Työkyvyttömyys/alan vaihto edessä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Työkyvyttömyys/alan vaihto edessä

ViestiKirjoittaja c5-6-väliuus » 13 Marras 2013, 22:05

Uusi palstalainen, vuoden vanha niskavammainen kaipaa apua kokeneemmilta! Takana yli vuoden toipuminen onnettomuuden seurauksena, kaularankaleikkaus ja monien vammojen kuntoutus. Kelan sairaspäivärahaoikeuden loppuessa aloitin työterveyden aloitteesta työeläkelaitoksen tukeman työkokeilun omalla työpaikallani kevennetyllä työpanoksella ja lyhennetyllä työajalla. Töissä sujui alkuun hyvin, kun sain tehdä kuntoni mukaan kevyempiä hommia. Työkokeilun lopun lähestyessä siirryin raskaampiin töihin ja heti ensimmäisen "kunnon työpäivän" jälkeen alkoi katasrofi puhjeta kukkaansa. Kaikki niska- ja selkäoireet (rankaperäiset ja neuraaliset), jotka olin saanut suurella työllä kuriin puoli vuotta sitten, palasivat. Nyt olen sairaslomalla työkokeilustani ja soittelin työeläkelaitokselle tilanteesta. Tuomio tuli, työkokeilu luokitellaan epäonnistuneeksi, selvästi en ole työkykyinen palaamaan koulutustani vastaavaan työhön. Antoivat toimeksiannon kuntoutusohjaajalle uudelleenkoulutusmahdollisuuksien selvittämiseksi. Olen onneksi jo saanut heidän vakuutuslääkäriltä lausunnon joka puoltaa uudelleen kouluttamistani vammojen laaja-alaisuuteen ja työn raskauteen vedoten.

Kysymys kuuluu: Onko kenelläkään kokemusta uudelleen koulutuksesta ammatillisena kuntoutuksena? Miten homma etenee? Neuvoivat hakemaan määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä kelalta nyt heti, jotta toimeentulo olisi turvattu siksi aikaa kunnes pääsen koulutukseen. Mutta kuinka todennäköistä mahtaa olla eläkkeen saaminen? Mitä ihmettä teen jos mahdollinen koulutus alkaa vasta ensi syksynä? Kauhistuttaa ajatus luopua omasta hyvästä vakituisesta työpaikastani ja hypätä tuntemattomaan! Mistä mahtaa löytyä työtä jota niskavammainen, hermovikainen ja selkävaivainen pystyy tekemään? Miten irtisanoutuminen? Milloin viimeistään se on tehtävä vai hoitaako työnantaja sen puolen heti kun työkokeilu virallisesti päättyy? Mitä muita vinkkejä/mahdollisia sudenkuoppia tulee mieleen?
c5-6-väliuus
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Työkyvyttömyys/alan vaihto edessä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Marras 2013, 22:59

Moi, c56 ja tervetuloa palstalle!

Mun kokemukset on vähän vanhoja, joten suhtaudu varauksella. Toivottavasti joku muukin tuoreemmalla kokemuksella vastaa.

Mulle tehtiin niskaleikkaus 1999. Hae vaan määräaikaista, ei ne näissä yleensä alkuun pihistele. Sitten vasta pidemmän päälle, jos ei kuntoutuminen tai töihinpääsy onnistu, seuraa ihmeparantuminen eli vakuutuslääkärit julistavat terveeksi. :twisted: Ja itse et missään nimessä irtisanoudu, ellei sulla ole uutta työpaikkaa ja olet varma siitä, että pystyt työhön. Annat ennemmin työnantajan irtisanoa sut, karenssi on lyhyempi ja työnantajan vakuutus maksaa siihen asti lääkärisi ja lääkkeesi.

Vakuutusyhtiöiden työkokeilu kestää yleensä 3 kk ja maksimi on 6kk eli siinä pitäisi jo valmiiksi olla lähes täydessä työkunnossa. Mulla kunto oli niin huono, ettei työkokeiluista tullut mitään ja aika moni epäonnistui mulla.

Kuntoutusneuvojilla on varmaan ehdotuksia uusista ammateista, yksi selkävaivainen mm. toimi muistaakseni kouluavustajana, teki puolta päivää paria lasta avustaessaan.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja c5-6-väliuus » 13 Marras 2013, 23:45

Moi ja kiitos vastauksesta! Ja kiitos hienosta foorumista!
Olin työkokeilussa lähes tuo täyden 6kk, lähtötilanne oli vaan niin huono että ei kroppa kestä ainakaan vielä normityötä. Kuntoutusneuvojaa odotan mielenkiinnolla, mitä vaihtoehtoja mahtaa olla tarjolla...? Ja kuntoutustakin olen hakemassa, kävin kelalla asiaa selvittämässä. Irtisanoutumisesta mietin juurikin samalla tavalla että itse en sitä tee ennenkuin on pakko. Miten mahtaa olla tukien hakemisen kanssa jos on vakituinen työpaikka? Esim työttömyystuki/ansiosidonnainen mikäli eläkehakemuksen käsittely pitkittyy tai se ei mene läpi. Ja luulisin ettei koulutushommakaan etene jos on vielä työpaikka "olemassa". Mutta nyt eläkehakemus eteenpäin ja peukut pystyssä odottamaan. Luinkin tarinaasi esittelystä ja tutunkuuloista asiaa monelta osin, niskavamma-> selkäkivut.
c5-6-väliuus
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Marras 2013, 06:07

Ansiosidonnaista saa, vaikka on työpaikka. Tarvitset lääkärintodistuksen työkyvyttömyydestä ja sen kanssa ilmoittaudut VAJAAKUNTOISEKSI työnhakijaksi. Jokaisessa työvoimatoimistossa pitäisi olla nimettynä yksi vajaakuntoisten asiaan ja lainsäädäntöön perehtynyt työvoimaneuvoja.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja c5-6-väliuus » 14 Marras 2013, 15:13

Tämä tieto helpotti!
c5-6-väliuus
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Marras 2013, 15:18

c5-6-väliuus kirjoitti:Tämä tieto helpotti!

Hyvä! :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)