Kaularangan oikoryhti syy vai seuraus niskakyhmylle?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kaularangan oikoryhti syy vai seuraus niskakyhmylle?

ViestiKirjoittaja Kananlento » 15 Elo 2013, 10:24

Hei. Olen kolmekymppinen naisihminen, ja kärsinyt niskavaivoista ainakin viisitoista vuotta. Tuolloin niskaani alkoi kasvaa erittäin vastenmielinen "pahka", joka on ja pysyy... Paino on vuosien myötä vaihdellut, mutta pahka on pysynyt myös normaalipainoisena ollessa...

Muistan nuorempana kärsineeni hirvittävästä niskasärystä, niskaa poltteli ja kuumotti kamalasti varsinkin koulussa istuessa. Nykyisin niska lähinnä tuntuu jumittavan, ja se aiheuttaa huimausta ja päänsärkyä. Toistuvien asentohuimaus-kausien vuoksi niska kuvattiin joskus ja löydös oli oiennut kaularangan kaari, oikoryhti...

Fysioterapeutilla ravasin yhteen aikaan niskan vuoksi, ja monenmoista jumppaa tein hänen ohjeittensa mukaan. Päätä pitäisi koko ajan vetää taaksepäin (siten että leuan alus menee monelle makkaralle) ja treenata kaulan lihaksia jne... No, mitään muutosta ei niskan ulkomuotoon ole noilla ohjeilla tullut.

Huimaukseni oli siitä erikoinen, että fydioterapeutti sai pyörittävän huimauksen minulle aikaiseksi, kun seisoi takanani ja taivutti päätäni ensin taakse ja sitten käänsi oikealle. Hän oli tästä hieman huolissaan, ilmeisesti ajatteli että siellä joku verisuoni olisi tällöin mennyt ahtaalle. Kun pään laittoi tuohon asentoon, kiertohuimaus alkoi n. 5 sekunnin kuluttua, ja tämä tapahtui siis aina.

Kammoan niskani ulkomuotoa ja pyrin aina peittämään sen hiusten avulla, mikä rasittaa kun ei voi vapaasti pukeutua ja pitää hiuksia ylhäällä jne... Ite käyttelen kipukoukkua muutaman päivän välein ehkäistäkseni pahimpia jumituksia. Kipukoukulla saakin niska-hartiaseutuun aikaiseksi mukavan kuumotuksen & aristuksen muutamaksi päiväksi...

Olen melko epätoivoinen tuon niskani suhteen. Kuntosalilla olen yrittänyt tehdä niskaa yms. vahvistavia liikkeitä pahkan häviämisen toivossa, mutta ei... Pelkään että minulla on vielä edessä joku kaularangan rappeuma, kun oikoryhti jo on... :/
Kananlento
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Elo 2013, 11:28

Hei Kananlento ja tervetuloa!

Kysymykseesi otsikossa en osaa vastata mutta onko kyhmy perinnöllinen eli onko esim vanhemmillasi (naisilla taitaa olla yleisempi) samanlainen niska?
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kananlento » 15 Elo 2013, 11:37

Ei ole suvussa tuota niskapattia...
Kananlento
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Elo 2013, 17:28

Siis missä kohtaa ja millainen niskapatti on kyseessä?
anzqu

ViestiKirjoittaja Kananlento » 17 Elo 2013, 18:52

Elikkä se niska on sellainen "kyrmyniska", miksi lie leskenkyhmyksi ja buffalo hump:iksi sitä sitten voidaankin kutsua... Sivusta katsottuna näyttää siis siltä että pääni on hartialinjan etupuolella... Juuri niitä harjoitteita olen tehnyt, joilla pää saataisiin takaisin oikealle paikalleen, mutta eivät ole tehonneet... Johtuneeko siitä, että kaularanka on suoristunut, vai mistä :/ Olen kuullut pahkuralle erinäisiä selityksiä, kuten että se on vain rasvakertymää, tai sitten nestettä ja kuona-aineita...

Minulla on myös alaselässä pakaravaon yläpuolella sellainen kuona/rasvakertymä... joku fysioterapeutti sanoi siitä joskus, että on turvotusta mutta siinä se on ollut vuosikaudet.... tekee esim. kovalla lattialla selällään makaamisen erittäin kivuliaaksi, koska kohouma on melkeimpä takapuolta ulompana ja ottaa siis kovasti vastaan, lantio vääntyy kummallisesti kun sen päällä koettaa maata...
Kananlento
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Elo 2013, 21:10

Myöskin kirjanpitäjän kyhmyksi haukuttu vaiva siis. Kalkkikertymää, esim. runsas päätetyö altistaa tuolle kyhmylle ja samalla syntyy myös kaularangan oikoryhtiä. Niska ikäänkuin kallistuu eteenpäin liian alhaalta ja se kuluttaa nikamia ja kerryttää niihin kalkkia.

Pelkästään niskan ojentelut eivät riitä hoidoksi, vaan niihin pitää yhdistää myös rintarankaa avaavat ja ryhtiä parantavat liikkeet. Luultavasti myös olkapääsi ovat vartalolinjan etupuolella.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)