Nikamaproteesi C7 nikamassa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Nikamaproteesi C7 nikamassa

ViestiKirjoittaja eveluutio » 23 Loka 2014, 19:52

Uusi käyttäjä esittäytyy niskavammafoorumilla:) olin hirvikolarissa reilu vuosi sitten, törmäys oli raju (100 km/h -> 0 km/h), joten mursin seitsemännen kaulanikamani. TAYSissä todettiin, että nikama on pirstaloitunut ja painunut puolen nikaman verran kasaan. Lisäksi yksi pirstale oli työntynyt selkäydinkanavaan.

Leikkaukseen pääsin muutaman tunnin päästä tapahtuneesta, jossa pirstaloitunut nikama poistettiin etukautta ja tilalle asetettiin jonkunlainen metallin ja muovin sekoitteesta valmistettu proteesi. Proteesi tuettiin kiinni metallilevyin ja -ruuvein viereisiin nikamiin (C6 ja TH1). Selkäytimeeni ei tullut vaurioita (luojan kiitos..).

Ainoat ongelmani tällä hetkellä ovat pää-, niska- ja selkäkivut, oikean käden puutuminen toisinaan, sekä ajoittaiset tuntohäiriöt oikean käden peukalossa, etusormessa ja keskisormessa. Eniten minua huolestuttaa tulevaisuuteni... En löytänyt mistään tietoa tai kokemuksia nikamaproteeseista, joten olisin kovasti halukas tietämään, löytyisikö täältä samantapaisia kohtaloita? Olen 22-vuotias nainen ja koen, että tästä proteesista tulee vielä harmeja tulevaisuudessa:/
eveluutio
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Nikamaproteesi C7 nikamassa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Loka 2014, 11:34

Moi, eveluutio! Ja tervetuloa!

Mulla on aikanaan luudutettu C7 ja Th1 yhteen. Mitä sun kysymyksees tulee, niin olis hyvä tietää minkälainen proteesijärjestely se on mikä sulla niskassa on? Jos se on sellainen, että se on avoin kehikko, jonka läpi C6 ja Th1 pääsevät kasvamaan yhteen yhdeksi luuksi, niin en usko siitä koituvan ongelmia, jos kerran leikkaus on mennyt hyvin.

Edes niskasi liikkuvuus ei välttämättä hirveästi kärsi tuosta, koska tuolta tasolta ei tule paljoakaan liikettä esim pään kiertoliikkeeseen. Minullakin on niskan liikkuvuus suurin piirtein normaalirajoissa, vaikka kaksi nikamaa on luudutettu yhteen.

Jos omalla nimelläsi haluat keskustella, niin facebookista löytyy varsin vilkas ryhmämme, josta löytyy paljon niskavaivaisia: https://www.facebook.com/groups/NiskajaSelkaVaivat/
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)