Psyk.sairaus vai niskavamma/aivovamma?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Psyk.sairaus vai niskavamma/aivovamma?

ViestiKirjoittaja Annu » 10 Tammi 2014, 14:57

Olen ollut jo viisi vuotta pätkissä sairaslomalla traumaperäisen stressireaktion takia, mutta olen alkanut epäilemään, että oireiluni johtuisikin niska-, tai jopa aivovammasta. Varmasti häikkää on myös psyykkisellä tasolla, mutta en oikeasti enää usko, että päänsärky, niskasärky, huimaus yms. johtuvat pelkästään psyykkisistä syistä. Viime keväänä minulle tehtiin työkyvyntutkimuksen yhteydessä neuropsykologiset testit, joissa oli selvää kognitiivisen tason laskua, ja tulokset jäivät psykologin mukaan selvästi alemmiksi kuin oli oletettu (enempää en noista tuloksista tiedä...pitäisi varmaan tilata paperit itselle). Mutta kysymys kuuluukin, että miten erotetaan psyykkinen sairaus niskavammasta tai aivovammasta?

Olisi todella mielenkiintoista mennä esim. matti meikäläisenä ilman mitään esitietoja yksityiselle neurologille ja psykiatrille, ja katsoa miten oireisiini suhtauduttaisiin. Julkisella puolella kaikki oireeni selittyvät loppujen lopuksi aina psyykkisillä tekijöillä...ja hankalan potilaan leima koristaa otsaa, jos esim. vahingossakaan eksyy lähelle päivystystä h*lvetillisessä päänsäryssä.
Annu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Psyk.sairaus vai niskavamma/aivovamma?

ViestiKirjoittaja anzqu » 10 Tammi 2014, 22:56

Omalla kohdalla psykiatri yritti konsultaatiossaan laittaa hankalan niskavammaoireiston ja aivovamman pidempiaikaisen psyykkisen kuormituksen piikkiin.
Viimeksi muokannut anzqu päivämäärä 07 Helmi 2014, 17:10, muokattu yhteensä 1 kerran
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 24 Tammi 2014, 00:53

Onko sinulle tehty kunnollisia tutkimuksia niskaan ja aivoihin liittyen? Sehän se on ainoa tapa saada lisäselvyyttä asiaan. On ilmeisesti aika yleistä, että tuon tyyppiset oireilut yritetään panna psyyken piikkiin. Joko puuttuu asiantuntemusta tai sitten tahtoa tutkia paremmin. Jos taustalla on tapaturma, on hyvin todennäköistä, että oireesi johtuvat siitä. Tuskinpa kognitiivinen tasokaan ihan itsekseen laskee, tuntuisi ainakin näin maallikkona.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Särö » 03 Helmi 2015, 12:16

Millaisia oireita on? Mulla tuli leikkausken jälkeen autonomisen hermoston häiriö. Se oli todella kova!! ja mua laitettiin julkisella puolella psykan puolelle. Onneksi oli tuttu jolla aivo ja niskavamma. kehotti menemää Huhmarin vastaanotolle hkiin´. Mehiläisen neurologeja. Ja sieltä ortoniin. Mut muuten en olisi päässyt . Mua ei päästetty edes pään magneettikuviin vaikka kovis päänsärkyjä, huimausta ym...aika kovaa touhua on kyllä. julkisella puolella. Tosin täällä keskussairaalassa hyvä fysiatri joka lähetti mut Huhmarin lähetteellä ortoniin. Niskavamma siis on.

Mulla ei vieläkään ole asiat selvinneet. 4 vuotta aikaa ortonissa olen käynyt 8 kertaa..nyt taas menen ja uudelleen huhmarin vastaanotolle menen itse maksavana, Mulla ei neuropsykologisis testeis näkyny kuulemma aivovammaa?? mutta oppimisvaikeuksia ja työmuistin kuormitusta. Tragtografia tehty turussa myös eikä siinäkään ollu aivovammasta tietoa. Senki maksoin itse tai isäni on maksanut kaikki tutkimukset. Eipä itellä olis ollu varaa. keskussairaala maksaa ortonissa käynnit kuitenkin. Olen kuntoutunut kiitos luojalle siitä mutta kaksi työkokeilua takana, työt ei onnistu. menen ylikierrostilaan helposti, univaikeuksia joita joudun nykyään purkamaa diapam 5 mg jos menee tosi överiksi, en nuku sitte ollenkaan yöllä. Melatoniini myös käytössä. Niska menee jäykäksi . Älyttömät rytmihäiriöt tulee rasituksesta. No ei auta kuin taas yrittää. PDT_Armataz_01_42
Särö
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)