Niskan rakenteesta HAVAINNOLLISIA kuvia ja keskustelua...

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Touko 2009, 19:13

Tarkoitiksää CH tässä ketjussa olevaa kuvaa vai palsta vasemmassa yläkulmassa olevaa :roll: :wink:

Toivon, ettei sun kaulas ole kahdessa solmussa. Korkeintaan yhdessä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 04 Touko 2009, 21:57

Tarkoitin sitä, jonka alapuolella lukee (KUVA NR5).
Heh, kunhan turisen, kun mulla on niin harvoin mitään järkevää sanottavaa :D En siis usko, että mun ranka hirveen monessa solmussa on... Kovin se näytti röntgenissä kyfoottiselta, ja sellaiseksi se luokiteltiinkin. Ihmettelen kyllä, miten kaularanka voi olla kyfoottinen, mutta ulospäin ei kuitenkaan näy selkeää kyttyrää... Ehkä se johtuu siitä, että muu ranka yrittää tasapainottaa sitä niin tehokkaasti. Kuulemma koko torso vetäytyy seisoessa taaksepäin, että kaularangalla on tilaa "kyfottaa" ;)
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Touko 2009, 22:40

Oliko CV se sun ranka kyfoottinen mistä kohtaa? Yläniska? Keskiranka? Alaranka?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 04 Touko 2009, 23:14

Oliskohan tuo sitten keskiranka...? Lausunnossa lukee vain, että "erittäin korostunut kyfoosi". Siellä on aina tuntunut sellainen nikama, jota vihloo ja johon tulee säännöllisesti jonkinasteinen noidannuoli. Ehkä ranka juuri sen nikaman kohdalta kääntyy väärään suuntaan tms? Lausunnossa mainitaan myös lievästä degeneratiivisuudesta välillä C5 - C6, madaltumasta C6 - C7 välillä, terävöitymisestä ja alkavasta osteofytoosista (?) On kuulemma myös "juuriaukossa hieman deformoitumista ja ahtautumista ja C1 - C2:n nivelreunoilla alkavaa terävöitymistä". Hajuakaan mulla ei ole siitä, ovatko nuo jotenkin vakavia juttuja vai jäävätkö normaalin alueelle. Ei niistä oikein mitään selitetty Pitää varmaan ensi kerralla kysyä... :?
CH

CH:lle kyssäreitä

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 21:49

Cervical Hell kirjoitti:Oliskohan tuo sitten keskiranka...? Lausunnossa lukee vain, että "erittäin korostunut kyfoosi".

Jo se on ihme, että miten se niin väärään suuntaan kaartuu. Tuo ei varmaan kovin yleistä ole. Pitäishän se nyt jotenkin saada toiseen suuntaan menemään tuo kehitys, siis että tulisi mutkat oikeaan suuntaan. Vai ymmärsinkö väärin, että mutka on ylikorostuneen suuri.

Cervical Hell kirjoitti:Lausunnossa mainitaan myös lievästä degeneratiivisuudesta välillä C5 - C6, madaltumasta C6 - C7 välillä, terävöitymisestä ja alkavasta osteofytoosista (?)

Mulla on alkavaa lievää degeneraatiota. Sinänsä ei ilmeisesti vakavaa, mutta kyllähän se kertoo siitä, ettei aineenvaihdunta taida olla niskarangassa jatkuvassa jumissa ihan kohdallaan.
Onko toi osteofytoosi luukudoksen kasvamista sellaiseen paikkaan, johon se ei kuulu? Voiko toi johtua siitä, että rangan virheellinen asento jotenkin kasvattaa sitä väärään paikkaan.

Cervical Hell kirjoitti:On kuulemma myös "juuriaukossa hieman deformoitumista ja ahtautumista

Toi ei kovin hyvältä kuulosta. Sitten kun ovat tarpeeksi ahtautuneet, tietää se hermosärkyjä :(.

Cervical Hell kirjoitti: ja C1 - C2:n nivelreunoilla alkavaa terävöitymistä"

Mitäkähän tuo on?

Cervical Hell kirjoitti:Hajuakaan mulla ei ole siitä, ovatko nuo jotenkin vakavia juttuja vai jäävätkö normaalin alueelle. Ei niistä oikein mitään selitetty Pitää varmaan ensi kerralla kysyä... :?

Juu kysy ihmeessä ja kerro meillekin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 08 Touko 2009, 23:39

En kans ihan ymmärrä käsitettä "erittäin korostunut". Kyllä se kaularanka maallikonkin silmään näyttää kuvassa aika koukkumaiselta. Toisaalta päälle päin ei näy minkäänlaista kyttyrää. Tiedä sitten. Muinoin hauskuutin & järkytin itseäni laittamalla röntgenkuvani päällekkäin terveen sukulaiseni samasta kulmasta otetun kaularankakuvan kanssa. Tuli sellainen hieno ympyrä siihen keskelle, kun tyyppien rangat kurvaa eri suuntiin ;) Kumma juttu, kun fysiatritkaan eivät 90-luvulla kiinnittäneet teini-ikäisen CH:n kyfoosiin mitään huomiota, vaikka tämä oli tullut fysiatrin vastaanotolle juuri mystisten niskaoireiden takia ja kyfoosi näkyi kuvissa jo tuolloin... Retkut ei näy kuvassa, mutta ryhdinmuutos kyllä! :x

Suomeksi ei paljon tuosta osteofytoosi-sanasta herunut surffaillessa, mutta enkunkielisillä sivuilla ainakin viitattiin kulumiseen ja kalkkeutumiseen... Terävöitymisestä tulee mieleen, että ainakin seuraavan selityksen olen termistä saanut: laatikonmuotoiset nikamat ikään kuin kuuluu keskeltä, jolloin niiden reunoista tulee terävät.

Tuota just mietin, että kun on alkavaa sitä ja hieman tätä. Olen lukenut tarpeeksi juttuja siitä, mitä pahaa vuosikausien väärät asennot saavat rangassa aikaan. Ettei taas seuraavan 11 vuoden jälkeen joutuisi ihmettelemään, että "miten tälle ei silloin tehty mitään"...
No, onneksi kohta on vihdoin tapaaminen lääkärin kanssa, niin voi pyytää selontekoa :)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Touko 2009, 01:07

Cervical Hell kirjoitti:Suomeksi ei paljon tuosta osteofytoosi-sanasta herunut surffaillessa, mutta enkunkielisillä sivuilla ainakin viitattiin kulumiseen ja kalkkeutumiseen... Terävöitymisestä tulee mieleen, että ainakin seuraavan selityksen olen termistä saanut: laatikonmuotoiset nikamat ikään kuin kuuluu keskeltä, jolloin niiden reunoista tulee terävät.

Jes. Mäkin hiukan zurffailin, kun toi osteofytoosi ei ollut tuttu termi. Sen sijaan osteofyytti eli luupiikki on tuttu ja sehän tarkoittaa (hyvälaatuista) luun lisäkasvua. Ja se kasvu tapahtuu luun pinnalla.

Osteofytoosi näyttää olevan kokoelma näitä "luupiikkejä" eli sitä luun ylimääräistä kasvua on sitten vähän useammassa paikassa. Ne näyttäis liittyvän degeneraatioon ja kalkkeutumiseen. Tosta selkäproffa McGillin kirjasta muistan lukeneeni, että ainakin yliliikkuvuus aiheuttais pitkässä juoksussa noita osteofyyttejä eli luupiikkejä. En löytänyt sitä kohtaa nyt vielä uudestaan, joten en pystynyt varmistamaan, muistinko ihan oikein.

Samoin toi juuriaukon deformoituminen eli epämuodostuma ymmärtääkseni tarkottaa ihan samaa eli lisää ylimääräistä luunkasvua. Ja se ei oo hyvä, koska jos se alkaa painaa hermojuurta, niin siitä ei hyvä heilu.

Samoin se nikamien terävöityminen on ymmärtääkseni ihan samaa, se lienee tätä samaa mitä tässä kuvassa alimmissa nikamissa, missä lukee että "osteophyte formation":
Kuva

Mihinkähän kaikkiin suuntiin sulla sitä luun lisäkasvua mahtaa olla? Löysin tällasenkin, jossa sitä lisäkasvua on nikaman etupuolella eli vatsan puolella, ja se voi jossain vaiheessa tän mukaan aiheuttaa nielemisvaikeuksia. Tässä linkki kuvineen: http://www.mayoclinic.org/swallowing-pr ... phyte.html
Kuva

Cervical Hell kirjoitti:Tuota just mietin, että kun on alkavaa sitä ja hieman tätä. Olen lukenut tarpeeksi juttuja siitä, mitä pahaa vuosikausien väärät asennot saavat rangassa aikaan. Ettei taas seuraavan 11 vuoden jälkeen joutuisi ihmettelemään, että "miten tälle ei silloin tehty mitään"...
No, onneksi kohta on vihdoin tapaaminen lääkärin kanssa, niin voi pyytää selontekoa :)

Niinpä! Mutta eikös sen OMT-fyssan kanssa tohon sun niskan ryhtiin sitten ole saatu mitään parannusta? Eikö ne niskajumpat ole tehonneet ja parantaneet tilannetta mitenkään?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Lordoosi tulikin kyfoosi

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Touko 2009, 13:52

Cervical Hell kirjoitti:Tuota just mietin, että kun on alkavaa sitä ja hieman tätä. Olen lukenut tarpeeksi juttuja siitä, mitä pahaa vuosikausien väärät asennot saavat rangassa aikaan. Ettei taas seuraavan 11 vuoden jälkeen joutuisi ihmettelemään, että "miten tälle ei silloin tehty mitään"...

Niin just. Toivottavasti löytyis jostakin joku asiantuntija, joka ymmärtäis miten noinkin pahan ryhtivirheen saa korjattua pitkällä aikavälillä. Ilmeisesti et ole vielä semmoiseen törmännyt? Luulisi jostakin sellaisenkin löytyvän, mutta mistä. Elä ihmettele, jos Ortonista et saa vastauksia kysymyksiin. Aiemmin sain käsityksen, että sää olet kyselevä ja ajatteleva tyyppi ja tietoa etsivä tyyppi. Pidä se. Joskus vielä varmasti löydät oikeaa todellista apua, kun jaksat sinnikkäästi etsiä ja luotat omaan näkemykseesikin.

Mun piti käydä tsekkaan, että miten päin ne nyt onkaan. Eli kaularangassa on normaalisti lordoosi ja sulla siis kyfoosi eli mutka ihan päinvastaiseen suuntaan ja vielä korostunut mutka! Mullakin tuo lordoosi on on oiennut retkun seurauksena, kun rangassa on koko ajan niin kovat vedot. Ihmeen paljon sun kroppa kestää mutkaa väärään suuntaan. En nyt muista, että pystytkö sää oleen töissä ton mutkan kanssa vai aiheuttaako niin pahan oireiston, että et pysty.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 15 Touko 2009, 19:37

Nonniin...terve taas! Viikko ortonilaisena on jälleen ohi.
Mulla alkaa toden teolla pursuta nämä niska-asiat jo korvista!

Ohjelma oli ihan samanlainen kuin viimeksi. Eli toimintaterapiaa, rentoutusta, hallintaharjoituksia, kevyitä jumppia ja vesileikkejä ryhmässä plus tietty päivittäiset tapaamiset fyssarin kanssa ja pari fysiatrikäyntiä.

Oikeassa olet, Fedja: kovasti kyllä olen kyselevä tyyppi ;) Nyt sitten kyselin lääkäriltä kaikkea, mitä mieleeni juolahti, juurikin noista osteofyyttijutuista, kyfoosista ja ahtaumista. Ymmärsin, että osteofyytin määritelmä on täsmälleen se, minkä DD tuossa aikaisemmin antoi surffailun tuloksena. Juttelimme paljon, ja sain sellaisen käsityksen, että rankamuutoksiin ei voida eikä kannatakaan puuttua, koska ne eivät ymmärtääkseni varsinaisesti aiheuta oireita vaan heikot lihakset. Ainoastaan se yksi juuriaukon deformoitunut kohta vihloo. Lääkäri & fyssari olivat sitä mieltä, että paras (ja ainoa?) asia, mitä voin itseni eteen tehdä, on jatkaa rangan lihaksia vahvistavia liikkeitä. Vielä ne eivät ole ainakaan paljon auttaneet, mutta tiehän on pitkä, kuten tiedämme :)

Mä oon kans ihmetellyt, miten monilla on mua paljon pahemmat oireet jo hieman oienneesta kaularangan kaaresta. (En ole missään vaiheessa ole ollut täysin toimintakyvytön.) Luulen, että mun virheasento on looginen sikäli, että ranka on aina ollut niin yliliikkuva ja hutera. Se on täräyksessä varmaan antanut vielä enemmän periksi, kuin mitä tavallisen jäykkä ranka antaa - luulisin. Sain vihdoin komeat koulukuvat itsestäni CD:lle, enkä nyt malta olla jakamatta niitä tässä, kun tätä rankatekstiä tässä on pyöritelty. Tehkää omat diagnoosinne ;)

Kuva
CH

ViestiKirjoittaja CH » 15 Touko 2009, 19:42

Tässä vielä pari lisää...

Kuva
CH

ViestiKirjoittaja CH » 15 Touko 2009, 19:43

Kuva
CH

CH röntgenkuvat

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Touko 2009, 20:09

Ai. Hienoja. ü Tosiaan hieno mutka väärään suuntaan.

Pitäiskö sun laittaa ne tuonne sun käyttäjätarinoihin noi kuvat, niin löytyvät myöhemminkin.

Onko sulla CH voimakasta hermokudoksen ärsytystä? Siis, että vaikea istua suorassa, vaikea istua jalata suorassa maassa, vaikea maata tasaisella alustalla jalat suorassa?

Keskusteluakin voidaan jatkaa siellä, tai sitten tässä ketjussa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 15 Touko 2009, 20:15

Joo, voisin siirtääkin - jos kehtaan jättää noi tänne näytille pitkäksi aikaa ;) Vähän muuten hangoitteli tuo kuvanlatausohjelma, kesti tosi kauan, että lataus onnistui. Mulla ei ole ollut hermokudoksen ärsytystä. Kuvailemasi oireet eivät ainakaan kuulosta tutuilta.
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Touko 2009, 22:18

Olen ihan samaa mielipuolta kyllä Fedjan kanssa, että kyllä sun pitäis löytää sellanen asiantuntija, että tohon ryhtiongelmaan jumppien kautta alkaa tulla apua. En sitten tiedä, mistä sellaista löytäisit, mutta en tyytyisi tilanteeseen. Noissa kuvissa sulla on kyllä tosi raju toi kyfoosi. Ei hyvä. :(

Pari kommenttia kuvista. Tosta edestä otetusta röntgen-kuvasta. Näin maallikon silmään siellä on ihan selvä skolioosi jo rintarangan tasolla, paljon ennen kuin kaularanka edes alkaa. Eli herää kysymys, mikä on rintarangassa - vai vielä alempaa - pielessä, kun siellä on jo tollaset sivuttaisväännöt? Eli aiheutuisko noi niskan ryhtiongelmat alempaa? Sanoiko fysiatri siitä mitään?

Sivuttaiskuvan perusteella C3:n alaosassa on aikamoinen kuoppa, eli siellä näyttäis päätelevy olevan aika kuopalla. Sanoivatko siitä mitään?

Samoin siitä sivuttaiskuvasta huomaa aika selvästi niitä osteofyytteja. Sitä ne varmaankin on. Eli sitä ylimääräistä lisäkasvua näyttäis olevan ainakin C5:n alaosassa etupuolella, C6:ssä on sekä nikaman ylä- että alaosassa etupuolella sitä lisäkasvua ja samoin C7:n yläosassa on etupuolella sitä. Ootko samaa mieltä, CH?

Eli sulla on etupuolellakin niitä, joista sitten vois ton aikasemman linkin pohjalta aiheutua joskus jopa nielemisongelmia.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kyfoottinen kyklooppi vastaa :)

ViestiKirjoittaja CH » 17 Touko 2009, 20:16

Kiitos kommenteista! Itsekin säikähdin tuota rintarankaa, kun aloin tarkemmin tutkia. Mutkahan se siellä... Mitään mulle ei ole siitä mainittu, ei liioin päätelevystä (mikä se on?) eikä osteofyyttien & nielemisongelmien yhteydestä. "Pala kurkussa" -tunnetta on kyllä ollut.

Vuosien varrella on sadellut vaikka minkälaisia kotijumppaohjeita eri fyssareilta. Monesti olen tehnyt niitä innokkaasti mutta lopulta kyllästynyt, kun ei tulosta tuntunut tulevan. Useasti on käynyt niinkin, että on käsketty tehdä jotain täsmäliikettä ja kontrollikerralla todettu paikkojen vahvistuneen siltä osalta, mutta surkea olotila on silti jäänyt. Sinnikkäämpi olisin tietysti saanut olla. Viime kuukausina olen ensimmäistä kertaa keskittynyt vain ja ainoastaan jumppaamiseen. Jos jaksan pitää tämän tahdin päällä, ehkä se muutaman kuukauden kuluttua alkaa tuntua olotilassakin? Jää nähtäväksi. Mutta tosiaan sen käsityksen sain, että ainoa koukkurankalääke on vahvat lihakset kaularangan alueella. Toistaiseksi ne on vielä aivan surkean heikot...

CH
CH

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)