kaularankaleikattu kolarissa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

kaularankaleikattu kolarissa

ViestiKirjoittaja julia » 06 Tammi 2014, 21:17

Päivälleen kolme kuukautta kaularankaleikkauksen (suuri välilevytyrä C3-4 välissä) jälkeen päädyin työpäivän jälkeisen kovan väsymyksen ja flunssan vuoksi bussiin (en pysty vieläkään käyttämään busseja kiihdytys-jarrutuksen aiheuttaman huimauksen ja pahoinvoinnin vuoksi), joka sitten ajoi kolarin henkilöauton kanssa. Sen kerran kun sitten bussiin menin...

Istuin bussissa selkä menosuuntaan, koska siten siedän edes pari pysäkinväliä bussikyytiä. Bussi kiihdytti vauhtiin, teki äkillisen väistön oikealle ja pysähtyi sitten kuin seinään henkilöauton törmätessä kuljettajan kulmaan. Olen siis nojailllut eteen ja taakse ja heilahtanut oikealle.

Kolarin jälkeen hoipuin kotiin ja totesin, että vasen käsivarsi on veltto ja sormet kömpelöt, kipu kädessä, olkapäässä ja lapaluussa alkoi vasta muutaman tunnin päästä. Vasemmanpuoleinen päänsärky oli karmea. Seuraavana aamuna käsi jo toimi, mutta sormet puutuivat entistä enemmän ja käteen koski välillä kovaa. Kipu hyppi olkapään ja sormien välillä viikon verran ja sormet puutuivat vasemmassa kädessä jo kun käden nosti vaakatasoon tietokoneen näppikselle, joten jäin sairauslomalle. Niska, kaula, rintaranka, leuka ja olkapäät sekä vasen lapa ovat myös kipuilleet.

Soitin Töölöön neurokirurgille, mutta kun olen menossa sinne muutenkin jälkitarkastukseen 13.1. (enkä ole ollut kivuton ja oireeton leikkauksen jälkeenkään), en nyt sitten pääse lisätutkimuksiin tässä vaiheessa vaan vasta viikon päästä ruvetaan ihmettelemään, kuinkas nyt oikein kävi. Minä ihmettelen, miten se keraaminen implantti siellä C3-4 välissä oikein vaikuttaa niskan retkahtaessa? Siis jos yksi kohta on täysin lukittu niin kait nyt sitten muut paikat liikkuvat jotenkin erilailla vauhdissa??

Alkaa hirvittää, voinko enää ikinä toipua. Hermojuuria (vasemmalle) ja selkäydintä painanut välilevytyrä on poistettu, mutta niska ei liiku eteen-alas kuin 15 astetta, minulla on huimausta, pahoinvointia, hikoilua, palelua, rytmihäiriöitä, niska-kaula-leuka-rinta-olkapää-käsien kipuja, sormet puutuvat molemmista käsistä, kun kädet nostaa ylös, kädet alkavat helpostivapista, kun voimat ovat niin vähäiset, välillä jalatkin tärisevät, kun menevät niin maitohapoille, ja uskomatonta kyllä turvotusta on kasvoissa, kaulalla ja käsivarsissa. Ja nämä oireet olivat siis päällä leikkauksen jälkeenkin, mutta nyt kolarin jälkeen noin kolminkertaisina.

Sain fysioterapiaa julkiselta puolelta kokonaista 6 kertaa hirveästi ruikutettuani. Miten minun oikein kuvitellaan kuntoutuvan töihin, kun en edes näe näppistä ja nyt käsikin puutuu, kun nostan sen näppikselle - voi itku...
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: kaularankaleikattu kolarissa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Tammi 2014, 22:04

Moi, Julia!

Ikävä kuulla, että sulla on käynyt noin huono tuuri. Onneksi luutumisprosessi oli jo ohitse, joten se ei välttämättä tuohon leikkaustulokseen vaikuta, mutta nyt olet sitten saanut jonkunasteisen whiplash-vammankin lisäksi. Ja kuulostaa siltä, että sulla on parasympaattinen hermostokin sitten alkanut oireilla, tarkoitan noita lämmösäätelykuvioita ja rytmihäiriöitä.

Kudokset ovat sulla niskassa retkahtaneet ja sinne saattaa tulla turvotusta ja arpikudosta tuossa toipumisvaiheessa. Sun olisi hyvä antaa sille niskalle vähän kylmää kylmäpakkauksen avulla (ei suoraan iholle, t-paita tms. väliin) ja syödä kuuri tulehduskipulääkettä, jollet jo syö. Nämä sen takia, että vähentäisivät kudosten turvotusta ja edistäisivät niiden paranemista, kun verenkierto ei niin pahasti häiriintyisi tuon turvotuksen takia.

Vilkaise täältä vähän mitä siellä niskassa tapahtuu: viewtopic.php?f=16&t=235&p=1394&hilit=burbank#p1394

Lisäksi sulla on hermokudos varmaan vähän ärtynyt tuollaisesta venytyksestä, joten ei varmaan kannata paljoa niskaa venytellä, mutta muuten niskan liikuttelu / suht koht normaali käyttö olisi hyvästä, kunhan se ei aiheuta kipua.

Minun mielestäni sinun kannattaisi varata fysiatrille eli kuntoutuksen erikoislääkärille pikaisesti, jotta oikea hoito pääsee alkuun. Neurokirurgi on nimittäin taitava leikkaamaan, mutta ei varsinkaan retkahdusvamman tai yleensäkään kuntoutuksen päälle kovin paljoa ymmärrä. Yksityisesti fysiatrille pääsee nopeimmin ja saisit hoidon nopeasti alkamaan!

Katsotaanpa, jos nuo retkahdusvamman itse kokeneet ehtisivät sulle myöskin vastailla.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tessa14 » 06 Tammi 2014, 23:32

Hei, tosi harmillinen juttu :| ,,miä voin omakohtaisesti vain kertoa,,että tee ihmeessä se vahinkovakuutus ja käy nyt lääkärissä, vaikka vain tk tai työterveyslääkärissä...ja älä missään nimessä mene töihin??!! Eli nyt sun on vältettävä vamman paheneminen ja minimoitava vahingot...kaikki noi oireet on autonomisen hermoston..ja siis hälyytysmerkkejä eli kaikki ei ole kunnossa,,ja ne voi tulla myös silloin kun on pahat hermovauriot pienemmästäkin eli keho reagoi voimakkaasti siihen, että hälytys, hälytys,,jotain on käynyt...nyt otat juuri tulehduskipulääkkeitä ja muita kipulääkkeitä..huilaat, lepäät..ja missään nimessä älä jätä sitä vakuutusasiaa hoitamatta...eli nyt sun saatava lääkärintodistus, jonka laitat sinne bussiyhtiölle..ja jos joku pystyy hoitamaan sun puolesta..Sinulla on muutenkin jo ennen tota bussiturmaa ollut noita oireita niin nyt tosiaan neuvon itse kaksinkertaisen retkun kolari ja potilasvahinko (tosi paha,,myönnettiin korvaus kivusta ja särystä, mutta yritin liian sinnikkäästi jatkaa vaan entiseen malliin,,,enkä enää pysynyt pystyssä enkä pystynyt nielemään ja kivut meni aivan hurjaksi) eli mitään vakuutusyhtiöiden vuoden sääntöjä älä kuuntele..minut on huijattu suoraan sanoen alunperin kolarin jälkeen olemaa tekemättä mitään korvaushakemusta, koska bonukset menisi ja oli vanha auto..

Mutta siis kertaus eli huilaa,huilaa, huilaa...ja käy lääkärissä ennen jälkitarkastusta ihan missä vain, että tulee merkintä mitä sinulle on tapahtuntut bussissa ym..ja sen jälkeen se bussifirman vakuutukseen! Ei mitään vuotta,,,sitten ne vetoaa siihen, että sulle on voinut käydä vuoden aikana vaikka mitä!= ( nimittäin kokemusta on,,toi on vaan niiden keino saada ihmiset olemaan tekemättä vahinkoilmoituksia).PIkemmiten lääkäriin, jossa selvitys mitä käynyt ja missä tuntemuksia..retkahdusvammat, nuortuvat vanhetessaan, mutta vakuutusyhtiöt toimivat toisin!...vielä et tiedä onko vamma pahentunut vai mitä käynyt ennen kuin otat nyt rauhallisesti ja nyt on käynyt mitä käynyt sille ei voi mitään, mutta sille voit, että rauhoitat itsesi..mitää katastofia ei ole..jos kivut yltyvät koviksi..ensiapu ym..eli jos leikkaukseen liittyvää olisi hajonnut?..mutta milleen ei voi enää mitään muuta kuin noi mitä sanoin eli lääkäri ja vakuutusasia kuntoon..älä edes odota jälkitarkastukseen) ja se, että nyt huilaat ja jos et pärjää kotikonstein niin haet apua!
Empä olis ennen tiennyt miltä tuntuu sanonta, että joku on niska päällä tai kaikki kaatuu mun niskaa : ). Sillä mun niska ei kestä enää mitää, miten ihmeessä saisi ton pään vielä pysymään tossa niska päällä!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 07 Tammi 2014, 23:06

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Kolari sattui joulun välipäivinä ja onnekseni olen juuri samana päivänä käynyt viimeisen kerran fysioterapeutilla, jossa kunto on kirjattu ylös ja niskan liikelaajuudet mitattu. Bussissa leimasin, joten voin osoittaa olleeni kolme tuntia myöhemmin kolarissa. Toki joku voi yrittää väittää, että teloin itseni tässä välissä :roll:

Bussiyhtiöön olen laittanut viestin, että olin ko. kolarissa ja tulen myöhemmin esittämään korvausvaateen kivusta, särystä ja hoitokuluista, kunhan olen käynyt lääkärissä. Lääkärissä kävin työterveyshuollossa ensimmäisenä työpäivänä loman jälkeen, koska kunto oli niin huono (päällä lisäksi kuumeinen flunssa), etten aiemmin kyennyt, lepäsin vaan. Töölön tapaturma-aseman neurokirurgin kanssa juttelin kahdesti viikko kolarin jälkeen (kun työterveyshuollon lääkäri oli hädissään omasta tietotasostaan) ja koska magneettikuvaakaan ei olisi saanut saman tien ja olin kuumeessa, hän käski minun pysyä kotona 13.1.asti.

Olen hoitanut itseäni samoin kuin leikkauksen jälkeen: alle 3 kilon kantamista/nostamista, ei kurottelua ja käsien nostelua, lepoa kylmäpakkaus niskassa ja parasetamolia kitaan - ja kierrän bussit kaukaa. Tänään kävin hierojalla, joka hieroi turvonneet käteni. Vasemman käden nosto ja pieni venytys sai aikaan kipua lavassa ja olkapäässä ja kädessä alkoi taas sähköiskut. Ihan hullua, sillä pystyn liikuttelemaan kättä ja olkapäätä kivutta mihin suuntaan vaan. Noh, tiedänpähän nyt, että kättä pitää hieroa vaakatasossa ja päätökseni lykätä työterveyshuollon fysioterapian aloittaminen oli oikea. Rauhallista kävelyä, uimahallissa vedessä seisoskelua ja lepoa kylmäpakkauksen kanssa. Back to basics.

Alan asennoitua siihen, että 14.1. en pääse vielä takaisin töihin, vaikka olisi tosi tärkeä koulutuskin silloin. Ehkä menen käymään koulutuksessa, niin stressi vähenee. En tiedä, kuka tulee maksamaan ja mitä ja koska se ylipäätään selviää, sillä ensin pitää saada tutkimukset tehtyä ja ruodittua, mikä vaivoista on vanha ja mikä kolarin tuoma. Se tulee olemaan todellinen soppa, sillä olin jo kertaalleen n. viikko leikkauksen jälkeen äkkijarrutuksessa (kaveri huomasi punaisen valon liian myöhään ja iski jarrut pohjaan). Tämän vuoksi kävin Tapaturma-asemalla röntgenkuvassa pari viikkoa leikkauksen jälkeen tsekkauksessa, että implantti oli paikoillaan. Niin että oikeastaan nyt minulla on sitten kaularankaleikkauksen jälkeen ollut kahdesti niskan retkahdus...

Huoh, onhan tämä aika karmeaa. :cry:
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 09 Tammi 2014, 14:24

Moikka. Mutkin leikattiin pari kk sitten. Oonkin miettiny et mitehän kävis jos joutuis kaularankaleikattuna kolariin. :roll: Ai kamala :(

Ja sitten toisekseen, mulla on leikkauksen jälkeen kipuillut toi kaularanka ihan sikana, käsi puutuilee, on kömpelö, särkee ja lapojen särky, (Välillä musta tuntuu et mä revin vielä pääni irti, huumori loppuu tähän kaikkeen) ja leikkauksen jälkeen alko niska naksumaan, semmonen monen nikaman rusahtelu sieltä kuuluu :/ Sähän olet oikee "onnekas" sulla on jälkitarkastus! Mulla meinaan kävi niin että mun jälkitarkin piti olla puhelimitse ja tadaa eipä koskaan ikinä se neurokirurgi soittanu. No asiaa selvittelin niin se oli jonkun hoitsun moka ja tyly vastaus ettei tässä kuitenkaan itään voitais tehdä ilman uutta maksusitoumusta kun olen eri paikkakunnalta kun se missä mut leikattiin. Tuliko sulle se kaularankaleikkaus muuten mistä systä? Oliko tullut vaan itelleen vaiko jokin turma taustalla??

Tsemppiä kuitenkin sulle.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 09 Tammi 2014, 18:32

Jälkitarkastus puhelimitse?? Ei hyvää päivää, mikä tätä Suomen terveydenhuoltoa oikein vaivaa? Miimiimi, olethan ottanut yhteyttä leikkaukseen lähettäneeseen tahoon, että he hoitavat jälkitarkastuksen, jos leikkaava taho ei hoida hommaa loppuun asti?

Minulla asiat ovat lähteneet rullaamaan, kun bussiyhtiö vihdoin otti eilen yhteyttä ja kertoi, että vakuutusyhtiöstä ollaan yhteydessä. Tänään sieltä jo soitettiinkin ja lähettävät korvaushakemuksen kotiin ja pyytävät Töölöstä ja työterveyshuollosta tekstit käynneistä. Itse pyysin jo fysioterapeutin tekstit. Töölö kuulemma laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä omatoimisen reippaasti :lol: kaikesta, mitä pitävät ekstrana leikkauksen normaalille jälkitarkastukselle - minullehan nämä tutkimukset eivät tietysti tässä vaiheessa mitään maksakaan poliklinikkakäynnin yhteydessä.

Tutkimusten lisäksi olisi kiva nähdä piakkoin fysiatri ja saada lisää fysioterapiaa ja jos vielä sais korvaukset takseista (kun en ennen tätä kolariakaan busseilla kyennyt ajelemaan) kaikkialla tutkimuksissa ja hoidoissa rampatessaan, niin olisin aika ilahtunut keskellä tätä sotkua. Nyt jo hirvittää, kuinka pääsen maanantaina perille Töölöön, kun on luvattu paljon pakkasta ja bussien kiertämiseksi pitäisi kävellä ja vaihdella raideliikennevälineistä toiseen. Viime vuonna ajoin taksilla (siis ne Kelan matkaomavastuun nostot, huh) useammalla satasella, joten nyt ei enää budjetti siedä moista. Olin ajatellut kysäistä muutenkin taksikortin hakemista, kun työmatkat vievät kävely+raide+kävely+raide+kävely -systeemillä 2 tuntia edestakaisin päivässä.

Olen käynyt ennen töihin paluuta työterveyshuollossa setvimässä kuntoani ja sen jälkeen fysioterapeutilla, joten uudet vaivat kyllä varmaan erottuvat tästä oirekirjosta. Se, miten paljon kipeämpi olen ollut näiden vanhojen vaivojen kanssa kolarin jälkeen, on varmasti hankalampi juttu. Selväähän se on, että ilman leikkausta en olisi ollut näin herkkä kipeytymään - toisaalta on selvää, että ilman kolaria en olisi kipeytynyt uudelleen näin pahasti. Muna vai kana -ilmiö.

Toivon, etten joudu odottamaan kaikkia aikoja jälleen hirveän kauan, vakuutusyhtiö päätöksestä puhumattakaan. Haluaisin päästä äkkiä töihin, mutta tässä kunnossa se on kyllä hankalaa. Vasen käsi kipunoi kuin sähköiskuista, vasen puoli päästäkin ajoittain särkee, kun lihakset tuntuvat kramppaavan lapaluusta päälaelle ja jotain perin merkillistä on meneillään rintarangassa vasemmalla puolella. Leppäkerttuoire (tunnen pienen leppäkertun kävelevän vasemman kämmenselän vasemmassa reunassa) on onneksi hieman helpottanut, niin ettei tarvitse koko ajan olla huiskimassa ötökkää pois. (tämän oireen kirjaamisessa työterveyslääkärillä oli todellisia vaikeuksia "siis miten kuvaisit, onko kyseessä pistely, kihelmöinti tms? "no tuntuu tasan just siltä, että kädellä kävelee pieni ötökkä hitaasti kuten leppäkerttu, ei kuin muurahainen" - ja tämä selostus henkilökohtaisesta ötökästäni nyt sitten päätyy sen vakuutuslääkärin luettavaksi, omg)

Olin niin odottanut tuota jälkitarkastusta, kun kysymyksiä neurokirurgille oli paljon. Kysynpäs nyt yhden teiltä: miten sujuu lentomatka kaularankaleikatulta? Minulla bussin ja junan kiihdytys-jarrutus tuntuu tosi voimakkaasti pahalta, joten uskallanko kokeilla lentämistä ja koska?
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 10 Tammi 2014, 12:28

Joo mä hankin sen jälkitarkastuksen sitten omalta paikkakunnalta, ja toivotaan että otetaan uus mri tai hermoratatutkimus koska kaikki ei oo kunnossa. Julia, miks sulla oli se leikkaus alunperin??? Tapaturma?? Vai ilman selitystä prolapsi??
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 10 Tammi 2014, 13:22

Näkyi olevan suuri välilevytyrä C3-C4 välissä.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 10 Tammi 2014, 17:08

Jansku, kyllä kunnalta voi saada kuljetustuesta hylkäävän päätöksen, vaikka kuinka olisi viimeisen päälle laadittu lääkärintodistus.

Minäkin sain joitakin vuosia sitten, kun hain talvipakkasten ajalle työmatkoihin kuljetustukea. Sosiaalityöntekijä kyllä myönsi, että onpas aika kimurantti tilanne, mutta kun en heidän mielestään ollut vaikeavammainen, niin ei sitä tukea tullut. En jaksanut lähteä valittamaan päätöksestä, sillä aikaa, rahaa ja energiaa on uponnut viimeisen kymmenen vuoden aikana niin paljon erilaisiin oikeusprosesseihin, että voimia riittää vain oman kunnon ylläpitoon ja työssäkäyntiin. Nyt voisin yrittää hakea uudestaan, kun on ajankohtaista hakea kaikensorttisia muitakin tukia terveyden heikennettyä entisestään - valitusrumbaan en tahdo enää kuitenkaan uudelleen ryhtyä, ei riitä resurssit.

Tänään on toooosi huono päivä. Olo on tukkoinen, hengitys ei kulje ja nenä on sisältä rikki, vaikkei nuhaa olekaan, en tiedä, onko tämä ylipäätään flunssaa. Päätä särkee ja kävellessä huimaa - nämä oireet olivat olleet poissa jo yli kuukauden ennen kolaria. Vuorotellen paleltaa hirveästi ja sitten taas hiki tippuu, ihan vaatetuksesta ja ympäröivästä lämpötilasta huolimatta. Niskaan ja vasempaan käteen koskee. Mahassa pyörii niin että ravaan vessassa koko ajan. Hatuttaa vallan vietävästi: eilen oli jo parempi olo, miks varten tänään on näin viheliäistä??

Ihmeellistä kyllä, muukin maailma on tänään yhdenmukainen oloni kanssa. Posti ei tuonut kopiota fysioterapeutin teksteistä, jotka tarvitsisin maanantaina. Sen sijaan posti toi laskun niistä kuudesta fysioterapiakäynnistä ja Kelan päätöksen lymfaterapiakorvauksesta: jee, saan 355 euron kustannuksista takaisin peräti 50 euroa... Ja aamulla heräsin umpiunesta (vihdoinkin siis nukuin), kun fysioterapeutti soitti päivän myöhässä sopiakseen suunnitelma B:stä, jonka avulla voisin saada tarvitsemani tekstin, ellei posti saapuisi perille. Sovimme, että päivän postin saavuttua lähetän tekstarin hänelle numeroon, josta hän soitti. Ei sitten tekstari mennyt perille, kun kyseessä oli lankanumero. Huoh.

Niin, se prolapsi niskaan tuli leikkauspöydällä todennäköisesti intubaation yhteydessä, kun piti tehdä leikkaus nukutuksessa kun edellisessä yrityksessä sattui puudutuksessa komplikaatio. Ja se leikkaus piti tehdä, kun oli tarkoitus korjata edellisessä leikkauksessa tehtyjä mokia (3 kpl, kunkin todennäköisyys promillesta 2 prosenttiin), ja se mokaleikkaus tehtiin 1 v myöhässä, kun lähete hukattiin kahdesti, vaikka teinkin ekasta hukkaamisesta kirjallisen muistutuksen, niin unohtui sitten muistutuksen käsittelijältä tarkistaa, että onko se lähete nro 2 myöskään tullut perille jne.

Jaada jaada, tää on niin tätä yhtä ja samaa, aina pitäisi olla vääntämässä jotain valitusta jonnekin kelaan/eläkelaitokseen/sosiaaliturvan muutoksenhakulaitokseen/vakuutusoikeuteen/vakuutuslaitokseen/valviraan. Vaan pääsinpä nyt valittamaan sitten teillekin ;-)
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 13 Tammi 2014, 19:47

Huoh, onneksi en käyttänyt koko sunnuntaita vanhojen kuljetustukipaprujen etsiskelyyn, se kun olisi ollut hukkaan heitettyä aikaa.

Tänään Töölössä neurokirurgi ilmoitti, ettei hän ole koskaan kuullut kenelläkään kaularankaleikatulla olleen vastaavaa kerrassaan poikkeuksellista oiretta kuin minulla: huimausta ja pahoinvointia bussin kiihdyttäessä ja jarruttaessa. Että terve menoa täältä vaan pois, varmaankin takaisin sinne neurologille, jonka mielestä päässäni nyt muutenkin oli jotain vikaa, vaikka pään magneettikuva ja EEG oli kunnossa.

Nyt sitten odottelen, että minulle tulee kotiin aika niskan magneettitutkimukseen ja soittoaika neurokirurgille vastauksesta. Rintarankaa ei kukaan tutki, vaikka kolarin jälkeen siellä on kipua. Itse asiassa tämä neurokirurgi tutki vain käsien puristusvoiman, työnnön ja vedon. Ei niskan liikelaajuuksia, refleksejä, tuntopuutoksia, siis mitään, mitä olisi tarvinnut. Mies katsoi minua kuin halpaa makkaraa, kun kyselin, miksi en ole kunnossa ja mitä kolari aiheutti, hänen kokemuksensa mukaan kun pari kuukautta leikkauksen jälkeen nyt voi olla vähän niskan lihaskipua, joka sitten poistuu fysioterapiassa. Mitään ENMG-tutkimustakaan ei todellakaan tartte tehdä puutuvaan vasempaan käteen ennen kuin on nyt se magneettikuva saatu ja siitä nyt ei ole mitään tietoa, koska siihen pääsee, oottele vaan.

Fysiatrille on kuulemma 4-5 kuukauden jonot eli hän ei rupea mitään lähetettä väsäämään, joten jos työterveyslääkärin kautta pääsee Diacoriin konsultaatioon, niin menepä sinne. Ja jos mielestäni työn tekemisessä ja töihin pääsemisessä on jokin ongelma, menepä työterveyshuoltoon kyselemään sitä sairauslomaa.

Argh!!!!! Itkin puolet kotimatkasta. Kun ei vaan kerta kaikkiaan enää jaksaisi tapella saadakseen elämänsä takaisin. Huomenna menen töihin ja jätän soittarin työterveyslääkärille, josko sais lähetteen fysiatrille ja ENMG-tutkimukseen, että tulis jotain selkoa vasemman käden puutumiseen. Ja varaan fysioterapia-aikoja, vaikka hirvittää, onko jokin kolarissa nitkahtanut ihan irti-poikki. Jos olisi rahaa mennä tutkimuksiin ja fysiatrille yksityisesti, mutta kun ei ole - kun ei kukaan ole ostanut mun Zoltan tyynyäkään, huom. huom.

Nyt pitäisi sitten vielä käydä esimiehen kanssa "lämminhenkinen" keskustelu ja varata työterveyshuoltoon joukkohaukkuaika (työterveyslääkäri + esimies + minä, kun suoritteeni ovat huonot ja poissaolojakin on niin hirveän paljon, notta voisitkos jäädä kotiin, kun käyt niin kalliiks).
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 18 Helmi 2014, 20:16

Jansku, neurokirurgini nimi alkoi aalla ja päättyi o:hon...

Tänään kävin fysiatrilla ja oli ihan hyvää päivää -reissu, turhistakin turhin. Voin suositella lämpimästi Pelto-Vaseniusta psykolätinätukea kaipaaville. Nainen totesi, että kun kerran on toi magneettikuva niskasta otettu kolarin jälkeen eikä siinä nyt mitään sen kummempaa näy, niin eihän tässä nyt mitään hätää ole. Vasemman puolen kivut ovat tietysti niskaperäisiä, mitäs tässä nyt muuta epäilemään. Turha itteensä stressata sillä, ettei voi tehdä mitään ja asettaa tavoitteeksi jotain entistä elämää. Ja onhan se kipujärjestelmä ja autonominen hermosto niin sekaisin, että ihan sama, käynkö töissä vai en, kipeä olen joka tapauksessa. Selvähän se, että mistään hommasta ei tule mitään, kun niskan pito on niin puutteellista, ettei päätä saa nostettua irti lattiasta, vaikka ponnistaa selällään, varpaillaan ja kulmakarvoillaankin.

Ihan sitten vaan odottelet ja treenaat yhden kerran toistoilla yläselkää vähitellen niin ehkä sitten noin vuoden päästä voisit olla melko lähellä entistä kuntoa, mitä nyt se niska sitten ei koskaan ihan entiselleen palaa. Niskatreenit voit unohtaa tällä hetkellä, joskus ehkä sitten tulevaisuudessa vois yrittää. Leikkauksesta on jo melkein viisi kuukautta, mutta vuoden kuntoutuksen ja toipumisen laskenta alkaa siitä kolarista uudestaan, koska oireisto pamahti takaisin päälle silloin, niin jonkin sortin retkahdusvamma sitten kait on tullut. Ja kymmenen viikon päästä et voi ajaa fillarilla kasvimaapalstalle, ehkä sitten puolentoista vuoden päästä, ehkä, ja silloinkin sitten mummofillarilla. Ehkä joskus vielä voit uida, siis sitten joskus, jos se kuntoutus onnistuu. Vesijuoksua voit kokeilla kokonaista 2 minuuttia vesiharjoitteiden lisäksi ja nostaa minuuttimäärää sitten, jos ei tule ihan sikakipeäksi. Ja voisitkos olla ilman tota kolesterolilääkettä, kun sekin saattaa pahentaa lihasongelmia?

Jep jep, kardiologi ja neurologi nimenomaisesti puolestaan vaativat lisäämään lääkitystä entisestään ja sisätautilääkäri ja silmälääkäri odottelevat jännityksellä, koska seuraavat komplikaatiot ilmenevät, kun rasvat ja sokerit tekevät tuhojaan ja verenpainekin kipuaa pilviin minun liikkumattomuuteni vuoksi - nyt kisataan, mihin saan seuraavan tukoksen ja pystyykö sitä sitten liottamaan. Minun pitäisi nyt vain istua persuksellani ja nautiskella sohvaperunan iloista, unohtaa kaikenmoiset turhat hengissäpysymistoiveet ja kuntoutumistavoitteet. Ja ennen kaikkea - olla stressaamatta!
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 31 Maalis 2014, 18:25

Vaihdoin fysioterapeuttia kuukausi sitten ja olen saanut lisää syvien lihasten pitoa, mutta niskasta se puuttuu vielä. Pään nostoharjoitukset eivät enää kuulu harjoitteisiini liian rankkoina, mutta kerran viikossa kokeilen, onko voima palautunut. Lauantaina sain ensimmäisen kerran nostettua pään hetkeksi irti lattiasta, mikä sai minut itkemään ilosta - toivoa siis on, että joskus vielä jaksan kannatella tällä leikatulla niskalla päätäni. Tällä hetkellä niskasta löytyy pitoa max. 15 sekunnin ajaksi kerrallaan.

Kaikki liikunta ja muut harrastukseni ovat toistaiseksi tauolla, mikä tekee elämästä hyvin surullista, ankeaa ja ilotonta. Vapaa-ajalla kun ei voi oikein muuta tehdä kuin katsoa telkkaria, kun kirjankin pitäminen kädessä on hankalaa, saati sitten että voisi ommella, kutoa, koota palapelejä tai tehdä puutarhahommia. Edes shoppaaminen ei onnistu, kun ei pysty niskaa nitkuttamaan ylös-alas-sivuille ympäri katsellessaan ja toisaalta, eihän niitä ostoksia saisi kotiin kannettuakaan.

Fysioterapeutti epäilee, että yläniskan instabiliteetti vaikeutui kolarissa. Pahoinvointi niskan heiluessa ei ole helpottanut ja edelleenkään en voi käyttää busseja. Ensi viikolla käyn ENMG:ssä tarkistuttamassa, ovatko hermopuutokset jääneet pysyviksi. Kädet puutuvat ja kipuilevat edelleen, varsinkin vasen käsi. Leikkauksesta on kuusi kuukautta, kolarista kolme kuukautta, joten odotan jännityksellä tuloksia.

Kolarivakuutusyhtiö leikkii kuollutta eli en vieläkään tiedä, korvataanko minulle jotain vai ei. Pääsiäisviikolla menen kuitenkin uudestaan fysiatrille, jolla käynti oli edellisen kerran niin järkyttävän turha. ENMG-vastaukset ovat silloin valmiina ja fysioterapia lopuillaan, joten on pakko saada joltain taholta jokin kannanotto tilanteesta.
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja julia » 25 Huhti 2014, 17:25

Voi hyvää päivää nämä vakuutusyhtiöt!

Soitin bussivakuutusyhtiöön huhtikuun alussa ja kysyin, missä viipyy korvauspäätös vai puuttuuko heiltä nyt vielä jotain? Käsittelijä tutki tietoja ja oli sitä mieltä, että kyllähän heillä on kaikki tarvittava ollut jo kuukauden, eikä osannut sanoa, miksi päätöstä ei ole. Hänpä setvii asiaa ja ottaa yhteyttä. Ja niinpä: kirjehän sieltä sitten tuli, jossa lakonisesti kerrottiin, että he ovat toimittaneet tietoni toiseen vakuutusyhtiöön. Aikani ihmeteltyäni arvelin, että kyseessä on kolarin aiheuttaneen henkilön vakuutusyhtiö.

Soitinpa sitten vakuutusyhtiö nro kakkoseen. Ja he haluavat aloittaa kaiken alusta: ei kelpaa sairausloma-ajan palkoista tiedot toisen yhtiön lomakkeella ja ei kelpaa kaikki lääkärien tekstit ja magneettivastaukset. Ei, he haluavat työnantajalta palkkatiedot omalla lomakkeellaan ja E-lääkärinlausunnon fysioterapian tarpeesta. Maksusitoumuksen fysioterapian jatkamiseksi voi saada kuulemma viikossa, kunhan he saavat se lääkärinlausunnon. Ja vakuutusyhtiö kakkosella ei kuulemma ole minun puhelinnumeroani, sähköpostiosoitettani eikä tilinumeroani, vaikka vakuutusyhtiö ykkönen väittää toimittaneensa kaikki tiedot.

Noh, sain järjestettyä kaiken tarvittavan perille ennen pääsiäistä vakuutusyhtiö kakkoseen. Eipä ole kuulunut pihaustakaan sen koommin. Lähettävätköhän kakkosluokassa kirjeen joskus? Ensi viikolla aion soittaa ja kysyä, missä mennään. Fysioterapiaa kun on jäljellä enää kaksi kertaa, joten tarvitsen sen päätöksen lähiaikoina. Jos vakuutusyhtiö alkaa hidastelun lisäksi vielä suoltaa kielteisiä päätöksiä, en enää taida jaksaa tässä vaiheessa tapella, voimat ovat niin lopussa. Tällä hetkellä olen sairauslomalla keuhko-ongelmien vuoksi ja lääkitys, joka mahdollistaa hengittämisen, ei sovi huimauksen ja autonomisen hermoston ongelmieni kanssa yksiin. Niskan takia en pysty nukkumaan keuhkojen tarvitsemassa kohoasennossa, joten olen kuolemanväsynyt. Toivon, että tänään aloittamani kortisoni ei vie minua psykoosiin lisätessään unenpuutetta.

E-lääkärinlausunto oli kyllä reipasta tekstiä: whiplash. Kaularankaleikkauksen jälkeinen toipuminen ottanut kovasti takapakkia kolarista. Toipumista tapahtunut pikkuhiljaa, hitaasti mutta varmasti. Suositellaan jatkofysioterapiaa. Fysiatri Pelto-Vaseniuksen kanssa minulla ei ollenkaan synkkaa, mutta täytyy myöntää, että lääkärintodistuksen tämä nainen osaa laatia aivan yksiselitteisesti. Ja sokerina pohjalla: minun vasemman kädenselän päällä kävelevä leppäkerttuni on runollisesti kuvattu tässä lääkärintodistuksessa "kun joku leppäkerttu kävelisi käden ulnaarisyrjällä". Nyt vaan sitten täytyy toivoa, että vakuutuslääkäri on luontoihminen...
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2014, 20:36

Onpas aika puuhaa... PDT_Armataz_01_35
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja julia » 05 Touko 2014, 19:49

No niin, kohta saa sitten kertoa parhaita vinkkejä vakuutusyhtiön kanssa taisteluun!

Odotan postitse liikennevakuutusyhtiöltä hylkäävää päätöstä fysioterapian maksusitoumuksesta. Soitin vappuaattona sinne ja sain ilokseni kuulla, että ovat hylänneet hakemukseni ja postitse tulee päätös. Kyselin perustetta hylkäämiseen ja se meni tyyliin "olit niinkun ihan romu jo ennen tätä kolaria, joten me ainaskaan ei sitten mistään olla vastuussa".

Niin, siis ihan tasan varmasti olin kaularankaleikkauksesta toipumassa ennen kolaria ja kolari hidasti hommaa huomattavasti. Vakuutusyhtiö ilmeisesti aikoo väittää, etten voi todistaa olleeni kunnossa ennen kolaria! Ja minun mielestäni ei ehkä olisi käynyt kuinkaan siinä niskan heiluttelussa kolaritilanteessa ilman sitä, että minulla oli takana leikkaus, mutta ilman kolaria puolestaan en olisi tullut uudelleen niin kipeäksi. HUOH.

Olen nyt kerännyt papruja kasaan ja kirjoittanut valitusta, mutta se on vielä hakuammuntaa, kun en ole nähnyt päätöstä. Tulisi nyt äkkiä, sillä fysioterapiaa on jäljellä enää yksi kerta ja valituksen käsittelyssä menee varmaan järkyttävän kauan.

Soitin heti vapun jälkeen perjantaina kaupungin kuntoutussuunnittelijalle ja laitoin tänään vetämään julkiselle puolelle maksusitoumuspyynnön, josko sieltä tultaisiin vastaan niin, että voisin jatkaa omalla OMT-terapeutillani yksityisellä puolella. OMT-terapeutti lupasi tänä iltana kotona kirjailla lausunnon ja pistää sen menemään sähköpostilla kuntoutussuunnittelijalle.

Jos kukaan ei anna maksusitoumusta, viikon päästä olen sitten omillani kipujeni kanssa, kun rahaa ei ole. Tänään OMT-terapeutti käsitteli selkää ja lapoja, jotka keuhkokuumeen myötä jymähtivät ihan totaalikramppiin. Kun vaan makaa sängyssä ja yskii kaksi viikkoa, niin siinä kyllä terveenkin ranka kremppautuu saati sitten tällaisen rapakuntoisen kuntoutujan.
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)