Ensimmäinen Ortonin kuntoutusviikko takana - pieni hämmennys

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Ensimmäinen Ortonin kuntoutusviikko takana - pieni hämmennys

ViestiKirjoittaja Nasu » 23 Marras 2012, 22:40

Nasu täällä kirjoittelee pitkästä aikaa :) Minulle myönnettiin pitkän taistelun jälkeen Kelan kuntoutus Ortoniin. Nyt on ensimmäinen kuntoutusviikko takana, ja seuraava jakso on edessä tammikuussa.

Kuntoutukseni on yksilökuntoutusta, koska whiplash on niin spesifi vamma, että sellaisen kuntoutuksen katsottiin sopivan minulle parhaiten.

Hyvin pian ilmeni kuitenkin, että se yksilöllinen osuus on fysioterapia, jota minulle oli myönnetty 4h kuluneen viikon aikana. Ensimmäinen yllätys oli, ettei fysioterapeutillani ollut kokemusta retkahdusvammoista. Hän onneksi konsultoi osaavaa kollegaansa, ja sain (toivon mukaan) oikeanlaisen treeniojelman. Kuitenkin, ihmettelin, että kun me whiplash-vammaiset edustimme ryhmässämme minimaalista vähemmistöä, niin yhdellekään meistä ei ollut osoitettu vamman hoitoon perehtynyttä fysioterapeuttia.

Toinen yllätys seurasi, kun selvisi, ettei ainoa viikon aikana tapaamani lääkärikään ollut tämän vamman asiantuntija. Minä kun olin saanut sellaisen käsityksen, että juuri Orton olisi jonkinlainen whiplash-osaamisen keskus.

Kolmas yllättävä seikka oli, että suurin osa "yksilökuntoutuksesta" olikin jos jonkinlaista ryhmäjumppaa ja luentoja. Suurin osa jumpista oli niskavikaiselle liian "reuhtovia" ja tunnin luennot olivat tällaiselle lähes istumiskyvyttömälle kuntoutujalle melkein mahdottomuus.

Toki luennot ja jumpat sai myös skipata ja välillä teinkin niin, mutta olisi ollut hyödyllisempää, että tarjolla olisi niiden tilalla ollut sellaistakin toimintaa, joka olisi vienyt omaa kuntoutumistani eteenpäin.

Ensimmäisen jakson pohjalta minulle jäi sellainen tunne, että kuntoutus oli suunniteltu paljon minua parempikuntoisille eikä kuntoutustiimillä ollut oikein käsitystä siitä, millä tasolla vammani kanssa liikun.

Annoin jakson päätteeksi sekä suullista että kirjallista palautetta, ja asiaan luvattiin kiinnittää huomiota seuraavalla jaksolla. Toivon, että se varsinainen yksilökuntoutus silloin toteutuu :)

Mitenkäs teillä muilla, jotka olette itseänne Ortonissa kuntouttaneet? Jos ongelmia on alussa ollut, ovatko ne "korjautuneet" myöhemmin? Itselleni nämä mainitsemani puutteet olivat melkoinen yllätys, sillä ennen kuntoutusta Ortonilla oli käytössään valtava määrä tilannettani koskevia papereita. Katsoikohan niitä kukaan...
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 24 Marras 2012, 09:10

moi nasu,

kokemukset samoja ja myös osaksi vieläkin huonompia. ortonissa nämä kelan "halpiskuntoutukset" ovat kuntouksen pohjasakkaa. säästetään mistä voidaan, ja jos kuntoutuja ei vaadi mitään spesifiä, niiin mitään et saa. voivat myös "testata" onko kuntoutuja "oikeasti" vammainen, ja siitä menee arvio kelalle. itse en jaksanut osallistua kuin oikeasti yksilö jutuille, joita oli 1-3 /pv. nää yhteis- ja ryhmäjuttut eivät ole minulle sopivia. osallistuin vain niihin juttuihin mihinkä jaksoin. toivon sulle parempaa seuraavaa jaksoa. itse tympäännyin ja kyllästyin joten viikko jäljellä olevaa "kuntoutusta" voi jäädä käyttämättä. ja todellakin, kuntoutukset ovat suunniteltu "parempi" kuntoisille. pettynyt kelan kuntoutukseen, luultavasti osku on sitten eriasia.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 24 Marras 2012, 10:45

Juu, tällainen kuva minullekin valitettavasti jäi. Ne tämän vamman osaajat löytyvät sieltä yksityispuolelta ja ovat itse maksavien asiakkaiden käytössä. Itse kuntoutus oli mielestäni suunniteltu henkilöille, jotka ovat esim. työelämässä ja haluavat pärjätä siellä loppuun saakka. Vaikeatasoisemmin vammautuneet kuten minä, eivät selvästikään olleet heidän kohderyhmäänsä.

Myös henkilökunnan kommentit palautteeseen olivat ajoittain varsin asiattomia. Kun joku antoi suullista palautetta suurimmaksi osaksi istumisen varaan suunnitellusta päiväohjelmasta, hän sai vastaukseksi, että "saa siellä myös nousta seisomaan". Onneksi minä ja pari muutakin sanoimme tähän, ettei se tämäntasoisissa vammoissa auta. Kun istumiskyky on ehkä vartti kahdesti päivässä, niin kaikki sen yli mennevä on varsin mahdotonta ja sitä on syytä välttää.

Kunnonmittauskeinot olivat myös retkulle aika epäinhimillisiä. Pääasiallinen mittaus tapahtui nimittäin kävelytestillä (joka tietenkin uusitaan viimeisellä jaksolla - siis joku uusii, minä tosiaankaan en :D ) Ei niskavikaisen kuntoa kannata mitata kävelytestillä, tärinästä kovalla alustalla tulee huimaus, kipu ja särky koko loppupäiväksi!

Mutta...eniten tosiaan yllätti henkilökunnan ihmetys, kun ryhmässä olikin henkilöitä, jotka eivät heidän ohjelmassaan pärjänneet...Miten voi olla, että alan ammattilaisiksi oletetut henkilöt käyttäytyvät, kun eivät olisi ennen kohdanneet vähän vaikeammin vammautuneita henkilöitä... Jotenkin olisi luullut, ettei Orton nyt sentään mikään lähes terveiden henkilöiden leirikeskus ole :D

Vika taitaa tosiaan olla siinä Kelan halpiskuntoutuksessa, kuten Torvelo, osuvasti asian ilmaisit!
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Marras 2012, 17:41

Kiitti vinkeistä, tiedänpähän nousta sitten omalla jaksollani viikon päästä metakkaan, että ei tällainen niska/aivovammainen missään ryhmässä pärjää, jo pelkästään hälinän vuoksi. Saati sitten että kunto kestäisi. Ja jotkut kalvosulkeiset, anti olla, ei tähän päähän mikään luento jää kuullunymmärtämisvamman vuoksi :lol:

Montakohan tuntia siihen kävelytestiin on varattu aikaa, sellaiseen en jumankauta lähde ilman saattajaa, kun en suoralla autotielläkään tahdo ojien välissä kestää! Ja fysikaalisen jälkeenkin on useamman kerran oltu taksikuskin taluteltavana :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 24 Marras 2012, 18:28

Osku-kuntoutuksessa on mielestäni eri systeemit. En missään vaiheessa ole joutunut esim kävelytestiin. Toki taitaa olla joka paikassa niin, että itse on pidettävä itsestä huoli ja kuunneltava omaa kroppaa. Mun kuntoutukset maksoi sairaanhoitopiiri.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Marras 2012, 18:37

Mulla on myös Kelan maksama yksilöllinen niskakuntoutus tulossa, Ortonissa siirsivät kuntoutusvastuun osasto 2:lle.
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 24 Marras 2012, 19:03

Kojootti, mukava kumminkin kuulla, että asiat ovat onnistuneet kohdallasi paremmin :) Toisin vielä esille ajatuksiani "oman voinnin mukaan" - käsitteestä. Kuinka monelle teistä on selvää, mitkä ne oman jaksamisen ja vamman asettamat rajat ovat?

Itse olen painiskellut jo pitkään tämän kysymyksen äärellä. Minulle on edelleen varsin epäselvää, mitä asioita juuri minun kannattaa välttää ja mille niskaani taas kannattaa altistaa. Toisin sanoen, mikä ei oikeasti tee minulle hyvää ja mitä kohtaa sitten pitäisi harjoittaa.

Tämä epäselvyys johtuu suureksi osaksi siitäkin, että en ole päässyt käymään tällaista juuri minua koskevaa keskustelua/arviointia läpi retkahdusvammat tuntevan lääkärin kanssa. Odotin sellaista Orton-kuntoutusviikkoni alulle, jotta olisin saanut selvyyttä, mihin minun alusta alkaen kannattaa tähdätä ja panostaa. Siksi olikin suuri pettymys, kun lääkäri ei vammastani paljoa tiennyt.

Toki teimme fysioterapeutin (tämän joka konsultoi retkahdusvammat tuntevaa fysioterapeuttia) kanssa suunnitelman harjoituksista yms., mutta olisin halunnut kuulla myös erikoislääkärin kannan asiaan sekä hieman asiaa koskevia faktoja omaan tilanteeseeni sovellettuna. Olisi myös ollut mielenkiintoista kuulla jonkinasteinen arvio siitä, mikä vammassani ei todennäköisesti parane ja mitä ongelmia on mahdollista lievittää tai kenties parantaa kokonaan.

Voin tietysti olla ainoa ( :D ), jonka älykkyysosamäärä ei riitä itsenäisen arvion tekemiseen, mutta en oikeasti osaa keksiä omasta päästäni, mitä olisi kivun ja huimauksen uhallakin kehitettävä ja mikä taas on minulle haitallista.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 25 Marras 2012, 21:56

Hei,
tuli mieleen, että kyllä kannattaa kuitenkin mennä sinne seuraavalle jaksollekin, vaikka kuinka tympäisisi. Muistaakseni Kelalla on joku ehtolause, jossa mainitaan, että keskeyttämisestä saattaa joutua itse maksamaan jo käydyt päivät. Tuskin kovin halpaa on...

En ole ollut Ortonissa..

Harmi, että yksilöllinen jakso on noin huono, vaikka luulisi, että se olisi juuri sinulle räätälöity. Jos sitten seuraavalle jaksolle keräät kaikki asiat, mitkä haluat käydä läpi. Tai siis lähetät etukäteen, mitä haluat jaksolla selvittää/tehdä.

Ainakin mä olen sumeilematta laittanut kuntoutuspaikkaan ajatukset, mitä haluan kokeilla. Jotain huomioidaan, jotain asioista ei olla "kuultukaan"...
mutta joka tapauksessa kannattaa valmistautua jaksolle hyvin. Paremmin kuin henkilökunta :D Ja, jos Ortonissa on toi sosiaalityöntekijä, häntä kannattaa rassata niin paljon kuin mahdollista. Ottaa yhteyttä omaan kuntaan/Kelaan/vammaistyöntekijään/lähisairaalaan.. jne.

Vaadi joka tapauksessa paperit itsellesi tarkistettavaksi ,ennen kuin lähetetään Kelaan. Oli ne mitä tahansa. Vaikken nyt Ortonista tiedäkään, niin papereilla on tapana mennä sekaisin, jotain lauseita kirjoitetaan väärin ja arvaa vaan, kuinka hanakasti Kelassa väärin kirjoitettuja asioita lainaillaan etuisuuksia hylätessä.

Tsempit, kyllä se siitä
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 26 Marras 2012, 12:09

Heippa ja kiitos vastauksista :)

Viikonlopun yli kiukkuiltuani (sekin vaihe tarvitaan) Päädyin lähettämään Ortoniin s-postia, jossa kerron havaitsemani epäkohdat ja toivon niitä asioita, jotka tältä ensimmäiseltä jaksolta jäivät puuttumaan. Jaksoja on kuitenkin tulossa vielä kolme lisää ja elämäntilanteestani johtuen minun täytyy suorittaa ne tiiviissä tahdissa huhtikuuhun mennessä.

Ilmaisen, että tarvitsen todellakin sen lääkärin konsultaation, kun jo ihan kuntoutuksen mielekkyyden vuoksi haluaisin ensimmäisenä kuulla realistisen arvion siitä, minkätasoinen kuntoutuminen on ylipäätään mahdollista. Tämä on aihe, jota joka paikassa vältellään, mutta se olisi kuntoutujan kannalta varsin tärkeää.

Sitten haluaisin tietää nuo edellä mainitsemani altistamiset ja ne, mitä pitäisi oikeasti välttää. Oletus tietysti on, että tällaiset asiat ovat jo tiedossani, mutta whiplashini hoito on ollut jo kohta nelisen vuotta retuperällä, eikä mm. hoitavaa lääkäriä ole edelleenkään järjestynyt. Edelleen saan kuulla kommenttia siitä, ettei mitään retkahdusvammaa edes oikeasti voi olla olemassa... Nyt kelan kuntoutusosastoa taisi vaivata jokin tilapäinen mielenhäiriö, kun oikein papereissaan tunnustivat vammani olemassaolon :D

Minulla on ollut koko ajan halu kuntoutua, mutta yhteiskunta on tähän mennessä tehnyt sen varsin mahdottomaksi (niin, ja se perustoimeentulokin puuttuu edelleen, ihan sairauspäivärahoista ja työmarkkinatuesta alkaen).

Selevä...toivon siis toisenlaisia aktiviteetteja luentojen ja ryhmäliikunnan tilalle - tähänkin tarvitsen vinkkejä siltä lääkäriltä, joka minua toivon mukaan seuraavalla jaksolla konsultoi. Haluaisin oikeasti tehdä sellaista, joka veisi tilannettani eteenpäin eikä ainakaan taaksepäin.

Minulle nuo kuntoutustuet, uudelleenkouluttautumiset tms. ovat vielä todella kaukainen asia, kun niska ei kestä esim. istumista nimeksikään ja seisomisessakin ja liikkumisessakin on isoja ongelmia. En voi siis vielä toistaiseksi niiden avulla todistaa haluani palata työ- tai muuhunkaan normaaliin elämään, mutta täytyisi sen yhteiskunnan voida tunnustaa sekin seikka, ettei kuntoutuja aina parane.

Huh, meni jo vähän aiheen viereen, mutta fiilis on jo vähän toiveikkaampi :)
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 28 Marras 2012, 12:12

Jansku, kiitos vinkistä, juuri osa-aikaiseen työhön ajattelinkin viitata - se itse asiassa onkin vähän pidemmän tähtäimen tavoitteeni.

Ortonista selvisi (hieman nolonkuuloisen palautteen vastaanottajan kautta), että kelan yksilökuntoutukseen eivät todellakaan kuulu nämä whiplashin asiantuntijat (lääkäri ja fysioterapeutti). Yrittävät kumminkin kuulemma nyt sellaiset järjestää.

Tunsinkin jo viime viikolla tulleeni hieman huijatuksi - minulle tätä yksilökuntoutusta kumminkin suositteli yksityislääkäri Ortonissa, jonka mukaan pääsisin whiplashin tunteviin, osaaviin käsiin. Uskoin tietysti, ja hakemus Kelaan lähti terveyskeskuslääkärin kauttta ja tämän Ortonin lääkärin tekstiin viitaten.

Elikkä...nyt ollaan siinä pisteessä, että viime kuntoutusviikon epäkohdat eivät olleet mikään vahinko, vaan olen ihan oikeasti vääräntyyppisessä kuntoutuksessa.

Ortonissa lupasivat kumminkin nyt muokata kuntoutustani minulle sopivaksi, joten annan heille siihen mahdollisuuden. Katsotaan, miten jatko sujuu. Eihän se olisi Ortonillekaan eduksi, jos mainostaisivat toista ja
tekisivät toista.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Marras 2012, 15:35

Oujee, kuulostaa oikein "lupaavalta" ja sunnuntaina pitäisi suunnata Ortoniin viikoksi :?

Ainoa lohtu on se, että olivat sentään perehtyneet papereihini ja laittaneet osasto 2:n puolelle. Onkos muuten majoitus sitten missä, jos tuon osaston kirjoilla on?
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 28 Marras 2012, 16:43

Anzqu, jotenkin luulisi, että sinun kuntoutuksesi tulee olemaan parempi. Eikös se ollutkin Osku-kuntoutus? Oskun kohdallahan ne oikein mainitsevat erikseen whiplashin erityisosaamisenaan (tämän huomasin Ortonin sivuilta tässä pari päivää sitten). Oli kuntoutus mikä tahansa, niin ainakin se tapahtuu tuolla vaikeampien tapausten (hassu määritelmä, mutta toivottavasti ymmärsit ;) ) osastolla. Tsemppiä ja häntä pystyyn :)

Minäkin aion vielä luottaa siihen, että korjaavat tilannetta kohdallani seuraaville jaksoille. Jos eivät korjaa, niin sitten joutuvat kyllä tekemään selvityksen, miksi näin ei ole tapahtunut, kun paperini olivat kuitenkin heillä melkein 3 kuukautta ennen kuntoutuksen alkua ja sanan whiplash luulisi sielläpäin sytyttävän jonkinlaisen hälytysvalon - olen nimittäin melko varma, että jotenkin tiesivät kuntoutuksen olevan minulle sopimaton, mutta jättivät sen jostakin syystä, kenties kelarahojen takia kertomatta.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)