Jännitysniska epäily

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jännitysniska epäily

ViestiKirjoittaja Panu » 30 Heinä 2014, 17:20

Moi!

Perustiedot minusta:

Ikä: 22v
Paino: 72kg
Pituus: 178cm

Tein viime kesänä 12h päiviä kylmätyötä pakkaamossa huonolla ergonomialla. Työsuhdetta oli tässä vaiheessa takana 1,5v ja viimeisen 1v aikana oli ilmaantunut oireina mm. hengenahdistus (ei osoittautunut astmaksi), kiristystä vasemmalla puolella kasvoja, sekä jäykkyys hartioissa. Kesällä kuitenkin, kun oli rankempi jakso ja tein vapaaehtoisesti tuota pidempää päivää niin tuli uusina oireina hartiakipu, vasemman ranteen jäykkyys ja lisälyönnit, joita tuli aika harvoin mutta tuntuivat sitäkin ikävämmmiltä. Tästä jäin 2kk kestävälle sairaslomalle, jonka aikana mm. kaula ja pää magneettikuvattiin ja neurologi totesi kaikki normaaliksi ja kirjoitti minulle jännityspäänsärkydiagnoosin. Söin viime kesänä lääkärin kehotuksesta 2vk relaxantti kuurin, mutta en saanut siitä apua. Viimeisen vuoden aikana minua on tutkittu todella paljon, mutta mitään ei ole löytynyt. Sydän on ultrattu, holter otettu ja rasitustesti tehty. Kaikki mahdolliset verikokeet otettu, joilla poissuljetaan loputon määrä sairauksia. Vuosi sitten syksyllä lähdin takaisin opiskelemaan, mutta se oli yhtä tuskaa sillä minulla saattoi olla 2 hyvää viikkoa, jonka jälkeen seurasi kova oireinen viikko. Oireet vaativat yleensä jonkun henkisen tai fyysisen ärsykkeen, ennenkuin ilmenivät niska jäykkyytenä ja jumiutumisella. Myös tykytystä oli näihin aikoihin (luultavasti autonominen hermosto oli ylikierroksilla).

Tammikuussa jäin sairaslomalle ja olen ollut sairaslomalla nyt kesään asti. Tykytykset ovat loppuneet, mutta niskajäykkyydet eivät. Edelleenkin minulla saattaa olla 1-3vk hyvää oloa, joka tarkoittaa vain pientä oireilua. Eläminen on melko normaalia tuon ajan. Mutta hyvän jakson jälkeen seuraa huono jakso, joka kestää tavallisesti 3pv-1vk. Oireet tässä huonommassa jaksossa ovat seuraavat:

-Pää ei käänny lähes ollenkaan sivuille tai ylöspäin. (kaula todella kireänä, kuin olisi kuivanut ihon alta)
-Päänahka todella kireä (Tuntuu kuin olisi kuivanut ihon alta) Kulmakarvojen kohotus tuntuu takaraivoon asti
-Niska herkkä kosketukselle
-Vannemainen puristava tunne päässä
-Kädet puutuilee yöllä herkemmin huonoissa asennoissa
-Kaulalla elohiiriä (n.1-2 päivässä. Kesto 3-5sek)
-Vasen puoli naamasta kireä
-Kaulan jänteet kiristyneet tiukoiksi

-Olkapäät painuu sisäänpäin, koska rintaa painaa
-Vasen ranne menee jumiin
-Muutamia lisälyöntejä päivässä (ei erityisen häiritseviä)
-Jäykkyys vasemmassa ranteessa
-Närästys

Harvinaisia oireita:

Epätodellinen olo
1 sek kestävä nielemisongelma

Testattuja hoitoja:

Hieronta = Korkeintaan päivän helpotus (joskus pahentaa)
Venyttely = Pahentaa aina
Jumppa = Tekee hetkellisen tukkoisen olon, mutta ei pahenna
Lämmin suihku = Lievittää silloin, kun oireet pahimmillaan
Omt fysioterapeutti = 2 x kerkesin käydä, kunnes jäi kesälomalle (pientä helpotusta. Oli myös sitä mieltä, että toiminnallinen vaiva kyseessä)
Kylmä = ei auta, joskus jopa pahentaa
Pötköttely = En saa kaulan jänteitä rentoutumaan, ellen nuku. Ei hirveästi helpotusta.
Kävely = helpottaa, kun oireet ei pahimmillaan. pahimmalla hetkellä vaan hieman enemmän lisälyöntejä ja hartiakipua.
Nukkuminen = helpottaa. aamusta aina parhain olo.
Istuminen = Tietokoneella ja pelatessa pahenee, mutta hyvässä asennossa ristiselkä tuettuna sohvalla oireet ei pahene, muttei parane.

Olen stressaaja luonne ja mietin jatkuvasti mikä minua vaivaa. Tämän niskaongelman takia olen alkanut kärsiä lievästä ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä, jotka painottuvat ajalle jolloin oireet ovat pahimmillaan.

Kuulostaako tämmöinen jännitysniskalta vai mikä voisi olla kyseessä? Kipu ei ole suurin ongelma vaan se kova kireys. Ja tosiaan töitten aikana tuli treenattua kuntosalilla 2v jakso melko kovaa ja isoilla painoilla. Myös ergonomia koulussa ja kotona on ollut tosi huono. Aina lääkärillä ja fysioterapilla käydessäni saan kuulla et mun niskat on ihan kivikovat. Pitäisi löytää, joku keino mistä saisi helpotusta.
Panu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Jännitysniska epäily

ViestiKirjoittaja dentisti » 31 Heinä 2014, 15:56

Hei Panu!
Nuo sinun mainitsemasi oireet kuulostavat kyllä ikävänkin tutuilta. Itsellä peräänajokolari v 2006 ja sen jälkeen jos jonkinlaista niskavaivaa. Minulta myös leikattu prolapsi c5-6 välistä 11/2013. Itsellä siis oireena jäykkyyden tunnetta niskassa ja rintarangassa, puutumista käsissä ja sähköiskuja niskassa ja päässä sekä närästys ja muutakin vatsavaivaa. Minullakin on aika-ajoin oireita myös kasvoissa mm. ylähuuli puutui tietystä kohdasta, elohiiriä silmäkulmissa ja tunnetta, ettei silmät toimi kunnolla. Itsellä invalidisoivin oire on ajoittain kova huimaus, joka minulla kyllä laukaisee ahdistuneen ja paniikkiolon.
Kyllä minusta nuo sinun oireet voivat olla niskaperäisiä. Ja jos vielä rintaranka on kovin lukossa ja jäykkä voi se provosoida lisälyöntejä ja aiheuttaa astmankaltaista ahdistavaa oloa.
Itse olen saanut ainakin jonkin asteista helpotusta osteopaatilla käynneistä, jos käy säännöllisesti. Osteopaatin ohjeen mukaan lisäksi teen niskaa vahvistavia liikkeitä 4krt/vko.
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Panu » 31 Heinä 2014, 16:15

Kiitos vastauksestasi!

Rintaranka on tosiaan jumissa, silloin kun lisälyöntejä tulee. Mitään tarkkaa aloitusajankohtaa, minulla ei oireille ole vaan ne ovat ilmestyneet yksitellen fyysisen työn yhteydessä. Tänään oli vielä Magneettikuva rinnasta, jossa katsotaaan miltä hermosto ja lihaksisto sillä alueella näyttää. (tehtiin koska 2013 tammikuussa oireiden alkuaikoina rintalasta hieman revähti +100kg penkkipunnerruksen aikana.) en käynyt tuon takia silloin lääkärissä vaan parani itsekseen, mutta pitää kuulema katsoa että onko jättänyt jälkeä sinne.

OMT-fysioterapeutista olen saanut suurimman avun tähän mennessä. Pitää jatkaa avun etsimistä, että saisi tilanteen pysymään rauhallisena ja välttyisi, noilta oireiden pahentumisilta. Itse en onneksi kärsi huimauksesta, enkä päänsärystä (korkeintaan päänahka kireä ja samalla kipukohtia, mutta ei muuten) joten vaivani ei ole täysin invalidisoiva. On muuten todella inhottavaa, kun irvistys tuntuu kaulan sivuilla.

Niskatuesta olen muuten saanut jonkunlaista helpotusta pahimpina aikoina. Ajattelin myös kokeilla tässä joku päivä tuota relaxanttivoidetta tai tiikeribalsamia hartioille ja katsoa, kuinka reagoivat.

Vielä sellainen asia, että eikös tuo pään ja kaulan magneettikuva sulje pois kaikki vakavat niskavaivat? Uskallanko mennä huoletta Osteopaatin vastaanotolle ja antaa käsitellä?
Panu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Panu » 03 Elo 2014, 20:38

Miten te muut reagoitte saunaan? Itse kävin tänään saunassa ja siellä syke nousi reilusti, mutta lihakset eivät rentoutuneet. Saunan jälkeen olen huomannut epäsäännöllistä sykettä ja närästystä. Olisiko jotenkin hermostoa ärsyttänyt? Lihaksetkaan eivät oikeastaan rentoutuneet ollenkaan.
Panu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Koulutettu hieroja » 12 Elo 2014, 16:04

Kyllähän meille koulutetuille hierojille jännitysniskasta puhutaan, sitähän me eniten hierotaankin. Mutta kun lukee juttuja oireista, niin hurjaa on meininki! Olen kehitellyt päätetyöhön käsituen, joka poistaa kokonaan tarpeen kannatella käsiään painovoimaa vastaan. Kun kädet ovat tuilla, on mahdollista työskennellä lepotuoliasennossa. Tähän tarvitaan niskatuellinen tuoli.

Jos ketä kiinnostaa, juttelen mielelläni aiheesta: kauko.kokkonen@kolumbus.fi
Koulutettu hieroja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 11 Syys 2014, 23:13

Panu kirjoitti:Miten te muut reagoitte saunaan? Itse kävin tänään saunassa ja siellä syke nousi reilusti, mutta lihakset eivät rentoutuneet. Saunan jälkeen olen huomannut epäsäännöllistä sykettä ja närästystä. Olisiko jotenkin hermostoa ärsyttänyt? Lihaksetkaan eivät oikeastaan rentoutuneet ollenkaan.

Meillä retkahdusvammaisilla taitaa aika usein olla niin, että kestämme huonosti saunaa ja muutakin kuumuutta. Sama on minun kohdallani. En tarkkaan tiedä mistä se johtuu, mutta todennäköisesti varmaankin juuri hermostosta. Ja ainakin tuossa sinun tapauksessasi se on varmaan niin, kun et ole mitään vammaa saanut. Myös närästys voi olla hermostoperäistä. Vaikuttaa siltä että (autonominen) hermostosi on tosiaan ärtyneessä tilassa ja reagoi sitten tavallista herkemmin ärsykkeisiin.

Nuo kireytesi kuulostavat minusta fascia- eli kalvokiristykseltä. Toivottavasti olet löytänyt tai löydät hoitajan, joka osaa helpottaa sitä ja muitakin oireitasi! Hyvä osteopaatti voi olla oikea osoite, tai sitten esim. craniosacraaliterapeutti tai fascial manipulation -osaaja. Hermoärsytys ja kalvokiristys ovat helposti naimisissa keskenään. Tärkeää olisi, että hoitajasi tuntisi niskavammoja ja olisi niskan käsittelyssä erittäin varovainen. Periaatteessa parempi olisi jos niskaan ei välttämättä koskettaisi ollenkaan.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Koulutettu hieroja » 15 Syys 2014, 19:14

Olen aina ollut näkövammainen ja kuvittelin, että totun asiaan, kun näkö vähitellen häviää. Kun näkö oikeasti lähti noin 25 vuotta sitten, minä vissiin stressaannuin kuitenkin. Ei sitä itse helposti huomaa. Ihmettelin, että miksi en oikein kestä saunan löylyä niin kuin ennen. Arvelen Tepsun tavoin, että Panullakin heikko löylypää johtuu kroonisesta stressistä. Muutaman vuoden stressailun jälkeen tilanne rauhoittui ja nyt löylyä passa taas heittää sen minkä nahka sietää.
Koulutettu hieroja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)