Uusi täällä, leikkaukseen jonossa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 10:52

No mulle ainakin se neurokirurgi sano että se on ihan helppo homma, ja sano että siit kuntoutuu tosi hyvin. Että itse kaularangan takii en joutuis sen mielestä vaihtaan ammattia. Että mulla kuitenkin fyysinen työ jossa paljon nostelua lattiatasolta n.30kg mikä kuormittaa niskaa ja hartioita. (musta se kuulosti aika koomiselta.) Siltä itseltään oli leikattu sama kohta ja se toimii neurokirurgina. Että on niitä onnistumisia. Mutta veikkaan että hieman todellisuus sumentuu oman työnsä vs oikeasti fyysisisen kuormittavuuden väliltä. Ja vielä se että mulla on se viereinenki väli risa, niin jos liki 50% leikatuista hajoo se viereinen väli, niin mun aivoilla ja ajatuksilla se tarkottaa sitä että sikäli mikäli mä palaan töihin ammattiini niin mun niska sanoo hyvin nopeeta POKS. No mä oonki pessimistinen.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 11:03

:shock:
Kuva
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 14 Loka 2013, 11:56

Kiva kun laitoit kuvan :) aika iso arpi, onko kipeä? Pelaako puhe\kurkku normaalisti ?
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 18:16

Aluksi ei meinannu pystyä nielemään, ja puhuminen hankalaa. On kyllä sen osalta nopeasti parantunut! Haava ei ole kovin iso, mutta syvähän se tietysti on. Eiköhän arpi tuosta vielä parane vähän näkymättömämmäksi.. :)
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 14 Loka 2013, 18:47

tuliko pitkä sairasloma viel tohon päälle? entä tuliko mitään fysioterapiaa/jumppaa? kiva kun oot positiivisella mielellä :D
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Loka 2013, 23:35

miimiimi kirjoitti::shock:
Kuva

Katos, mulla mentiin paljon alempaa ja keskeltä kaulaa. Nykyään arpea ei huomaa, ellei oikein etsi...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja miimiimi » 15 Loka 2013, 09:25

Niin mä oon siis kaularangan osalta 4 vkoa työkyvytön. Eli jos mulla ei olis muita ongelmia niin oisin 3 vkon päästä työkunnossa. (?) mä oon siis sairaslomalla 5/14 saakka.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miraalla » 20 Loka 2013, 12:49

Hei,

täällä tuore 38v kaularankaongelmainen nainen. 5 viikkoa sitten alkoi särky oikeassa lavassa ja säteili koko oikeaan käteen. Särky paheni ja käsi myös puutui ja kadotti voimat. Työskentelen laboranttina, joten pitkät pipetointisarjat alkoivat käydä haastaviksi.
Työpaikkalääkäri laittoi lähetteen OMT-fyssarille, joka epäili jonkun pään kääntötestin perusteella kaularangan välilevyn pullistumaa. Sain lähetteen magneettikuviin ja kuvien perusteella neurokirurgillekin samantien. Tämä kaikki tapahtui viikossa, joten aika paljon sulateltavaa oli.
MRI: C5-C6 välissä keskisuuri vasenpainotteinen diskusprolapsi. Tämä kontaktissa medullan ventraalireunaan vasemmalla. Discusmuutos sekä luiset degeneraatiomuutokset kaventavat lievästi hermojuurikanavia molemmin puolin.
C6-C7 välissä luiset degeneraatiomuutokset sekä protruusiotasoinen discusmuutos kaventavat spinaalikanavaa AP-suunnassa oikeavoittoisesti. muutokset aiheuttavat myös lievän juuriaukkoahtauman molemmin puolin. Medullalla tilaa riittävästi.

Neurokirurgi oli kovasti leikkauksen kannalla ja laittoikin lähetteen Töölöön sairaalaan. Sieltä tuli aika neurokirurgille 3.1.14. Itse toivon että pullistuma kutistuisi siihen mennessä, eikä tarvitsisi edes miettiä mennäkkö leikkaukseen vai ei.
On aika pysäyttävää, kun vielä muutama viikko sitten pelasin futista ja juoksin lenkkejä. Ja hetkessä tilanne on tämä. Neurokirurgi varoitteli neliraajahalvauksesta, jos jonkun tällin saan. Joten olen nyt tyytynyt lähinnä pieniin kävelylenkkeihin. Tuntuu että joka paikkaa kolottaa, kun urheilullinen elämä on vaihtunut tällaiseen rauhalliseen oleskeluun. Sairaslomalla olen ollut 3 vkoa ja ainakin viikko on vielä. Lääkityksenä Meloxicam ja Panacod.

Kuva
miraalla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 20 Loka 2013, 13:00

No hei miraalla!

Aika selkeet muutokset näkyy olevan. On siinä tosiaan varmasti sulateltavaa kun noin nopealla tahdilla on kaikki tullut. Ehkä joudut hakea lisää sairaslomaa?!
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 20 Loka 2013, 13:13

Aika hurjaa, mullakin tosiaan peloteltiin halvauksella ja ohjeet oli et ei mitään extremeä ja jos jalat menee alta niin ensiavun kautta töölöön.. ja mitä kaikkea on tullukaan kesällä tehtyä... onneksi ei ole mitään käynyt. tää foorumi on tosi hyvä kun voi jakaa kokemuksia :)
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miraalla » 21 Loka 2013, 10:34

MinnaH kirjoitti:.. ja mitä kaikkea on tullukaan kesällä tehtyä... onneksi ei ole mitään käynyt. tää foorumi on tosi hyvä kun voi jakaa kokemuksia :)

Sitä itsekin miettinyt. Aika monta kaatumista ja kolausta on matseissa tapahtunut. Ihme ettei mitään pahempaa ole sattunut :shock:
Mietityttää sekin, että jos tämä pullistuma tästä itsekseen kutistuu, niin missä vaiheessa voi olla varma että niin on käynyt. Ei kuitenkaan mitään varmistus MRI:tä tehdä. Vaikka oireet helpottaisivat, niin kuinka sitä uskaltaa enää täysillä antautua peliin mukaan?

Tällä hetkellä vointi on parempi, mitä se on viime viikkoina ollut. Särky on lieventynyt. Se ei enää ole niin hallitsevaa. Puutuneisuus sen sijaan tuntuu lisääntyneen tai sitten kiinnitän siihen enemmän huomiota, kun kipu ei koko ajan vaivaa.

Töihinkin olisi jo kova into palata. Tykkään työstäni todella paljon ja työkaverit ovat aivan mahtavia :)

Hyvältä foorumilta vaikuttaa :D
miraalla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 22 Loka 2013, 12:32

Miraalla, onko sulla lapaluissa tuntemuksia?
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miraalla » 22 Loka 2013, 12:40

Oikeassa lavassa on. Alkuun oli aivan tulessa ja hieman väärä asento sai aikaan repivän kivun. Tällä hetkellä tilanne on aika rauhallinen. Pientä taustajomotusta vain.
miraalla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)