Hyaluronaatti

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

ViestiKirjoittaja Orkidea » 14 Kesä 2011, 23:10

Minulle pistettiin Hyalgania C2:sen molemmin puolin muistaakseni huhtikuussa, kun niska oli todella kivulias eikä se rauhoittunut riittävästi CST-hoidoilla. Minulla se rauhoitti niskaa hyvin ja pää kääntyi sen jälkeen huomattavasti paremmin ja päätä kääntäessä tuntunut rusahdus jäi pois. Piikin teho on kai luokkaa 2-6 kuukautta. Minulla on toi nikaman seutu taas melkoisen kosketusarka, mutta pää kääntyy vielä kohtuullisen hyvin eikä vielä pahemmin rusahtele... Seuraavan piikin aika taitaa olla elokuussa, kun tulen lomalle. Minulle siitä oli kyllä apua, mutta teho on yksilöllinen, eli vain kokeilemalla näkee onko siitä apua.
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 14 Kesä 2011, 23:24

Tampereella pistettiin, en osaa sanoa onko Helsingissä ketään, joka pistää Hyalgania niskaan. Tuohan on varsinaisesti tarkoitettu polven nivelrikon hoitoon, mutta toimii niskassakin, jos nivelissä on liian vähän nivelnestettä (??)

Minulle CST on ihan ehdoton hoitomuoto, koska perinteisempi fysioterapia ärsyttää niskaani vaan entisestään. Eri asia sitten on, miten siihen suhtaudutaan julkisella puolella... mutta suosittelen kokeilemaan, jos vaan on mahdollisuus!
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Kesä 2011, 21:48

Jep, juuri kuten Orkidea sanoi: se liukastaa niveltä, eikä nivel jää niin helposti ääriasentoon jumiin. Itselläni on piikitetty kahdesta C2-C3 -väli ja tietääkseni kukaan muu Suomessa ei piikitä niin ylös Penttistä lukuunottamatta. Alemmas kyllä mutten osaa nimetä Helsingistä ketään. Taitavat useimmiten pistää kortisoni-puudute -seosta, joka rauhoittaa hermoja ja salpaa hermovauriokipua. Hyalgan-piikki taas korjaa nivelen puutteellista toimintaa kostuttamalla niveltä.

Jos löydät fyssarin, joka antaa myös CST:aa, saat siitä normaalin Kela-korvauksen, sillä siinä tapauksessa CST on vain yksi fysioterapian muoto/metodi muiden joukossa. Muussa tapauksessa korvauksia korvauksia ei heru. Eli hoidon antajan pitää olla laillistettu fyssari tai siihen rinnastettava. Niskavammapotilaisiin erikoistuneita fyssari-CST -retkuja tiedän suomesta kaksi ja molemmat toimivat Pirkanmaalla ja molemmille pääsee Penttisen lähetteellä, mikäli on valmis jonottamaan. Toinen on siis Tuija ja toinen toinen Kannelkosken Pirjo Kangasalla. Tuijan ja Eeron asiakas olen ollut v. 08 asti. Sekä tuija että Pirjo ovat käyneet läpi niskavamman/useamman rankavamman, joten myös harjoittelun ohjaus on hallussa.

Toivottavasti saat kuntoutussuunnitelma-asian eteenpäin! Kannattaa googlata kuntoutussuunnitelman pohjaa - ainakin aiemmin netistä on löytynyt muutamia suuntaa antavia pohjia, joiden perusteella on helpompi argumentoida omistakin toiveistaan "ammattilaisten kielellä". :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Kesä 2011, 03:19

Allekirjoitan kaikki oireesi vagushermon ärsytystilasta. Itselläni tuo ensimmäinen retkahdusvamma sattui melko samaan kohtaan TH1/C7-tasolle. Oli painava laukku selässä, joka rempaisi kättä kunnolla -> käsi murtui ja rangan sivuligamenttiin tuli ns. kulmakiilautumistyyppinen vamma = revähti ja oletettavasti repesi mutta kuvattiin niin myöhään, ettei pystytte todistamaan MRI:llä, eikä muut osanneet tulkita MRI-kuvia lukuunottamatta Eeroa. Toinen retkahdus kohdistui C2-tasolle noin kk ensimmäisen jälkeen, joka taas entisestään lisäsi nielu-, korva-, kurkku- ja rintarankaoireita. Fyssarin mukaan poikittaiskalvoilla on suora yhteys C2- ja C7 -tasolta toisiinsa eli ne ruokkivat toinen toistensa oireta. Mutta eihän tällaisia puhuta ääneen lukuunottamatta CST-koulukuntaa edustajia "kummajaisia". :D

Itse olen saanut avun kalvokoulukuntaa edustavalta lekurilta ja fyssarilta, joten uskon vankasti heidän tietävän, mistä puhuvat. Olen myös elävä esimerkki, mitä kalvolähtöisellä kuntoutusnäkemyksellä saa aikaan. Kaikki eivät saa samaa apua mutta minulla ja lukuisilla muilla CST-tyyppinen hoito ja omat harjoitteet ovat auttaneet.

En tiedä, oletko lukenut kuntoutusblogiani (http://taistelijat.blogspot.com) mutta jos olet, niin olen kenties huomannut, kuinka vagushermoa on syytelty yhdestä jos toisesta vaivasta, eikä suotta. Etenkin nyt odottaessa muistaa, mitä se hillitön närästys (tai siis oikeastaan rintarangan räjähdys ja puristus) onkaan. Kaksosmaha "vetää" kalvoja alaspäin ja vagushermo on jatkuvasti yliärtynyt. Ja juurikin nuo käsi/hartia/olkapää yms. oireet pahenevat, kun olkapäätä ja hartiaa sekä toisaalta myös yläniskaa tukevat syvät lihakset eivät hermotu oikein tai väsähtävät. Mutta onneksi olkapään nostot ja rintarangan kierrot, jotka löytyy mun neuraalikudosharjoitusketjusta (ihana sana;) pelastavat. Ja ens viikolla pääsenkin toista kertaa 9 kk:n aikana vihdoin Tuijan käsittelyyn. Yhdistetty hoito ja luonnonmukainen käynnistys olisi tavoitteena. :) Katsotaan, miten käy.

toivottavasti näistä kokemuksista olisi jotain hyötyä sinun tutkimusmatkallasi. Itse on otettava selvää ja opeteltava ymmärtämään kehoa, se on huomattu. Ei Suomesta tunnu löytyvät montaakaan kalvojen ja hermoärsytystilan päälle oikeasti ymmärtävää ammattilaiskeskittymää, mikä on todella harmi.

Tsemppiä! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)