Oireitani, milloin helpottaa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Oireitani, milloin helpottaa

ViestiKirjoittaja Purjemonni » 04 Kesä 2009, 12:14

Minulla todettu M77.1 Lateraalinen epikondyliitti M77.2 Mediaalinen epikondyliitti jo 2003 Vakuutusyhtiö määritteli sen ammattiatudiksi ja koulutti minut uuteen ammattiin. Olen käynyt kyynerpää vamman takia usealla ortopedillä ja 2 käsikirurgilla ja aina valittanut oireiden lisäksi niskan särkyä ja oikean käden sormien puutumista, pistelyä kuin olisi saanut sähköiskun ja motoriikan heikkenemistä ja älyttömän kovaa hermosärkyä. Kunnes sitten vastaan tuli ortopedi joka talujsi kurkata niskaan ja kuvasi sen sieltä sitten löytyikin syy.

Kaularangan rgt: Ryhti lievästi kyfoottinen. Nikamat linjassa. C 5-6 diskus on reilusti madaltunut. Tähän liittyen jkv. päätelevyosteofytoosia, myös dorsaalisesti suuntautuvaa. Kaarinivelalueella ei mainittavaa. Juuriaukot avoimet RL: C 5-6 tasolle keskittyvät degenerat muutokset.

Vakuutus yhtiö ei korvaa niskaa vaikka oireet ollu niin kauan kuin kyynerpään vamma, muuta sitä ei ole tutkittu ennen kuin nyt 2009 keväällä.
Ikää minulla on 33v, mitään traumaa ei ole tapahtunut.

Oireet pahenevat jatkuvasti ja Jorviin saa odotta vielä 2kk ennenkuin pääsen fysiatrille. (jonossa jo 17.3.2009)

Oireita on jokapäiväinen päänsärky joka alkaa niskasta ja menee päätäpitkin ylös kuin huppu, silmissä vilisee tähtiä. Niska on veltto en jaksa pitää päätä pystyssä, Hermokipu tuntuu siltä kuin niskaan työnnettäisi neula ja jalat pettää alta.
Käden vaivat on; sormien puutumista, motoriikka hävinnyt, voimat hävinnyt, kyynerpäässä tunne juin joku työntäisi sinne sukkapuikkoa ja olkapäähän jääpiikkiä. Kyynerpäässä on jatkuva tulehdus tila joka ei korjaannu ilmeisesti ikinä, välillä parempi välillä niin huonona ettei saa lehdensivua käännettyä, saati sukkaa jalkaan. Mitään leikkausta tuohon kyynärpäähän ei tehdä en tiedä miksi. Niska on niin huonossa jamassa ettei mun fysioterapeutti uskalla tehdä sille mitään, pelottelee neliraajahalvauksella jos joku menee vikaan.
Lääkkeinä minulla Miranax 550mg x 2, Cymbaltta 60mg x2, mahansuoja lääke pantoprazol ja pahoinvointi lääke primperan ja tietenkin migreeniin Imigrani nuuskattavana joka ei aina edes auta vaan joudun menemään päivystykseen hakemaan kipupiikin persuuksiin. Pitäisi liikkua vaan pelkään että jalat menee taas alta.
Purjemonni
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 13:17

Moi, Purjemonni!

Noi epikondyliitit näyttää olevan niitä kyynärpääjuttuja, joten mitä siellä niskassa sitten vialla on? Nimittäin noista mitä kirjoitit, ei selvää syytä mun ymmärtääkseni löydy. Sullahan on voimapuutostakin käsissä, joten onko siellä sitten jossain hermopinne?

Kyfoosikaan ei suoraan aiheuta kipuja, vaikka niska siinä kaartuukin väärään suuntaan ja se on lihaksille kovaa. Samoin madaltuma ei sinänsä kipuja aiheuta, ellei sitten sen seurauksena hermojuuri ahtaudu. Mitä se ortopedi sitten sanoi ongelman syyksi?

Eli tosta rtg-lausunnosta ei nyt suoraa syytä näyttäisi vielä löytyvän. Magneettikuvaa ei vielä ole otettu, se kertoisi paljon. Ilmeisesti myöskään ENMG-tutkimusta sulle ei ole tehty, siitä näkyis onko siellä joku hermo puristuksessa, siinä tutkitaan sähköimpulsseilla noita hermoratoja ja pystytään paikantamaan mahdolliset hermovauriot.

Ja mistä ihmeen neliraajahalvauksesta sun fyssaris puhuu, jos ei edes ole ongelman aiheuttaja tiedossa?

Mäpä yritän hälyttää ton Millakissin myös vastailemaan sulle, jos se ehtii, sillä on paljon tietoa näistä jutuista. Mutta olisko sulla mahdollista mennä yksityisesti fysiatrille? Se maksaa joo, mutta julkisella puolella se on h-i-d-a-s-t-a se puuha. Fysiatrin ajan jälkeen saat julkisella puolella takuulla odottaa pitkään tutkimuksiin ja sitten saat taas ajan fysiatrille, ja ennenkuin huomaatkaan puoli vuotta on mennyt... :shock: :evil: :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 14:50

Niin, tosta neliraajahalvauksesta piti vielä sanomani, että jos sun fyssaris ilman mitään tietoa viasta heittää tollasta ilmoille, se on aika rajua pelottelua. Neliraajahalvaus vaatii kuitenkin aika rajun selkäytimen vaurion kaularankatasolle, esim. sellaisen että sukeltaa matalaan veteen ja murtaa niskansa. Eli ei se tule ihan helpolla. Ja vaikka niskan välilevykin reilusti pullistuisi suoraan selkäydinkanavaan ja puristaisi selkäydintä, niin sen pitäisi olla tosi massiivinen, jotta se aiheuttaisi neliraajahalvauksen. Niin massiivinen, etten tiedä onko se edes mahdollista.

Sen sijaan noiden oireiden perusteella sellanen on mahdollista, että sulla joku niskan välilevy pullistuisi oikean puoleiseen hermojuuriaukkoon, koska sulla oikeassa kädessä on oireita. Se on mahdollista. Fysiatri saattaa osata sen diagnosoida pelkän oman tutkimuksensa perusteella, mutta kaularangan magneettikuvat tai ENMG-tutkimus sen ainakin kertois. Vilkaisepas muuten tätä ketjua, tänne laitoin kuvia ja selitystä niskan hermojuurista ja niiden hermottamista alueista. Jos se selventäis sulle jotain...

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=194

Ja jos tosiaan oireet jatkuvasti pahenee niinkuin sanot, niin sinuna menisin kyllä yksityisesti fysiatrille, jos ei muu auta, enkä odottelisi. Korvaisko sulla työterveyshuolto fysiatrikäynnin?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Kesä 2009, 14:35

DirtyDeeds kirjoitti:Niin, tosta neliraajahalvauksesta piti vielä sanomani, että jos sun fyssaris ilman mitään tietoa viasta heittää tollasta ilmoille, se on aika rajua pelottelua. Neliraajahalvaus vaatii kuitenkin aika rajun selkäytimen vaurion kaularankatasolle, esim. sellaisen että sukeltaa matalaan veteen ja murtaa niskansa.

Voi voi sentään, millaista tietoa fyssarisi on suustaan päästänyt, Kyllä yhdyn DD:n mielipiteeseen, että neliraajahalvaus ei onneksi ihan helpolla tule. Harmi, että fyssari sinua noin vakavalla skenaariolla pelotellut... Niskan murtuminen vaatii todella kovan rysäyksen, sillä ranka ei ihan pienestä hajoa. Ja vaikka hajoaiskin, niin se ei aina johda halvaukseen. Etenkään neliraajahalvaukseen, koska siinä pitäisi hajota ydin todella korkealta tasolta, muistaakseni C2 tai sitä ylempää.

Itsekin olen karvaasti saanut todeta, että näissä asioissa pääsee parhaiten eteenpäin, kun varaa vaan ajan yksityiselle puolelle ja pistää tuulemaan. Julkisella puolella tuntuu jonot olevat vähintään puoli vuotta ja kaikesta tutkimuksestakin joutuu taistelemaan. Itse mietin aina niin, että kumpi on pitkällä tähtäimellä kalliimpaa ja tärkeämpää: hoitaa sairautta vai hoitaa terveyttä.

Olen aina valinnut investoinnit yksityiselle puolelle, mistä saa apua nopeasti ja turha kärsiminen loppuu. Toki se verottaa kukkaroa aika lailla mutta sitten tingitään jostain muusta. Ja itse ajattelen niin, että kun nyt uhraan terveyteeni rahaa, niin ehkä jatkossa pysymällä työkykyisenä, saan sen monin verroin takaisin mm. palkan muodossa. Nythän olen vielä osittain sairaslomalla niskan retkahdusvamman takia. Ollut vaihtelevasti n. vuoden. Sinä olet vielä nuori, niinkuin minä ja DD:kin, ja edessä olisi vielä monia hyviä työvuosia, kun vain saat itsesi kuntoon. Toivottavasti löydät apua kinkkiseltä kuulostaviin oireisiisi, käännyit sitten yksityisen puoleen tai et. =)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Niskasta

ViestiKirjoittaja Purjemonni » 09 Kesä 2009, 20:43

Yksityiseen ei vaan tällä haavaa ole varaa, saan vakuutusyhtiöltä osa-eläkkeen ja kela panttaa sairauspäivärahoja ja kaiken kukkuraksi jäin työttömäksi vuodenalussa, juuri valmistuneena koe-ajan päättyessä sanottiin vaan adios, eli elämiseenkään ei jää varaa. Mehiläiseltä sai jo lähetteen mrghen mutta ei ole edes siihen varaa, vakuutusyhtiö ei korvaa kun on muu kuin ammattitauti. Onnekseni pääsen Jorvin fysiatrille jo 3.7.2009 eli olen pitänyt mekkalaa tarpeeksi (tosin jonossa jo 17.4.2009 asti). Kerron sitten tarkmmin tuomion. Olen tässä miettinyt mahdollisia syitä tohon niskan kipeilyyn ja muistin että olen mäjähtänyt vauhkon hevosen selästä päälleni tossa 90- luvun puolella, ja minun fysioterapeutti on nähnyt noi niskan rönktenit ja puhuu niskan tai selkärangan romahtamisesta, niskassa ei ole lihaksia enään ja lapaluut on jo "jäässä"
Olin viikonloppuna kuskin hommissa ja nyt niska ihan p-askana, ei kai tykännyt tärinästä, ja nyt vasemman käden sormetkin puutuilee.
Purjemonni
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Niskasta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Kesä 2009, 21:05

Purjemonni kirjoitti:Yksityiseen ei vaan tällä haavaa ole varaa, saan vakuutusyhtiöltä osa-eläkkeen ja kela panttaa sairauspäivärahoja ja kaiken kukkuraksi jäin työttömäksi vuodenalussa, juuri valmistuneena koe-ajan päättyessä sanottiin vaan adios, eli elämiseenkään ei jää varaa. Mehiläiseltä sai jo lähetteen mrghen mutta ei ole edes siihen varaa, vakuutusyhtiö ei korvaa kun on muu kuin ammattitauti. Onnekseni pääsen Jorvin fysiatrille jo 3.7.2009 eli olen pitänyt mekkalaa tarpeeksi (tosin jonossa jo 17.4.2009 asti). Kerron sitten tarkmmin tuomion.

No hitto sentään. On kyllä kinkkinen tilanne. :( Tähän pohojalainen mummoni (rauha hänen sielulleen) sanoisi, että "Ei ruumis piere jos peffa on jäässä". Eli tyhjästä on paha nyhjästä.

Hyvä kuitenkin, että pääset Jorviin! Tärkeintä on jotain apua löytää, saada siis diagnoosi, ja saada oikeanlainen kuntoutussuunnitelma + oireita helpotettua!

Purjemonni kirjoitti:Olen tässä miettinyt mahdollisia syitä tohon niskan kipeilyyn ja muistin että olen mäjähtänyt vauhkon hevosen selästä päälleni tossa 90- luvun puolella, ja minun fysioterapeutti on nähnyt noi niskan rönktenit ja puhuu niskan tai selkärangan romahtamisesta, niskassa ei ole lihaksia enään ja lapaluut on jo "jäässä". Olin viikonloppuna kuskin hommissa ja nyt niska ihan p-askana, ei kai tykännyt tärinästä, ja nyt vasemman käden sormetkin puutuilee.

Monesti taitaa taustalla löytyä juuri noita unohtuneita vammoja. Ne ei ehkä aiheuta heti ongelmia, kun keho kompensoi hyvin pitkälti vaurioita, mutta jossain vaiheessa "räjähtää" sit kunnossa. Ehkä sinullakin on tosiaan tuo vanha trauma siellä kaiken taustalla vaikuttamassa. Kyllähän se kipuja ja puutumisia aiheuttaa, jos syvät tukilihakset on olemattomat. Toivomme kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että Jorvista tulee jelppiä.

Kukas siellä on fysiatrina?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Niskasta

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Kesä 2009, 01:39

Purjemonni kirjoitti:Yksityiseen ei vaan tällä haavaa ole varaa, saan vakuutusyhtiöltä osa-eläkkeen ja kela panttaa sairauspäivärahoja ja kaiken kukkuraksi jäin työttömäksi vuodenalussa, juuri valmistuneena koe-ajan päättyessä sanottiin vaan adios, eli elämiseenkään ei jää varaa. Mehiläiseltä sai jo lähetteen mrghen mutta ei ole edes siihen varaa, vakuutusyhtiö ei korvaa kun on muu kuin ammattitauti. Onnekseni pääsen Jorvin fysiatrille jo 3.7.2009 eli olen pitänyt mekkalaa tarpeeksi (tosin jonossa jo 17.4.2009 asti). Kerron sitten tarkmmin tuomion. Olen tässä miettinyt mahdollisia syitä tohon niskan kipeilyyn ja muistin että olen mäjähtänyt vauhkon hevosen selästä päälleni tossa 90- luvun puolella, ja minun fysioterapeutti on nähnyt noi niskan rönktenit ja puhuu niskan tai selkärangan romahtamisesta, niskassa ei ole lihaksia enään ja lapaluut on jo "jäässä"
Olin viikonloppuna kuskin hommissa ja nyt niska ihan p-askana, ei kai tykännyt tärinästä, ja nyt vasemman käden sormetkin puutuilee.

Joo, aika kinkkinen on sun tilantees, Purjemonni. :shock: :shock: :shock: Yritin vielä pohtia asiaa tuon taloustilanteen huomioon ottaen. Sun niskas tarvitsee kunnon tutkimukset ja ohjatun kuntoutuksen sen päälle, joten tällaiset "toimintalinjat" näkisin mahdollisina, vaikka yhtaikaisina:

TOIMINTALINJA 1 (KELAn kuntoutustutkimus ja KELAN kuntoutusjakso). Hae ensimmäiseksi KELAn kuntoutustutkimukseen, jossa niskasi - ja todennäköisesti jossain määrin myös selkäsi - tilanne tutkitaan KELAn kustannuksella kahden viikon aikana perusteellisesti. Mulla tämä tehtiin Espoossa asuessani KuntoutusOrtonissa. Tekevät saman jakson aikana kaikki tarpeellisiksi katsomansa tutkimukset ja saat lausunnon ja lopputulokset mukaan. Kuntoutustutkimukseen voi hakea lääkärin B-lausunnolla, jonka todennäköisesti terveyskeskuslääkärisikin voi kirjoittaa. Hae se pikaisesti ja lähetä KELAan, niin voisit päästä kuntoutustutkimukseen jo alkusyksystä.

Kuntoutustutkimuksessa ehdottavat hoitosuunnitelmaa ja voit pyytää niitä suosittelemaan KELAN maksamaa laitoskuntoutusjaksoa, jolloin pääsisit ohjatusti 2-3 viikon aikana aloittamaan niskan kuntouttamisesi, jollei sitä jo aikaisemmin ole aloitettu. Tällä kuntoutusjaksolla saisit kuntoutuksen ainakin alkuun, tosin tarvitset senkin jälkeen fysioterapia-ohjausta.

TOIMINTALINJA 2 (Jorvin fysiatri). Selitä Jorvin fysiatrille myös hankala taloustilanteesi ja että haluaisit työkuntoon ja takaisin työelämään. Ja pyydä saisitko fysioterapiaohjausta Jorvista tai terveyskeskuksestasi tai vaihtoehtoisesti kaupungin maksusitoutumuksen fysioterapiasta, jolla pääsisit kaupungin maksamana yksityiseen fysioterapiaohjaukseen. En tiedä, onko tämä Espoossa mahdollista, mutta aina kannattaa kysyä. Ainakaan Olarin terveyskeskuksesta ei aikanaan saanut fysioterapiaohjausta kroonisiin selkäongelmiin, vaan piti itse mennä yksityiselle. Voi siis olla hiukan heikot mahikset, mutta kannattaa aina kysyä näitäkin mahdollisuuksia.

PS. Jos tässä välissä aiot vähiä rahojasi sijoittaa fysioterapiaan, niin kannattaisiko harkita fysioterapeutin vaihtamista osaavampaan? Jos sun fyssaris sun tapauksessa puhuu neliraajahalvauksesta eikä sen takia uskalla tehdä mitään, sillä on osaaminen loppunut kesken jo aikoja sitten...

PPS. Täältä löytyi Jorvin fysioterapian sivut: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32 ... 6,806,3815
Tämän mukaan fysiatri vois kirjoittaa sulle lähetteen Jorvin fyssareille!

Fysioterapia

Jorvin sairaalassa toimii 20 fysioterapeuttia. Fysioterapeutit työskentelevät sairaalan kaikilla osastoilla ja poliklinikoilla. Fysioterapia käynnistyy Jorvin lääkärin lähetteellä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

kiitokseni

ViestiKirjoittaja Purjemonni » 10 Kesä 2009, 10:08

Kiitos noisa toiminta-ohjeista, pitäkin tänään viettää päivä kelassa kysellen.
Purjemonni
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Kesä 2009, 23:36

Tosta kuntoutustutkimuksesta vielä. Huomasin Jorvin sivuilta, että tekevät niitä näemmä sielläkin. Olin vuonna 2000 itse parin viikon jakson Jorvin sairaalassa erityisen pahan alaselän kipuselkäepisodin jälkeen toipumassa. Saivat minut siellä parissa viikossa nippa nappa jaloilleni - korsetin kera pystyin peräti muutaman tunnin vuorokaudessa olemaan pystyssä sen parin viikon jakson lopussa - ja silloin sen jakson päälle ei ollut puhettakaan mistään kuntoutustutkimuksesta. Edes fysioterapiaa ei voinut saada sen sairaalajakson jälkeen, vaikka olin jo 7-8 kuukautta siihen mennessä ollut työkyvyttömänä. Sen takia mulle oli vähän yllätys, että Jorvin sivuilta voi lukea, että siellä tehdään kuntoutustutkimuksia ja sieltä voi saada fysioterapiaa. No, toivottavasti systeemit ovat sitten muuttuneet fiksumpaan suuntaan.

Enivei, piti sanomani, että tehdään se kuntoutustutkimus sulle Purjemonni sitten Jorvissa tai KELAn maksamana jossain muualla, pidä huoli että se käsi ja kyynärpää otetaan huomioon niissä tutkimuksissa. Sillähän voi olla jotain yhteyksiä sun niskaongelmiin ja joka tapauksessa vaikuttaa sun työkykyys, ja kuntoutustutkimuksessa ideana on kuitenkin tutkia potilas kokonaisuutena, eikä vaan jotain yksittäistä osa-aluetta. Kuntoutustutkimus on nopein ja tehokkain tapa saada tehtyä kaikki tarpeelliset tutkimukset mahdollisimman nopeasti, ja sillä sun tilantees kartoitetaan kerralla kunnolla. Mulla se kesti muistaakseni jotakuinkin pari viikkoa. Muuten vastaavien tutkimusten tekohan kestää helposti puolisenkin vuotta, kun aina odotat välillä lääkärinaikaa ja saat taas uuden lähetteen uusiin tutkimuksiin, jonka jälkeen taas odotat lääkärille jne. Kuntoutustutkimuksessa ne tehdään kaikki vikkelästi ja fysiatri ohjaa sitä juttua, ja sen parin viikon aikana muistaisin, että mulla oli varmaan useampi istunto sen fysiatrinkin kanssa. Eli se on ihan ehdottoman jees homma! :D

Sua ehkä kiinnostaa kuntoutustutkimuksen konkreettinen sisältö, joten heitän muistista listan mitä mulle tehtiin aikanaan:

- fysiatrian erikoislääkärin kliiniset tutkimukset (fysiatri ohjaa ja johtaa koko kuntoutustutkimuksen)
- OMT-fysioterapeutin tutkimus
- toimintaterapeutin tutkimus (mulla tämä tutki lähinnä käden toimintaa)
- psykologin tutkimus
- sosiaalityöntekijän tutkimus/haastattelu (tältä saa hyviä neuvoja toimeentuloon ja tukien hakuun ym.)
- neurofysiologin tekemä ENMG-hermoratatutkimus
- kaularangan rtg

Mulla oli tuoreet lanneselän ja niskan magneetit, joten mulla ei magneetteja tuolla otettu, mutta sulla varmaan niskan magneettikin olis listalla. Samoin vois kuvitella, että sulla vois lisäks olla joku käsiexpertti/käsikirurgi konsultoimassa tota kyynärpää-ongelmaa.

Näistä tuli kaikista kirjalliset lausunnot, jotka saa tietysti itselle ja yhdet kappaleet menee KELAan. Että tällaista hatara muistini mulle kuntoutustutkimuksesta kertoilee... :shock: :D :D :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)