoasennoissa, ajoittain jopa ihan ala-asennossakin. Varma en ole, mutta ilmeisesti tähän liittyy myös jalkojenkin puutuminen.

Asiaa osasin alkaa epäilemään aikanaan kun törmäsin oireilla googlettaessani Ortonin sivustoilla olevaan artikkeliin:

http://www.invalidisaatio.fi/sairaala/p ... fi_FI/tos/

Katsoin että uskomatonta, en olekaan hullu! Näille oireille on siis selitys olemassa. Aikamoinen sekasotku siis noiden kaikkien yhteissumma. Seuraavaksi vielä odotellaan mitä neurotesteissä saadaan tulokseksi.

:)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

TOS on

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Kesä 2009, 21:23

Mun isällä on ainakin diagnosoitu, mutta se ei tullut traumaattisesti vaan ihan rasituksesta. Hän oli 30 vuotta sähköasentajana tehtaassa ns. kädet ylöspäin koko ajan. Sieltä se hartiapunoksesta lähtevistä hermoista/lihaksista/tukikudoksesta yms. tulee.

Ihan oikea vamma, ei mikään mielikuvituksen tuote. Ylipäänsä on kyllä niin surullista, että ihmiset joutuu monesti epäilemään, onko psyyke huijaamasssa heitä, kun on erikoisia oireita. Kai suomalainen lekuri niin usein leimaa tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsivän potilaan luulosairaaksi tai pöpipääksi, että moni uskoo itsekin siihen. :(

Muistaakseni Elmotinilla oli TOS-diagnoosi... Kuikkaappas käyttäjätarinoista. Voin muistaa väärinkin.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 10 Kesä 2009, 22:32

Tosiaan, TOS tuntuu olevan vielä aika huonosti tunnettu lääkärienkin piireissä. Erikoislääkärit onneksi jo osaa tunnistaa. Kunnallisella puolella ei sanottu muuta ku "voi voi, ota buranaa." :D

Onhan se vähän härskiä kun hiuksia pestessäkin kädet puutuu lähes välittömästi ja sydän alkaa jumputtaa / hengästyy. Tukan kuivaamisen suoritankin sit pää alaspäin. Yöllä onkin sit hauska välillä herätä ku kädet (joskus jopa jalatkin) on ihan letkuina millon missäkin asennossa.

Tahdonvoima, kerrohan isällesi terkkuja ja paljon tsemppiä!
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mixu27 » 14 Syys 2009, 23:45

Moi! onko jollain kokemusta (fedja?) TOS-vaivan (OMT-)fysioterapiasta?

Itselläni ollut 1,5 tosi kovaa lapakipua ja olkapää tulessa, tärinä aiheuttaa myös kipua/puutumista sormiin ja rannekanavaan. Lyricaa ja buranaa menee, c-rangan MRI kunnossa, ENMG:ssä vähän irritaatiota C8:ssa kuitenkin. Lisäksi molemmat olkapäät erittäin instabiileja se. vas.olkapää putoaa useita senttejä alas/eteenpäin. Kuvissa kaularanka ja myös rintaranka täysin oienneet ja ryhti huono. Scaleniukset ja nh-seutu aivan krampissa kuten myös lapaluun seudun lihakset. Skolioosi lisäksi lievänä.

Oon menossa Ortoniin fysioterpiaan TOS:n ja olkapään takia, mutta jonoa tuntuu olevan jonkinverran. Onko jollain jotain linkkiä hyviin harjoitteisiin, mitä ton yläaukeamaongelman eteen voisi ite tehdä, että tähän sais edes jotain apua. Mitä voin tällä epästabiililla olkapäällä esim. salilla tehdä?

tsiljoonat kiitokset
Mixu27
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Syys 2009, 00:38

Moi, Mixu! TOSista mulla ei oo kokemusta, mutta toi sama C8-juuri mulla oli puristuksessa välilevypullistuman takia.

Kysyisin ensimmäiseksi, että tiedätkö miksi rintarankasi ja kaularankasi ovat suoria? Johtuuko se C8-ärsytyksen aiheuttamasta lihassuojajännityksestä, joka vetää rintarangan ja kaularangan ja silloin luonnollisesti pakottaa loputkin rangastasi suoraan asentoon? (Mulla rintarangan lihakset - ja myöhemmin lannerangankin - vetivät sairaan kovaan kramppiin ja samalla ilmeisesti "oikaisivat" selän... ) Onko sulla tästä kysymys, vai onko sulla lantio liian pystyssä, jolloin lannerangan lordoosi suorenee ja sitä myötä myös muut rangan osat?

Tuosta olkapään kuntoutuksesta, katsotko saatko tästä fysioterapia-opiskelijoiden lopputyöstä irti jotain:

Hartiarengasta stabiloivia lihaksia aktivoivia harjoitteita Flexi-Barin avulla
perustuen kirjallisuuskatsaukseen värinäharjoittelusta ja EMG-mittaukseen

Siinä käytetään kuntoutusvälineenä flexi-baria, mutta siinä on kerrottu myös parhaat liikkeet olkapään kuntoutukseen. Samoin siinä on yleistä tietoa olkapään kuntoutuksesta, joista saattaa olla sulle hyötyä.

Lisäksi kirjastosta löytyy kirja, jonka tarkkaa nimeä en enää muista, mutta sen nimi alkaa "Yläraajan ...". Siinä on olkapään kuntoutuksesta ja todennäköisesti myös TOSin kuntoutuksesta tekstiä. Siihen on muistaakseni haettu kirjoittajiksi Suomen sen aiheen huippuosaajat. Itse en ole kirjaa lukenut, joten tämän enempää siitä en tiedä.

Löytyi kirjan tiedot:
NISKA- ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus / [kirjoittajat: Olavi Airaksinen ... et al.] ; [piirrokset: Taru Sillanpää]
TEKIJÄT Airaksinen, Olavi
Taimela, Simo
JULKAISUKIELI suomi
JULKAISUTIEDOT Lahti : VK-kustannus, 2002 (Jyväskylä : Gummerus)
ULKOASU 384 s. : kuv. ; 25 cm
ISBN/HINTA 951-9147-40-3 (sid.) : 63,70 EUR
HUOMAUTUKSET Tekijät kannessa: Simo Taimela et al.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Moikkelis!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Syys 2009, 01:56

Teretulemas joukkoomme Mixu!

Itsekään ole ole olkapääimmeisiä mutta voin kysellä LoisLanelta, millaisia harjoitteita hänellä oli olkapäähän. Ei hirveesti pörrää palstalla työkiireiden takia. Häneltä aikoinaan repesi + revähti olkapää skootteriturmassa ja muutaman vuoden hinkutti sitä stabiiliksi. Mutta tosiaan kokonaisuushan tuo hartiarengaskin on, että kokonaisuutena sitä lienee kuntoutettavankin. En osaa enempää sanoa.

Itse stabiloin hartiarengasta vastuskumiharjoittein. Yksi tehokkain liike lienee jumppapallon päältä istualtaan tekemäni käden taaksepäin veto/jännitys. Se käy suoraan C7/TH1-tasolle ja siihen, missä ligamenttini on revähtänyt ja vaikuttaa näin ollen olkaseudun/hartiaseudun toimintaan. Samalla saa harjoitusta kaulan koukistajat, jotka vastustaa tuossa liikkeessä vartalon huojumista "edestakaisin". Lisäksi teen pystypunnerruksia aivan pienin painoin keskikapealla otteella. Myös vedessä tapahtuva lapojen lähentäjien ja loitontajien pumppaus vesihanskojen antamalla lisävastuksella on ollut tehokasta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Täytyy mainita

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Syys 2009, 02:57

Saa sen TOSsinkin hyvin kuntoutettua, koska iskä pukkas kuulassa veteraanien MM-kisoissa finaaliin M55-sarjassa. Ja tää tapahtui elokuussa09. Kuulemma salaisuus oli löysän olan leikkaus + flexi-bar ja puntti. Voin kysellä tästäkin enemmän jatkossa. ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Mixu27 » 16 Syys 2009, 00:13

kiitoksia vastauksista. Tämä on hieno foorumi!

DirtyDeeds: veikkaan, että molemmat;-)Kuvissa näkyy siis oikoryhti c-rangassa, th-rankaa ei kuvattu, mutta kiropraktikko sanoi sen olevan aivan jäykkä. Lihakset kaulan, niskan ja lapojen kohdalla kyllä aivan jumissa ja krampissa. Toisaalta ryhti on aina ollut huono ja alaselän notko ei ole luonnollinen asento vaan sitä saa koko ajan hakea. Näenkö/tunneko tämän itse jotenkin? Mitä tälle oikeryhdille voi tehdä? Olen miettinyt kortisonipiikin pyytämistä olkavarteen, josko se vaikka laukaisisi noita kipuja sen verran, että lihakset pääsisivät vähän rentoutumaan?

Tahdonvoimaa:En ymmärrä olkapään anatomiasta oikein mitään, mutta olen nyt käsittänyt, että tuota hartiarengasta pitäisi vahvistaa ja venytellä kireitä lihaksia oikein. Osaatko vähän avata tuota vastuskumiliikettä tarkemmin? Teetkö pystypunnerusten lisäksi jotain muita liikkeitä salilla? Voisi yrittää käydä salilla varovasti jo ihan piristymisen vuoksi.
Mixu27
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Moiks!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Syys 2009, 00:53

No, mä vähän ymmärrän anatomiasta mutten ole olkapääorientoinut, kun loukkasin niskani ensiks pahiten. Ja sit mulla on rangassa siinä kaularangan ja rintarangan rajalla ligamentti kulmautunut > löysähkö. Mut toki harjoitteetkin pitäisi katsoa sillä perusteella, mikä vamma ja missä kohtaa siellä olkapäässä on. Tuo vastuskumiliike on on hyvä yleisliike koko hartiarenkaalle, johon olkapää kiinteästi linkittyy.

Vastuskumiliike menee näin:
1. Istumaan johonki selkä suoraan ja jalat 90 asteen kulmaan. Mielellään jakkara ja takana tietty tilaa (ei esim. ovea vasten), koska liike tapahtuu taaksepäin.
2. Kumi kiinni johonkin etupuolelle esim. ovenkahvaan ja ovi kiinni, ettei vaan napsahda kesken sarjan pois ja tule mitään hallitsemattomia rempaisuita.
3. Toinen pää käteen ja käsi kerrallaan suoritetaan hallittu ja rauhallinen liike
4. Liike on käden vienti taaksepäin niin, että kyynärpää EI koukistu > käsi suorana siis, mutta ei tietty kyynärpää lukossakaan.
5. Pito takana (riippuu tietty siitä, mitä liikkeellä hakee) ja palautus alkuasentoon

Itse en tee mitään salilla, koska en tuppaa vieläkään hallitsemaan tasapainoani niin, että uskaltaisin lähteä salille. Pystypunnerruksenkin teen about kilon painolla.

Mun ikuisuusprojekti on piirtää noi liikkeet auki ja lykkää tänne, mut kattoo nyt. Milloin saan sen tehtyä. Heti, kun kunto sallii.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja alaria » 16 Syys 2009, 09:01

Hei,

Minullakin on TOS diagnosoitu osana tätä kokonaista vammavyyhtiä.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Syys 2009, 12:24

alaria kirjoitti:Hei,

Minullakin on TOS diagnosoitu osana tätä kokonaista vammavyyhtiä.

Osaatko, alaria, kertoa TOS:n hoidosta ja kuntoutuksesta?

Mixu27 kirjoitti:kiitoksia vastauksista. Tämä on hieno foorumi!

DirtyDeeds: veikkaan, että molemmat;-)Kuvissa näkyy siis oikoryhti c-rangassa, th-rankaa ei kuvattu, mutta kiropraktikko sanoi sen olevan aivan jäykkä. Lihakset kaulan, niskan ja lapojen kohdalla kyllä aivan jumissa ja krampissa. Toisaalta ryhti on aina ollut huono ja alaselän notko ei ole luonnollinen asento vaan sitä saa koko ajan hakea. Näenkö/tunneko tämän itse jotenkin? Mitä tälle oikeryhdille voi tehdä? Olen miettinyt kortisonipiikin pyytämistä olkavarteen, josko se vaikka laukaisisi noita kipuja sen verran, että lihakset pääsisivät vähän rentoutumaan?

Mikäli sulla toi ryhtiongelma on lähtöisin siitä C8-juuresta - joka aiheuttaa sitten ehkä rajut suojajännitykset - täytyy se hoitaa ensin kuntoon. JOS se on syypää sun niskan seudun ja rintarangan jäykkyyteen, ei sun ryhdille olekaan oikein mitään tehtävissä, ennen kuin se ärsytys on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. JOS se on ongelman aiheuttaja, se myös ylläpitää sitä tilannetta.

Ja mitä siihen olkavarren kortisonipiikkiin tulee, niin se tuskin laukaisee niska- ja hartiaseudun kireyksiä, vai mitä itse olet mieltä?

Mulla se C8-juuren prolapsi aiheutti lopulta niin rajun krampin koko selän lihaksistoon, että melkein vuoden verran olin lähes täysin petipotilas. Pystyyn ei paljoakaan ollut asiaa. Voit lukea tarkemmin, miten kaikki alkoi eli tarinani alkupään tuolta Käyttäjäesittelyt-osiosta. Joka tapauksessa edelleen nykyään - 10 vuotta myöhemmin - mulla on rintarangan liikkuvuus huono, muu ranka tosin liikkuu jo aika hyvin. Vähän aikaa sitten hieroja totesi, että mulla on edelleen rintarangan tasolla syvät lihakset todella kireät, mikä selittäisi tuon huonon liikkuvuuden. Mulla syynä edelleen jatkuvaan rintarangan huonoon liikkuvuuteen on todennäköisesti se, että se raju alku aiheutti niin suuret ongelmat rankaan eikä kuntoutusta ole onnistuttu tähän mennessä oikein suuntaamaan ja annostelemaan. Sinun tapauksessasi tilanne sen suhteen tuskin on ihan yhtä raju. Näin ollen kunhan toi C8-juuren ongelma saataisiin sulla päiväjärjestyksestä, niin sen jälkeen ammattilaisen tekemä rangan mobilisaatio tai manipulaatio plus hyvin ohjattu kuntoutusjumppa voisi hyvinkin alkaa parantaa tilannetta. Tietysti sulla vielä toi TOS lisää haastetta...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Syys 2009, 15:59

Mixu27 kirjoitti:Olen miettinyt kortisonipiikin pyytämistä olkavarteen, josko se vaikka laukaisisi noita kipuja sen verran, että lihakset pääsisivät vähän rentoutumaan?

Moi Mixu27. Tuon kortisoonipiikin vaikutuksen varmaan tietää vasta kokeilemisen jälkeen. Jos laukaisee jonkun verrankin kipuja, niin liikkeiden kanssahan tilanne voi alkaa helpottaa. Ei varmaan kannata mennä piikittämään kenelle tahansa, vaan semmoselle, joka asian osaa.

Minulla ei ole TOS-oireistosta tietoa, eikä kokemusta. Käsien/jalkojen puutuilusta ja rintarangan/kaularangan jäykkyydestä/oikoryhtisyydestä kyllä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Syys 2009, 17:05

Minulla muut oireet ovat niin pahat, että TOSin kimppun ei ole juurikaan käyty. Akupunktio, lymfa ja taktiilistimulaatio ovat parhaita kivun lievittäjiä siinäkin vaivassa. Kädet puutuvat heti, jos ne ovat vaakatasossa tai sen yläpuolella. Kohdallani käsittääkseni "kiinnihirttävä" kohta on voimakas lymfa turvotus decolte alueella aivovamman ja niskan retkahdusvamman seurauksena. Kun turvotusta saadaan alemmaksi TOSin oireet helpottuvat. Samoin kuin lihaskireyttä alemmaksi, niin vastaava efekti. Toistaiseksi kemialla on hoidettu varsin paljon. Olen menossa nyt kipupolille,joten katsotaan pääsenkö yhtään eteenpäin.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kahri » 13 Helmi 2011, 20:09

Mixu27 kirjoitti:Moi! onko jollain kokemusta (fedja?) TOS-vaivan (OMT-)fysioterapiasta?

Itselläni ollut 1,5 tosi kovaa lapakipua ja olkapää tulessa, tärinä aiheuttaa myös kipua/puutumista sormiin ja rannekanavaan. Lyricaa ja buranaa menee, c-rangan MRI kunnossa, ENMG:ssä vähän irritaatiota C8:ssa kuitenkin. Lisäksi molemmat olkapäät erittäin instabiileja se. vas.olkapää putoaa useita senttejä alas/eteenpäin. Kuvissa kaularanka ja myös rintaranka täysin oienneet ja ryhti huono. Scaleniukset ja nh-seutu aivan krampissa kuten myös lapaluun seudun lihakset. Skolioosi lisäksi lievänä.

Oon menossa Ortoniin fysioterpiaan TOS:n ja olkapään takia, mutta jonoa tuntuu olevan jonkinverran. Onko jollain jotain linkkiä hyviin harjoitteisiin, mitä ton yläaukeamaongelman eteen voisi ite tehdä, että tähän sais edes jotain apua. Mitä voin tällä epästabiililla olkapäällä esim. salilla tehdä?

tsiljoonat kiitokset

Ehkä oot jo apua saanu, mutta mulla pisti huomion tuo olkapää useita senttejä alhaalla ja eessäpäin. Mulla on usean vuoden ajan ollu useamman kerran vuodessa samanlaista. Sillon oon käyny vanhan kansan niksauttajalla. Ja sieltä tullessa oon saanu sen osan kivuista pois. On mulla niskavikkaa ja tos. Mutta tuohon on onneksi ollut kohtuu helppoa apua. Ei sitä kaikki ossaa niksauttaa takasi. Mulle on sammaa vaivaa yrittäny ainaki kolme laittaa. Yksi todella lukenut mikähän virallinen niksauttaja olikin, toinen fysioterapeutti ja kolmas mitään lukematon kansanparantaja. Ja kaikki tekivät saman "tempun" ja tuo vanha kansanparantaja laitto sen jonku takas paikoilleen niin, etten sitä itsekkää huomannu. Kaksi muuta runnoi sen paikoilleen. Ja äkimmin kipu lähti tuon kansanparantajan "kourissa" eli kipu jäi siihen. Eli kannattais kokeilla.
kahri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Tos ja leikkaus

ViestiKirjoittaja Nonna » 24 Marras 2011, 22:03

Eli kysymys kuuluu,onko täällä ihmisiä joilta olisi leikattu ensimmäinen kylkiluu vaivojen helpottamiseksi? Voi olla,että täällä onkin ollut puhetta kyseisetä aiheesta,mut vasta liityin enkä oo sen enempää sivustoille vielä tutustunut.
Itselläni todettiin verisuoniperäinen tos pari kuukautta sitten,1,5vuoden oireilun jälkeen. Kokeita tehtiin liuta,ennen kuin kyseinen diagnoosi tehtiin. Nyt olisin leikkaukseen menossa alku vuodesta,mutta jotenkin se on alkanut nyt jännittämään ja epäilyttämään,varsinkin kun on artikkeleita joissa leikkaus tyrmätään aivan täysin tos:n hoitomuotona. Ikääkin mulla on vasta 24,joten siksikin on ikävää olla tässä jamassa tän ikäisenä :/
Nonna
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)