kaularangan pitkäaikaiset ongelmat ja magneettilausunto

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

kaularangan pitkäaikaiset ongelmat ja magneettilausunto

ViestiKirjoittaja PäiviH » 28 Syys 2015, 09:15

Hei, olen 45v toimistotyöläinen, historiani alkoi vuonna 2011 kun niskani kipeytyi todella pahasti. Alkuun hoidettiin parasetamolilla ja lihasrelaksantilla.
Kuukausien sisäällä tilanne paheni ja käsistäni katosi tunto ja kipu oli niin kovaa että oksensin. Huimaus oli niin kovaa että kaatuilin ja en uskaltanut mennä kotoa ulos ollenkaan.
Kesäkuussa 2012 pääsin lopulta erikoissairaanhoitoon potilaaksi ja magneettitutkimukseen.
Löydöksenä kaksi sentraalista välilevyprolapsia joista toinen revennyt. Kohtalaista juuriaukkoahtaumaa.
Kävin leikkausarviossa Töölössä, mutta konservatiivinen hoitolinja. Erikoissairaanhoidon kirjoilla olin vuoden 2014 kesään saakka.
Kipuklinikka ei ottanut hoitoon, vaikka minulla on allergia melkein kaikille lääkkeille.
Pääsin Kelan yksilölliseen TYK kuntoutukseen ja se päättyi keväällä 2015.

2013 kuitenkin alaselkäni kipeytyi samaan tapaan ja niskani jatkoi oireiluaan. Fysiatri halusi kontrollikuvaat marraskuussa 2013 ja kaularangan ns ehjä prolapsi oli suurentunut ja lannerangassa oli viimeisessä nikamavälissä sentraalinen prolapsi joka tageeraan S1 vasempaan hermojuureen.

Töissä olen vaihtelevasti ollut, 2014 olin hyvin vähän sairauslomalla kun tuntui että kivut laantui sellaisiksi että kärvistelin ilman opiaatteja.

Tänä keväänä tilanne taas paheni. Armottomat kivut alkoi hiipiä pikkuhiljaa vasempaan jalkaan ja käteen.
Pohje oli puutunut monta viikkoa ja vasemmassa kädessä oli tuntopuutoksia. Juhannuksen aikaan menin lähes liikuntakyvyttömäksi saadessani puukonisku-tuntemuksen alaselkään.
Elokuussa yhtenäpäivänä kaikki kipu katosi ja tilalle tuli yhtäjaksoinen puutuminen ja voimanheikkous vasemmalla puolella. Terveyskeskuksesta oltiin jo tekemässä päivystyslähetettä Töölöön, mutta lähetteestä tehtiin 1-7 pv. Töölö ei ottanut potillaksi vaan lähetti fysiatriaan.
Pääsin varsin pian vastaanotolle ja magneettiin. Vertailua tehtiin vuoden 2013 kuviin ja fysiatrin mielestä tilanne on kutakuinkin ennallaan. Vastauksen sain puhelimitse, eikä lausunto ollut käytettävissäni puhelin aikana..

Lausunnossa kuitenkin on omasta mielestäni uusia muutoksia mainittu.
Degeneraatiota tullut kaikkiin nikamaväleihin.
Kaularankaan on mm tullut modic 2-3 asteisia muutoksia, tällaisia ei ole ollenkaan aiemmin mainittu, mitä lie ovat, onko teillä muilla kokemusta näistä?
Lisäksi yhdessä välissä on osteofyyttinokka, mikä lie?
Lannerangassa on annulusvaurio, jota ei aiemmin ole ollut.

Tällä hetkellä olen ollut jo monta viikkoa sairauslomalla. En pääse töihin ilman autoa ja autolla en pysty ajamaan. Vasen käsi kipuilee, lähinnä olkavarressa on valtava kipu jos teen vähänkään vääränlaista liikettä. Puutumiset on vähentyneet kun ei tarvitse istua pitkiä aikoja. Kivut on muutoin vähentyneet samaisesta syystä. Enään en tarvitse opiaattia joka ilta.

Olen hakenut vammaispalveluista työmatkoja varten kuljetuspalvelua, saapa nähdä saanko, epäilen.
Halu palata töihin on kova, mutta olkapäästä otetaan maraskuun loppupuolella magneetti ja pääsen jopa vastaanotolle kuulemaan tulokset. Hieman arveluttaa mahdanko pärjätä töissä käden kanssa jos saan työmatka-asian kuntoon. Osa-aikasairauslomaan esimies ei ole suostuvainen.

Olisiko teillä kommentteja tilanteeseeni?
PäiviH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)