kaularangan ahtauma

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Re: kaularangan ahtauma

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Huhti 2009, 22:18

Jokke79 kirjoitti:Minulla onkin seuraavan kerran sovittu lääkäriaika elokuulle jolloin sovitaan jatkosta. Siihen mennessä aion myös selvittää sen että menenkö tuohon leikkaukseen tuonne OYSiin vai jonnekin yksityiseen sairaalaan, esim. ODL. Kun minulla on aikaisemman selkäleikkauksen johdosta huonoja kokemuksia OYSin hoidosta ja tämä lääkärikään jota eilen näin ei oikein herättänyt minun ja omaisteni luottamusta hieman yli itsevarmalla käytöksellään :roll: . Jotenkin tuntuu että menisin mieluummin tuonne ODL:n puolelle leikkaukseen vaikka se maksaakin enemmän. Mutta siitähän saa kuitenkin Kelaltakin korvausta.

Eli vastatkaapa tähän aiheeseen te joilla on kokemusta vastaavasta tilanteesta kuin minulla nyt.

Moi Jokke ja teretulemast palstalle. Palsta on aika uusi ja jäseniä vasta 40 kymmentä. En ole varma onko täällä sellaista vielä sellaista, joka olisi ahtautumaleikkauksen läpikäynyt. Aapeella taitaa olla ahtauma niskassa, mutta hän on menossa leikkaukseen. Jos ei ilmaannu ketään, niin laitan sinulle tietoa mistä löydät vertaistukea. Toivottavasti ilmaantuisi enemmänkin sinun kaltaisiasi, niin voidaan jakaa tietoa.

Hyvä, että sulla on aikaa miettiä leikkausvaihtoehtoa. Ei varmaan herätä luottamusta tuollainen itsevarma käytös.

Onko sulla mitään ahtautumaan liityvää oireistoa vielä: jäykkyyttä/heikkoutta raajoissa, pääkipuja/pääoireita, rintarankaoireita?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2009, 06:02

Moi, Jokke79! Ainakin kolmella palstan nimimerkillä on sama tilanne. Aapee on menossa Oulussa vastaavaan leikkaukseen, Zarru on menossa Töölöön ja Millakiss yrittää välttää kyseisen leikkauksen. Näille kolmelle voit vaikka lähettää yksityisviestiä palstan kautta, jos paremmin havahtuisivat paikalle ja vastaamaan esittämiisi kysymyksiin!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2009, 16:15

Jokke79 kirjoitti:Tässä tuli nyt jonkin verran kirjotettua asiaa aiheen ohitse mutta halusin kertoa omia kokemuksiani vuosien varrelta ja tällä tavalla keventää omaa mielentilaani.
Hyvä, jos kevensi! Sitä kevennystä ja vertaistukea sitä aina kaipaa, kun on tiukka paikka.

Ja ei oo selkäasiatkaan aiheen vierestä, kyllä nekin on tälle palstalle tervetulleita. Itse oon tapellut selkäongelmien kanssa viimeiset 9,5 vuotta, joten kiinnostaa erityisesti nekin asiat. Niskasta mulla nää ongelmat alko, ja niskasta onkin yks väli luudutettu. Selkää ei oo onneksi tarvinnut pilhoa...

Onkos muuten tietoa, että mistä se sun kaularanka-ahtauma on peräisin? Onko sulla sinne esimerkiksi kasvanut näitä osteofyyttejä eli ylimääräistä luukasvua nikaman pinnalle, vai minkä takia sulla nyt on alkanut olemaan yläkerrassa ahdasta?

Jostain lueskelin just sellasta, että jos rangassa on vähän liikaa liikkuvuutta, ranka voi alkaa sitä jäykistääkseen ja tukea saadakseen pikku hiljaa kasvattaa näitä osteofyytteja. Mutta kai niitä voi muistakin syistä syntyä näitä osteofyytteja / luupiikkejä, en oo sen tarkemmin niihin tutustunutkaan. :roll:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 25 Huhti 2009, 18:49

Heippa!

Minulla tosiaan kaularangassa ahtauma oik. puolella.
Tätä vaivaa on hoidettu erikoisfysiossa. Sekä sähköllä, akupunktiolla ja sähköakupunktiolla.

Selästä on leikattu luudutusleikkauksen yhteydessä ahtauma. Se auttanut koska leikkauksen yhteydessä tukilaitteen laitossa tuli dorsali ramus hermovaurio. Hermo katkesi eivätkä hermonpäät koskaan löydä toisiaan.
Tästä syystä sairastan vaikeahoitoista neuropaattista kipuoireyhtymää.

Ekassa selkäoperaatiossa kävi niin, että ortopedi leveili mun pystyvän kävelemään 20 km lenkkejä.
Mutta leikkauksen jälkeen ei vuoteen jalat toimineet. Kun pääkoppa ei antanut käskyjä alaraajoille. Vieläkin on tätä ongelmaa vaikka ekasta leikkauksesta on aikaa 8 vuotta.

Kaikenlaista on kokemusta ja sattumusta on ehtinyt tapahtua kahdentoista vuoden aikana.
Kokemusta löytyy myös yksityissairaalasta. Yliopistosairaalaan en olisi lähtenyt enää mistään hinnasta tuon ekan selkäoperaation jälkeen.
Mulle tuli sen jälkeen semmoinen tunne, että jos menen sinne, ne tappaa mut. Eli luottamusta ei ollut pätkääkään.

Ykistyissairaalaan oli hyvä mennä. Rahaa paloi mutta oli sen arvoistakin.
Hoito oli ensiluokkaista :D !!
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Huhti 2009, 23:43

Jokke79 kirjoitti:Ja kun en oo yli 15 vuoteen ollut leikkausoperaatiossa joka vaatisi nukutusta niin jonkin verran pelottaa siihen tilaan joutuminen.

Tuota olen joskus itsekkin ajatellut, että apua, jos joutuisin nukutetuksi. Ihan kaiken kontrollin ulkopuolelle. Täysin toisten armoille. Pelottava ajatus. Ja herääkö siitä. Toisaalta, jos ei herää, niin se olisi armollinen poismeno.

On se kyllä niin, että kannattaa kyllä etsiä käsiin sellainen neurokirurgi, joka tosiaan osaa asiansa. Ja jos mietit yksityispuolelle menoa, niin sitähän kannattaa ottaa selvää koko suomen laajuudella, missä osataan tarvitsemasi leikkaus. Hyvä, kun sulla on sinänsä aikaa vielä etsiä hoitavaa tahoa tai hoitoa. Onko leikkaus pakollinen, hyvä kysymys. Ja milloin on pakollinen. Tiedätkö minkä verran ahtauma painaa selkäydintä. Siis kuinka lähellä on selkäytimen sisällä olevaa hermokimppua.

Niskahan on vielä huomattavasti riskimpi alue kuin selkä. Jos kiinnostaa, niin tutki Artikkelit, Linkit... osiossa olevia anatomialinkkejä.

Mistä ne selkäjutut tuli, joihin tarvitsit leikkauksen. Aika nuorena sulla oli tuo leikkaus. Liittyykö jotenkin tuohon lyhytkasvuisuuteen. Oletko siitä löytänyt mitään tietoa Suomesta tai ulkomailta. Luulis, että niihinkin asioihin joku on perehtynyt Suomessa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 23 Kesä 2009, 00:08

Hei!
Mulla on myös nukutukseen liittyviä erittäin ikäviä muistoja mm. avoleikkauksessa, kun leikattiin leukaniveltä olin tullut anestesian pintaan. Tuota en luojan kiitos itse muista mutta heräsin heräämössä nukutusputki kurkussa ja silloin luulin kuolevani, ei saanut henkeä eikä saanut huudettua apuakaan. Viime tipassa putki otettiin pois ja tunnelmat olivat samat, kuin olisi vetänyt vettä ämpäri tolkulla nenään.

Tuon jälkeen olen aina pelännyt nukutusta, olipa se sitten pitkä tai lyhyt.
Tuon jälkeen olen kertonut nukutuslääkärille kokemuksista ja he ovat ottaneet sen tosissaan, kirjanneet papereihin ja sanoneet, että laitetaan paremmat nukutusaineet ja kaikki onkin mennyt sen jälkeen hyvin.

On ensi arvoisen tärkeää, että leikkauskokemuksista jää turvallinen mieli. Ja kun itsellä on huonoja kokemuksia, niitä pelkää aina vaikka alla olisi jo niitä hyviäkin.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja meitsi » 07 Loka 2009, 17:07

Heipparallaa. Mäkin päätin liittyä tähän foorumiin, kun en tunne ketään jolla olis vastaavia oireita olleen, jolta vois sitten kokemuksia kuunnella. Heinäkuussa mulla alkoi perinteinen oikean lapaluun alla taas vihlomaan, joka onkin parinkymmenen vuoden ajan vähintään kaksi kertaa vuodessa vaatinut kiputulehduslääkekuurin. No, lekuri sitten määräsi mulle perinteisen voltaren kuurin, mut ei apuja. Otettiin toinen kuuri, ei edelleenkään apuja.
Pistettiin lapaluun kipeään kohtaan kortisonia, ei apuja. Vaiva alkoi edetä parinkuukauden sisällä
niskanseudulta lavan kautta kyynerpäähän ja sieltä etusormeen ja peukkuun. Niska-sormiin asti alkoi tulla tiheään tahtiin kuin sähköiskuja ja käsi oli yhtä turta jonkin ajan päästä. Onneksi meillä on hyvä työterveyslääkäri ja hän tutki perusteellisesti oireeni ja pisti mut tarkempiin tutkimuksiin eli röntgeniin ja sitten mangneettikuvauksiin,sekä määräsi hermokipulääkkeitä. Mulla todettiin olevan kutos ja seiska nikaman välissä pullistuma joka painaa hermoa, joka sitten säteilyttää oikeanpuoleiseen käteen. Sen lisäksi samassa kohteessa on jotain osteofyyttireunakerrostumaa, joka ei mulle sano mitään? Nyt olen jonossa töölön klinikalle leikkaukseen ja tällä hetkellä, kiitos vahvojen lääkkeiden kivut ovat jonkinverran lieventyneet. Koko syyskuu meni maatessa lääketokkurassa ja nyt olen jopa uloskin lyhyelle (max500m) kävelylenkille pystynyt. Kauluria käytän aina ulos mennessä, on tosi hyvä tukiväline.
Töölön lekuri sanoi että vaiva saattaa poistua parin kuukauden levolla kokonaankin, mutta voiko se ajan mittaa taas ilman leikkausta uusiutua?
Titaaniprikkasysteemiä hän ehdotti.
No nyt on taas mentävä punkan pohjalle. Tässä mun tekstissä saattaa olla vaikka kuinka kirjoitusvirheitä, mut toivottavasti sait selvää.

T. Pekka
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Loka 2009, 21:24

Heippatirallaa, meitsi!

Olet siis jonossa Töölööseen mahdolliseen niskan välilevypullistuman leikkaukseen. Samanlainen siellä aikanaan mulle tehtiin, ja palstalla on muutama muukin Töölössä leikattu.

Se osteofytoosi on luun pinnalle syntyvää luukudoksen hyvänlaatuista lisäkasvua, toisena nimenä puhutaan mm. luupiikeistä. Sitä osteofytoosikasvua voi esimerkiksi nikamaan tulla ymmärtääkseni mihin kohtaan tahansa. Sulle on sitten ilmeisesti sitä tullut hermojuuriaukon reunoille, näin olin ymmärtävinäni tekstistäsi?

Jos sitä kertyy hermojuuriaukon reunoille tai sisäpuolelle, se voi alkaa jossain vaiheessa ahtauttaa hermojuurikanavaa ja aiheuttaa hermojuurelle kaikenlaisia ärsytysoireita. Joskus niitä pitää leikkauksella hoitaa ja silloin niitä ylimääräisiä koverretaan pois, jotta hermojuurelle saadaan tilaa.

Kaularanka-ahtauman eli spinaalistenoosin tapauksissa käytetään nimityksiä sentraalinen tai lateraalinen spinaalistenoosi. Sentraalinen tarkoittaa sitä, että ahtauma on "keskemmällä" eli ahtauttaa itse selkäydinkanavaa, jolloin selkäydin voi joutua ahtaalle. Lateraalinen spinaalistenoosi taas ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että jompikumpi tai molemmat hermojuuriaukot ovat ahtautuneet.

Tästä osteofytoosikasvusta olen ymmärtänyt, että esimerkiksi liiallinen nikaman liikkuvuus eli instabiliteetti helposti aiheuttaa sitä. Silloin voimassaolevan "teorian" mukaan elimistö alkaa kasvattamaan näitä osteofyyttejä, jotka sitten lopulta jäykistävät ja siten stabiloivat instabiilin nivelen.

Tässä ketjussa on lisää maallikoiden höpötystä osteofytooseista: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=57

Ja vaikkapa näistä ketjuista löydät kohtalotovereita, joilla on tai on ollut niskan välilevypullistuma:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=258

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=338

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=271

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=273
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meitsi » 11 Loka 2009, 14:07

DirtyDeeds kirjoitti:Heippatirallaa, meitsi!

Olet siis jonossa Töölööseen mahdolliseen niskan välilevypullistuman leikkaukseen. Samanlainen siellä aikanaan mulle tehtiin, ja palstalla on muutama muukin Töölössä leikattu.

Se osteofytoosi on luun pinnalle syntyvää luukudoksen hyvänlaatuista lisäkasvua, toisena nimenä puhutaan mm. luupiikeistä. Sitä osteofytoosikasvua voi esimerkiksi nikamaan tulla ymmärtääkseni mihin kohtaan tahansa. Sulle on sitten ilmeisesti sitä tullut hermojuuriaukon reunoille, näin olin ymmärtävinäni tekstistäsi?

Jos sitä kertyy hermojuuriaukon reunoille tai sisäpuolelle, se voi alkaa jossain vaiheessa ahtauttaa hermojuurikanavaa ja aiheuttaa hermojuurelle kaikenlaisia ärsytysoireita. Joskus niitä pitää leikkauksella hoitaa ja silloin niitä ylimääräisiä koverretaan pois, jotta hermojuurelle saadaan tilaa.

Kaularanka-ahtauman eli spinaalistenoosin tapauksissa käytetään nimityksiä sentraalinen tai lateraalinen spinaalistenoosi. Sentraalinen tarkoittaa sitä, että ahtauma on "keskemmällä" eli ahtauttaa itse selkäydinkanavaa, jolloin selkäydin voi joutua ahtaalle. Lateraalinen spinaalistenoosi taas ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että jompikumpi tai molemmat hermojuuriaukot ovat ahtautuneet.

Tästä osteofytoosikasvusta olen ymmärtänyt, että esimerkiksi liiallinen nikaman liikkuvuus eli instabiliteetti helposti aiheuttaa sitä. Silloin voimassaolevan "teorian" mukaan elimistö alkaa kasvattamaan näitä osteofyyttejä, jotka sitten lopulta jäykistävät ja siten stabiloivat instabiilin nivelen.

Tässä ketjussa on lisää maallikoiden höpötystä osteofytooseista: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=57

Ja vaikkapa näistä ketjuista löydät kohtalotovereita, joilla on tai on ollut niskan välilevypullistuma:

Kiitti paljon
T.pekka
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=258

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=338

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=271

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=273
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Loka 2009, 15:44

meitsi kirjoitti:Töölön lekuri sanoi että vaiva saattaa poistua parin kuukauden levolla kokonaankin, mutta voiko se ajan mittaa taas ilman leikkausta uusiutua?

Tähän jäi vastaamatta. Niskan välilevypullistuma voi toki uusiutua, mutta jos ilman leikkausta pääsisit oireettomaksi, se olis parasta. Kyllä leikkauksia pääsääntöisesti kuitenkin kannattaa välttää, jos muuten pääsee kuntoon. Joskus välilevypullistuma vetäytyy / paranee itsestään, ja se alkaa silloin kyllä parin kuukauden sisällä kehittyä parempaan suuntaan eli oireet vähenee. Jos parissa kuukaudessa ei ala helpottaa, silloin se tuskin enää itsestään toipuu. Näin olen antanut itselleni kertoa... :shock: :D :shock:

Jos näin hyvin kävis, ja haluat uuden episodin välttää, kannattaa hakeutua hyvän fysioterapeutin juttusille. Kun akuutti vaihe on ohi, voit jumpata niskan lihaksiston takaisin normaalikuntoon ja niiden motorisen kontrollin eli hallinnan, ja sen pitäis sitten jatkossa jonnin verran ehkäistä saman ongelman uusiutumista.

Samoin olen ymmärtänyt, että tietyt liikkeet kuormittavat tiettyjä kudoksia ja silloin kannattaa välttää liikkeitä, jotka kuormittavat sitä kohtaa välilevystä, joka on revennyt. Samoin McKenzie-terapian mukaisilla taivutusliikkeillä on todistetusti pystytty välilevypullistumassa ulos välilevystä pullistunutta diskusmassaa ajamaan takaisin sisäänpäin. Näitä McKenzie-taivutusliikkeitä voi siis fysioterapeutin ohjaamana tehdä akuutissa vaiheessa, mutta varsinaisia jumppaliikkeitä ei ymmärtääkseni akuutissa vaiheessa ole syytä tehdä. Jos tästä innostut, niin kannattaa hakeutua hyvän fyssarin juttusille.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meitsi » 12 Loka 2009, 12:28

Tack taas. Mua vaan valmiiksi oksettaa se et jos ei nyt sitten leikkaukseen menisikään oireiden helpottuessa niin taas alkaisi
se sama rulianssi jonkun ajan päästä jos vaiva alkaakin uudestaan ja pääsisikö sitten leikkaukseen enää, vaan lääkärit tarjoaisivat pelkästään fysikaalista. Mä kävin fysikaalisessa muutaman kerran oireiden tullessa
ja se ei ainakaan silloin parempaan suuntaan menny vaan päin vastoin pahensi kipuja. No katsellaan rauhallisesti mihin suuntaan tää menee.
Leikkausaika menee kuulemma loppuvuodelle kun tänään
asiaa tiedustelin.':('

Tähän jäi vastaamatta. Niskan välilevypullistuma voi toki uusiutua, mutta jos ilman leikkausta pääsisit oireettomaksi, se olis parasta. Kyllä leikkauksia pääsääntöisesti kuitenkin kannattaa välttää, jos muuten pääsee kuntoon. Joskus välilevypullistuma vetäytyy / paranee itsestään, ja se alkaa silloin kyllä parin kuukauden sisällä kehittyä parempaan suuntaan eli oireet vähenee. Jos parissa kuukaudessa ei ala helpottaa, silloin se tuskin enää itsestään toipuu. Näin olen antanut itselleni kertoa... :shock: :D :shock:

Jos näin hyvin kävis, ja haluat uuden episodin välttää, kannattaa hakeutua hyvän fysioterapeutin juttusille. Kun akuutti vaihe on ohi, voit jumpata niskan lihaksiston takaisin normaalikuntoon ja niiden motorisen kontrollin eli hallinnan, ja sen pitäis sitten jatkossa jonnin verran ehkäistä saman ongelman uusiutumista.

Samoin olen ymmärtänyt, että tietyt liikkeet kuormittavat tiettyjä kudoksia ja silloin kannattaa välttää liikkeitä, jotka kuormittavat sitä kohtaa välilevystä, joka on revennyt. Samoin McKenzie-terapian mukaisilla taivutusliikkeillä on todistetusti pystytty välilevypullistumassa ulos välilevystä pullistunutta diskusmassaa ajamaan takaisin sisäänpäin. Näitä McKenzie-taivutusliikkeitä voi siis fysioterapeutin ohjaamana tehdä akuutissa vaiheessa, mutta varsinaisia jumppaliikkeitä ei ymmärtääkseni akuutissa vaiheessa ole syytä tehdä. Jos tästä innostut, niin kannattaa hakeutua hyvän fyssarin juttusille.[/quote] :( :( :( :(
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja meitsi » 20 Loka 2009, 18:40

Tervehdys kaikille. Kohta neljä kuukautta kulunut kun oireet niska-oikean
käden vaivat alkoivat. Syyskuun eka päivähän sitten jäin pois töistä ja 29 päivä syyskuuta kävin töölön polilla, jolloin tehtiin leikkauspäätös.

Nyt olen ollut viikon ilman tramalia ja käteen ei kohdistu enää niin kovaa kipua. Kipu on tehnyt uuden aluevaltauksen eli aivan lapojen väliin, kyynerpäihin ja ajoittain vetää ohimosta ihan vietävästi. Soittelin tänään töölöön ja siellä äänestä päätellen nuori mieslekuri sanoi, ettei kyseiset
kivut voi niskan välilevy pullistumasta johtua. Mistä ne sitten johtuu?
Onko kellään ollut vastaavia oireita?

Sen lisäksi olin hölmö kun myönsin oikean käden oireet lievemmiksi. Kaveri puhelimen
toisessa päässä sitten tylysti sanoi, ettei sillä leikkauksella niin kiire sitten olekkaan :evil:. Jononhoitaja arvio leikkausajankohdan lähemmäs loppuvuotta :cry:
meitsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Loka 2009, 19:02

Jeps, tutut oiree on, vaikkei pullistumaa olekaan. Sen sijaan retkahdusvamma/nivelsidelöysyys tossa käden kohdalla, oliko se sit nyt C7-tasolla mulla. Vissiin. Ja ainaki lapojen, hartian ja rintarangan ja yläraajojen hermotus menee juurikin kaularangassa kohdalta C6-Th1. Että sieltähän ne tulee. Ja toki voi säteillä otsaankin kaulapunoksen kautta. Jos väittää ettei noi oireet tule rangasta, on vähän sama ku sanois auton käyttävän lentobensaa > suht epäloogista siis. ;)

kärvistelyjä!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 21 Loka 2009, 16:18

Jos kivut eivät ole koko aikaisia tai pohjattoman pahoja, suosittelen ehdottomasti hyvää fysioterapeuttia.
Leikkaus on aina se viimeinen vaihtoehto ja sitä ei kukaan tiedä minkälainen tulos siitä tulee.

Fysioterapiaan kannattaa hakeutua vaikka oireet pahenisivatkin ensimmäisillä kerroilla. Fysioterapeutille pitää kertoa tuntemuksista ja kysyä onko hänellä takataskussa keinoja auttaa Sinua. Ja sun pitää etsiä niskavaivoihin erikoistunut fysioterapeutti.

Jos et nyt mene leikkaukseen, niin älä mene.
Käy nyt kaikki hoitovaihtoehdot läpi ja tuumaile fysion kanssa mitä sun tilanteessa tehdään. Jos joltakin loppuu keinot, vaihda fysiopaikkaa.
Osaavia tahoja kyllä on.

Leikkaukseen pääset kyllä myöhemminkin, jos sen tarvetta vielä on.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Loka 2009, 18:25

Totta turisee Millakiss. Leikkaus on hyvä viimeinen vaihtoehto mutta jos sen voi välttää jotenki, ni aina parempi. Ei se kuitenkaan takaa täydellistä paranemista loppuelämäks, vaikka moni saa siitä kelpo avun suurimpiin vaivoihin. Ja leikkauksen jälkeen on kuitenki kova kuntoutustyö edessä. Ja aina on sit riskinsä puukotuksissa, totta. Kun löydät hyvän niskafyssarin, ehkä pystyt välttään koko leikkauksen?! Se olis vallan mainiota. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)