Moi!
Perustiedot minusta:
Ikä: 22v
Paino: 72kg
Pituus: 178cm
Tein viime kesänä 12h päiviä kylmätyötä pakkaamossa huonolla ergonomialla. Työsuhdetta oli tässä vaiheessa takana 1,5v ja viimeisen 1v aikana oli ilmaantunut oireina mm. hengenahdistus (ei osoittautunut astmaksi), kiristystä vasemmalla puolella kasvoja, sekä jäykkyys hartioissa. Kesällä kuitenkin, kun oli rankempi jakso ja tein vapaaehtoisesti tuota pidempää päivää niin tuli uusina oireina hartiakipu, vasemman ranteen jäykkyys ja lisälyönnit, joita tuli aika harvoin mutta tuntuivat sitäkin ikävämmmiltä. Tästä jäin 2kk kestävälle sairaslomalle, jonka aikana mm. kaula ja pää magneettikuvattiin ja neurologi totesi kaikki normaaliksi ja kirjoitti minulle jännityspäänsärkydiagnoosin. Söin viime kesänä lääkärin kehotuksesta 2vk relaxantti kuurin, mutta en saanut siitä apua. Viimeisen vuoden aikana minua on tutkittu todella paljon, mutta mitään ei ole löytynyt. Sydän on ultrattu, holter otettu ja rasitustesti tehty. Kaikki mahdolliset verikokeet otettu, joilla poissuljetaan loputon määrä sairauksia. Vuosi sitten syksyllä lähdin takaisin opiskelemaan, mutta se oli yhtä tuskaa sillä minulla saattoi olla 2 hyvää viikkoa, jonka jälkeen seurasi kova oireinen viikko. Oireet vaativat yleensä jonkun henkisen tai fyysisen ärsykkeen, ennenkuin ilmenivät niska jäykkyytenä ja jumiutumisella. Myös tykytystä oli näihin aikoihin (luultavasti autonominen hermosto oli ylikierroksilla).
Tammikuussa jäin sairaslomalle ja olen ollut sairaslomalla nyt kesään asti. Tykytykset ovat loppuneet, mutta niskajäykkyydet eivät. Edelleenkin minulla saattaa olla 1-3vk hyvää oloa, joka tarkoittaa vain pientä oireilua. Eläminen on melko normaalia tuon ajan. Mutta hyvän jakson jälkeen seuraa huono jakso, joka kestää tavallisesti 3pv-1vk. Oireet tässä huonommassa jaksossa ovat seuraavat:
-Pää ei käänny lähes ollenkaan sivuille tai ylöspäin. (kaula todella kireänä, kuin olisi kuivanut ihon alta)
-Päänahka todella kireä (Tuntuu kuin olisi kuivanut ihon alta) Kulmakarvojen kohotus tuntuu takaraivoon asti
-Niska herkkä kosketukselle
-Vannemainen puristava tunne päässä
-Kädet puutuilee yöllä herkemmin huonoissa asennoissa
-Kaulalla elohiiriä (n.1-2 päivässä. Kesto 3-5sek)
-Vasen puoli naamasta kireä
-Kaulan jänteet kiristyneet tiukoiksi
-Olkapäät painuu sisäänpäin, koska rintaa painaa
-Vasen ranne menee jumiin
-Muutamia lisälyöntejä päivässä (ei erityisen häiritseviä)
-Jäykkyys vasemmassa ranteessa
-Närästys
Harvinaisia oireita:
Epätodellinen olo
1 sek kestävä nielemisongelma
Testattuja hoitoja:
Hieronta = Korkeintaan päivän helpotus (joskus pahentaa)
Venyttely = Pahentaa aina
Jumppa = Tekee hetkellisen tukkoisen olon, mutta ei pahenna
Lämmin suihku = Lievittää silloin, kun oireet pahimmillaan
Omt fysioterapeutti = 2 x kerkesin käydä, kunnes jäi kesälomalle (pientä helpotusta. Oli myös sitä mieltä, että toiminnallinen vaiva kyseessä)
Kylmä = ei auta, joskus jopa pahentaa
Pötköttely = En saa kaulan jänteitä rentoutumaan, ellen nuku. Ei hirveästi helpotusta.
Kävely = helpottaa, kun oireet ei pahimmillaan. pahimmalla hetkellä vaan hieman enemmän lisälyöntejä ja hartiakipua.
Nukkuminen = helpottaa. aamusta aina parhain olo.
Istuminen = Tietokoneella ja pelatessa pahenee, mutta hyvässä asennossa ristiselkä tuettuna sohvalla oireet ei pahene, muttei parane.
Olen stressaaja luonne ja mietin jatkuvasti mikä minua vaivaa. Tämän niskaongelman takia olen alkanut kärsiä lievästä ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä, jotka painottuvat ajalle jolloin oireet ovat pahimmillaan.
Kuulostaako tämmöinen jännitysniskalta vai mikä voisi olla kyseessä? Kipu ei ole suurin ongelma vaan se kova kireys. Ja tosiaan töitten aikana tuli treenattua kuntosalilla 2v jakso melko kovaa ja isoilla painoilla. Myös ergonomia koulussa ja kotona on ollut tosi huono. Aina lääkärillä ja fysioterapilla käydessäni saan kuulla et mun niskat on ihan kivikovat. Pitäisi löytää, joku keino mistä saisi helpotusta.