Tension neck + Cooksey&Cawthorne harjoitukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Tension neck + Cooksey&Cawthorne harjoitukset

ViestiKirjoittaja Alvin » 11 Syys 2014, 06:29

Taala ilmottautuu uusi tension neckin (tai itse asiassa koko rangan) kanssa kamppaileva jasen! :)
Tama foorumi on kylla ollut suureksi avuksi naiden oireiden kanssa, niinkuin monet muutkin ovat maininneet!

Mulla tuli mieleen, etta onko kenellekaan teista huimauksesta/silmien kohdistamisesta/epatodellisista oloista karsiville mainittu Cooksey&Cawthorne liikkeista?
Mun vaikeimmat oireet varsinkin alussa oli nimittain huimaus, viliseva ymparisto- joka paheni entisestaan vilkkaissa ymparisoissa esim kaupassa liikenteessa jne. Kotona oli/on paras olo kun on rauhallista.
Mun fysio sitten maarasi mulle noita liikkeita suoritettavaksi 2-3 krt/paivassa, ja koen etta niista on ollut hyotya ainakin tuon silmien kohdistamisen/niskan/aivojen yhteistyon kuntoutuksessa. Siina rakennetaan puskuria aiheuttamalla itselle lievia oireita kotona, joten helpoista/mukavista harjoituksista ei todellakaan ole kyse :P Mun fysio on Englannissa erikoistunut 'vestibular disorders', joten luotan kylla hanen ammattitaitoon suuresti.

Mulla on ollu aiemminkin elamassa tension neck/valilevy/iskias ongelmia, mutta tassa toukukuussa suunnilleen oireet alkoivat yllattaen uudestaan ja entista pahempina. Fysion mukaan ne aiheutuvat mun pitkan aikaa olleesta huonosta ryhdista ja puuttuvista syvista lihaksista joita sitten oon korvannut pintalihaksilla. Ma olen 28v nainen, 180cm pitka, ja mulla on pitka kaula ja yliliikkuvat nivelet. Pitaisi pystya yllapitamaan sita lihaskorsettia joilla naita nivelia pidetaan kasassa ja valtytaan tallasilta jaksoilta..
Oireina mainittakoon mm. niska/hartiasarky+lapaluissa, Tietzen syndrooman oireita rinnassa, sarky+jomotus takaraivossa, paansaryt, puutumiset vasemmalla puolella kasvoja/kaulalla/rinnassa, elohiiria silmissa, jatkuva epatodellinen olo, huimaus (ensimmaisella kerralla niin voimakas lisalyontejen kanssa et sairaalaan kans lahdin), lisalyonnit (sydan ok, kardiologilla ultrattu+kaikukuvattu+holter), refluksin oireita (tahystys ok), niskan lihasten vasymista, yleista artymysta ja mita viela :lol: Ja kuten taudinkuvaan kuuluu on hyvia paivia ja huonoja paivia.. Periksi en silti anna! :P Uskon, etta mun prognosis on iha ok, kun hoidoilla ja jumpilla/venytyksilla saan oireita helpotettua- vaikkakin viela valiaikaisesti.

Itse asun ulkomailla ja taala onneks ollaan menossa kesaa kohti, joten sita lihaksia lempivaa lampoa odotellessa! :)
Alvin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Tension neck + Cooksey&Cawthorne harjoitukset

ViestiKirjoittaja Tepsu » 11 Syys 2014, 16:37

Hei Alvin ja tervetuloa foorumille!

En ollut koskaan kuullutkaan tuollaisista Cookseysta ja Cawthornesta. Kiitos vinkistä! Googletin ja vaikutti harjoituksilta, joita voisin varovasti kokeilla.

Minulla on tuota samaa oireistoa, pahimpana ehkä tasapaino-ongelmat jotka tulevat liikennevälineissä matkustamisen eli kiihdytysten, jarrutusten ja heilumisen jälkeen. Aluksi silmäoireet olivat voimakkaat, mutta ne ovat rauhoittuneet, eivät kuitenkaan kokonaan poistuneet. Nopea liike näkökentässä aiheuttaa oireita edelleen. Aluksi myös vedessä oleminen aiheutti huimausta ja pahoinvointia, mutta siihen aivot tottuivat onneksi aika nopeasti. Ehkä asiaa auttoi se että maltoin aloittaa varovasti ja tosi lyhyillä oleiluilla, plus kai myös se että menin veteen aina uudelleen. Nyt siellä ei tule enää mitään oireita, eli ilmeisesti tosiaan näissä vammoissa jonkunlaista totuttautumista ja kompensaatiota on mahdollista kehittää. Se on mahtava juttu!

Hienoa että sinulla on noihin vammoihin erikoistunut fyssari, minä en tiedä onko Suomessa yhtään sellaista. Tähän asti minulle on ollut hyvin epäselvää miten näitä vammoja voi kuntouttaa, jos mitenkään, mutta nyt sain vähän (lisää) toivoa! Kärsin itse eniten siitä että matkustaminen on niin hankalaa, ja olisi todella upeaa jos siihen asiaan saisi jotain helpotusta.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Alvin » 12 Syys 2014, 04:31

Kiitos Tepsu!

Nuo liikkeet ovat hyvaa harjoitusta katseen kohdistamiseen, ja sitten kun siihen lisataan viela niskan liikkeet (ylos/alas, molemmille sivuille) niin toleranssi kasvaa. Ma olen laittanut post-it lappuja seinalle, ja niita sitten tuijotellut.
Aluksi oli todella leijuva olo harjoittelun jalkeen, mutta kylla se siita hiljalleen helpottui.
x

x x x

x

Makin oon kylla elamani aikana kaiken sortin fysioita nahnyt, ja diagnooseja/hoitoja on ollut erilaisia.. Talla kertaa kylla satuin saamaan lottovoiton tan fysion kanssa, sen kanssa on nyt myos aloitettu hengittelyn uudelleen opetteleminen. Lihasjannityksien seuraksena on myos kylkiluut vaha vinksallaan/jumeja rintarangassa, ja pallea ei ole pystynyt hoitamaan hommiaan ollenkaan.. Kummasti oireet varsinkin kasvoissa ja kaulalla helpottavat kun ei kaytakaan rintalihaksia hengittamiseen.

Mulla on ihan samalla mallilla kun sulla, myos silma/huimaus oireet helpottaneet mutta eivat viela taysin poistuneet. Mulla myos peiliin katsominen on kamalaa :lol: Siita kun katseen irrottaa huippaa aina eika tieda mihin kohdistaisi silmat. Onneksi ne pahimmat 'humahdukset' ovat kuitenkin helpottaneet. Ilmeisesti oireita aiheuttavien liikkeiden ja tilanteiden valttaminen vaan pahentaa tilannetta, joten olet aivan oikein tehnyt mennessasi vain sitkeasti takaisin veteen. Ehkapa silla hoidolla meidan matkustamiseen liittyvat huimauksetkin helpottavat..

Ma en tarkasti tieda sun taustoja, mutta tosiaan itsellani niiden syvien lihasten aktivointi varmasti helpottaa myos pyorrytysta. Mulla kun on ylilikkuvat nivelet, on myos ligamentit ym liikajoustavia, joten pitaisi jotenkin saatua stabiloitua tama niska..
Olen nyt 4kk paiskinut hommia, koskahan tama alkaa kunnolla helpottamaan :cry:
Alvin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Alvin » 12 Syys 2014, 04:32

Noiden x piti olla nayttaa vahan erilaiselta mutta nakojaan tama meni ne muuttamaan :P
Niiden on siis tarkoitus olla samalla etaisyydella ylhaalla-keskella-alhaalla, ja sitten keskimmaisesta vasemmalla-oikealla.
Alvin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)