Whiplash-vamman itsehoito- ja kuntoutusohjeita

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Whiplash-vamman itsehoito- ja kuntoutusohjeita

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Helmi 2009, 19:44

Löytyi netissä surffatessani tällanen allekirjoittaneen silmään aika hyvän ja osaavan oloinen itsehoito-opas PDF-muodossa. Niinkuin siellä korostetaankin, niin pitää tietysti hakeutua hoitoon, mutta sitä odotellessa, nämä lienevät turvallisia ohjeita kokeilla varovasti. Mukana on järkevät jumppaohjeet kuvineen ja hyvät ohjeet siitä, miten varmistetaan että jumppa todella kohdentuu niille SYVILLE niskan lihaksille eikä pintalihaksille. Tämä ohjevihkonen on Etelä-Australian hallituksen sponssaama, joten lienee varsin virallinen ja luotettava.

Te, jotka paremmin tunnette whiplash jumppia, voisitte tähän mielellään ottaa kantaa.

Recovering after whiplash - A self-management guide

Googlea varten hakusanoja: whiplash niskan retkahdusvamma niskan retkahdus kuntoutus whiplash vamman hoito wiplash wipelash wipflash piiskanisku piiskaniskuvamma
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 14 Maalis 2009, 16:15, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Helmi 2009, 13:17

Oppaan itsehoitoliikkeistä yksi näytti sopivan minulle ja muut näyttivät olevan epäsopivia minulle, joten varovaisuutta näiden liikkeiden tekemiseen, etteivät pahenna. Tärkeintä olisi käydä arvioituttamassa tilanne whiplash:in perehtyneellä fysiatrilla, ennen kuin aloittaa kuntoutusta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Toisen whiplashin kommentit

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Helmi 2009, 18:00

Hyvä yleisopas!

Samaa mieltä kuin Fedja. Jos vakavia ongelmia/ongelmia neuraalikudoksessa, kannattaa ensin käydä fysiatrilla.

Ja jJoillekin nuo venyttävät liikkeet eivät sitten sovi ollenkaan. Itse jos venyttelen, niska menee täysin jumiin. ´Voin tehdä pelkkiä pumppaavia liikkeitä. Minulle sopivat noista oppaan liikkeistä ainoastaan kevyet kierrot (6, rotation). Mutta esim. 7 ja 8 ovat täyden kaaoksen aiheuttajia.

ja mitä tahansa liikettä teetkin, niin muista, että koskaan EI SAA TEHDÄ VÄKISIN. Jos pää taipuu 4 astetta kierrossa, sitten teet siihen asti. Jos väännät väkisin, jumitus on entistä hirveämpi kohta
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Usi » 21 Helmi 2009, 23:18

Hei , kaikki jumppa ohjeet ja ja yleisohjeet kannataa aina keskustella OMT fysioterapeutin kanssa tai sitten fysioterapeutin kanssa joka on neuraalikudoksen mobilisointiin opiskellut. Yleensä meidän Whiplash vamman saaneiden vammat ovat niin vakavat ettei mitään kannata tehdä ilman opastusta . Itse tietenkin tuntee mikä on hyväksi itselleen ja sitä kannattaa opetella kuuntelemaan tarkkaan. Liikkukaa ja ja jumpatkaa mutta kuulostellen ja omaa kehoa kunnioittaen. Kipu on kaikessa hyvä hälytyskello.
Kuuntele itseäsi tarkkaan ja tunnistele onko tämä liike sinulle hyväksi. Itse olen joutunut kumoamaan monia omia tietotaito asioita nyt kun minulla on kivusta kokemusta.
Fysioterapeuttisi tietää mutta itse olet vastuussa kehostasi. Ei kannata ryntäillä kaiken maailman hoitojen perässä vaan ottaa järki mukaan, ja antaa asiantuntijoiden tutkia. Ja jos ei hekään tiedä, mene seuraavalle asianuntijalle. Tässä maassa Whiplash vamman tunnistaminen ja sen oireiden tunnistaminen on vielä lasten kengissä.
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Kehon kuuntelulla

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Helmi 2009, 17:42

Selviää, jos jollain! Ja jos muu jotain muuta väittää, niin kuuntele silti lopulta kehoasi. :)
tahdonvoimaa

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)