Kinesioteippaus, hyvä ja huono

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

ViestiKirjoittaja JT » 28 Elo 2012, 20:30

Kuukausi sitten ekan kerran tuohon tutustuin, tänään sit uudestaan.

Ekalla kerralla annoin teipin olla muutaman päivän, eikä se oikein miltään tuntunut. Otin pois ja sitten se vaikutus vasta tuntuikin, heti joutui työskentelemään paljon enemmän pään asennon kurissapitämiseksi!

Saas nähdä minkälainen olotila huomenna on. Kun tänään tehtiin kevyttä OMT-manipulaatiota, kokeiltiin mitä voisi kotonakin harjoitteena käyttää, ja lopuksi ennen kinesioteippausta vielä akupunktiota.

Viimeksi pelkällä manipulaatiolla sai pariksi päiväksi aika jännän olon, ei voinut oikein mitään tehdä kun oli paikallaan ollessakin repivän kipeä. Käsitellä pitäisi, mutta kun ei oikein tiedä mikä on hyvästä ja mikä pahasta.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 30 Elo 2012, 23:20

Tämä minut teipannut kyllä tuntuu tietävän aiheesta aika hyvin. Heti kysyi tuntemuksia, ja nyt uudemman kerran käydessä kysyi heti että miltä se eka kerta tuntui. Liekö sillä osuutta että paikka missä käyn on Urheiluklinikka?

Juteltiin kaikenlaista muutakin, teipin rakenteesta lähtien, osasi mielestäni aika kattavasti sen kokonaisuuden selittää. Kuten akupunktion toimintamekanismistakin, "länsimaisella ajatusmallilla" jättäen kiinalaiset jin-yang -kuviot pois. Vieläpä varsin kansantajuisesti sen selitti.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 03 Syys 2012, 21:47

Pitääpä ladata tuo, jos ei muuten niin ihan mielenkiinnosta!

Jännä tunne taas oli kun teipin poisti, sen jälkeen ei ole oikein meinannut niska asettua ollenkaan siten kuin olla pitäisi.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 20 Syys 2012, 14:17

Mulle oikein asetettuna teippi on ollut todella hyvä. Mieheni oppi tekemään "kukkakuvion" rintarankaan ja se on ollut hyvä, niskaan ei ole osannut tehdä eikä sitä opeteltukaan. No joka tap nyt kun teippi loppui, tlasin uutta teippiä netistä (piti olla hyvää) niin eihän sitä voinut pitää kuin päivän -> päänsärky ja omituinen olo oli koko ajan. Tämä oli joustamattomampaa kuin fyssarilta ostamani (kalliimpi) teippi.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Syys 2012, 18:04

Minä menin hätäpäissäni ostamaan teippiä apteekista ja oli ihan surkeaa. Lapsen kipeää polvea jouduin teippailemaan ja lopputulema oli, että piti teipata tosi kireälle että auttoi ja sitten oli iho vesirakkuloilla. Tuota teippiä ei enää käytetä kuin hätätapauksisssa ja teipit ostetaan tästä eteenpäin fysiokeskukselta, oli vielä halvempaa siellä kuin apteekissa!
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 20 Syys 2012, 19:00

K-Active Gentle on ainoa teippi, mitä ihoni sietää, löytyy esim. täältä
Orkidea

ViestiKirjoittaja JT » 23 Joulu 2012, 16:26

Tähän saakka ollut varsin tyytyväinen teippauksiin, vaan nyt sitten tuli perjantaina koettua se huonompi vaihtoehto. Eri fyssari kuin aiemmin, samoilla toiveilla/ohjeilla, aivan eri lopputulos.

Ensin akupunktiota, kuten aiemminkin, joka yleensä on rentouttanut toviksi. Kuten tälläkin kertaa, hyvän tunteen tuosta neulatyynynä olosta sain.

Sitten se teippaus, alkuun vastaava olo kuin yleensäkin, eli eipä juuri edes huomannut teippien mukanaoloa. Jotain tunti-pari myöhemmin tuntui veto häviävän, ihan valmis unille. Vaan ei uni osannut kaveriksi, kummallista oloa vain piti. Seuraava yö meni enemmän ihmetellessä kuin nukkuessa, koko ajan särki johinkin ja niska kunnolla jumiin. Seuraava päivä menikin järjettömässä päänsäryssä, aamusta iltaan, tai pikemminkin siihen asti että otin teipit pois, olo korjaantui merkittävästi heti, seurannut yö oli sellainen että sai jopa unta ja nyt on jotenkin vapautuneempi olla.

Mielenkiintoista seuraavalle kerralle mennä kertomaan tuntemuksia tästä, kuten siitäkin kerrasta kun ihan varovasti käsitteli nikamia ja siitä sai parin päivän lähes liikkumattomuuden aikaseksi.

Taitaa tuo niskaosasto olla pikkasen herkkä, eikä ihan ehjä?
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Helmi 2013, 20:44

Kokeilen nyt kinesioteippejä. Jos auttaisivat ryhdin hallinnassa ja pään kannattelussa.

Kannattaako teippi hankki itse ja mistä. Fyssari sanoi, että heillä teippirulla maksaa 15e. Katsoin, että K-active teippi on netissä saman hintaista, joten sama kummasta noista teipin ostaisi.

Tän väristä niskaan laitettiin, mutten tiedä onko se K-activea.

Mistä teipin hankinta tulisi edullisimmaksi?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 22 Helmi 2013, 00:03

Suosittelen K-Activen Gentle-teippiä, se on ainoa, joka ei aiheuta minulle iho-oireita pidemmän päälle. Tuo Gentle on myös aika neutraalin väristä. Oletko aikeissa teipata itse vai teippaako joku muu? Oikea tekniikka ja kireys ovat aika tärkeitä, joten vaatinee vähän harjoitusta, jos laitat itse. Muuten minulla on vain hyviä kokemuksia teipeistä, mutta yhden kerran pyysin kaverin laittamaan teipin selkääni, kun en itse sinne yletä ja teippi tuli aavistuksen liian ylös. Huimaus ja oksetusolo alkoi muutamassa minuutissa :shock: Tuollaista ei tosin ole koskaan tullut, jos laittaja osaa asiansa.

http://sportmedical.fi/index.php?main_p ... ucts_id=95
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Maalis 2013, 19:51

En varmaankaan itse tässä vaiheessa. En tiedä onko noista haittaa vai hyötyä. Ei ainakaan selvää hyötyä.

Yritettiin teipata siten, että teippaus ohjais päätä suorempaan asentoon ja estää sivuliikkeet. Mutta usein huomasin painavani päätä väärällä lailla kasaan. Sivuliikkeitä taisi rauhoittaa kyllä.

Ehkä kokeillaan vielä kolmannen kerran teippausta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Maalis 2013, 22:18

Jansku kirjoitti:fedja, laitettiinko sulle niskaan sellainen A:n muotoinen teippaus? Minä pidin sitä melkein vuoden yhtäsoittoa. Ihan hiusrajasta A.n sakarat lapaluiden väliin niska eteentaivutettuna ja teippiä venyttäen muistaakseni 50% ja sitten poikkiteippi c7 eli siihen ylimenoalueelle. Pää jaksoi pysyä paremmin pystyssä, tuki c5, ja kalvokiristyksestä johtuva pistävä kipu hellitti c7 kohdalla.

Laitettiin yläniskasta olkpäihin taakse. Tais olla joku poikittainen teippiki.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Touko 2013, 11:25

Pitkästä aikaa laitettiin kinesioteipit niskaan ja sen lisäks lapaan Ortonin ohjeistuksella. Kyllähän tää teippaus vie niskan ja rintarangan kivun ja jäykkyyden tehokkaasti, mut päätä ja leukaa kiristää jo aamusta alkaen. Tuntuu aika turhalta lääkkeidenkin syöminen kun mikään ei auta pääkipuun :cry:
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Touko 2013, 13:07

En ole kokeillut kraniota yhtäaikaisesti teippien kanssa, mutta kranio ei ole enää auttanut muutenkaan viime syksyn jälkeen kun olo pahentui. Alan veikata, että vika on nyt tekijässä, koska Ortonissa minua käsiteltiin kranioin ottein ja se auttoi. Ortonissa todettiin myös suojajännitys.
Eippi

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Touko 2013, 15:49

Eippi. Kuulostaa tutulta. Minulle tukikaulurista tulee sama reaktio. Sinulla tuntuu kalvojärjestelmä olevan tosi herkässä jamassa. Minä olen nykyään umpipaketiss. Eli erityisesti pään ja rintarangan alueen kalvot umpikireät. Kranion vaikutus minimaalinen, mutta taitavan kraniaaliosteopatian vaikutus oli merkittävä. Itselle sopivia hoitajia vain kaksi täällä Suomessa.

Kalvoihin vaikuttaa kaikki, myös suolen toiminta. Mietin, että kannattaisko sinun tsekata hyödytkö gluteenittomasta ja/tai maidottomasta ruokavaliosta?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 12 Touko 2013, 20:59

Pikkasen parempi viikko päänsäryn osalta. Osan triptylistä olen korvannut klotriptyl mitellä. Minulle laitettiin tällä viikolla myofaskiaalinen teippaus. En kyllä tiedä mitä eroa sillä on kinesioon, mutta molemmat näyttää toimivan. Fyssari joka ne laittoi puhui minulle juuri kalvoista eli oletan, että jotain niistä tietää kun harvemmin niistä minulle on kukaan puhunut. Kyllähän minulla on epäilty ihan gluteeni yliherkkyyttä muutenkin joten gluteeniton ruokavalio voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta milläs kalsiumin korvaa jos jättää maitotuotteet pois?
Eippi

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)