niskakipujeni syy

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

niskakipujeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 12 Huhti 2009, 18:07

Kolme vuotta sitten äkillisesti sain lievän päänsäryn ja niskakivun jonka seurauksena nukuin 3 tuntia. Sen jälkeen niskaa ja hartioita jomotellut silloin tällöin, välillä on hyviä kausia ettei mitään vaivaa. Ihmeellinen olotila, jalat välillä voimattomat ja käsissä tärinää kun niska jumissa ja toisaalta välillä alaselkäkin kipeä, öisin ei mitään vaivoja. Fysiatrin mukaan ei suurempia kulumia, muistaakseni 3 ja 4 nikamassa jotain lievää. En oikein saanut selvää että oisko ihan jännitysniska, vaiva tulee monesti jos olen pitkään liikkumatta, sauvakävely helpottaa ja kuuma suihku.Hierojalla olen käynyt josta hetkellinen apu.Kaikki alkoi kun mielestäni otin niin pitkään kesällä aurinkoa lepolassessa pää taaksepäin asennossa.Oisko jokin retkahdusvamma kyseessä vai mikä ihme mua vaivaa, vai voisko olla välilevyssä jotain häikkää. :shock:
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: niskakipujeni syy

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Huhti 2009, 18:21

maaritti kirjoitti:Kolme vuotta sitten äkillisesti sain lievän päänsäryn ja niskakivun jonka seurauksena nukuin 3 tuntia. Sen jälkeen niskaa ja hartioita jomotellut silloin tällöin, välillä on hyviä kausia ettei mitään vaivaa. Ihmeellinen olotila, jalat välillä voimattomat ja käsissä tärinää kun niska jumissa ja toisaalta välillä alaselkäkin kipeä, öisin ei mitään vaivoja. Fysiatrin mukaan ei suurempia kulumia, muistaakseni 3 ja 4 nikamassa jotain lievää. En oikein saanut selvää että oisko ihan jännitysniska, vaiva tulee monesti jos olen pitkään liikkumatta, sauvakävely helpottaa ja kuuma suihku.Hierojalla olen käynyt josta hetkellinen apu.Kaikki alkoi kun mielestäni otin niin pitkään kesällä aurinkoa lepolassessa pää taaksepäin asennossa.Oisko jokin retkahdusvamma kyseessä vai mikä ihme mua vaivaa, vai voisko olla välilevyssä jotain häikkää. :shock:

No hittolainen! Tympeitä oireita... Tervetuloa niskoittelevien kerhoon. Ei retkahdusvamma onneksesi :) tule tuolla kuvailemallasi mekanismilla. Retkussa niskaan/päähän täytyis tulla suhteellisen kovaenerginen voima tai isku. Semmoisia on perinteisesti kolarit, lujat kaatumiset, putoamiset jne. Et sitten niissä ole ollut ennemmin? Maalaisjärjellä aatellen olisit kyllä kuivilla retkudiagnoosista. ;) Mutta en ole lääkäri.

Voihan siellä niskassa olla hermotasolla häikkää, vaikkei pää olekaan retkahtanut! Hermojen liukuminen/normaali liikkuminen voi olla estynyt vaikka kireiden lihasten tai kuluman takia. Mutta jos liikunta hieronta auttaa, niin vaikuttais lihasperäiseltä eli toiminnalliselta.

Onko sulla muita oireita?
Huimausta?
Näköhäiriöitä?
Korvat lukossa?
Painetta päässä?

Monestihan noi niskaongelmat kasaantuu vuosien myötä ja sitten joku vaan on se viimeinen niitti - ehkä se oli sinulla tuo lepolassesssa olo. Pitkään samassa asennossa saattoi olla se "viimeinen niitti". Kulumaakin pystyy onneksi kuntouttamaan oikealla säännöllisellä harjoittelulla.

Onko sitä niskaa röntgenkuvattu vai mistä lekuri kuluman päätteli?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Huhti 2009, 18:50

Moi, Maaritti! Ja tervetuloa palstailemaan! :D

Mä kanssa arvailisin, että sun ongelmas ei olis retkahdusvamma. Oman arvaukseni perustan siihen, että sauvakävely on sulle hyvä, eikä öisin ole vaivoja. Se ei oikein kuulosta retkahdusvammalta.

Onko sulla sitten ollut jotain kaatumista, putoamista tai vastaavaa muutamaa viikkoa tai kuukautta ennen oireiden alkamista?

Eikä kyllä kuulosta myöskään yhtään välilevyvammalta. Sen sijaan jalkojen voimattomuutta esiintyy mm. selkäydinkanavan ahtaumassa sekä lanne- että kaularangan tasolla. Eli voisko olla hyvin lievä selkäydinkanavan ahtauma tai niskan ryhti yms. niin paljon pielessä, että aiheuttais "toiminnallisen" ahtauman? Eli että selkäydin pääsis välillä hiukan hinkkaamaan kaularangan tasolla selkäydinkanavan seinämiin?

Tosiaan, kuva olis kiva, niinkuin sanotaan! 8) Erityisesti MRI-kuvassa näkyis, onko siellä vähän ahdasta tai jotain...

Tutkia ja kuntouttaa tietysti pitäis, mutta kuulostaa suht hyvälaatuiselta eli kuvittelisin, että sulla on oikein hyvät kuntoutumismahikset täysin oireettomaksi, kunhan saat oikean diagnoosin ja se oikealla tavalla kuntoutetaan. Tässä nyt mun parhaat arvaukset näillä tiedoilla... :roll:

t. Arvaustieteiden tohtori :wink:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Toiminnallinen ahtauma

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Huhti 2009, 19:26

Tiedätkö sä DD, miten tommoista toiminnallista ahtaumaa sit tutkitaan? Siis jos lievä ei näy ilmeisesti magneetissa, eikä etenkään makuullaan, mutta voiko fysiatri diagnosoida sen neuraalikudosjännitystesteillä + pelkkien oireiden perusteella? Maarittikin kyllä tarvitsisit kunnon diagnoosin, että pääsisit kuntouttamaan itseäsi. :)

Kun mä välillä funtsin, että onkohan tossa mun C7:ssa sit kyse siitä, että niskan rakenteiden paskouduttua kaksi lähes yhteensulautunutta kyfoottiseksi painunutta nikamaa alarangassa + takaligamenttirakenteen heikentynyt nivelside ahtauttais ydintä, kun siihen kohtaan tulee riittävästi rasitusta? Vai onkohan kyse vaan sitä, että yksinkertaisesti tuki ei riitä ja lihakset menee jumiin ja kalvojen vapaa liikkuvuus kärsii sit siitä C7:sta alaspäin? Täytyy varmaan tiedustella fyssarilta. Paljon on taas asioita ens kerralle. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Toiminnallinen ahtauma

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Huhti 2009, 20:11

tahdonvoimaa kirjoitti:Tiedätkö sä DD, miten tommoista toiminnallista ahtaumaa sit tutkitaan? Siis jos lievä ei näy ilmeisesti magneetissa, eikä etenkään makuullaan, mutta voiko fysiatri diagnosoida sen neuraalikudosjännitystesteillä + pelkkien oireiden perusteella? Maarittikin kyllä tarvitsisit kunnon diagnoosin, että pääsisit kuntouttamaan itseäsi. :)

En tiedä, miten tutkitaan. Mutta sun arvaukset kuulostaa hyviltä, ja veikkaisin lisäksi, että niskan ryhdistäkin osaava fysiatri osaa varmaan paljon päätellä. Jos niskan ryhti on vaikkapa reilusti normaalilordoosista poikkeava, niin eikös silloin selkäydin ole lähempänä selkäydinkanavan reunaa kuin normaalisti ja voi ajoittain tai tietyissä liikkeissä helpommin hangata siihen?

Ja lievänkin ahtauman pystyy ymmärtääkseni magneettikuvista näkemään. Osaavat katsoa, näyttäiskö selkäytimelle olevan riittävästi tilaa, ja jos tilaa on knaftisti ja oireet täsmää siihen, taitaa diagnoosi olla sillä selvä? Lisäksi voivat katsoa myös selkäytimen sijaintia selkäydinkanavassa, onko liikaa edessä tai takana (vaikka onkin makuulta otettu kuva, osannevat verrata ns. normaalikuvaan...). Joissain sairauksissahan selkäydin saattaa jostain kohdin olla vaikka vähän kiertynyt ja senkin muistaakseni pystyivät magneettikuvista päättelemään, joten eiköhän osaava tulkitsija saa niistä aika paljon irti.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Toiminnallinen ahtauma

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Huhti 2009, 20:28

DirtyDeeds kirjoitti:En tiedä, miten tutkitaan. Mutta sun arvaukset kuulostaa hyviltä, ja veikkaisin lisäksi, että niskan ryhdistäkin osaava fysiatri osaa varmaan paljon päätellä. Jos niskan ryhti on vaikkapa reilusti normaalilordoosista poikkeava, niin eikös silloin selkäydin ole lähempänä selkäydinkanavan reunaa kuin normaalisti ja voi ajoittain tai tietyissä liikkeissä helpommin hangata siihen?

Juu, tottapa totta, hr Arvaustieteiden tohtori! ;) Eli kun mä silloin aluksi kuvailin, että ydin osuu johonkin C7-kohdalta, niin näinpä saattoi todella olla... ;) Tai sitten ne oli kalvot, jotka vaan antoi hämäriä tuntohäiriöitä...

DirtyDeeds kirjoitti:Ja lievänkin ahtauman pystyy ymmärtääkseni magneettikuvista näkemään. Osaavat katsoa, näyttäiskö selkäytimelle olevan riittävästi tilaa, ja jos tilaa on knaftisti ja oireet täsmää siihen, taitaa diagnoosi olla sillä selvä?

Ookei, eli periaatteessa Maarittikin saisi diagnoosin ahtaumasta MRI:n perusteella, vaikka olisi lievä. Jos vain osataan oikein katsoa. Hyvä. Ja siinähän näkyy myös hermojuuret/spinaalikanavat eli yksittäinen juuriaukkoahtaumakin näkyisi...

DirtyDeeds kirjoitti:Lisäksi voivat katsoa myös selkäytimen sijaintia selkäydinkanavassa, onko liikaa edessä tai takana (vaikka onkin makuulta otettu kuva, osannevat verrata ns. normaalikuvaan...). Joissain sairauksissahan selkäydin saattaa jostain kohdin olla vaikka vähän kiertynyt ja senkin muistaakseni pystyivät magneettikuvista päättelemään, joten eiköhän osaava tulkitsija saa niistä aika paljon irti.

Jeps kukkuu! Eli kyllä toi MRI aika kova sana olisi sitten... Kiitos DD ajatuksistasi.
tahdonvoimaa

niskakipujeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 13 Huhti 2009, 08:26

Kiitos kaikille vastaajille.Tämä onkin hyvä palsta näille vaivoille kun teitä muitakin kärsijöitä tuntuu olevan.
Kyllähän niskasta on röntgen aikanaan otettu jolloin todettiin lievää kulumaa, tosin fysiatri myöhemmin sanoi että hänen mielestään ole, et ketä sitä sit uskoo. Työterveyslääkäri puhui jännitysniskastakin joka kenties vois olla sitäkin kun pieni määrä alkoholia parantaa jännityksen. Vaiva saattaa välillä olla viikkojakin poissa kunnes taas iskee. Nukkuessa on välillä pientä huimausta ja välillä kun niskakipu pahana niin tulee hetkellinen yskänkohtaus joka kestää muutaman minuutin en oikein tiedä miten se niskaan liittyy. Jotenkin pahinta on siinä vaiheessa kun käsissä tärinää esim. kaupan kassalla niin se niin noloa.
Sauvakävely auttaa aika hyvin asiaan.Ja tuntuu että kun ajattelee sitä niskakipua niin se pahenee vaan, pitäis yrittää olla rentona koko ajan.
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Huhti 2009, 09:48

Joo, se kuluma on rangan suhteen vähän sellanen suhteellinen juttu. Ihmisen ranka "kuluu" joka tapauksessa iän myötä, ja jokaisella 30-kymppisellä on rangassaan jo kulumamuutoksia. Sillä tarkoitetaan sitä, että välilevy hitaasti kuivuu ja painuu kasaan. Tätä kutsutaan myös välilevyn degeneroitumiseksi, kansanomaisemmin kulumaksi.

Se on siis ihan normaalia toimintaa ja iän myötä ne "kuivuvat" entistä enemmän ja alkavat rajoittaa rangan liikettä. Se ei kuitenkaan ole sinänsä mitään negatiivista, vaan se on normaalia.

Yleensä lääkärit puhuvat kulumasta, jos välilevyt ovat madaltuneet / kuivuneet enemmän kuin yleensä samanikäisellä. Mullakin selässä alin väli lannerangasta on erityisen "kulunut" eli deneroitunut ja huomattavasti matalampi kuin muut läheisissä väleissä olevat välilevyt. Tämä ei kuitenkaan haittaa sikäli mitään, ellei madaltuma sitten aiheuta hermojuuriaukkojen ahtaumaa ja ärsytä tai puristuma hermoja sen takia. Mulla onnekseni juuriaukot ovat isoja eli tilaa on siitä huolimatta.

No, tämän pitkän paatoksen tarkoitus oli, Maaritti, sulle vähän selventää mistä on kyse. Ja sun fysiatris mukaan sulla välilevyt ei oo sitten madaltuneet ikäistäs enemmän, ja joku toinen on sitten sitä mieltä, että siellä ihan lievää kulumaa olis. Mulle se kertoo sitä, että sulla on välilevyt oikein mukavassa kuosissa, eikä sun sikäli tarvitse niistä olla huolissas.

Asiasta kuudenteen, minkästyyppinen työ ja työasennot sulla on? Ajattelen noin niinkuin sun niskan ärsytyksen kannalta. Eli onko työssä paljon staattisia asentoja niskalle tai muita niskalle ikäviä juttuja, joita joutuu jatkuvasti tekemään?

Sulla - kun et näytä whiplash-vaivainen olevan - vois OMT-fysioterapeutti olla parhaasta päästä ohjaamaan kuntoutusta ja vaikka tekemään vähän analyysiä niskastasi. Itse olen vasta äskettäin valaistunut siitä, että OMT-terapeutit ovat huomattavasti pidemmälle koulutettuja ja erikoistuneita kuin perusfyssarit. Luulin aikaisemmin, että se ero on pelkästään se, että osaavat myös manipuloida rankaa, mutta se oli harhaluulo. Just lueskelin niiden koulutuksesta ja manipulointi on vaan yks osa-alue. Erityisen päteviä ovat hakemaan liikehäiriöitä, joita syntyy kun selkää tai niskaa oppii lihaskiristysten tai kipujen takia käyttämään väärin. Se aiheuttaa omalta osaltaan nikamalukkoja eli rangan jumiutumista ja syvien lihasten heikentymistä. Samassa yhteydessä lihasten työnjako menee uusiksi väärään suuntaan, joka aiheuttaa taas ongelmia ja ylläpitää niitä.

Todennäköisesti sullakin on kehittynyt niskaan jonkunasteisia liikehäiriöitä ja vääriä lihastenkäyttömalleja ja vastaavasti toiset lihakset joutuvat väärällä tavalla kompensoimaan toisia ja se ylläpitää tota oravanpyörää. Eli kannattaisko sun hakeutua OMT-fyssarille? Itse suosittelisin.

PS. Siirsin tän viestiketjun tälle puolelle, kun näyttäis olevan muuta niskajuttua kuin whiplashia... :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

niskavaivojeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 13 Huhti 2009, 10:21

Kiitos Dirty Deeds kun vaihdoit mulle paikkaa kun itse varmaan edes olisi osannut sitä.
Kiitos hyvistä neuvoistasi.Ikäähän tässä jo 48v joten kait sit alkaa kulumatkin vaivata tai mitä hyvänsä se sit onkaan.
Ryhtihän mulla on tosi huono ja se minkä olen näitten kolmen vuoden aikana huomannut että jostain syystä pääni menee vähän itsestään hieman taka-asentoon ja fysioterapeutin mukaan niskassa lihaskireyttä kovasti joka vois olla vaivojeni syy tai seuraus. Hieronta on hieman auttanut mutta väliaikaisesti vain.
Taidanpa kokeilla sitä omt-terapeuttia josko sieltä saisi ainakin hyviä neuvoja :P
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: niskavaivojeni syy

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Huhti 2009, 10:25

maaritti kirjoitti:Taidanpa kokeilla sitä omt-terapeuttia josko sieltä saisi ainakin hyviä neuvoja :P

Hyvä juttu! Olis mukava sitten kuulla aina kuulumisia, miten sulla etenee asiat? Mistä suunnasta sä muuten olet?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

niskakipujeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 13 Huhti 2009, 11:36

Kyllä ilmottelen kuulumisia kun pääsin alkuun, Vantaaltahan minä. :P
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Huhti 2009, 18:42

Moi maaritti!

maaritti kirjoitti:Työterveyslääkäri puhui jännitysniskastakin joka kenties vois olla sitäkin kun pieni määrä alkoholia parantaa jännityksen. Vaiva saattaa välillä olla viikkojakin poissa kunnes taas iskee.

Vaikka vaivasi on ikäviä, niin kuulostaa tosi positiiviselta, että ovat viikkoja poissa. Sen takia vois uskoo, että niille on paljonkin tehtävissä. Jos pyrit OMT-terapeutille, niin kannattaa pyytää sinne lähetettä lääkäriltä. Ja kannattaa yrittää hahmottaa, kuka siellä päin olisi hyvä OMT.

Rentoutumismenetelmät voi kanssa tohon jonkin verran auttaa, jos johtuu jännittämisestä.

maaritti kirjoitti:Nukkuessa on välillä pientä huimausta ja välillä kun niskakipu pahana niin tulee hetkellinen yskänkohtaus joka kestää muutaman minuutin en oikein tiedä miten se niskaan liittyy. Jotenkin pahinta on siinä vaiheessa kun käsissä tärinää esim. kaupan kassalla niin se niin noloa.
Sauvakävely auttaa aika hyvin asiaan.Ja tuntuu että kun ajattelee sitä niskakipua niin se pahenee vaan, pitäis yrittää olla rentona koko ajan.

Ihan hyvin voi tuollaiset oireet olla niskasta johtuvia. Olen Whiplash-vammainen itse, joten vaivani on vähän eri tyyppinen, mutta niskan neuraalikudosärsytys voi aiheuttaa just tuollaisia vaivoja, kurkun ärsytystä, tärinää. Myöskin voimakas jumi ja jännitys niskassa voi aiheuttaa saman tyyppisiä oireita kuin mitä meillä retkuillakin on l. tuota neuraalikudoksen ärsyyntymistä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Huhti 2009, 19:10

maaritti kirjoitti:Sauvakävely auttaa aika hyvin asiaan.Ja tuntuu että kun ajattelee sitä niskakipua niin se pahenee vaan, pitäis yrittää olla rentona koko ajan.

Oletko kokeillut koskaan Hydropiciä tai muuta vesiliikuntaa? Mitä vaan vedessä tapahtuvaa aerobista kuntoilua? Monella jännitysniskaisella sauvakävely auttaa, mutta pitkällä tähtäimellä etenkin kulumapotilaat on saanut niskansa (+ etenkin kätensä/hartiansa!!) enemmän jumiin. Riippuu niin tyypistä.

Toinen, mitä paljon suositellaan tension neckiin on Pilates, Core yms., jotka parantaa syvien lihasten kuntoa. Mutta jos niska on ihan jumissa, se vaatinee ensin muutaman hyvän fyssarin käsittelyn + omaa ohjattua treeniä ja sitten vasta noita em. lajeja. Noi on hyviä lajeja, koska kun saa syvät lihakset toimiin, ei pinnalliset ole koko ajan jännityksessä. Mutta kun löydät hyvän fyssarin, hän osaa neuvoa parhaiten. Kyselet sitten häneltä! :)

Tsemppiä!
tahdonvoimaa

niskavaivojeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 15 Huhti 2009, 05:23

Huomenta vaan kaikille!
Tosiaan vaivani vaihtelevat kovastakin niskakivusta lievään tai ei mitään tänään olevaan.
Eilen aloitin kilon painoilla harjoittelun ja jo pientä tulosta on tapahtunut; ei niin jumitu selkä ainakaan, en uskalla pitkään tehdä harjoituksia mutta painot ovat koko ajan esillä. Pilatesta oon harrastanut ja se teki hyvää aikanaan, vesijuoksuvyö on mutta ei käytetty. Sauvakävely hyväksi havaittu kunhan muistaa olla jännittämättä siinäkään ja pitää oikea ote sauvoista.Pitemmän päälle uskoisin itse jännitysniskaan mutta tiedä sit kun ei lekuritkaan tunnu tietävän. Viimevuosina aikatavalla stressii joka kuulemma saattaa aiheuttaa jännitystiloja niskassa, ainakin itsestäni huomaan vähän väliä että hartiani ovat korviin melkein nostettuina.Mutta kolmen vuoden ponnistelujen jälkeen rentoudu siinä sit, vaatii kovasti koko ajan työtä. Sitä omt-fysioterapeuttia aion kokeilla kyllä. :D
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

niskakipujeni syy

ViestiKirjoittaja maaritti » 15 Huhti 2009, 13:28

No nyt vielä muistin semmoisen onkelman itselläni josko joku osaisi vastata tai itsellä oisi samanmoista eli tossa talvella olin hiihtämässä ja nivuseni jotenkin revähti mielestäni siinä tilanteessa. Sen jälkeen se on välillä kipeä kävellessä, ei aina. Pyöräily ei tunnu missään. OIsko mahdollista että vaiva nyt kuitenkin liittyisi niskakipuuni ja ajoittaiseen alaselkäkipuunkin kumartaessa.Kuitenkin niskani pysyy aika hyvänä kun olen liikkeellä mutta ei kivaa jos kävely tuntuu ikävältä.
maaritti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)