Nikama siirtynyt tai väärässä asennossa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Nikama siirtynyt tai väärässä asennossa

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 15 Touko 2009, 18:11

Noniin. Varasin viime viikolla ajan hierojalle kun hartiat oli niin jumiksissa. Tänä aamuna ei oikein pää kunnolla kääntynyt ja on pitänyt koko ajan varoa missä asennossa pää oikein on. Kipu ei ollut mitään jatkuvaa vaan olo oli paremminkin hankala ja pää ei vaan kääntynyt tai halunnut olla muuten kuin aivan pystyssä.

Menin sitten hierojalle tänään ja alkoi kuulua: "hmm, oho". Minä reippaana, että no mitäs löytyi?
"no täällä on yksi nikama niskassa hiukan huonossa asennossa".

Eipä siinä mitään, olen tuota ehtinyt jo monta kertaa mielessä miettiä, että välillä tuo oireilu on juuri sellaista, että varmaankin nikamat karkailee omille teilleen. Pari kertaa on ollut niin kurja niska, ettei kävelemään pysty.

Olen aina saanut nuo nikamat naksautettua niin selässä kuin niskassakin, kunhan lepuutan kroppaani ja otan pari kertaa sirdaludia. Muutama päivä lepoa ja varovaista venytystä, jotta kireydet laukeaa. Niska suoristetaan kuin venyttäen itsensä kattoa kohden ja naks.

Meninkö lääkäriin? :lol: En tosiaan. koska sille omalääkärille ei olisi enää saanut aikaa ja vaikka olisi saanut niin lääkettä olisi vain määrännyt.
Onneksi on se Ortonin keikka kesäkuussa niin voin siellä tarkentaa näitä oirehdintoja.

Alkaa ihan oikeasti kiinnostaa itseäkin, että kannattaako työtä edes yrittää vai alanko vain kuntoilla ja vahvistaa lihaksia.
Veljen niskaan on laitettu titaanista jäykistettä. Hänellä on edelleen kovia käsikipuja ja muita oireita.
Toivon, että pärjäisin ihan näine hyvineen kuntoilemalla ja muistamalla hyvän ryhdin. Eli välttämällä huonoja asentoja.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Touko 2009, 19:34

Huhhuh! :shock: :shock: :shock:

Tulipa mieleen, että kannattaisko sun etukäteen ottaa Ortoniin yhteyttä, jos varaisivat sulle jonkun sellaisen fyssarin, joka varmaan osaa noi liikkuvuudet käsikopelollakin arvioida? Mä luulen, ettei se ihan jokaselta onnistu.

Mäkin olisin aikanaan saanut OMT-fyssarin ajan, mutta kun en ajoissa tajunnut pyytää sitä. Oli silloin paikat jumissa ja jouduin sitten kaupungilla käymään kiropraktikolla, vaikka olin siellä kuntoutuksessa. Täällähän näytti olevan Ortonin fysioterapia-osaston fyssarit listattuna:
http://www.kuntoutusorton.fi/polikliini ... erapeutit/

En tiedä, ovatko näissä kuntoutusjaksoissakin käytettävissä, mutta siellä oli aika mielenkiintoisia koulutustaustoja muutamalla. Yhdelläkin oli OMT-tutkinnon lisäksi Maitland-tutkinto myös hankittuna. Sellasen luulis jo aikas paljon osaavan... :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 15 Kesä 2009, 22:42

Mulle myös tuttua nikamien väärät asennot, 1-2 eivät pysy paikoillaan ja sen kyllä huomaa. Osteopaattikin ihmetellyt välillä kun on ihan miten sattuu, yleensä tunnistaa järkyttävästä jatkuvasta päänsärystä mihin ei auta mikään temppu kipulääkkeistä puhumattakaan. Ollaan tässä kuitenkin todettu että pikkuhiljaa ko nikamat on alkaneet pysymään paremmin kohdillaan osteopaatin hoitojen myötä viimeisen parin vuoden aikana :)

Kannattaa siis antaa ammattitaitoisen ihmisen käsitellä, mullakaan ei periaatteessa mitenkään manipuloida vaan käydään muutoin kroppa ja ranka läpi ja sitten osteopaatti tekee jonkun ihme taian pitämällä käsiä nikamien kohdalla ja tadaa - ovat jälleen paikallaan! :D
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 20 Heinä 2009, 17:16

Niin, menevätkö ne nikamat paikoiltaan vai tarkoitetaanko tässä kuitenkin fasettinivelten jäykkyyttä, joista aiheutuu lukkotiloja, joita sitten fysiossa auotaan?

Ehdottomasti kannattaa hakeutua fysioterapeutille, joka tietää ko. asioista ja yrittää liikunnalla pitää ruotoa liikkeessä.

Huonoja asentoja voi toki yrittää välttää mutta jos ryhti on huono, niin se ei pysy hyvänä vain sillä, että sen muistaa. Miten sitä nyt voi muistaa pitää mielessä sen asian jatkuvasti. Siihenkin auttaa liikunta ja rankaa vahvistavat liikkeet.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)