Fysiatri, neurologi vai kipupoli?

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Fysiatri, neurologi vai kipupoli?

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Tammi 2012, 14:37

No niin, taas jälleen kerran aloitusruudussa!

Neurologi ei sitten saanut kirjoitettua neuropsykologin havaintoja diagnoosiksi, joten hoitosuhde keskussairaalan on poikki tältä erää. Vastuu siirretty omalle terveysasemalle.

Olen menossa puolentoista viikon päästä lääkäriin ja nyt kysynkin teiltä viisaammilta ja ennenkaikkea kokeneemmilta, että mihin alan vaatia lähetettä? Kuka tietää eniten retkahdusvammoista ja ennen kaikkea sentraalisesta vestibulaarijärjestelmän vauriosta? Pyydänkö lähetteen kipupolille, jotta saisin lääkitykset tarkistettua, ettei noista kolmesta (Lyrica, Triptyl, Vimovo) joku pahenna oireiluani? Vai kenties takaisin neurolle, jossa diagnoosia ei saatu viimeksi tehtyä ja nythän oireilu on entisestään pahentunutta. Tosin oirekirjo taitaa kuulua enemmän neuropsykologiseen oireiluun? Vai onko paras osoite fysiatri, että saisin niskan retkahdusvamman vaikean jälkitilan diagnoosin ja kuntoutusväylän auki?

Ja... pyydänkö lähetettä keskussairaalaan vai kerralla yliopistolliseen, koska keskussairaalasta en diagnoosia saanut ja homma lähti taas alusta?

Auttaakaa rakkaat kanssasisaret/veljet! Minä en oikeasti tiedä mitä teen :(
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 27 Tammi 2012, 15:09

Noin suurinpiirtein osaltaan sama tilanne.
Arvauskeskus on asiointipaikkani.
Oma vähäinen kokemus on että neup.psyk. tietää eniten vestibuläärijärjestelmän vaurioista.
Suosittelen läheteen hakemista kipupolille. Mun käsitys siitä instansissta muuttui psykiatrin konsultaation yhteydessä. Sinne suuntaan itsekin.(toivottavasti)
Vaikea kysymys, molempi parempi. Kysy sun neup.psykolokilta arviota asiasta. Mun terapeutti antaa aina nimiä jotka on hänelle tuttuja ja tietää toimintatavat.
Kaikesta huolimatta, häntä pystyyn. Katsellaan valonvälähdyksiä silmissä, ja kuunnellaan ujeltavaa ääntä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Tammi 2012, 15:12

Kiitos torvelo vinkistä, pitääkin soittaa vielä neuropsykologille!

No ainakin tässä voi nauttia tähtitaivaasta keskellä kirkasta päivää ja kuunnella mukavia piipitystaajuuksia :lol:

*** Lisäys ***
Sain neuropsykologin kiinni ja sieltä tuli neuvo, että vaadi tk-lekuria kirjoittamaan suoraan jatkotutkimuslähetteen Ortoniin. Sinne on kuulema helpompi päästä kuin yliopistolliseen, jossa on periaatteessa sama tietotaito kuin keskussairaalalla. Ja jos ei lääkäri lähetettä kirjoita, niin pitää käskeä soittamaan suoraan neuropsykologille, joka kyllä vääntää rautalangasta että miksi. Ja neuropsykologille saan aina soittaa kun tulee seinä vastaan.

Neuropsykologi sanoi muutenkin, että minulle olisi pitänyt kirjoittaa aivovamma- ja niskavammadiagnoosi, koska vauriot ovat aivorungossa. Lohdutteli, että en minä näitä oireita keksi, eli päässä ei ole mitään vikaa, siellä on vaurio. Johan tämä on todettu sekä psykiatrisissa tutkimuksissa että hänen omissa tutkimuksissaan, ettei minulla ainakaan mitään masennusta ole. Traktografiakortti esille ja jos ei siinä mitään näy, niin sitten neuropsykologin saa sitten mukana viedä psykiatriselle osastolle hoitoon :lol:

Neuropsykologi ottaa maanantaina tilanteeni vielä kerran esille jonkun neurologin kanssa, että miten voi olla mahdollista, että ihminen jolla on voimakkaat oireet ja selkeä kuntoutustarve jätetetään ilman diagnoosia ja minkäänlaista hoitotahoa täysin heitteille?

Nyt on kaikki voimat ja raivo käytetty asioiden hoitoon ja tähän saakka pääsin. Päätä puristaakin jo sen verran mukavasti, että tietää että on antanut kaikkensa.
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Tammi 2012, 16:18

Yksi vaihtoehto on kirjoittaa Ortoniin Karl-August Lindgrenille sähköpostia jossa kerrot lyhyesti ja ytimekkäästi tarinasi ja oireesi jolloin Orton voi itse hakea maksusitoumusta esim, teidän keskussairaalalta . Näin sain erään ystäväni (niskavammaisen) Kallen potilaaksi! Tai haet sinne suoraan ajan ja kerrot siinä tarinasi, onnistuu myös sen kautta sama juttu.

Karl-August.Lindgren@orton.fi (tarkista Ortonin sivuilta osoite!)
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja alaria » 27 Tammi 2012, 16:51

Omalla kohdallani HYKSin kipupoli ei tuonut ratkaisua. Jonotin sinne 6 kuukautta ja kun viimein pääsin minulta vaihdettiin vuoden sisällä käytännössä kaikki kipulääkkeet toisiin. kauheita vieroitusoireita. Sitten kipupoli totesi, ettei voi asialle mitään ja kipu jatkui.

Kyllästyin menoon ja hakeuduin Ortonin kipupolille ja siellä kipu saatiin hallintaan 6 kkn sisällä. 3 vuoden kipuhe... jäi taakse ja sain vihdoinkin ratkaisun.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Tammi 2012, 20:23

Kiitos infosta kojootti ja alaria, juuri tällaista tietoa tarvitsinkin!
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Tammi 2012, 20:02

En usko, että keskussairaalasta/yliopistosairaalasta miltään osastolta kostut juuri mitään. On ihan sattuman kauppaa tuleeko sieltä vastaasi fysiatri tai kipulääkäri, joka tajuaa vammasi. Keskussairaaloiden neurologit taitavat olla vähimmin tietäviä noista asiantuntijoista, mitä mainitsit. Vestibulaarijärjestelmän häiriötä/vammautumista neurologien kesken ei edes tunnisteta ja tunnisteta.

Ortoniin pyydä maksusitoumusta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Karhuemo66 » 29 Tammi 2012, 13:42

alaria kirjoitti:Omalla kohdallani HYKSin kipupoli ei tuonut ratkaisua. Jonotin sinne 6 kuukautta ja kun viimein pääsin minulta vaihdettiin vuoden sisällä käytännössä kaikki kipulääkkeet toisiin. kauheita vieroitusoireita. Sitten kipupoli totesi, ettei voi asialle mitään ja kipu jatkui.

Kyllästyin menoon ja hakeuduin Ortonin kipupolille ja siellä kipu saatiin hallintaan 6 kkn sisällä. 3 vuoden kipuhe... jäi taakse ja sain vihdoinkin ratkaisun.

Minäkin pääsin Husin kipupolille, tosi jonotin vain 4kk :D . Odotukseni ovat suuret. Tosin ne pikkuisen himmeni, kun diagnoosiksi tarjottiin alustavasti fibroa. Lekuri ei kuitenkaan sitä uskaltanut antaa keskustelematta seniorinsa kanssa. Kipupisteet olivat kuulemma niin selvästi minulla plussalla, tosin eivät mitkään molemmin puolin.Minusta kyllä oletettavasti esim. lavanseudulta löytyy kipeitä paikkoja, jos niska.hartia-alueeni on aivan juntturassa :shock: . Niin ja totesi minulla olevan paljon turhia lääkkeitä tuota diagnoosia ajatellen. Se oli: Arcoxia 90mg (pahimpina päivinä 120mg), Lyrica 600mg, Norspan 30mg/h, Lamictal 250mg ja Noritren 50mg.

Nyt toisella kerralla oli vastaanotolla mukana fibrospesialisti, joka totesi minulla olevan "vain" laaja-alainen hermokipu-oireyhtymä. Kipuilen kaularangasta johtuen ja lannerangasta peräisin olevien hermovaurioiden johdosta. Lisäksi kumpaakin rannetta+käsiä särkee, vaikka vasemmasta onkin jo leikattu Canalis Carpi ja toinen ranne odottaa leikkauspäätöstä. Myöskin oikea polveni turpoaa ja on pirsketin kipeä. Kävely on joskus tukalaa ja tarvitsisin keppejäja, mutta en voi käyttää niitä käsivoimien hävittyä ja kipujen vuoksi. Polveni tähystetään onneksi 14.3., saas nähdä, mitä sieltä löytyy. Kuulemma lukkoilun voivat ainakin korjata, en toivoisi muuta olevan vialla.

Spesialisti sanoi myöskin lääkkeitä minulla olevan aivan liikaa ja halusi muuttaa sitä ottamalla Arcoxian turhana pois ja nostamalla ensin Noritreniä 10mg kerrallaan viikon välein. Norspanista pitää päästä eroon, kun se ei auta hermokipuun. Olen kyllä itse täysin eri mielta, sen aloitus pelasti minut työkykyiseksi. Kunnes jouduin sairaalaan kivunhoitoon, jossa minulle aloitettiin Lamictal ja Noritren. Soittelivat Porvoon sairaalasta ympäri Helsinkiä saadakseen ohjeita minun hoitamiseksi. Pitivät minua kipujen kourissa kyllä ensin 4vrk :evil: :evil: !

Nyt hiukan pelottaa tuo lääkkeiden venkslaus. Ortonin kuntoutuksessa heitettiin ilmaan hermojuuripuudutus hoitokeinona hermokipuun. Sitä tai muutakaan puudutusta ei kuulemma kannata minulle antaa, hermojuuriaukkoni kun ovat täysin vapaat. Yli vuoden takaisten kuvien perusteella :shock: :roll: . Rentoutusryhmä ja lääkkeiden muuttaminen ovat siis nyt suunnitelmissa. Pikkuisen olen skeptinen!

Minun olisi pakko yrittää käydä töissä 60%, olen osakuntoutustuella. Muutoin en pärjää rahallisesti ja olen itse syömättä ja käymättä OMT-fysioterapeutilla. Julkisella puolella olenkin saanut ihan 6 kertaa fysioterapiaa :( . Kaikki, yli 60kertaa (15.4.09 lähtien, kun sairasteluni alkoi kunnolla) OMT-fysioterapiakäyntini olen maksanut itse! Kelan onneton korvaus tietenkin vähennettynä. En edes viitsi laskea kuinka paljon hoitoihin on rahaa mennyt. Tulen vain vihaiseksi.

Ilman noita käyntejä en olisi kuntoutunut edes osittain työkykyiseksi kaularankaleikkuksen ja lannerankaleikkauksen jälkeen. Eli ovat olleet tarpeen! Viimeisimmässä B-lausunnossa Kevaa varten fysiatrini suosittelikin minulle OMT-fysioterapian jatkamista. Kuntoutussuunnitelmaani en ole vielä tk:sta saanut, mutta kuulemma kunta ei voi maksaa minulle kuin yhden, arvioivan käyntikerran. Mitähän järkeä tuossakin on, kun tilanteeni on jo selvillä. Ei tajua :roll: :roll: .

Aurinkoista sunnuntaita kaikille kohtalotovereille!
-Karhuemo
Karhuemo66
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Tammi 2012, 18:17

Kaksi vähän rauhallisempaa päivää takana ja arvatkaapa vaan epäileekö tässä taas omaa päätään :P

Niskan kiputila on tällä hetkellä melko rauhallinen ja hermosäryt vaativat aina jonkun ärsykkeen. Kipua on enemmänkin syvällä kallonpohjassa, ja ne kulkevat ikäänkuin vaakatasossa aivojen alla. Ilmeisesti jotain kalvokipuja? Mietin tässä, että uskaltaisinkohan ajaa omin lupineni Lyricaa alas, sillä myös monet Lyrican pakkausselosteessa mainutut sivuoireet sopivat vallitsevaan oirekuvaani. Mutta toisaalta, voiko Lyrica alkaa yhtäkkiä aiheuttamaan pahempia sivuoireita, vaikka annostus on ollut sama jo yli 3kk? Minulla kuitenkin Lyrican annostus on vain 50+50mg/vrk, kun rinnalla menee myös Triptyl ja Vimovo.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 30 Tammi 2012, 16:04

Ruipati raa...

Nyt on otettu yhteys Ortoniin ja voipi olla että pitää heittää vielä lenkki fysiatrian polin kautta. Tosin minun ymmärryksen mukaan kotikuntani päättää itse sairaanhoidon maksusitoumuksista, sillä keskussairaala ei voinut kirjoittaa edes maksusitoumusta fysikaaliseen, vaan siitä piti laittaa suositus kotikunnalle terkkulaan, joka maksusitoumuksen antaa.

Eli jos näin on, niin tk-lääkäri voisikin olla se joka lähetteen laittaa.

Enivei, kirjoitin kunnon sepustuksen taustastani ja tilanteestani K-A Lindgrenille ja hän käski minun ottaa esille tk-lääkärin kanssa sellaiset "pikkuasiat", kuin niska-alueen tarkempi kuvaustarve, aivovammoihin perehtyneen neurologin arvio ja pitkäjänteinen kuntoutussuunnitelmae.

Nyt tärisee pää, painun makuulle :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 17 Helmi 2012, 12:20

Ai jatkotutkimuslähetteen Ortoniin voi saada ihan tk-lääkäriltä? Kun itse viime vuonna kysyin, minulle väitettiin kivenkovaan, että ei ole missään tapauksessa mahdollista :D
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Helmi 2012, 12:27

Joo, kerronpa tännekin miten asiassa lopulta kävi.

Menin 7.2. omalääkärille epikriisimapin kanssa ja sanoin, että minut tulee laittaa Ortoniin jatkotutkimuksiin, sillä neurologian poli ei saanut minulle diagnoosia, koska eivät tunne sentraalisen vestibulaarijärjestemän vauriota tarpeeksi ja ilman diagnoosia en pääse kuntoutukseen. Tk-lääkäri otti paperinippuni luettavaksi ja oli puhunut ylilääkärin kanssa, joka sitten laittoi lähetteen Ortoniin ja myönsi maksusitoumuksen :!: Olin pudota penkiltä.

Nyt vielä pitää tapella kunnalta maksusitoumus fysikaaliseen, koska siitä on päätös keskussairaalatasolla ja itse hoitokin olisi muutoin annettu siellä, mutta 80km matkat suuntaansa olisivat olleet sulaa hulluutta tässä tilanteessa. Hoidon hyödyt olisivat kumoutuneet samantien. Neurologi ei suostunut maksusitoumusta PERIAATTEESTA kirjoittamaan, koska en ole neuron pitkäaikainen asiakas. Antoi vain lausunnon että suosittaa tk:sta järjestämään hoidon kuten ennenkin, ei sanaakaan maksusitoumuksesta. Omalääkäri tarjosi mahdollisuutta käytä tk-fyssarilla, mutta minun kanssani täytyy olla neurologiaan erikoistunut fysioterapeutti. Maanantaina pääsen vääntämään kättä tästä asiasta ylilääkärin kanssa.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Helmi 2012, 20:20

Jo vaan suttaaantuu :)

Vaille neljä pärähti puhelin ja omahoitaja soitti. Kun menen ensi viikolla fysikaaliseen, niin sieltä hakevat sitten maksusitoumusta omalta terveysasemalta hoitoihin ja ylilääkäri tulee sen sitten myöntämään. Ja taksilipun kirjoitti hoitaja lääkärin käskystä kattamaan terveydenhoitoajot ja lähetteellä olevat fysioterapiakäynnit 6kk eteenpäin, joko omalla autolla saattaja mukana tai taksilla.

Hoplaa, olen yllättynyt miten homma toimii terkkulassa!
anzqu

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)