Kylmän ilman vaikutus niskavammoille

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kylmän ilman vaikutus niskavammoille

ViestiKirjoittaja mymmeli » 16 Loka 2013, 17:52

Onko tuttua..? Nyt syksyn saavuttua ilmat ovat kylmenneet ja huomaan etten kertakaikkiaan voi olla pitkään ulkona vaikka mielestäni olen hyvin suojannut niin kaulan, pään kuin varpaatkin ja kaiken siltä väliltä. Ja pysyn liikkelle sopivati, ihan normaalisti entiseen tapaan. Mutta jostain vain se kylmä pääsee ytimeen. Lapsemme harrastaa lajia jossa ollaan pitkiäkin aikoja ulkosalla, ja nyt ne muutamat kerrat kun olen ollut mukana siellä, ovat osoittaneet minulle sen etten kykene enää osallistumaan hänen harrastukseen läsnäolollani ilmojen kylmettyä.

Oireet ovat sormien ja käsivarsien pistely ja lopulta tunnottomuus ihan täydelliseen tunnottomuuteen saakka käsissä, niin että kädet kämmenistä asti muuttuvat ihan vitivalkoisiksi mutta sormen päät ekasta nivelestä kynsiin jäävät punertaviksi. Kädet tulee ihan toimintakyvyttömiksi. Lisäksi niska väsyy niin ettei seisoen saa riittävän hyvää olotilaa vaan tuntee miten kroppa suorastaan raastavasti huutaa päästä lepoon.

Lämpimään meno (sisätilaan) ja istuminen/lepääminen laukaisee tilan jonkin ajan päästä (15min -> ) mutta tila uusiutuu hetkessä jos vielä tästä koittaa uudestaan mennä ulos.

Onko miten yleistä teille muille niskavaivaisille tämä? Miten olette pärjäneet talven yli?

Olen törmännyt yhteen ihmiseen jolle tulee samat oireet yhtä herkästi, hänellä on juurikanavat ahtaassa samoin kuin itsellä. Pääsen parin päästä neurokirurgille, kyselen toki häneltäkin tästä mutta olisi hyvin mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia. Suomen talvi on vasta tuloillaan ja ilmatkin tästä vaan kylmenee :roll:
mymmeli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Loka 2013, 12:57

Kyllä on jo nyt tuntunut, että syksy menee luihin ja ytimiin saakka.

Minulla reistaa jalat kylmyyden myötä, nilkat ovat aivan tönköt, jalkateriä pakottaa ja jalkoja turvottaa. Niskan suhteen auttaa, kun olen aina ulkona tukikaulurin kanssa. Ensimmäisiä asioita mitä huomasin niskavamman jälkeen oli se, että talvellä oli opeteltava käyttämään pipoa. Pää ja sitä kautta niska muuttuivat kylmänaraksi. Ja ääreisverenkierto heikkeni myös vammautumisen jälkeen, nyt olen pitänyt hanskoja käsissä lämpötilan tiputtua n. +5C tienoille, ennen kävelin talvet ilman hanskoja. Jostain syystä talvi Espanjassa alkaa houkutella entistä enemmän :lol:

Sormien palelemiseen on olemassa helppo apukeino, nimittäin uudelleen käytettävät lämpöpakkaukset, esim. tällaiset. Näitä käyttävät mm. pilkkijät.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 17 Loka 2013, 22:03

Istuiskohan mun kaulaoireilu tähän ketjuun. Mulla siis on ollut flunssaa jo reilun viikon verran. Oli jo paranemaan päin, kunnes eilen myöhästyin töistä ja liian ohuessa takissa ilman kaulaliinaa juoksin pikkupakkasessa n. puolen kilsan matkan töihin.

Tänä aamuna kun heräsin, oli kurkku taas kipee ja samoin kaulan sivut, siis todella kipeät, ei oikein kärsi päätä kääntää :? Kävin lääkärissä, joka totesi lievän nielutulehduksen ja poskiontelontulehduksen. Antibiootit sain. Mutta tää kaulakipu on pahin oire, molemmat kaulan sivut todella kipeät suorassa linjassa korvasta alaspäin. Kosketusarat myös. Päätä ei pysty kääntämään ilman järkyttävää kipua.

Olen tässä surffaillut netissä ja löytänyt kaiken maailman kurkkupaiseet, mutta kun kurkku ei tosiaan ole enää kuin ihan vähän karhea. Niellessä kipu tuntuu juurikin kaulassa. Kun nielaisee leuka rinnassa, kipua ei tunnu juuri yhtään. Jos nostaa leukaa ylös, ei pysty nielemään ollenkaan.

No joo, tää nyt on tällasta pohdiskelua. Mutta epäilemättä kylmä ilma on pahaksi niskalle.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 18 Loka 2013, 13:06

Minulla helpotti kurkkukipu ja yskä puolentoista viikon jälkeen. Ja kaulakivut paheni silloin. Tarkotat varmaan niitä scm lihaksia? Jotka menee siis korvan ja solisluun välillä (jos olen oikein ymmärtäny). Ne on oikein minun ongelma-alue. Viime aikoina oon huomannu niiden olevan jopa päänsäryn syynä. On ne tosin paljon rennommat kuin vielä pari kuukautta sitten. Ne siis ei saisi erottua kaulasta, koska ovat silloin liian kireät.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 18 Loka 2013, 18:01

Minulla tulee aina välillä lymfa-turvotusta nieluun ja se tuntuu siltä kuin nielu olisi tulehtunut ja turvoksissa. Tosin tiedän itse kyseessä olevan turvotusta, koska oire ilmaantuu aina vaurioituneen ligamentin puolelle.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 18 Loka 2013, 19:58

Kylmenneet ilmat on mun niskalle myös myrkkyä. Vaikka olis pipo, kaulahuivi ja huppu niin silti jostain se kylmä pääsee kallonpohjaan jäytämään. Ja jää vihlomaan pidemmäksi aikaa vielä sisälle tulon jälkeen. Pitäis vaan jo olla hirveät toppavaatteet muutenkin päällä, jotta tarkenis...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Loka 2013, 10:57

Tuubihuivit on osoittautuneet olevan hyviä niskan kanssa, niillä saa yhtenäisen ihonmyötäisen vaatekerroksen niskasta takaraivolle.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)