Niskan rakenteesta HAVAINNOLLISIA kuvia ja keskustelua...

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Touko 2009, 21:04

Moi!

Niin ja jäi viimeksi sanomatta, että komeita ne sun kuvat olivat! :D Se päätelevy on nikaman ja välilevyn välillä oleva 1-2 mm paksu levy. En nyt äkkiseltään muista, mikä sen rooli tarkalleen ottaen oli, mutta aineenvaihduntaankin se jotenkin liittyi.

Silläkin uhalla, että eksyn liikaa tohtoroimaan, niin mun ymmärtääkseni ne alempana olevat mutkat ovat tärkeämpiä. Voi olla, että niskan tasolla noi käyryydet johtuu siitä, että se "korjaa" alempana olevia mutkia. Jos se sattuis näin olemaan, niin silloinhan noi niskajumpat ei välttämättä hirveesti autakaan.

Joskus ne mutkat voi olla lähtöisin alhaalta lantiosta, SI-nivelen virheasennosta. Luin uudestaan sun tarinoita, ja siellähän oli pari rajua kaatumista. Niissä voi kuulemma SI-nivelkin helposti mennä hiukan virheasentoon. Ja omasta kokemuksesta tiedän, että fysiatrit, kiropraktikot ja osteopaatit esim. ei monesti niitä löydä. Ei löytänyt mullakaan, mulla tosin se virheasento oli niin pieni, että se aiheutti hyvin hyvin pienen kierreskolioosin selkään. Niin pienen, että joka toinen fysiatri mainitsi lievästä skolioosista ja joka toisen mukaan sellaista ei ollut.

Eli tsekkaapa peilistä, onko sulla lantio ihan vaakasuorassa ja molemmat puolet ihan samalla korkeudella?

Tässä on kuva rangasta, jonka skolioosi on kuulemma lähtöisin SI-nivelen virheasennosta. Muistuttaako yhtään sun ryhtiä? Voisko olla tästä kysymys?

Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 21:14

Kokemuksesta sanon, että yritin omaa lantiota tutkia seisaltaan, että onko se suora ja en päässyt selvyyteen. Ja kun osa hepuista itse tutkimalla peukalon ja pikkurillin avulla saa selville kumpi lonkka jumittaa, niin minulta ei onnistu. En minä huomaa kulkeeko toinen kohouma selässä eri tavalla kun toinen tai pysyykö toinen paikallaan. Kuntonetti.org:n kautta löysin noita juttuja miten asiaa pystyy itse tutkimaan.

Makuultaan huomaa, että lantio ei ole "järjestyksessä". Jalat kylkimakuussa sillai poikkeukselliset, että vasen jalka on pitempi kummallakin kyljellä maatessa. Oikea jalkaterä sojottaa 60 astetta oikealle. Toi ilmeisesti johtuu lonkasta. Tais sitten Si-nivelestä asti. Tai skolioosista. Mulla on lievää skolioosia lanne ja rintarangassa.

Ihan selkeästi lantiossa on joko Si-nivelen lukkiutumista tai jotain muuta, joka aiheuttaa istuessa ja makuultaan jalkojen erimittaisuuden. Mutta seisaltaan tosiaan en pääse asiasta selvyyteen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 17 Touko 2009, 22:18

Niin ja jäi viimeksi sanomatta, että komeita ne sun kuvat olivat

Kiitos, mukava tosiaan tietää olevansa ainutlaatuinen ainakin siinä suhteessa :D

Todella mielenkiintoisia pointteja!

tosin se virheasento oli niin pieni, että se aiheutti hyvin hyvin pienen kierreskolioosin selkään. Niin pienen, että joka toinen fysiatri mainitsi lievästä skolioosista ja joka toisen mukaan sellaista ei ollut. Eli tsekkaapa peilistä, onko sulla lantio ihan vaakasuorassa ja molemmat puolet ihan samalla korkeudella?

Apua. Kuulostaa jollain tavalla tutulta. Mulle nimittäin joka toinen fyssari/lääkäri on sanonut, että toinen jalka on pidempi kuin toinen. Toiset taas väittää, että pituuseroa ei ole. Johtuukin lantiosta??
Sivulta päin katsottuna rintarankani on oiennut ja lantio kiertynyt eteenpäin. Lisäksi on sanottu, että torso on vastaavasti vetäytynyt taaksepäin. Eipä nuo olkapäätkään ole tavanneet olla ihan samassa linjassa... Ja mulla on muuten skolioosia suvussa!

CH
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 17 Touko 2009, 22:24

Hei, musta on muuten tullut innokas niskoittelija! :)
Sitä piti vielä kysymäni, että mitäs sellaiselle dislokaatiolle sitten yleensä tehdään?
CH

Si-dislokaatio

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 22:30

Jotkut hyvät jäsenkorjaajat osaavat korjata sen dislokaation.

Tossa sulle tutkittavaa ü:
http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11

Mulla on samantyyppistä ruotovikaa. Mutta mää en voi hoidattaa jäsenkorjaajalla tällä hetkellä tilannetta, kun kroppa ei kestä niin kovaa käsittelyä, vaikka oiskin "kevyttä" muiden mielestä. Toisaalta Tahdonvoimaa on saanut lonkkajutut kohdalleen kraniosakraalisella terapialla :shock: .
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Touko 2009, 22:53

Cervical Hell kirjoitti:
tosin se virheasento oli niin pieni, että se aiheutti hyvin hyvin pienen kierreskolioosin selkään. Niin pienen, että joka toinen fysiatri mainitsi lievästä skolioosista ja joka toisen mukaan sellaista ei ollut. Eli tsekkaapa peilistä, onko sulla lantio ihan vaakasuorassa ja molemmat puolet ihan samalla korkeudella?

Apua. Kuulostaa jollain tavalla tutulta. Mulle nimittäin joka toinen fyssari/lääkäri on sanonut, että toinen jalka on pidempi kuin toinen. Toiset taas väittää, että pituuseroa ei ole. Johtuukin lantiosta??
Sivulta päin katsottuna rintarankani on oiennut ja lantio kiertynyt eteenpäin. Lisäksi on sanottu, että torso on vastaavasti vetäytynyt taaksepäin. Eipä nuo olkapäätkään ole tavanneet olla ihan samassa linjassa... Ja mulla on muuten skolioosia suvussa!

CH

Oukei. Se kuulostaa siltä, että sulla saattaa ainakin osatekijänä olla toi SI-nivel. Ton Fedjan antaman sivun lisäksi voit vilkaista näitä Selkäsivuja, siellä on samaa juttua: http://www.selkasivut.fi/

Jos sitten tulet siihen tulokseen, että se voi tota olla ja haluat asian tutkituttaa, niin suosittelisin sulle tätä Käsityöläiskadulla toimivaa kansanparantajaa:

http://www.heikkiluoma.com/?pinc=3

Tällä kaverilla mä olen itekin käynyt, ja se osaa asiansa. Erityisesti näiden lantiojuttujen kanssa. Ja tosiaan, kun kirot/osteot/fysiatrit ei tätä yleensä löydä, niin voi hyvin olla, ettei sun fyssariskaan osaa tätä diagnosoida ja korjata. Ja tän Heikki Luoman tekniikat on pehmeitä, ainakin mun mielestä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Touko 2009, 09:57

Cervical Hell kirjoitti:Hei, musta on muuten tullut innokas niskoittelija! :)

Ilo on meidän muiden puolella siitä asiasta :D :D :D .
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 18 Touko 2009, 16:12

Kiitos vinkeistä ja linkeistä! Katselin Heikki Luoman haastattelua erilaisista oireista, ja totta maar ne kuulosti tutuilta. Moni vanha juttu selittyy sillä, mutta tulipa uusiakin yllätyksiä, esimerkiksi nuo jalan ongelmat: mulla on juuri noita jalanpohjan kramppeja ja jalkapöydän kipua! Ja nivusissakin tuntuu. Helpotus, että täältä saa oikeasti luotettavia vinkkejä siitä, minne uskaltaa lähteä tätäkin asiaa tsekkauttamaan. Thanks so much! :D
CH

Juu, lonkat on kohdillaan

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Touko 2009, 16:45

Fedjan kommenttiin viitaten lonkista,..
Silloin, kun niskakin on kohdillaan, niin lonkkakin on. Mut heti, kun niskaan tulee virheasento, se monistuu kropassa alaspäin ja tuntuu lopulta lonkkakipuna.

Nytkin, kun yläniskan nivel on jumissa oikeella, herään aamuisin lonkkakipuun. Mut aina se sit korjaantuu, kun yläniska saadaan paikoilleen ja kun sisukkaasti oon tehnyt 3 x pvä lonkankierrot + tietty tukea sinne syvien lihasten merkeissä.. :)

Ja tervetuloa uudessa inokkaan niskoittelijan roolissa CV! ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

It all makes sense now!

ViestiKirjoittaja CH » 19 Touko 2009, 10:29

Thanks, TV! Kuulostaa hyvin loogiselta! En ole paljon miettinyt rintakehää alemmaksi, koska kivut on aina olleet siitä ylöspäin. Nyt kun/jos/kun/jos/kun paranemisen alkuun on päässyt, niin kannattaa varmasti tutkituttaa kaikki mahdolliset asiat. Ei muuta kuin SI-niveltä tarkistamaan! :)
CH

ViestiKirjoittaja Helli » 20 Kesä 2009, 17:09

DirtyDeeds kirjoitti:
Eli tsekkaapa peilistä, onko sulla lantio ihan vaakasuorassa ja molemmat puolet ihan samalla korkeudella?

Tässä on kuva rangasta, jonka skolioosi on kuulemma lähtöisin SI-nivelen virheasennosta. Muistuttaako yhtään sun ryhtiä? Voisko olla tästä kysymys?

Hei DD!
Kyllä minun rankani muistuttaa joltain osin tuota piirustusta. Olkapäät eivät esim. ole noin vinot. Viime vuonna yksi ortopedi sanoi minulle selkäkuvaani katsoessaan, että skolioosoni olisi voitu leikata. Eikä kuulemma olisi ollut edes iso juttu. Enää ei siihen ryhdytä.

Jos tietäisit taustani, niin ihmettelisit, sillä asiantuntija on ollut vierelläni 35 vuotta. Näin se elämä menee, että joku vieras ortopedi sanoo sitten totuuksia. Olisin säästynyt monelta kivuilta.

Usein puhutaan, että jalat ovat eri pituiset, muttei se pidä paikkaansa. Minulta on kolme kertaa mitattu jalat eri sairaaloissa ja otettu rtg-kuvat vahvistukseksi. Aina ovat jalat olleet yhtä pitkät.

Nyt kun olen OMT-fysioterapeutin käsittelyssä Whiplash-vamman vuoksi, pyysin häntä joka kerta myös käsittelemään Si-niveltä. Tekee kipeää, mutta tuntuu hyvältä jälkeenpäin.

Olen vahvasti sitä mieltä, että koko rankasysteemi on yhtä suurta kokonaisuutta, vaikka siitä erotellaan niskarankaa, rintarankaa ja lannerankaa. Jos yhdessä on jotain vialla, vaikuttaa se myös muiden toimintaan heikentävästi ja aiheuttaa kipuja.

Huolehditaan rangastamme kaikin tavoin :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Kesä 2009, 19:18

Helli kirjoitti:Olen vahvasti sitä mieltä, että koko rankasysteemi on yhtä suurta kokonaisuutta, vaikka siitä erotellaan niskarankaa, rintarankaa ja lannerankaa. Jos yhdessä on jotain vialla, vaikuttaa se myös muiden toimintaan heikentävästi ja aiheuttaa kipuja.

Olen ihan samaa mielipuolta. :wink: Tilanteet ja ongelmat eri ihmisillä näyttävät olevan kovasti erilaisia, eikä kaikille auta samat jutut tai vika löydy samasta paikasta. Joillakin ongelmat voivat olla niskasta lähtöisin, ja se voi vaikuttaa sitten koko kroppaan. Ja uskon, että joissain tapauksissa ensisijainen vika voi löytyä vaikkapa lantion tienoilta, ja se voi vaikuttaa vaikka niskaan asti...

Joillainhan alkuperäinen "vikahan" voi olla vaikka nilkan tai polvinivelen tienoilla, joka aiheuttaa ongelmia lantion seudulle, josta taas voi joskus myöhemmin olla seurauksena alaselkäongelmia. Suoraan sanoen ihmisessä tuntuu olevan ihan liikaa "liikkuvia osia".

Aika hankalia ovat myös tilanteet, joissa ensisijainen ongelma on paikassa A aiheuttaen sekundäärisiä ongelmia paikkaan B. Jos paikan A ongelmat hoidetaan ja saadaan "korjattua", voi olla että paikkaan B syntyneet sekundääriset ongelmat eivät korjaannukaan itsestään, vaikka alkusyy on jo korjattu. Sitten ihmetellään, mistä ongelma B johtuu ja mitä sen kanssa pitäisi tehdä... :roll: :roll: :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kylli » 06 Huhti 2010, 21:14

Minähän olen pihalla!!!
kylli

ViestiKirjoittaja Kaisa » 07 Huhti 2010, 08:35

Tervetuloa Kylli, kyllä tänne pihalle vielä mahtuu, vaikka kieltämättä täällä on jo aika paljon muitakin.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kylli » 08 Huhti 2010, 17:15

Hei hei mikä on solmu(nikamakorpus) - ihan pihalla aina vain!!
kylli

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)