HUIMAUS/ osaako OMT fyssari tulkita MRI kuvia?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

HUIMAUS/ osaako OMT fyssari tulkita MRI kuvia?

ViestiKirjoittaja Piipi » 21 Helmi 2017, 13:30

Moikka!

Olen lueskellut palstaa tovin vertaistuen näkökulmasta.
Lyhesti: Minulla alkoivat oireet 3kk sitten, sohvalla niska klinussa maatessa etusäärestä lähti kihelmöinti ylös koko kroppaan, päähän asti. Pelkästyin kamalasti, päivystyksessä lääkäri sanoi olevan jännitysniskaa ja viikon meloksikaami + Sirdalud 4mg. Tämän jälkeen alkoi huimaus, joka on nyt pahin ongelmani. Olen ollut 10 vuotta toimistotyössä, istun väärässä asennossa niska etukumarassa joka päivä. Nyt huimauksen alettua olen istunut jumppapallolla sekä satulatuolilla, ei ole näyttänyt auttavan :roll:

Alussa huimaus oli lievää, hieman epävakaata oloa lähinnä kävellessä. Nyt 3 kk aikana huimausoireet ovat jatkuvasti pahentuneet vähitellen!? Viimeiset 3 viikkoa onkin keikuttanut enemmän, nyt myös maatessa ja istuessa. Muista oireita kasvojen kihelmöinti (ns. puutuminen, ei kuitenkaan minusta tuntopuutoksia), vaihtelevasti käsien puutuminen (yhdessä kohtaa vain vasen pikkurilli), jalkojen tuntemukset (erityisesti vasen nilkka on "kummallinen" välillä sekä etusääri josta kaikki alkoi..). Lihasnykinöitä lievinä siellä täällä. Ollut myös kurkun kuivumista, korvat soi koko ajan sekä paukkuvat välillä, kuulossa alenemaa (olen huomannut sen jo pari vuotta sitten.) Niska rutisee, lapojen väli polttaa välillä, myös alaselkä juilinut parina päivänä. Tuo selän polttaminen ei tunnu lihasperäiseltä, koska voi kestää hetken ja tunnin kuluttua huomaan ettei polta? :O Hermoissa vikaa?

Olen ollut todella hädissäni tilanteen vuoksi. Ensimmäisenä diagnosoin itselläni MS-taudin. Sen jälkeen neurosarkodioosin, borrelioosin, ALSin yms. Olen laihtunut 10kg, ruoka ei maistu.
Tunteet menee laidasta laitaan, joka toinen päivä päätän että kaikki on kaularangasta/ niskoista johtuvaa ja joka toinen päivä olen varma että minulla on parantumaton autoimmuunisairaus.
Kun oireet alkoivat, minulla oli kova työstressi. Onkohan kaikki saanut siitä alkunsa? Nyt olen viikon ollut sairauslomalla huimauksen takia.

Neurologi huomasi lievää toispuoleisuutta testeissä, ei sanonut juuri muuta huimauksesta kuin että "hyvänlaatuiselta" vaikuttaa, ei vaikuta korvaperäiseltä minun huimaukseni. Lähetti kuville, pään MRI puhdas (etsittiin MS plakkeja). Nyt odottelen kaula-, rinta- ja lannerangan magneetin tuloksia.
Olen venytellyt, kävellyt, tehnyt vahvistavia lihasliikkeitä, kävin myös tavallisella fyssarilla 5 kertaa, en huomannut mainittavaa apua. Teki asentohuimaustestit, ei vaikuta siltä. Lihasjumeja on, muttei mitään kauheita. C2 nikama kuulemma tuntui selvästi.

Huomenna neurologi kertoo kuvien tulokset. Koska olen hätäinen ihminen ja haluaisin tulla kuntoon, ajattelin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja varata samalla OMT fysioterapian samalle päivälle jo valmiiksi (nämä 50km päässä kotoani, enkä uskalla ajaa autoa joten.. :cry: )

KYSYMYS: Osaako OMT fysioterapeutti tulkita MRI kuvia? Ketä suosittelette Turussa, kuka olisi erikoitunut nimenomaan kaularanka/ niskaperäiseen huimaukseen? En varmaan kyllä huomiselle aikaa saa, mutta jatkoakin varten haluaisin kartoittaa päteviä osaajia!

Kuvat on toki tulkittu, mutta en sitten tiedä, kuinka tarkkaan radiologi on niitä lukenut, kun etsii tulehduksellisia muutoksia pääasiassa.. :roll:

Voihan olla että niitä löytyykin.. silloin unohdan hetkeksi OMT fyssarit ja lähdetään eri polkua. Toivon kuitenkin parasta.

Olisin erittäin kiitollinen vastauksista! :-)

-Piipi
Piipi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)