Niskan lihakset, jotka aiheuttavat käsioireita / päänsärkyä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niskan lihakset, jotka aiheuttavat käsioireita / päänsärkyä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2009, 15:17

Eräästä Fedjan löytämästä aivan erinomaisesta niskan anatomia -videosta, löytyi mielenkiintoinen pätkä, jossa kiropraktikko kertoo mm. eräistä niskan sivulla olevista lihaksista, jotka voivat puristaa hermoja. Näiden hermojen tai niihin liittyvien verisuonien puristus voi aiheuttaa käsiin kaikenlaisia tuntemuksia.

Videolla tämä kohta on suurin piirtein aikavälillä 4:05 → 4:45, ja videolla on muutenkin erinomainen selostus mukana. Samoin kolmiulotteinen esitys on huippuluokkaa, erittäin havainnollinen. Tämä video löytyy siis Youtubesta: Chiropractor Vancouver WA Cervical Anatomy 3D

Nappasin tämän mielenkiintoisen kohdan videosta tähän:
Look at these muscles here. These are called the scaling muscles and the scaling muscles come from the side of the neck and go to the upper ribs of the ribcage and are very close to the nerves and blood vessels that come from the heart or from inside the spinal cord. These muscles can actually pinch those nerves or pinch the blood vessels and cause a condition called the Thoracic Outlet Syndrome where you get a lot of pain, numbness and tingling and cold sensations into your hands because of pinching up here in the neck.

Käännös (en tiennyt ao. lihasten suomenkielistä nimeä, mutta videolta niiden sijainnin näkee helposti):
Katsokaa näitä lihaksia. Niitä kutsutaan nimellä scaling muscles ja sijaitsevat niskan sivulla ja kiinnittyvät rintakehän ylimpiin kylkiluihin ja ovat hyvin lähellä niitä hermoja ja verisuonia, jotka tulevat sydämestä tai selkäytimestä. Nämä lihakset voivat itse asiassa puristaa edellä mainittuja hermoja tai verisuonia ja aiheuttaa ongelman nimeltä Thoracic Outlet Syndrome ( TOS -oireyhtymä), jossa tämä puristus niskassa aiheuttaa kipua, puutumista, kihelmöintiä/pistelyä ja kylmän tuntemuksia käsiin.

Tässä kuva siitä videosta, jossa keskimmäisin näistä lihaksista on ruudutettu keltaisella ja hiiren osoittimena toimiva "käsi" on lihaksen päällä. Keltaisella ruudutetun lihaksen vasemmalla ja oikealla puolella olevat samansuuntaiset samannäköiset lihakset ovat myös näitä "scaling" -muskeleita.
Kuva

Lisäksi allaolevassa kuvassa ruudutetuista niskan lihaksista todetaan mielenkiintoista. Näiden ovator scapula -nimisten niskan lihasten kiristys aiheuttaa päänsärkyä ja lisäksi nämä ovat lihaksia, jotka monesti vaurioituvat whiplash-vammassa:
Kuva

TOIMITUKSEN HUOMAUTUS: Nämähän eivät missään nimessä ole ainoita paikkoja / syitä, jotka voivat aiheuttaa oireita. Käsioireita voi aiheuttaa hermopuristus tai hermon ärsytys missä kohtaa tahansa lähtien selkäytimestä lähtevän hermon kohdalla. Käsien tapauksessa oireita voi siis aiheutua mistä kohtaa tahansa väliltä kaularangan hermojuuriaukko - ranne. Vielä ranteessakin hermo voi ahtautua tai muuten ärsyyntyä ja aiheuttaa käsioireita.
Vastaavasti päänsärkyä voinee aiheutua muistakin syistä, kuin em. esityksessä mainittujen lihasten kireyden takia.
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 21 Huhti 2009, 11:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Niskan lihakset, jotka aiheuttavat käsioireita / päänsär

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Huhti 2009, 18:28

DirtyDeeds kirjoitti:Niitä kutsutaan nimellä scaling muscles ja sijaitsevat niskan sivulla ja kiinnittyvät rintakehän ylimpiin kylkiluihin ja ovat hyvin lähellä niitä hermoja ja verisuonia, jotka tulevat sydämestä tai selkäytimestä. Nämä lihakset voivat itse asiassa puristaa edellä mainittuja hermoja tai verisuonia ja aiheuttaa ongelman nimeltä Thoracic Outlet Syndrome, jossa tämä puristus niskassa aiheuttaa kipua, puutumista, kihelmöintiä/pistelyä ja kylmän tuntemuksia käsiin.

Hyvä bongaus DD! Kiitos.

Siis kyseessä lienee scalenus anterior, scalenus medius, scalenus posterior?
http://en.wikipedia.org/wiki/Scalene_muscles
http://4.bp.blogspot.com/_wsbOHaMBCa0/Rqjgj9ka17I/AAAAAAAAALY/tO_ib7Q5tvs/s400/Gray387.png

Paitsi, että noi sisältää paljon verisuonia, niin tosiaan selkäydinhermot 3-8 menee niissä/hermottaa niitä.

Juurikin niillä kaulan koukistajilla, jotka tehdään selillään kevyesti päätä nostaen, on suuri vaikutus kaikkii noihin scalenus-lihaksiin, vaikka itse liikkeen suorittaakin sternocleidomastoid -lihas. Mutta ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa. Samoin hartian nostot + rintarangankierrot käy noihin lihaksiin oikein tehtynä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sternocleidomastoid_muscle
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Huhti 2009, 20:39

Kiitos lisävalaistuksesta DD ja Tahdonvoima. Olin taas tyytyväinen tohon suomennokseen. Huomasin, että videosta sai hyvää kokonaiskuvaa lihaksista, mutta en jaksanut kunnolla keskittyä tekstiin.

Selittäsköhän nuot asiat myös, miksi mulla rytmihäiriö saattaa laueta joskus pelkästään siitä selkä osuu selkänojaan tietyssä kulmassa.

Just ajattelin, että mun pitää selvittää enemmän vielä noita kaulan etupuolen lihaksia. Mietiskelin, että lento pyörän päältä on tullut siten, että pää on takana, leuka edessä (extensiossa). Ja sitten smash.

Luulis, että revähdykset on mulla tapahtuneet etupuolella kaularankaa olevissa ligamenteissä ja lihaksissa, koska nehän ovat joutuneet suurimpaan venytykseen.

Ja tuo pään nosto on aina tuntunut tosi pahalta. Jos nostan reilusti (n. 70 astetta), niin se on ok. Jos vähän, niin todella vaikea ja tekee pahaa. Tai on ainakin ennen tehnyt. Vältän liikettä aika perusteellisesti.

Jos on selkeä kuva siitä, miten ne 3-? hermot ovat lihasten sisällä, niin vinkatkaa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Hermoja

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Huhti 2009, 22:48

fedja kirjoitti:Selittäsköhän nuo asiat myös, miksi mulla rytmihäiriö saattaa laueta joskus pelkästään siitä selkä osuu selkänojaan tietyssä kulmassa.

No, selittää ainakin mulla sen, että kun riittävän pitkään hartsun seutu rasittuu, niin alkaa sydän hakata tai tulee hikka. ;) Ja se loppuu, kun lepään...

fedja kirjoitti:Just ajattelin, että mun pitää selvittää enemmän vielä noita kaulan etupuolen lihaksia. Mietiskelin, että lento pyörän päältä on tullut siten, että pää on takana, leuka edessä (extensiossa). Ja sitten smash.

Luulis, että revähdykset on mulla tapahtuneet etupuolella kaularankaa olevissa ligamenteissä ja lihaksissa, koska nehän ovat joutuneet suurimpaan venytykseen.

Ja tuo pään nosto on aina tuntunut tosi pahalta. Jos nostan reilusti (n. 70 astetta), niin se on ok. Jos vähän, niin todella vaikea ja tekee pahaa. Tai on ainakin ennen tehnyt. Vältän liikettä aika perusteellisesti.

Juu, etuosahan siinä eniten kärsii maalaisjärjellä, etenkin kurkunseutu, kaulan alle kiinnittyvät lihakset + just pitkät ligamentit. Ei mullakaan aluksi ollut mitään toivoa leukaa nostaa tai ns. kurkotella ylöspäin mutta nyt se sujuu mallikkaasti. Ennen kinnas tohon leuan alle + rintakehään, niin ei vaan onnistunut.

fedja kirjoitti:Jos on selkeä kuva siitä, miten ne 3-?(8) hermot ovat lihasten sisällä, niin vinkatkaa.

Juu, ei ole, kun ne menee ristiin rastiin... ;) Mut sekä eessä et takana on niin sensorisia kuin motoria syitä, vaikka etu- ja takajuuri onkin jakaantunut.

Tais olla niin, että takah. hermotti selän ihoa + lihaksia. Etuhaarat taas muodosti ääreishermostoon kuuluvia hermopunoksia. Ja rintahermojen etuhaaroista lähti sitten ne kylkivälihermot, jotka meni kylkiluihin. Ja ne kylkivälihermot hermotti sit rintakehän lihaksia + ihoa. Katto jostain, en nyt löytänyt fiksuu linkkiä. Mutta lähes vannon, että noin ne meni, kun ft on muutaman kerran selittänyt.

Auttaako noi, joutuu tosin vähän suurenteleen tosin?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray790.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray808.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray507.png
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Mä meen järveen ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Huhti 2009, 00:10

Nyt mä vasta rakkaat ystävät alan tajuta, kuinka karmeesta lähtökohdista olen ponnistamassa kohti terveyttä! Vuosi meni ...

Kun oon kattellut noita kuvia niskasta, en voi kuin todeta, että viimeiset 5 vuotta mulla on ollut niska PÄIN VITTUA. Nyt siitä ekaa kertaa leivotaan kalua, eli voikin hieman kestää, kun tuli vielä tämä toinenkin vamma... Mutta ei siellä ole ollut muuta kuin kasa toimimattomia lihaksia, arpea ja kuormittuneita hermoja. Hyi helvetti.

Mutta nyt ajattelen, että tämä uusi kaatuminen oli kohtaloni ja onneni. Jos ei niskaa olisi nyt kuntoutettu olisin varmaan kuollut viimeistään 40-vuotiaana. Vaikka tie tuntuu nyt pitkältä, niin tunnelin päässä on jo valo. Olen nähnyt sen monesti mutta matka on kyllä kesken...

Ens viikolla ostan kuivapuvun + Back on Trackin, ja alan polkeen järvellä heti, kun lämpöä on + 8.

Fedja, oliko se kaulasuoja hyvä?
tahdonvoimaa

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)