Uusi täällä, leikkaukseen jonossa

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Uusi täällä, leikkaukseen jonossa

ViestiKirjoittaja MinnaH » 10 Loka 2013, 22:40

vähän jännittää et mitä on edessä, kuin nopeesti takaisin töihin vai onko alan vaihto edessä?
Linja-autonkuljettaja oon ;(

Spondyloosin aiheuttama stenoosi CV-VI tasolla ja välittömästi tämän alapuolella myelopatiasignaali sopien tod.näk aiemman (2001) niskan retkahdusvamman jälkitilaan. Leikkausjonoon kaularangan anteriorista dekompressiota varten.....
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 11 Loka 2013, 13:24

Et tainnut jaksaa kirjoittaa enempää :) . On niin niukka tuo tarina, että vaikea ottaa kummemmin kantaa. Oireet, vointi tällä hetkellä?? Leikkaus on aina jännittävä javarsinkin niskan alueen leikkaukset. Missä sut leikataan?
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 11 Loka 2013, 15:52

No ei jaksanu mitään kauheita valivali juttuja.... :D töölössä alkuvuonna-14 pitäis olla leikkaus... pullistuma on tullu yli vuos sitte uimaan mennessä... en saanut mitään hoitoa (antibioottikuurin) kun eivät työterv. tienneet mikä vaivaa kun oireet oli vaan käsissä kova pistely ja kipu kyynärpäistä sormiin. menivät sitten ohi kun alaselän pullistuma oireili samaan aikaan ja olin pois töistä ja lääketokkurassa.
Niska ei ole ollut sen kummemmin kipeä, lukuunottamatta normi niskajumeja ja päänsärkyä mitä rattia pyörittäessä tulee, en ainakaan tiennyt että niskassa olisi vikaa... luulin koko talven että ranteet ja kädet on vaan työstä rasittuneet.
no uimakelit kun alkoi huomasin että niskan asennolla oli merkitystä käsien pistelyyn ja kädet meni aika lailla toimintakyvyttömäksi uimaan mennessä.. vihdoin työterv. passitti röntgeniin ja sitä kautta lähete kotkan keskussairaalaan jossa ihana ylilääkäri laittoi kiireelliseen MRI kuvaan ja heti saikulle... nyt kiireellisenä jonossa töölöön..
no nyt tuli vali vali.. asiaa tutkiskellessa netin ihmeellisestä maailmasta niska on luultavasti syy aika moneen päänsärkyyn, huimaukseen, kompurointiin, tavaroiden pudotteluun, käsien ja koko kropan lihasheikkouteen (luulin vaan itseäni niin laiskaksi/huonokuntoiseksi) välillä uupuu 200m kävelystä ihan maitohapoille..? kuulostaako tutulle??
töissä ollessa kaaduin kotiin tullessa suunnilleen sänkyyn suorin jaloin, olin aivan vainaa aina.... kaikki kotihommat laahaa ei jaksa siivota , ei saa nukuttua kun koko kroppaa särkee, selkää ja jalkoja koskee (luulin et alaselän pullistuma vaivaa) mut kai se niska vaikuttaa joka paikkaan...ja kova vatsakipu pallean kohdalla..
nyt vaan toivon ettei jalat mee alta ennen hoitoon pääsyä :D
nonii, tulihan se vali vali teksti!
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 12 Loka 2013, 11:28

Hyvinkin tutun kuuluista tuo , että kävely lyö heti maitohapoille. Eihän tuo mitään valitusta ollut vaan asiallinen selvitys tilanteestasi :) . Ovat lääkärit luultavasti oikeassa leikkauksen suhteen (mehän ei täällä olla lääkäreitä!). jos vaivat ovat sillä korjattavissa. Ja luulisi Töölössä olevan asiantuntemusta riittävästi, vaikka siitä huolimatta aina joutuu itse olla paras asiantuntijansa ja ajaa tiukasti omia asioita.
Alanvaihdosta on varmaan vielä aikaista puhua. Ensin toipumisaika ja sitten katsot mikä on vointi. Toivottavasti et joudu odottaa kovin pitkään :)
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja MinnaH » 12 Loka 2013, 12:30

Kuin pitkään noissa leikkauksissa joutuu olee sairaalassa? entäs sit saikku kuin pitkään yleensä, tartteeko tät hiivatin kaulakaveria enää pitää operaation jälkeen... tää tekee niskan kipeeksi ja jumittaa hartiat..
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 13 Loka 2013, 21:06

Minä olin kaularankaleikkauksessa viime vkolla. Leikattiin, seuraavana päivänä kotiin ei kauluria. Kotiinmenopvä oli aikamoinen klo 14 kotona klo 16 ambulanssilla sairaalaan kun haavassa oli syke. No klo 20 jälleen kotiin ei ihmeempiä. Nyt 5 pvää leikkauksesta ja voin sanoa että mun leikkaus tuli liian myöhään lapoja särkee raastavasti edelleen, kädet puutuneet yhä. Eli mun kohdalla lienee ehtinyt jo tuleen pysyvä vaurio selkäytimeen. En tiedä :(
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Loka 2013, 21:18

miimiimi kirjoitti:Minä olin kaularankaleikkauksessa viime vkolla. Leikattiin, seuraavana päivänä kotiin ei kauluria. Kotiinmenopvä oli aikamoinen klo 14 kotona klo 16 ambulanssilla sairaalaan kun haavassa oli syke. No klo 20 jälleen kotiin ei ihmeempiä. Nyt 5 pvää leikkauksesta ja voin sanoa että mun leikkaus tuli liian myöhään lapoja särkee raastavasti edelleen, kädet puutuneet yhä. Eli mun kohdalla lienee ehtinyt jo tuleen pysyvä vaurio selkäytimeen. En tiedä :(

Älä, miimiimi, huolehdi liikaa vielä! :P "Lapoja särkee raastavasti" - mullakin jäi hirveät kiristykset selkään, rintakehään ja keuhkoihin. Mutta ei hätää, kun sulla on niska luutunut ja lapojen seutujakin voi rauhassa käsitellä, hyvä klassinen osteopaatti voi saada sulla oikein mainiosti paikat pehmenemään ja säryt häviämään. Mä eksyin sopivalle klassiselle osteolle vasta muutama vuosi leikkauksen jälkeen ja yhtäkkiä pystyi kyljelläänkin makaamaan kivuitta!

Käsien puutumisen suhteen hermovaurion korjaantuminen kestää ja se voi sulla aikanaan poistua. On hyvä muistaa, että mulla oli vasemman käden sormet ja ranne pääosin halvaantuneet 3 vuotta. Vasta kolmen vuoden päästä ne alkoivat toimia, kun tietyt hermot olivat kasvaneet uudelleen niskasta käteen asti...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 08:43

:shock: Niin tottahan tuokin, vaan hermosäryssä on hieman vaikea miettiä edes huomista :D

Mulla löyty vantaan kuvissa muuten C4-5välistä myös prolapsi sille ei tehty nyt leikkauksessa mitään. Vain tämä 5-6 väli operoitiin.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 14 Loka 2013, 09:45

Kiva jos kaulakamusta pääsee heti eroon, mulla se tekee niskaa jäykäksi ja hartiat kipeeksi...
kuulostaa hurjalle toi syke haavassa vai miten se oli.... mitä kaikkee saa sitten leikkauksen jälkeen tehdä ja mikä on ehdoton nou nou? mulla on ainakin MRIn mukaan jo tullu hermovaurio... nähtäväksi jää kuinka paljon pistelyä ja muuta vaivaa jää jäljelle
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 09:57

No mä jouduin allekirjoittaa paperin haitoista että ymmärrän että leikkauksessa voi tulla selkäydinvaurio ja ymmärrän että kivut eivät välttämättä lähde. Ja tästä kun kysyin mulle sanoivat että joskus jos prolapsi ollut tarpeeksi kauan ei kipu vaan lähde jos on painanut pysyvän kuopan selkäytimeen. No itse olen niin kipeä että mikään ei huvita. kivun sallimissa rajoissa saa tehdä, painoraja 3kg, ei imurointia jne. eli niskaa ei saa siis rasittaa. (no ei tulisi kyllä edes mieleenikään sen verran heikko olo on)
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 10:00

MRI.N mukaan hermovaurio? Eikö hermovaurio todeta hermoratatutkimuksella, ja pysyvät hermo ongelmat näkyvät vanhoina muutoksina siellä? :shock: Jääkö sulla kädessä sormet jumiin kun kannat vaikka kauppakassia? Mulla jää. Sitten jouutuu toisella kädellä aukomaan sormia että saa otteen irti.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 14 Loka 2013, 10:08

No mun lääkäri sanoi et ois hermovaurio jo tullu selkäytimeen... voi tietysti olla et oon ymmärtäny väärin. Joku hermorata tutkimus tehtiin toiseen käteen ja se piti olla ok... siitä sanottiin et pois sulki jonku hermopinteen tjs. sormet jää kyl erilaisista asioista jumiin.. ja kyynärpää välillä vaikka puhelimen tai lehden pitämisestä kädessä jos käsi koukussa.
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 10:18

voi hyvin olla että sitä pystyy arvioimaan myös siitä mri kuvasta. mulla toi hermoratatutkimus tehtiin 3/12 jossa näkyi vanhova neoropaattisia muutoksia c5-6 alueella. eli toisinsanoen mun prolapsi on ollu jo monta vuotta tuolla.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 14 Loka 2013, 10:24

:D Mutta siis tsemppiä sulle kauheesti ja toivotaan että sulla olisi hieman parempi fiilis sen jälkeen.. On täällä siis muitakin ketä on leikattu ja just toi että käsi ollut totaalisesti poissa pelistä ja tullut kuntoon.. On osoitus siitä ettö ei auta luovuttaa :oops:
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja MinnaH » 14 Loka 2013, 10:45

Juu, hattua täyty nostaa teille joilla kovat kivut ja halvausoireita ja kaikkee... kop Kop onneks ei itsellä niin paha, vähän Kyl säikäytti lääkärin pelottelu halvausriskistä kun on koko kesän tehny vaik mitä :/ leikkaukseen odottelu tympäisee ihan kybällä kun haluaisin jo töihin, 1.5kk jo kotona lorvinu..
.
MinnaH
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)