niskakipujeni syy

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Huhti 2009, 14:19

Meinaatko, että olis muutakin kuin revähdys? Eikä oo vieläkään parantunut?

Noiden tietojen perusteella en osaa kyllä "arvata" mitään ihmeempää. Mutta yksi pieni mahdollisuus on, että si-nivel olis menny hiukkasen virheasentoon. Se aiheuttaa mm. alaselkäongelmia. Erityisesti, kun ihmiset kaatuvat ja lyövät lonkkansa, näin helposti käy. Jos nivelsiteet ovat hiukan löysemmät, ehkä näin voisi käydä hiihtäessäkin, jos reväyttää nivusensa.

No, tämä on nyt vaan yksi mahdollisuus, mutta tsekkaa itse näiltä sivuilta, sopiiko oireet sun tapauksees:

Lantion toimintahäiriö
Lantio ja SI-nivelet
Selkäsivut
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: niskavaivojeni syy

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Huhti 2009, 17:16

maaritti kirjoitti:...hartiani ovat korviin melkein nostettuina.Mutta kolmen vuoden ponnistelujen jälkeen rentoudu siinä sit, vaatii kovasti koko ajan työtä.

Täälläkin hartiat ovat korvissa koko ajan. Hirveänä en noille omille hartioille voi nyt tehdä. Sen verran kummiskin, etten oo liian pitkään väärässä asennossa ja väärässä ryhdissä (paitsi tänään). Välillä olen käveleskellyt hitaasti täällä asunnossa ja yritän kiinnittää ryhtiin huomiota, ettei ole etukenoinen. Siis rintaranka eteen työnnetty, tuki pallean kohdalta ja pää eteentyönnetty. Siis ihan väärin!

Rentoutuminen tuosta vaan ei välttämättä onnistu. Siihen voi käyttää ja kokeilla aktiivisia menetelmiä, josko ne soveltuvat. Esim. jännitys-rentoutus, rentoutus-cd, hengitys-rentoutus (keskitytään hengitykseen). Itselle ei sovi ensimmäinen, mutta kaksi jälkimmäistä sopii. Rentoutuminenhan on sellaista, että aikansa menee ennen kuin oppii rentoutumaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Huhti 2009, 18:56

Ja siinä on vielä semmoinenkin ongelma, että vaikka haluis, ei saa oikeaa asentoa, kun hermot ylläpitää väkisin sitä väärää ja lihakset on niin tottunut siihen. Vaikka kuin rentoutuis, niin ei auta, oon huomannut... :( Mulla toi on kaulan flexoreiden kanssa. Ne ei vaan mennyt oikeeseen asentoon, kun ranka oli väärässä asennossa ja vasta nyt vuoden ft:lla + harjoittelulla ne alkaa joskus olla niinkuin pitäis. Tylsää ...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maaritti » 17 Huhti 2009, 16:10

:) Oisko täällä vastaamaan kukaan että mahtaisiko nykyiset nivustaivekipuni kävellessä ja alaselkäkipu kumartaessa esim. imuroidessa johtua jopa ylipainostani joka jo +20 kg vai laitanko ne edelleen niskakipujeni piikkiin, yhtäkkiä tämmönenkin mahdollisuus tuli mieleeni. Ainakin alaselkäkivun ymmärrän liikalihavuuteen mutta voisko nivusvaivatkin johtua lihavuudesta vai niskavaivoista. Tuntuu että kohta koko kroppa oireilee jollain tavalla jossain, yks vaiva poissa niin jo toinen tulee. Nyt niska parempi kun nostelen pikkupainoja joskin aamut aina vaatii erityisesti ne punnukset. Pitäis mennä lekuriin tai omt-fysioterapeutille mutta pitäskö kuitenkin ekana yrittää laihdutusta koska tietääkseni sekin voisi aiheuttaa vastaavanlaisia oireita. Oisko kohtalontovereita tähänkin vaivaan vai alanko jo olemaan luulotautinen?? :roll:
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2009, 16:29

Mä en usko kyllä yhtään, että ylipaino suoranaisesti liittyy noihin sun oireisiis mitenkään. Mullekin yks hölmö ortopedinen osteopaatti yritti esittää, että laihtuminen auttais mun alaselkäongelmiin, mutta meni aika hiljaseks kun totesin, että sairastuessani selkävaivoihin ylipainoa ei ollut ollenkaan. :shock: :wink:

Ja liittyykö alaselkä- ja nivusoireet sitten niskaan vai ovatko täysin erillinen oma ongelmansa, siihen vois OMT-fyssari olla hyvä vastaamaan. Peruslekurilta tuskin saat mitään uskottavaa vastausta, mutta fysiatrian erikoislääkäriltäkin niitä vastauksia voi löytyä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Huhti 2009, 16:52

Luulis, että ylipaino voi vaikuttaa polvi-/selkäongelmiin tai voi olla vaikuttamatta.

Olet ittes paras asiantuntija maaritti ja varmasti sun pää sanoo mikä on hyväksi sinun terveydelle ja hyvinvoinnille ü.

Vaikka se olisi osasyynä alaselkäkipuihin/-ongelmiin, niin ei se estä sitä, että samalla hakisi tukea ja apua fysiatrilta tai fyssarilta.

Nyt sinun pitää Maaritti unohtaa tuo luulotautisuus, käskee fedja ü. Jos sulla on joku paikka kipee, se on kipee.

Nivuskipu sinänsä ei mun mielestä suoranaisesti viittaa niskaan. Voi joissakin tapauksissa johtua niskasta, mutta useimmiten varmaan ? alaselästä. Rangasta tai lihaksistosta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Huhti 2009, 18:04

Kai se aina hyvä on, kun ylipainosta pääsis ja siinähän se samalla lähtee, kun alat OMT:n kanssa funtsia kuntoutusta, jolla tulee sekä lihasta että lähtee liiat kilot. Jälkimmäiseen erityisen hyvää ois just aerobiset vesiliikunnat. Kilot karisee ja ei rasita kuitenkaan niveliä.

Sisukkaasti uskot vaan siihen, että jos särkee, niin särkee ja harva sitä nyt oikeasti kokonaan kuvittelee - etenkin, jos terveydenhuollon ammattilaisetkin on vaivoja todennut.

Tuppaa vaan oleen niin monimutkaisia tuki- ja liikuntaelimistön syy-seuraus suhteet, eli mikä johtuu mistäkin, ettei kukaan pysty niihin koskaan täyin varmasti vastaamaan. :) Tärkeintä on kuitenkin, että sinusta tuntuu paremmalta ja terveemmältä ja sen saavuttanet unohtamalla luulotautisuuden ja keskittymällä sisukkaaseen pitkäjänteiseen kuntoutukseen.

Tsemppiä Maaritti!

Ps. Mulle on kans syötetty vaikka mitä juttua painon ja kipujen yhteydestä. Ainoa asia, mihin niistä uskon, että se fakta, että koska olen tämmöinen helvetin luuviulu, mua palelee järvessä vesikävellessä koko ajan, vaikka olisi hikijumppa kyseessä. ;) Onneksi mun fyssari on luvannut lahjoittaa mulle omistaan lisää kiloja. ;) ;) Tosin ei silläkään niitä mun mielestä liikaa ole...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Huhti 2009, 18:07

fedja kirjoitti:Nivuskipu sinänsä ei mun mielestä suoranaisesti viittaa niskaan. Voi joissakin tapauksissa johtua niskasta, mutta useimmiten varmaan ? alaselästä. Rangasta tai lihaksistosta.

Ja tähän tuskin koskaan saakaan vastausta, eli johtuuko niskasta vai alarangasta vai vaikka munuaisten päällä menevän poikittaissidekudoskalvon virheasennosta, joka heijastelee nivuseen. ;)

Ihminen on hassu kokonaisuus. Mutta pääasia, että vaivat helpottaa ja osaava OMT ja/tai fysiatri osaa antaa siihen johtolankoja, miten päästä ko. tavoitteeseen.
tahdonvoimaa

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)